بلاکچین

قرارداد هوشمند گوگن چیست؟ همه چیز درباره آپدیت گوگن کاردانو

اکوسیستم کاردانو به طور کلی دارای پنج مرحله اصلی برای توسعه است که هر کدام از آن‌ها دوران (Area) خوانده می‌شوند. بایرون (Byron)، شلی (Shelley)، گوگن (Goguen)، باشو (Basho)، ولتر (Voltaire) پنج دوره اصلی کاردانو هستند که همگی عملکرد شبکه را ارتقا می‌دهند. در این مقاله ما قصد داریم به‌طور اختصاصی به بررسی دوره گوگن که با عنوان قرارداد هوشمند کاردانو و پس از آپدیت اخیر هارد فورک آلونزو (Alonzo) ایجاد شد بپردازیم. با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم قرارداد هوشمند گوگن چه تغییرات و قابلیت‌هایی را در کاردانو ایجاد کرده است.

قرارداد هوشمند گوگن چیست؟

اگر تا اینجا شما هم کنجکاو شدید که بدانید قرارداد هوشمند گوگن چیست؟ باید گفت یک آپدیت جذاب از مراحل توسعه‌ کاردانو بوده که به آپدیت گوگن کاردانو نیز معروف است. تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال کاردانو، سومین ارز بزرگ بازار پس از بیت کوین و اتریوم، در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ جدیدترین آپدیت هارد فورک آلونزو یعنی قرارداد هوشمند گوگن را در شبکه اصلی ارائه کرد. در مسیر توسعه‌ای که کاردانو برای خود طراحی کرده‌، فاز سوم آن به نام جوزف گوگن (Joseph Goguen)، دانشمند کامپیوتر و دانشگاهی آمریکایی نامگذاری شده‌ شود.

دوره‌هایی که در شبکه کاردانو ایجاد می‌شوند به‌ صورت متوالی و تکمیل‌کننده دوره قبلی خود هستند، اما عملکرد هر یک مستقل و موازی با دوره‌های دیگر است. به همین ترتیب، آپدیت گوگن نیز در ادامه مجموعه Shelly از دوره‌های کاردانو ارائه شد و به اعتقاد بسیاری از جمله خود اکوسیستم کاردانو، یک گام بزرگ و رو به جلو در توانایی‌های کاردانو خواهد بود.

آپدیت گوگن کاردانو

گوگن به کاربران و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را بر بستر بلاکچین کاردانو ایجاد و مستقر کنند. پیش از این یعنی در عصر shelly تنها هسته سیستم غیرمتمرکز بود اما با آغاز دوره جدید دیگر امکان طراحی و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DAPPS) در بلاکچین کاردانو نیز وجود دارد.

اکوسیستم کاردانو همچنین با معرفی قرارداد گوگن، به یکی از ایمن‌ترین و البته کاربردی‌ترین بلاک چین‌های موجود در حوزه ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل می‌شود که این خود زنگ خطری برای اکوسیستم‌های پیشرو همانند اتریوم به‌شمار می‌رود.

نقش قرارداد هوشمند گوگن در برنامه های غیرمتمرکز

اپلیکشن‌های غیرمتمرکز (DAPPs) برنامه‌هایی هستند که برای اجرا بر بستر بلاک چین طراحی شده‌اند. عملکرد این اپلیکشن‌ها اگرچه تفاوت چندانی با برنامه‌های معمولی ندارد اما این قبیل برنامه‌ها به دلیل قرار گرفتن بر بلاک چین امنیت بی‌نظیری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. برنامه‌های غیرمتمرکز مزایا و امنیت بسیاری را برای کاربران فراهم می‌کند، اما واقعیت آن است که به دلیل فناوری و هزینه بالای آن تعداد محدودی از پلتفرم‌های بلاک چین آن را ارائه می‌دهند.

در حال حاضر اتریوم معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین بلاکچینی است که قابلیت برنامه‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد اما پس از آپدیت قرارداد هوشمند گوگن پلتفرم کاردانو نیز در کنار بلاکچین اتریوم قرار می‌گیرد.

زبان برنامه نویسی کاردانو برای اپلیکشن های غیرمتمرکز

یکی از اهداف مهم آینده قرارداد هوشمند گوگن در کاردانو اضافه کردن یک زبان برنامه‌نویسی برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز است. برخلاف اکوسیستم اتریوم که فقط از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) پشتیبانی می‌کند، کاردانو قصد دارد تا از دو زبان دیگر کمک بگیرد:

  • پلوتوس (Plutus): برای استفاده مختصصان کامپیوتر و برنامه‌نویسی
  • مارلو (Marlow): برای استفاده افراد غیرمتخصص

از میان این دو زبان، دوره گوگن تاکید بسیاری بر زبان پلوتوس دارد. پلوتوس یک زبان توسعه قرارداد هوشمند و پلتفرم اجرایی است که با استفاده از زبان برنامه نویسی کاربردی Haskell عمل می‌کند. این زبان که به صورت آزمایشی در دسترس قرار گرفته مزایای برنامه‌نویسی کاربردی را برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز به ارمغان می‌آورد. Plutus همچنین با استفاده از یک کد پایه، علاوه بر پشتیبانی از اجزای داخلی و خارج از زنجیره استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز تسهیل می‌بخشد.

از آنجا که زبان پلوتوس زبان تخصصی برنامه‌نویسی بوده و هر کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند، کاردانو یک زبان دیگر یعنی زبان مارلو را نیز به قراردادهای خود اضافه کرد تا بتواند مخاطبان گسترده‌تری را پوشش دهد. مارلو یک زبان سطح بالا و دامنه خاص (DSL) برای قراردادهای مالی است که بر اساس پلوتوس ساخته شده اما نیاز به دانش پیشین برای استفاده ندارد و قابل فهم است. بدین ترتیب حتی کسانی که متخصص برنامه‌نویسی نیستند نیز می‌‌توانند از کاردانو برای ساخت اپلیکشن‌های مورد نیاز خود استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با قراردادهای هوشمند کاردانو مطالعه بیشتر درباره اینکه ارز کاردانو چیست را پیشنهاد می‌کنیم.

قابلیت های جدید در آپدیت گوگن

قابلیت چند توکنی بلاکچین کاردانو در آپدیت گوگن کاردانو

مهم‌ترین تغییری که کاردانو با ارائه قرارداد هوشمند گوگن به‌خود می‌بیند، امکان پشتیبانی و تولید صدها توکن مختلف بر بستر بلاک چین آن است. علاوه بر امکانات مختلفی مانند اپلیکشن‌های مالی غیرمتمرکز، کاربران و توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند از استاندارد ارز دیجیتال کاردانو برای تولید و اجرای توکن‌های مختلف کمک بگیرند.

قرارداد گوگن همچنین مزیت ادغام آسان‌تر قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی که شامل چندین ارز دیجیتال می‌شود را نیز به کاردانو افزوده است. بنابراین کاربران دیگر می‌توانند بدون محدودیت به ساخت انواع توکن‌های قابل تعویض یا غیرقابل تعویض بپردازند و آن‌ها را به مخاطبان خود ارائه دهند.

آنچه دوره گوگن به اکوسیستم کاردانو افزود

همانطور که خواندید قرارداد هوشمند گوگن سومین دوره از دوره‌های پیشرفت و توسعه کاردانو است که قابلیت‌های بسیاری را به این اکوسیستم افزود. کاردانو پس از این آپدیت به یکی از امن‌ترین و کاربردی‌ترین پلتفرم‌های جهان ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد شد که کاربران به آسانی می‌توانند از آن استفاده کنند. نکته مهم این است که در دنیای ارزهای دیجیتال سکون و محدودیت معنایی ندارد بنابراین باید منتظر نشست و دید رقبای کاردانو برای جبران این پیشرفت مهم چه قدمی را برمی‌دارند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cardano
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا