سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

معرفی بازی های play to earn، کسب درآمد از بازی در فضای کریپتو

در دنیای امروز، بازی‌های “play to earn” کاری را انجام می‌دهند که بازی‌های ویدئویی سنتی از انجام آن عاجزند! این بازی‌ها به بازیکنان برای زمان و تلاشی که صرف بازی‌کردن می‌کنند پاداش می‌دهند. هر بازی کریپتویی روش منحصربه‌فردی را به بازیکنان ارائه می‌دهد تا در ازای انجام فعالیت‌های درون بازی، پاداش‌های متفاوتی بگیرند. این پاداش می‌تواند به‌صورت ارز دیجیتال، یک توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) یا افزایش ارزش NFT بازیکن باشد. بازی‌های P2E به دلیل قابلیت درآمدزایی، بسیار محبوب هستند و در حال حاضر داغ‌ترین مبحث دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید این توکن‌های به‌دست‌آمده از بازی را به دیگران بفروشید یا برای ارتقا بازی خود از آن‌ها استفاده کنید.

سازوکار بازی های play to earn چیست؟ چگونه می‌توانیم از این بازی‌ها کسب درآمد کنیم؟ در این مقاله از مجله والکس به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و بهترین بازی‌ های P2E در ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم. با ما همراه شوید.

بررسی اجمالی بازی های play to earn

بازی های play to earn

این بازی‌های منحصربه‌فرد دارای توکن‌های بومی هستند که از اقتصاد بازی پشتیبانی می‌کنند. بازیکن می‌تواند درون بازی، با استفاده از این توکن‌ها آیتم‌های مختلف را خرید و فروش کند. با این حال، برخی از این بازی‌ها مانند بازی آپلند (Upland) و بازی اکسی اینفینیتی (AXIE INFINITY) برای شروع نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارند، درحالی‌که برخی از آن‌ها نظیر دیسنترالند (Decentraland) و تتان آرنا (Thetan Arena) را می‌توان به‌صورت رایگان بازی کرد.

اکثر بازی‌ های play to earn در مراحل اولیه توسعه هستند و هنوز مسیر زیادی را باید طی کنند تا گرافیک آن‌ها به سطح بازی‌های پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس برسد. بیشتر بازیکنان در حال حاضر تمرکز خود را روی کسب درآمد از بازی گذاشته‌اند و پاداش این بازی‌ها توانسته آن‌ها را درگیر بازی‌های کریپتویی کند.

در سال‌های اخیر، بازی‌ های P2E مبتنی بر بلاکچین به جریان اصلی تبدیل شده‌اند و یک جزء اصلی همه متاورس‌های موجود محسوب می‌شوند. یکی از دلایل محبوبیت بازی‌ های play to earn، کسب درآمد از بازی و به‌دست‌آوردن رمزارزهایی است که در دنیای واقعی ارزش دارند. از این رو، بازیکنان می‌توانند در کنار لذت‌بردن از بازی، درآمد هم کسب کنند.

مزایای بازی‌ های play to earn

بازی‌های بلاکچینی این پتانسیل را دارند که صنعت بازی را به سمت بهتر شدن سوق دهند. بازیکنانی که برای شرکت در این بازی‌ها هزینه کرده یا به‌صورت رایگان بازی می‌کنند می‌توانند از طریق این فناوری ادعای مالکیت آیتم‌های درون بازی را داشته باشند.

آنچه که بازی‌ های play to earn را در حال حاضر جذاب و پرطرفدار می‌کند، این است که بازیکنان نه‌تنها دارایی‌های درون بازی را کنترل می‌کنند، بلکه می‌توانند آنها را معامله کنند و بفروشند. به‌این‌ترتیب، کاربران به ازای بازی در پلتفرم‌های “GameFi” پاداش‌هایی به صورت NFT و توکن‌ها دریافت می‌کنند. این توکن‌ها هم می‌توانند در بازارهای داخلی بازی‌ها و هم در صرافی‌ها معامله شوند.

معرفی اولین بازی play to earn

بازی کریپتوکیتیز

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) یک بازی بلاکچینی و مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی است که در آن می‌توانید کارت‌های NFT گربه‌های دیجیتالی را جمع کنید یا خودتان این گربه‌های رنگارنگ را پرورش دهید. این بازی در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. کریپتوکیتیز اولین بازی بر بستر بلاکچین اتریوم است و یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از فناوری بلاکچین برای تجربه بازی‌ های  play to earn محسوب می‌شود. این بازی، کاربران را تشویق می‌کند تا دارایی‌های درون بازی را با پول فیات مبادله کرده و از این راه کسب درآمد داشته باشند.

بازی های P2E چگونه کار می کنند؟

بازی‌هایی که برای کسب درآمد ارز دیجیتال انجام می‌شوند به بازیکنان این امکان را می‌دهند تا با انجام کارهای خاص در طول بازی، ارز دیجیتال یا NFT دریافت کنند. هر کدام از این بازی‌ها سازوکار مخصوص به خودشان دارند و از روش‌های گوناگونی برای پاداش‌دادن به بازیکنان استفاده می‌کنند. انواع روش‌های دریافت و برداشت پاداش در بازی های play to earn عبارت‌اند از:

خرید یا اجاره زمین

در بازی‌هایی نظیر “The Sandbox” و “Decentraland” بازیکنان می‌توانند زمین‌ها را در قالب NFT خریداری کنند. این زمین‌ها کاربردهای زیادی دارند و بازیکنان می‌تواند برای ارتقای زمین خود NFTهای دیگری را خریداری کنند. هر زمان که ارزش زمین خریداری شده افزایش پیدا کند، در همان بازی قابل فروش هستند. همچنین، بازیکنان می‌توانند برخی از زمین‌ها را اجاره کنند. چندین شرکت بزرگ مانند سامسونگ و آدیداس زمین‌های دیجیتالی (Land) را برای تبلیغ برندهای خود خریداری یا اجاره کرده‌اند.

آیتم های منحصر به فرد

برای پیشرفت و ارتقا در برخی از بازی‌ها، بازیکنان معمولا باید آیتم‌های منحصربه‌فرد (NFT) را خریداری کنند. این آیتم‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا تیم خود را تقویت کرده و دشمنان خود را شکست بدهند. در نهایت، بازیکنان می‌توانند با فروش آیتم‌ها و آواتار خود در بازی سود کسب کنند.

رقابت

برخی از بازی‌ های play to earn برای باز کردن قفل هر مرحله یا شکست‌دادن رقیبان به بازیکنان NFT پاداش می‌دهند. این پاداش‌ها به بازیکنان بسیار فعال تعلق می‌گیرد؛ چرا که این بازیکنان به اکوسیستم و تقویت شبکه بازی کمک می‌کنند.

انواع بازی های Play to Earn

اکثر بازی‌ های P2E در یکی از پنج دسته کلی قرار می‌گیرند:

بازی‌های NFT

این نوع بازی‌ها به ارزهای دیجیتال و NFT متکی هستند. محبوب‌ترین آن‌ها شامل جمع‌آوری زمین مجازی و ساخت آیتم‌هایی در قالب NFT یا ترکیب آن‌ها برای ایجاد آیتم‌های منحصربه‌فرد است. از نمونه‌های محبوب این دسته می‌توان به CryptoKitties و Decentraland اشاره کرد. بازیکنان می‌توانند آیتم‌های مجازی مانند لباس و لوازم جانبی را خریداری کرده و بفروشند که همه آنها با NFT نشان داده می‌شوند.

بازی‌های دیفای (DeFi)

این بازی‌ها روی پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ساخته شده‌اند و به بازیکنان اجازه می‌دهند تا از طریق بازی‌ با دنیای دیفای تعامل داشته باشند. کاربران می‌توانند با ارائه نقدینگی به شبکه و استیکینگ ارزهای دیجیتال، سود کسب کنند. یکی از بازی‌های این دسته Aavegotchi یک بازی مبتنی بر اتریوم است که توسط استودیوی Pixelcraft ساخته شده است. این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که راهی سرگرم‌کننده و تعاملی برای بازیکنان برای کسب پاداش در حین شرکت در فعالیت‌های DeFi باشد.

بازی‌ های P2E دیفای

بازی‌های کشاورزی (Farming)

بازی‌های کشاورزی دسته نسبتا جدیدی از بازی ‌های P2E هستند که حول محور جمع‌آوری منابع، کشت محصولات و پرورش حیوانات می‌چرخند. یکی از این بازی‌ها CropBytes است که به کاربران اجازه می‌دهد در زمین‌های مجازی مزرعه بسازند. سپس، بازیکنان می‌توانند محصولات را برداشت کرده، حیوانات را پرورش دهند و درآمد کسب کنند.

بازی‌های کارتی مبتنی بر NFT

بازی‌های کارتی از مدت‌ها قبل در دنیای بازی‌های سنتی متداول بوده‌اند، اما کارت‌ها به دلیل دشواری تأیید صحت مالکیت، به راحتی دیجیتالی نمی‌شدند؛ مشکلی که با فناوری بلاکچین و NFTها حل شده است. مالکیت، اصالت و منشأ NFTها کاملا شفاف و ضد دستکاری است. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کارتی مبتنی بر NFT، اسپرینترلند (Splinterlands) است که در آن بازیکنان به صورت استراتژیک با یکدیگر رقابت می‌کنند تا کارت‌های بیشتری را به دست آورند. کارت‌های برنده شده در اسپرینترلند را می‌توان در سایر بازارهای دیفای معامله کرد.

بازی‌های AAA Web3

بازی‌های بلاکچین AAA، بازی‌های ویدیویی با درجه سه‌گانه A و با کیفیت بالا هستند که با استفاده از فناوری بلاکچین توسط استودیوهای بازی‌سازی معروفی مانند برند Animoca ساخته شده‌اند. این بازی‌ها اغلب دارای گرافیک پیشرفته، خطوط داستانی جذاب و جامعه بزرگ بازیکنان هستند.

اکثر این نوع بازی‌ها عناصر تعاملی زیادی را در متاورس به همراه سازگاری با تکنولوژی AR/VR در خود جای داده‌اند. همچنین، آن‌ها از نظر تاخیر و افزایش پاسخگویی بهینه شده‌اند. Alien Worlds و Star Atlas دو بازی محبوب AAA web3 هستند که به ترتیب در بلاکچین اتریوم و سولانا در دسترس هستند.

بهترین بازی های play to earn

در حال حاضر، بازی‌های کریپتویی زیادی معرفی شده‌اند که بیشتر آن‌ها بر بستر شبکه اتریوم، پالیگان و بایننس اسمارت چین قرار گرفته‌اند. بعضی از آن‌ها تجربه بازی‌های کامپیوتری سنتی را ارائه می‌دهند و برخی دیگر نیز روی جمع‌آوری NFTها تمرکز کرده‌اند. در ادامه، به معرفی بهترین بازی های play to earn می‌پردازیم.

بازی‌های P2E از نظر استفاده از نوع سیستم و دستگاه در سه دسته قرار می‌گیرند:

  • دسکتاپ (ویندوز، لینوکس و مک)
  • اندروید
  • آی او اس (iOS)

در اینجا چند نمونه از بهترین بازی‌های P2E را برای هر دستگاه معرفی می‌کنیم.

  • گلکسی فایت کلاب (Galaxy Fight Club): ژانر مبارزه‌ای- مناسب برای اندروید، iOS، ویندوز
  • اکسی اینفینیتی (AXIE INFINITY): ژانر نبردهای نوبتی- مناسب برای اندروید، iOS، ویندوز
  • اسپرینترلندز (SPLINTERLANDS): ژانر بازی کارتی تاکتیکی- مناسب برای اندروید، iOS، نسخه تحت وب
  • استار اطلس (STAR ATLAS): ژانر استراتژیک/ماجراجویی- مناسب برای ویندوز
  • گادز آنچینجد (GODS UNCHAINED): ژانر بازی کارتی- مناسب برای اندروید، iOS، ویندوز
  • سندباکس (THE SANDBOX): ژانر دنیای واقعیت مجازی متاورس- مناسب برای ویندوز
  • سورر (Sorare): ژانر فوتبال- مناسب برای نسخه تحت وب
  • کراپ بایتز (CropBytes): ژانر بازی کشاورزی- مناسب برای اندروید، iOS، نسخه تحت وب

بازی گلکسی فایت کلاب (Galaxy Fight Club)

اگر یک چیز در مورد بازی‌های ویدیویی بدانیم، این است که مبارزه هرگز از مد نمی‌افتد. گلکسی فایت کلاب (GFC) خود را به عنوان اولین بازی مبارزه‌ای PVP کراس آی پی توصیف می‌کند که با ادای احترام به بازی‌های ویدیویی قدیمی شکلی مدرن به آن‌ها بخشیده است. در این بازی، بازیکنان با استفاده از NFT مورد علاقه خود ( Bored Ape Yacht Club یا CyberKongz و غیره) یا یک شخصیت NFT بومی وارد سیستم شده، سپس با سایر رقبا برای بردن جوایز وارد مبارزه می‌شوند. هدف گلکسی فایت کلاب، جدا از سرگرمی، این است که یک پلتفرم واحد باشد که در آن پروژه‌های مختلف NFT و کاربران آن‌ها بتوانند گرد هم آیند، تعامل داشته باشند و البته مبارزه کنند. این بازی بر بستر بلاکچین اتریوم و پالیگان فعالیت می‌کند.

بازی گلکسی فایت کلاب

بازی گادز آنچینجد (GODS UNCHAINED)

Gods Unchained یک بازی کارتی مبتنی بر بلاکچین است که در آن بازیکنان مالکیت واقعی دارایی‌های خود را دارند. بازیکنان برای موفقیت باید خود را با یکی از شش خدای این بازی هماهنگ کنند، عرشه (deck) ۳۰ کارتی بسازند و از بازی استراتژیک برای پیشی گرفتن، تسلیم کردن یا از بین بردن حریفان خود استفاده کنند. هر بازی شامل تصمیم‌گیری تاکتیکی، مدیریت منابع و نبرد مبتنی بر کارت است که هدف نهایی آن کاهش قدرت گارد حریف به صفر است. کارت‌های این بازی به صورت NFT (شبکه اتریوم و Immutable X) بوده و قابل خریدوفروش هستند. برخی از آن‌ها که کمیاب‌تر هستند ارزش بالایی دارند.

بازی گادز آنچینجد

کراپ بایتز (CropBytes)

CropBytes، یک بازی شبیه‌سازی کشاورزی است که درباره ساخت مزرعه کریپتو، کسب درآمد از ارزهای دیجیتال و رشد محصولات در متاورس است. بازیکنان با انجام منظم بازی می‌توانند با فروش محصولات و پرورش حیوانات، پورتفولیوی خود را رشد دهند. گزینه‌های بازی زیادی برای کشاورزان وجود دارد، از جمله انتخاب حیوانات و محصولات برای پرورش و معامله و جمع‌آوری ابرقهرمانان (Superhero). CropBytes اولین بازی است که از کریپتو برای شبیه‌سازی کشاورزی استفاده می‌کند و توکن بومی آن CBX است که در این بازی استخراج شده و روی شبکه پالیگان فعال است.

بازی های P2E فارمینگ

play to earn؛ کسب درآمد از بازی

بازی‌‌های کریپتویی play to earn در یکی دو سال اخیر توانستند توجهات و سرمایه زیادی را جذب کنند و به یکی از جنجالی‌ترین مباحث کریپتو تبدیل شده‌اند. توکن‌های NFT با کاربردهای بی‌نظیری که دارند، می‌توانند آینده صنعت دیفای را تغییر داده و روند پذیرش صنعت ارزهای دیجیتال را تسریع کنند. کمپانی‌های بازی‌سازی و شرکت‌های کریپتویی، در حوزه بازی‌ های play to earn با یکدیگر رقابت می‌کنند و بازی‌های متنوعی را به بازار معرفی کرده‌اند. با مطالعه و بررسی این بازی‌ها می‌توانید با انتخاب یکی از آن‌ها به کسب درآمد از بازی بپردازید.

در این مقاله، بازی‌ های play to earn را مورد بررسی قرار دادیم، شما آینده این صنعت را چگونه تصور می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد بهترین بازی‌ها با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۷

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا