متاورس

آینده جهان با متاورس چگونه خواهد بود؟ بررسی تاثیر متاورس بر آینده دنیا

جهان بیش از آنکه فکرش را کنیم در حال تغییر و پیشرفت است و در دنیای کریپتوکارنسی نیز هر روز با یک تکنولوژی عجیب و غریب آشنا می‌شویم. سال ۲۰۲۱ با معرفی تکنولوژی متاورس (metaverse) در جهان تحولی ایجاد شد و بسیاری از افراد در تلاش بودند تا بتوانند از این تکنولوژی کسب درآمد کنند. تأثیر متاورس بر آینده جهان چیست؟ مالک این جهان چه کسی خواهد بود؟ برخی از افراد فکر می‌کنند که متاورس قرار است جایگزین اینترنت شود و همه ما می‌توانیم در آن یک زندگی مجازی داشته باشیم. برای درک بهتر  آینده متاورس و تأثیر آن بر جهان ابتدا باید دقیقاً درک کنیم متاورس چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

متاورس آنقدر بزرگ و پیچیده است که بخش‌های بسیار زیادی برای کاوش دارد. برای اینکه بتوانیم آینده جهان با متاورس را بررسی کنیم بهتر است از جوانب مختلفی به آن نگاه کنیم. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، خواندن این مقاله از بلاگ والکس را از دست ندهید.

متاورس چیست؟ آشنایی با نسل جدید اینترنت

متاورس به‌عنوان یک جهان مجازی عمل می‌کند که در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر و اجزای محیط اطراف خود تعامل داشته باشند. به معنای ساده‌تر، در متاورس افراد به‌صورت آنلاین و مجازی می‌توانند به نقش‌آفرینی بپردازند. در این دنیا، جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک چین با یکدیگر ادغام می‌شوند. به همین جهت متاورس را می‌توان به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شود هم نسبت داد.

پس از افزایش نفوذ بلاک چین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازی‌های بلاک چینی باز شد. بازی‌هایی که افراد در آن می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب توکن خریداری و معامله کنند. نوع عملکرد بازی‌های متاورسی در بلاک چین تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک چینی ندارد و فقط دارایی‌های بازیکنان در بازی به توکن تبدیل می‌شوند و بازیکن می‌تواند با فروش آنها به درآمد برسد.

وجود فناوری متاورس چه اهمیتی دارد؟

اهمیت وجود فناوری متاورس

با فراگیر شدن ویروس کرونا، بسیاری از کلاس‌های درس و جلسه‌های کاری به سمت سیستم آنلاین رفتند. بزرگ‌ترین مشکل کلاس‌های درس و جلسه‌های آنلاین کاهش تعامل افراد نسبت به شرایط حضوری است. متاورس نیز به دنبال ایجاد تعامل بیشتر میان دنیای فیزیکی و مجازی است که شما می‌توانید با استفاده از ابزارها و فضایی که ایجاد می‌شود، طی زمانی که در یک جلسه آنلاین شرکت می‌کنید تعامل بیشتری با افراد دیگر داشته باشید. برای مثال، اگر شما یک کارمند دورکار باشید، در دنیای متاورس می‌توانید یک میز کار مخصوص خود را داشته باشید و با کمک عینک‌های مخصوص در ساعت مشخص پشت میز کار خود حاضر شوید و شروع به کار کنید. آینده جهان با متاورس به‌گونه‌ای است که شما می‌توانید بدون آنکه از منزلتان خارج شوید با استفاده از ابزار و شرایطی که فراهم می‌شود می‌توانید به‌صورت مجازی در اتاق کارتان حضور داشته باشید، روی کار خود متمرکز شوید و از همه مهم‌تر با همکاران و فضای کاری خود تعامل و همکاری داشته باشید.

حضور در دنیای متاورس فقط به جلسات کاری ختم نمی‌شود و می‌توانیم از این فرصت برای برگزاری مهمانی‌ها، دورهمی و گردهمایی نیز استفاده کنیم. برای مثال می‌توانید جشن تولد خود را در فضای متاورس برگزار کنید و دوستان شما با آواتارهای خود در این فضا حضور داشته باشند.

 آینده جهان با متاورس، رویا پردازی یا واقعیت؟

 تاریخچه اینترنت

برخی از افراد تصور می‌کنند که دنیای متاورس و زندگی‌ کردن در یک دنیای دیجیتالی بیشتر شبیه به خیال‌پردازی است. اما امکان ساختن این دنیا امکان‌پذیر است و همین حالا هم بخشی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است برای درک بهتر این موضوع تاریخچه اینترنت را بررسی کنیم. در حال حاضر در اینترنت نسل دوم (web2) قرار داریم و وارد نسل سوم نشده‌ایم. نسل سوم اینترنت همان اتفاقی است که متاورس قرار است برای ما رقم بزند. در چند ماه اخیر جرقه‌ای از حضور در این فضا زده شده‌است.

در نسل اول اینترنت فضای تعاملی وجود نداشت و فقط موقعیتی برای دیجیتالی‌شدن متن‌ها بود. نسل دوم، دنیای تعاملات بیشتری را از طریق متن، تصویر و ویدئو را برای کاربران ایجاد کرد. فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها در این زمان به وجود آمدند و با معرفی گوشی‌های هوشمند این تکنولوژی رشد تصاعدی را کسب کرد. یاهو مسنجر، فیس‌بوک، وایبر، تلگرام و اینستاگرام سریعاً جای خود را به دیگری دادند. تا ۲۰ سال پیش امکان برقراری تماس تصویری با دیگران از طریق اپلیکیشن موبایل در سراسر جهان بیشتر شبیه یک رویا بود. اما در حال حاضر این اتفاق بسیار معمولی است و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین تاثیر متاورس بر آینده جهان نیز همین‌گونه است و تا ۲۰ سال آینده استفاده از متاورس امری طبیعی باشد.

در آینده جهان با متاورس تعاملات اجتماع به‌شدت گسترده می‌شوند. اکنون فقط می‌توانیم تصویر و ویدئو را با یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم، در نسل سوم و آینده دنیا با متاورس می‌توانیم عواطف و احساسات را به اشتراک بگذاریم. ممکن است احساساتی نظیر بو، مزه و حتی لامسه را از طریق فضای مجازی درک کنیم. آینده جهان با متاورس بیش از آنکه تصورش را می‌کنیم می‌تواند جذاب باشد؛ زیرا متاورس واقعیت‌هایی را که در آن زندگی می‌کنیم به دنیایی مجازی که تمامی استاندارهای دنیای واقعی را دارد منتقل می‌کند.

تأثیر متاورس بر آینده جهان مشاغل مختلف را هم درگیر می‌کند. در حقیقت مشاغل در آینده آنقدر عجیب می‌شود که حتی فکر کردن به آن خنده‌دار و غیر قابل تصور است. مثلاً دنیای مجازی به خدمات مجازی مانند دیزاینر تولدهای مجازی، کیک تولد مجازی و حتی فروشگاهی برای خرید لباس مجازی نیاز دارد. در این دنیا برنامه‌نویسانی را نیاز داریم که طعم و بو را بتوانند در متاورس شبیه‌سازی کنند.

  تعاملات مالی متاورس

تعاملات مالی در آینده جهان با متاورس

زمانی که از شغل صحبت می‌کنیم، مسلماً باید به پول و دستمزد هم فکر کنیم. افرادی که در متاورس خدماتی را ارائه می‌دهند چگونه دستمزد خود را دریافت می‌کنند؟ مبادلات مالی در دنیای متاورس قرار است چگونه انجام شود؟ آیا ارزهای دیجیتال در آینده جهان با متاورس تأثیر گذار هستند؟

دنیای متاورس با تکیه بر تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال ساخته می‌شود و علاوه بر رمز ارزها، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) نیز تبادل می‌شوند. اقتصاد دیتا یا داده بنیاد یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی برای آینده جهان است. تمام مدتی که ما در حال فعالیت‌هایی به‌عنوان یک کاربر در فضای اینترنت هستیم، در حقیقت به تولید داده و دیتا می‌پردازیم. به همین جهت اقتصاد دیتا بخش جدایی‌ناپذیر متاورس خواهد بود. برخی از این دیتاها ارزش زیادی دارند، مثلاً برخی از عکس‌ها و ویدئوها که در فضای مجازی وایرال شده‌اند، تبدیل به توکن شده و توسط فرد خاصی خریداری شده است.

زمانی که ما در اینستاگرام پست شخصی را لایک می‌کنیم، به این دیتا ارزش می‌دهیم در عوض آن به شما سبک زندگی، اطلاعات و دانش را منتقل می‌کند. اما پس از روی کار آمدن ارزهای دیجیتال این انتقالات، جنس مالی پیدا کرده است. در حقیقت ارزهای رمزنگاری شده یک واسطه جابه‌جایی ارزش در دنیای مجازی هستند.

در آینده جهان با متاورس، پرداخت دیجیتالی اینستاگرام در ازای مشاهده پست‌ها راه‌اندازی می‌شود. مثلاً بلاگرهایی که محتوای آموزشی تولید می‌کنند، فقط لایک و کامنت از شما دریافت نمی‌کنند. بلکه مقادیر بسیار کمی از ارزهای دیجیتال مثلاً یک صدم از دییم (Diem) دریافت می‌کنند. قراردادهای هوشمند نیز در آینده دنیا با متاورس  اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کنند. وقتی زندگی ما و تکنولوژی با یکدیگر یکپارچه می‌شود، می‌توانیم فایل آموزشی از پلتفرم خاصی را ببینیم و قراردادهای هوشمند که در بستر بلاک چین هستند، هزینه آن آموزش را از دارایی ما برداشته و به فرد دیگری منتقل می‌کنند.

چگونه می‌ توانیم برای آینده جهان با متاورس آماده شویم؟

در حال حاضر آینده متاورس کمی ناشناخته است و بسیاری از افراد  کسب‌وکارها به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند خود را برای آینده دنیا با متاورس آماده کنند. در ادامه چند راهکار را برای این موضوع ارائه می‌دهیم.

  • بررسی پتانسیل‌های متاورس: بهتر است برای تمامی سناریوهای اعلام شده برای آینده دنیا با متاورس، یک استراتژی آماده کنید. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های متاورسی را دارید، یک پرتفوی متنوع ایجاد کنید و تمام سرمایه‌گذاری خود را روی متاورس انجام ندهید. نگاهی به پتانسیل‌های متاورس توجه داشته باشید؛ اما به قدری انعطاف لازم است که هر کدام از سناریوها اتفاق افتاد، آمادگی انطباق کسب‌وکارتان در شرایط جدید وجود داشته باشد.
  • دید بلندمدت: برای سرمایه‌گذاری در دنیای متاورس باید یک بلندمدت داشته باشید و تمام پتانسیل‌های درآمدزایی و موقعیت‌های پیش‌رو را در نظر بگیرید.
  • تمرکز روی انگیزه کاربران: به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار سعی کنید بر چگونگی ایجاد محتوای جذاب و تجربیات جذاب تمرکز کنید تا بتوانید سهم خود را از آینده جهان با متاورس داشته باشید.

آینده عجیب متاورس

دنیای متاورس هم اکنون در حال‌ توسعه است و در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد اینکه آینده جهان با متاورس چگونه است و  چگونه کسب‌وکار خود را گسترش دهید، جواب قطعی بدهیم. فقط می‌توانیم برای آن سناریوهای مختلف در نظر بگیریم و برای هر چیزی در آینده آماده باشیم. هنوز استانداردی برای آن تعریف نشده است، اما چه قبول کنیم و چه نه آینده دنیا با متاورس  تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و حتی مشاغل جدیدی معرفی می‌شوند. دنیای فردا پیشرفته‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنیم. شاید اتفاقاتی رخ دهد که امروز هیچ ایده و تصویری از آن را نداریم. چه برسد به دنیای متاورس که همین حالا هم تصویر بسیار زیبایی در ذهن کاربران ساخته شده است.

شما آینده جهان با متاورس را چگونه تصور می‌کنید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سعید مجافری
سعید مجافری
1 سال قبل

متاورس برده داری جدید رو تحقق میکنه و کل جهان به یه زندان بزرگ تبدیل میشه و مردم برده ی جنایتکارهای جهانخوار میشد

دکمه بازگشت به بالا