تکنولوژی

گیم فای GameFi چیست و چگونه صنعت بازی را متحول کرد؟

ارزهای دیجیتال تقریبا این روزها روی همه چیز تاثیر گذاشته و صنعت بازی‌ها یا همان گیم را هم می‌توان یکی از همین موارد برشمرد. پیش‌تر اطلاعاتی را در این مورد و به خصوص دنیای متاورس و کاربرد NFT در متاورس در دسترس شما مخاطبان عزیز قرار داده بودیم. حال اگر از علاقه‌مندان به این حوزه باشید، ممکن است نام گیم فای را هم شنیده باشید و بخواهید که بدانید GameFi چیست؛ حوزه‌ای که این روزها عده زیادی به سراغش رفته و حتی از آن کسب درآمد دارند. بنابراین در صورتی که شما نیز به دنبال این فرصت ایده‌آل و جذاب هستید، تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

گیم فای دقیقا چیست؟

بازی‌های ویدئویی، خود می‌توانند به چند دسته تقسیم شوند و کاربران به وسیله هر یک از آن‌ها، موظف به انجام کارهای مختلفی خواهند بود. اکنون گیم فای آمده است تا متفاوت از دیگر بازی‌های ویدئویی عمل کند. این اصطلاح رایج را در واقع باید در دسته بازی‌های مبتنی بر بلاکچین دانست که مخاطبان با تجربه این حوزه می‌توانند ضمن سرمایه‌گذاری، کسب درآمد خوبی را هم داشته باشند. از این موارد باید به NFT در بازی اشاره داشت.

علاوه بر این بازی‌ها، دیفای و توکن‌هایی به صورت غیر مثلی نیز هستند که در مقاله‌ای اختصاصی به آن‌ها پرداخته‌ایم. گیم فای را باید ترکیبی از دو کلمه گیم و دیفای به حساب آورد. این بازی‌های ویدئویی بر بستر بلاکچین انجام می‌شوند و استفاده از فناوری، دست توسعه دهندگان آن‌ها را برای انجام امور مختلف و ارائه امتیازات به کاربران حسابی باز می‌گذارد.

بازی های هدفمند گیم فای

البته که هدف از انجام این بازی‌ها می‌تواند متفاوت از دیگری باشد و شما باید طبق شیوه‌های درخواست شده از سوی سازندگان آن‌ها عمل کنید. با توجه به این که امروزه کسب و کارهای زیادی از توکن‌ها و به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال برای راحتی کار خود استفاده می‌کنند، برخی از توسعه دهندگان نیز به این فکر افتادند تا با ورود به دنیای بازی‌ها، گیمرها را هم از این لحاظ در شرایط خوبی قرار دهند. امکان انجام این دست از بازی‌ها از طریق متاورس نیز وجود خواهد داشت.

شیوه کار با این دسته از بازی‌های گیم فای معمولا به این صورت است که با انجام برخی از ماموریت‌ها و چالش‌ها، امتیازاتی را از آن خود می‌کنید. این امتیازات در واقع همان توکن‌هایی هستند که شاید در نگاه اول ارزش چنان زیادی نداشته باشند، اما با جمع‌آوری آن‌ها خواهید دید که به سود منطقی و خوبی دست پیدا می‌کنید. قابلیت هک و سوء استفاده در این دسته از بازی‌ها به هیچ عنوان برای کاربران وجود ندارد و هر یک با توجه به تلاش و وقتی که می‌گذارند، می‌توانند در شرایطی عادلانه از توکن‌های گفته شده بهره‌مند شوند.

همان طور که ذکر شد، شما شاید در برخی از این بازی‌ها نیاز پیدا کنید تا مراحل را برای دریافت این امتیازات رد کنید. این اتفاق می‌تواند به وسیله توکن NFT نیز رخ دهد پس در هر حال نباید از کاربرد NFT در صنایع مختلف غافل شد. همچنین گزینه‌هایی در این حوزه وجود دارند که دارایی‌هایی را در خود محیط بازی به دست کاربران می‌سپارند که آن‌ها نیز به نوبه خود ارزشمند هستند.

 سطح امنیت گیم فای

تکنولوژی های مورد استفاده در گیم فای

اکنون شاید این سوال برایتان پیش بیاید که گیم فای به چه صورت کار می‌کند و چه فناوری‌هایی در آن مشاهده می‌شود. بالاتر نیز توضیح دادیم که بلاکچین نخستین و مهم‌ترین فناوری است که در این حوزه یافت می‌شود. در واقع تمام این بازی‌ها برای این که بتوانند خدمات و امتیازات لازم را در دسترس کاربر قرار دهند، نیاز دارند که بر روی این بستر قرار گیرند.

درصد بالایی از این بازی‌ها نیز باید بر روی شبکه اتریوم حضور داشته باشند. دلیل آن هم این است که اتریوم از مدت‌ها قبل به بازی‌های ویدئویی بهای زیادی داد و امکاناتی را فراهم کرد تا بازیکنان مشکلی برای تجربه این دسته از بازی‌های گیم فای نداشته باشند. در کنار اتریوم، پروتکل‌هایی مانند پالی‌گان (Polygon)، پولکادات (Polkadot) و سولانا (Solana) نیز اهمیت خاص خود را دارند. برخی از توسعه دهندگان این بازی‌ها هستند که تمایل دارند بازی‌های خود را روی پروتکل‌های گفته شده تنظیم کنند که آن‌ها نیز به نوبه خود مزایایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بنابراین گیم فای را می‌توان ترکیبی از بلاکچین، توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان توکن NFT و مکانیک خود بازی دانست. محیط چنین بازی‌هایی باید توسط سازندگان، با دقت لازم و کیفیت بالا ساخته شوند تا کاربران دچار مشکلات و باگ‌ها نشوند. بدیهی است در ابتدای ساخت گیم فای و پروژه‌های مربوط به آن، ایراداتی نیز در بازی‌ها مشاهده می‌شد که برخی از بازیکنان را کلافه می‌کرد. خوشبختانه امروزه بازی‌های بهتر و سریع‌تری در دسترس است که مشکلات قبلی را ندارند. انتشار برخی به‌روزرسانی‌ها برای بازی‌های قدیمی نیز سبب شده است تا بسیاری از ایرادات آن‌ها برطرف شود. ترکیب تمام این موارد با هم باعث ارائه توکن‌ها به استفاده کنندگان خواهد شد.

تکنولوژی های موجود در گیم فای

نگاهی به تحولات گیم فای در دنیای بازی ها

تا اینجا به بسیاری از تحولات گیم فای و بازی‌های منتشر شده برای آن اشاره شد. با این حال، در این بخش می‌خواهیم به صورت کامل‌تر به مزایا و تحولاتی که در این زمینه رخ داده است، اشاره داشته باشیم تا در نهایت ببینیم آیا حضور در چنین بازی‌هایی با مزیت‌های موجود در آن‌ها، برای شما ارزشمند خواهد بود یا خیر؟

مدل اقتصادی گیم فای

هر یک از سازندگان بازی‌های مربوط به گیم فای، مدلی اقتصادی را برای بازی‌های خود تعریف کرده‌اند. البته نظیر این دسته از بازی‌ها را در پروژه‌های آفلاین و آنلاین نیز در گذشته شاهد بوده‌ایم. با این حال، اگر نگاهی به پروژه‌های مربوط به گیم فای داشته باشید، متوجه تفاوت و پیشرفته بودنشان می‌شوید. به وسیله این مدل‌های اقتصادی تعریف شده، شما می‌توانید شرایط یکسانی را به نسبت دیگر بازیکنان داشته باشید و در محیطی جذاب به دنبال منافع خود بگردید. بنابراین این بازی‌ها علاوه‌بر سرگرم کننده بودن، نوعی سرمایه‌گذاری نیز برای شما به شمار می‌رود.

امکانات بیشتر به نسبت قبل

امکانات موجود در بازی‌های گیم فای به نسبت گذشته با تفاوت‌های زیادی همراه شده است. کاربران می‌توانند حق انتخاب‌های فراوانی به لحاظ مراحل، آواتارها، لباس، سلاح و موارد دیگر داشته باشند. اگر مقایسه‌ای میان این دسته از بازی‌ها با بازی‌های خارج از بلاکچین نیز داشته باشیم، متوجه این تفاوت جذاب می‌شویم.

محیطی قابل اطمینان برای کاربر

امنیت در این دسته از بازی‌ها نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است. امروزه شاهد بازی‌هایی حتی به صورت آنلاین هستیم که قابلیت هک شدن در آن‌ها وجود دارد. همینطور اطلاعات هر یک از کاربران شاید در معرض خطر قرار گیرند. این در حالی است که فضای گیم فای بسیار مطمئن و امن در نظر گرفته شده است و هیچ مشکلی در این خصوص به چشم نمی‌خورد. البته پیش از این که بخواهید هر یک از بازی‌های این پروژه را تجربه کنید، مطمئنا باید اطلاعاتی را در خصوص شیوه بازی، راه‌های کسب درآمد و موفق شدن و نیز سازندگان آن به دست آورید.

ورود فناوری های تازه

کاربران برای استفاده از توکن‌ها و به طور کلی سرمایه‌گذاری در گذشته با برخی از محدودیت‌ها مواجه بودند. البته این تنها به ابتدای راه گیم فای مربوط است و بعد از آن، از این لحاظ نیز پیشرفت‌های فراوانی را شاهد بودیم. اکنون پای برخی دیگر از امکانات به این حوزه همچون NFTها نیز باز شده است و کاربران می‌توانند نسبت به انتقال و استفاده از آن‌ها در چنین فضاهایی نیز اقدام کنند. از کاربرد NFT در متاورس نیز نباید غافل شد.

گیم فای؛ تجربه ای ارزشمند

پیشرفت و نوآوری‌ های گیم فای

در خصوص بسیاری از پیشرفت‌ها و نوآوری‌هایی که گیم فای برای سرمایه گذاران و جامعه بازیکنان داشته، در بالا صحبت شد. این طور که کارشناسان می‌‌گویند، مسیری که گیم فای و توسعه دهندگان آن طی می‌کنند، کاملا درست است و این می‌تواند نتایج درخشانی را در آینده‌ای نه چندان دور رقم بزند. با نگاهی به این مسیر متوجه می‌شویم که گیم فای در حال کمک دوطرفه با بازار ارزهای دیجیتال است و هر کدام بر دیگری اثری مثبت می‌گذارند.

ایلمان شازائف (Ilman Shazhaev) بنیانگذار گیم فای نیز در این زمینه ابراز امیدواری کرده است. او مدعی است که گیم فای با استقبال ویژه‌ای از سوی عموم روبه‌رو شده و هم سرمایه‌گذاران و هم بازیکنان از تجربه بازی‌های موجود در آن لذت می‌برند. به گفته او، گیم فای بخش گسترده‌ای از اکوسیستم بلاکچین را به ما نشان می‌دهد. شازائف گفته است که چند صنعت در آینده شانس جذب درصد بسیار زیادی از کاربران در سر تا سر جهان را دارند و بی شک گیم فای یکی از آن‌ها خواهد بود.

مشارکت متاورس و ان اف تی در حوزه گیم فای

بالاتر به این نکته اشاره شد که رفته رفته تکنولوژی‌های متفاوت در حال کمک کردن به گیم فای هستند تا بتوانند آن را بیش از پیش همه‌گیر کنند. برخی از این بازی‌ها هستند که به کاربران خود امتیازاتی نظیر ان اف تی می‌دهند و یا کاربران در آن امکان خرید و فروش این توکن را خواهند داشت.

در سوی دیگر، متاورس نیز با ورود خود به بازار ارزهای دیجیتال، تاثیر شگرفی را در گیم فای گذاشت. افراد در دنیای متاورس و به وسیله تجربه برخی از بازی‌های مربوط به گیم فای نیز می‌توانند به خرید و فروش و ساخت و ساز در دنیاهای متفاوت مشغول شده و در نهایت نوعی سرمایه گذاری جذاب و مطمئن را برای خود رقم بزنند.

خبر خوب برای کاربرانی که از گیم فای و متاورس استفاده می‌کنند، این است که مکانی به منظور بازی و سرگرم شدن برایشان فراهم شده است. آن‌ها ضمن اینکه دور هم جمع می‌شوند، قادر هستند تا فعالیت‌های متفاوتی را به صورت فردی یا گروهی انجام داده و با دیگر کاربران نیز تعامل خوبی را برقرار کنند. پس با این همه ویژگی و امکانات جذاب، بعید نیست که در ماه‌های آینده چیزهای بیشتری را از گیم فای بشنویم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cointelegraph
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا