مقالات ارز دیجیتال

گالا گیمز؛ بررسی کامل یک پروژه هیجان‌انگیز و آینده‌دار

پیوند دنیای بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های بلاکچینی، یکی از جذاب‌ترین ترکیب‌های فناوری است. به لطف این ترکیب، توکن‌ها به یک ارز قابل استفاده در محیط بازی‌ها تبدیل شده و کاربردهای خود را گسترش داده‌اند. تاکنون پروژه‌های مختلفی مانند دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (Sandbox) برای ارائه خدمات بازی‌های رایانه‌ای بر روی بلاک‌چین پیش‌قدم شده‌اند؛ اما در این میان پروژه گالا گیمز (Gala Games) توانسته با بهره‌مندی از نوآوری‌های خود، مرزهای این حوزه را جابه‌جا کند. اما به راستی گالا گیمز چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

گالا گیمز (GalaGames) چیست؟

GalaGames یک شرکت ارائه بازی‌های رایانه‌ای بر بستر بلاک‌چین است. هدف این پروژه، ادغام فناوری توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT با دنیای بازی‌های رایانه‌ای است. گالا در سال ۲۰۱۹ توسط اریک شیرمایر، رایت ترستون و مایکل مک‌کارتی فعالیت خود را آغاز کرد. شیرمایر و مک‌کارتی پیش از این با تاسیس شرکت Zynga و فعالیت در زمینه توسعه بازی‌های موبایلی، تجربه ورود به صنعت گیم را داشتند.

معرفی پروژه گالا گیمز

پروژه Gala به لطف ویژگی‌های جذاب و البته فراهم کردن بستری کاملاً رایگان، به‌سرعت توانست توجه گیمرها و ناشران بازی‌های رایانه‌ای را به سمت خود جلب کند. در حال حاضر بستر گالا ۱۴ بازی در حال توسعه و ۲ بازی در مرحله بتا و قابل اجرا را در اختیار دارد. همچنین این پلتفرم به صورت ماهانه، پذیرای ۱.۳ میلیون بازیکن فعال است. چشم‌انداز جذاب این پروژه باعث شده تا توجه برخی از نام‌های پیشرو در صنعت وب ۳ نظیر Polygon و Brave هم به سمت آن جلب شود.

بیشتر بخوانید: گالا چیست؟

پروژه گالا گیمز چگونه کار می‌کند؟

پروژه Gala Games بستری شبیه به پلتفرم‌های استیم (Steam) و اپیک گیمز (Epic Games) را برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای فراهم می‌کند. با ورود به وب‌سایت گالا، می‌توانید از بین بازی‌های موجود یکی را انتخاب کنید. این بازی‌ها کاملا رایگان بوده و برای تجربه آن‌ها، تنها نیاز به یک ثبت‌نام ساده خواهید داشت. هر بازی در این بستر همانند یک برنامه غیرمتمرکز یا DApp عمل می‌کند.

Gala در ابتدا تنها بر روی بستر بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شد؛ اما کارمزد بالای تراکنش در این شبکه مشکلات زیادی را برای کاربران آن به وجود آورد. در سال ۲۰۲۱ پروژه گالا گیمز خدمات خود را بر روی چند شبکه بلاک چین دیگر نظیر Polygon و بایننس نیز ارائه کرد. در نتیجه کاربران Gala می‌توانند تراکنش‌های خود را با کارمزد کم و سرعت بالاتری انجام دهند.

البته این پروژه در نظر دارد که در آینده نزدیک، شبکه بلاک‌چین بومی خود را نیز توسعه دهد. برای انجام تراکنش‌های درون برنامه‌ای در این پروژه، نیاز به خرید توکن گالا (GALA) خواهید داشت. با استفاده از این NFT که بر روی فرمت ERC-20 ایجاد شده است، می‌توانید پرداخت‌های درون برنامه‌ای مورد نظر خود را انجام دهید.

از بین بازی‌های موجود بر روی این پروژه، ۲ بازی بدون نیاز به نصب و صرفاً با استفاده از یک مرورگر بر روی وب‌سایت گالا قابل بازی است. برای تجربه بازی‌های دیگر، نیاز به دانلود و نصب لانچر بر روی رایانه یا لپ‌تاپ خود خواهید داشت. البته روند انجام این کار بسیار ساده بوده و به راحتی تنها با چند کلیک و انتخاب محل نصب، می‌توانید بازی را دانلود و اجرا کنید.

کسب گالا گیمز از بازی

بازار NFT در گالا

گالا گیمز یک بازار (marketplace) اختصاصی NFT برای اکوسیستم بازی‌های خود دارد. کاربران این شبکه می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال و توکن‌هایی نظیر BAT، اتر (ETH) و GALA، خریدهای خود را انجام دهند. همچنین این پروژه یک کیف پول اختصاصی برای ذخیره NFT و توکن‌های گالا را برای کاربران خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از NFTهای خود برای سرمایه‌گذاری و فروش در آینده یا به عنوان پول درون برنامه‌ای برای خرید و ارتقا آیتم‌های مورد نظرتان استفاده کنید.

در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۲۲، Gala به صورت رسمی اعلام کرد که تمام NFTهای آن از طریق پلتفرم OpenSea به صورت مستقیم قابل خرید هستند. برای این منظور، کاربران نیاز به ایمپورت (Import) کیف پول خود از Gala به کیف پول MetaMask را دارند.

گالا، یک بازی دو سر برد برای ناشران و گیمرها!

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که Gala را از سایر رقبای خود متمایز می‌کند، توجه ویژه آن به ناشران بازی‌های رایانه‌ای و همچنین نیازهای علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری است. امروزه اغلب پلتفرم‌های بازی در بستر بلاک‌چین تمرکز خود را بر امور مالی داخل بازی (GameFi) قرار داده‌اند. در این متد کاربران می‌توانند با بازی کردن، کسب درآمد کنند؛ اما اولویت دریافت توکن نسبت به تجربه بازی، بیشتر است.

اما گالا گیمز دیدگاه متفاوتی داشته و بیشتر بر روی جنبه‌های سرگرم‌کننده بازی‌ها تمرکز دارد. هدف این پلتفرم، ارائه تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخش از دنیای بازی‌های رایانه‌ای و سپس افزودن متدهای درآمدی (Play-to-Earn) به بازی‌ها است. به عبارت دیگر کاربران این پلتفرم می‌توانند به معنای واقعی کلمه از بازی کردن لذت برده و در کنار آن، توکن‌های دیجیتال قابل خرید و فروش خود را افزایش دهند.

البته گالا توجه ویژه‌ای نیز به ناشران بازی‌های رایانه‌ای دارد. این پروژه در تلاش است تا سود به دست آمده از خریدهای درون‌برنامه‌ای بازی‌ها را بدون واسطه به دست ناشران برساند. از همین رو، شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی‌ها نیز برای همکاری با این پروژه اشتیاق بالایی خواهند داشت. خوشبختانه وجود نمونه‌های موفق قبلی نظیر پلتفرم UFO Gaming نیز باعث شده تا توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای، توجه بیشتری به فناوری بلاکچین داشته باشند و این مسئله بر روی آینده گالا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کسب درآمد با بازی های بلاکچین

معرفی بازی‌های بلاکچینی Gala

پلتفرم گالا گیمز طیف وسیعی از بازی‌ها در سبک‌های مختلف نظیر بازی‌های استراتژی (RTS)، میدان‌های نبرد آنلاین چندنفره (MOBA)، بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) و سایر سبک‌های محبوب را در خود جای داده است. در ادامه برخی از بازی‌های این پروژه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

استار تاون (Town Star)

استار تاون اولین بازی راه‌اندازی شده در اکوسیستم Gala است. این بازی توسط تیم سازنده Gala Games تهیه شده و در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارد. بازی استار تاون موفق به کسب جایزه بهترین بازی بلاکچینی AIBC در سال ۲۰۲۲ شد. در این بازی شما مسئولیت مدیریت شهر کوچکی را به عهده دارید. در این شهر محصولاتی مثل شیر، روغن، تخم‌مرغ و سایر محصولات کشاورزی تولید و به فروش می‌رسند. هدف این بازی، تولید مداوم کالاها، فروش و گسترش شهر است.

بازی بلاک چینی استار تاون به صورت کاملاً رایگان و بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای در دسترس است. برای تجربه این بازی تنها نیاز به ایجاد حساب در وب‌سایت گالا گیمز دارید. این بازی در اواخر سال ۲۰۲۱ امکان کسب درآمد با توکن TOWN و آیتم‌های NFT دیگر را به کاربرانش ارائه کرد. در داخل این بازی، تابلو امتیاز شمار برای رقابت وجود دارد که میزان پاداش شما در قالب توکن TOWN را محاسبه می‌کند. علاوه بر این، امکان خرید آیتم‌های NFT برای ارتقا و تولید بیشتر محصولات نیز در این بازی وجود دارد.

با این حال از ۱۷ جولای ۲۰۲۲، طرح پاداش توکن TOWN برای بررسی جنبه اقتصادی بازی به حالت تعلیق درآمده است؛ اما افزایش تعداد توسعه‌دهندگان این بازی توسط Gala Games، امید کاربران به آینده استار تاون را افزایش می‌دهد.

بازی Start Town

اسپایدر تانک (Spider Tank)

بازی اسپایدر تانک دومین بازی در اکوسیستم گالا گیمز به شمار می‌رود. این بازی توسط یک تیم توسعه‌دهنده هلندی به نام Gamedia طراحی و عرضه شده است. در این بازی، بازیکنان می‌توانند تانک‌های خود را ساخته و به صورت رودررو با یکدیگر مبارزه کنند. برای انجام این بازی، نیاز به دانلود و نصب فایل آن از پلتفرم Gala Games را خواهید داشت.

بازی Spider Tank نیز به صورت رایگان در دسترس قرار دارد؛ اما در صورتی که تمایل به خرید NFT برای ارتقا تانک‌های خود را نداشته باشید، انتخاب‌های شما بسیار محدود خواهند بود. با مجهز کردن بدنه و سلاح‌های موجود بر روی تانک‌های خود، امکان شکست دادن رقبا و کسب توکن‌های بیشتری خواهید داشت.

بازی‌های در حال توسعه پروژه گالا گیمز

معرفی تمام بازی‌های موجود و در حال توسعه Gala Games نیاز به یک مقاله مجزا و طولانی دارد! با این حال در ادامه برخی از محبوب‌ترین بازی‌های این پروژه را به صورت مختصر به شما معرفی کرده‌ایم. این بازی‌ها عبارت‌اند از:

Mirandus: یک بازی نقش‌آفرینی در مقیاس بزرگ که طرفداران بسیاری دارد. NFTهای این بازی قابل خرید هستند؛ اما بیشتر مجموعه‌های کمیاب آن به فروش رسیده‌اند.

The Walking Dead: Empires: این بازی با الهام از سریال مردگان متحرک، یک فضای آخرالزمانی را به تصویر کشیده است. برای بقا در این بازی، نیاز به همکاری با سایر بازیکنان دارید.

GRIT: این بازی که با همکاری گالا گیمز و Epic Games ارائه شده، یک بازی بتل رویال با حال و هوای غرب وحشی است. در حال حاضر GRIT تنها بازی بلاک‌چینی در فروشگاه اپیک گیمز به شمار می‌رود.

معرفی بازی بلاکچین

Superior: عنوان Superior یک بازی مشارکتی است که در آن بازیکنان باید در کنار هم با دشمنان قدرتمند خود مبارزه کنند. این بازی توسط استودیو Drifter و با همکاری ده‌ها تیم کهنه‌کار در صنعت بازی‌های رایانه‌ای توسعه یافته است.

The Last Expedition: بازی The Last Expedition یک عنوان پرهزینه و وسیع بوده که توسط استودیو Certain Affinity توسعه یافته است. در رزومه این استودیو عناوین مطرحی نظیر Halo و Call of Duty به چشم می‌خورند.

سرمایه‌گذاری بر روی GALA: هوشمندانه یا خطرآفرین؟

با بررسی نمودار قیمت گالا (خرید گالا) می‌توان متوجه افت آن در بازار نزولی ماه‌های اخیر شد. با این حال نمی‌توان با یک نگاه ساده، در مورد روند قیمت این توکن در آینده و امکان رکوردشکنی دوباره قیمت آن تصمیم گرفت. در حالت کلی پروژه گالا گیمز به لطف بازی‌های متنوع خود، مزیت بیشتری نسبت به پروژه‌های سندباکس و Decentraland دارد. علاوه بر این، همکاری این پروژه با کمپانی‌های موفقی مانند اپیک گیمز بسیار امیدوارکننده است.

از طرف دیگر نمی‌توان با قاطعیت در مورد بازی‌های در حال توسعه این پلتفرم صحبت کرد. در صورت موفقیت این بازی‌ها، ممکن است قیمت توکن گالا رشد قابل توجهی داشته باشد؛ اما در غیر این صورت سرمایه‌گذاری بر روی این توکن یک ریسک خواهد بود. برای بررسی بیشتر، در ادامه نگاهی گذرا به مزایا و معایب این پروژه داریم.

مزایای سرمایه‌گذاری بر روی گالا

موارد زیر، می‌توانند به عنوان نقاط مثبت در آینده توکن گالا به شمار روند:

اکوسیستمی از بازی‌های متنوع: تنوع بالای بازی‌های پلتفرم Gala طیف وسیعی از گیمرها را هدف گرفته است. این مورد می‌تواند باعث محبوبیت آن در آینده شود.

سرمایه‌گذاری چندجانبه: خرید توکن گالا تنها به معنای سرمایه‌گذاری بر روی NFTهای بازی نیست؛ چرا که این پلتفرم قصد گسترش فعالیت خود در زمینه‌های موسیقی و فیلم را نیز دارد.

تمرکز بر روی کیفیت و تجربه کاربر: یکی از اصول گالا گیمز، توجه به تجربه کاربران به جای جنبه‌های مالی است. به همین دلیل کاربران این پلتفرم رضایت بیشتری از محصولات آن خواهند داشت.

مزایا و معایب GalaGames

معایب سرمایه‌گذاری بر روی گالا

اگر شخص محتاطی هستید، پیش از سرمایه‌گذاری و خرید توکن GALA به موارد زیر توجه کنید:

توکنومیک ضعیف: در حال حاضر تنها ۱۲.۵ درصد از توکن‌های گالا در بازار است. در نتیجه ممکن است عرضه بیشتر آن در آینده، باعث کاهش قیمت این توکن شود.

ریسک امنیتی: مهاجرت از بلاک چین اتریوم به یک بلاک چین جدید و اختصاصی، روند ساده‌ای نخواهد بود. گالا پیش از این حرکت، نیاز به بررسی امنیت و پاسخ‌گویی به نیاز کاربران در حال رشد خود دارد.

عدم قطعیت سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاکچینی: بازی‌های بلاک‌چینی صنعت نوپایی بوده و قطعیتی در سرمایه‌گذاری‌های کلان بر روی آنها وجود ندارد. در نتیجه ورود به این حوزه، نیازمند ریسک‌پذیری بالا است.

گالا گیمز مسیری پر پیچ‌وخم؛ اما امیدوارکننده

اهداف جاه‌طلبانه پروژه Gala Games نوید آینده‌ای روشن در زمینه بازی‌های بلاک چینی و ادغام سایر حوزه‌های سرگرمی با این فناوری را می‌دهد. در حال حاضر گالا نقشه راه رسمی ندارد؛ اما پروژه‌هایی نظیر Gala music، Gala Film و همچنین Project Gyri (گالاچین) جزو برنامه‌های آتی آن به شمار می‌روند. به نظر شما آینده گالا با وجود بازی‌های در حال توسعه آن چگونه خواهد بود؟ نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا