Defi

تاثیر هوش مصنوعی بر دیفای چیست؟ اثر AI بر امور مالی غیر متمرکز

حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) به عنوان یک راه‌حل امیدوارکننده برای محدودیت‌های دنیای اقتصاد سنتی ظهور کرد. تراکنش‌های دیفای به طرز خیره‌کننده‌ای شفاف بوده و ظرفیت‌های آن به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. از طرفی با پیشرفت حوزه هوش مصنوعی و ترکیب روبه‌رشد آن با امور مالی، حوزه دیفای حتی قدرتمندتر و مؤثرتر از روزهای ابتدایی پیدایش خود نیز شده است. امروزه فناوری‌های Artificial intelligence نظیر یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی در سیستم‌های دیفای مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت‌های هیجان‌انگیزی را به این حوزه اضافه کرده‌اند.

در این مقاله تأثیر هوش مصنوعی بر روی دیفای را مورد بررسی قرار داده‌‌ایم. همچنین در ادامه نیم‌نگاهی به آینده و تحولات احتمالی دیفای زیر سایه AI خواهیم داشت.

تأثیر هوش مصنوعی بر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امروزه حوزه‌های بسیاری تحت تأثیر هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن قرار گرفته‌اند. ویژگی‌هایی نظیر یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی صنایع مختلفی را برای همیشه تغییر داده‌اند. در این میان، حوزه نوظهور DeFi نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمانده است. از خودکارسازی فرایندهای مالی گرفته تا بهبود امنیت و قدرت تشخیص تقلب، همگی جزو مزایایی هستند که فناوری Artificial intelligence به این حوزه هدیه کرده است.

در ادامه به بررسی ۵ مورد از مهم‌ترین تأثیرات فناوری هوش مصنوعی بر امور مالی غیرمتمرکز پرداخته‌ایم.

خودکارسازی فرایندهای مالی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دیفای، ایجاد ویژگی‌های جدید برای کاهش یا حتی حذف بسیاری از پیچیدگی‌های اقتصاد سنتی است. با این حال حتی در این حوزه نیز همچنان جای پیشرفت بسیاری برای تسریع فرایندها و کاهش واسطه‌ها وجود دارد. در حال حاضر، سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین نیازمند تأیید تراکنش‌ها توسط کاربران خود هستند. اما استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌تواند فرایندهای مالی این حوزه را بسیار ایمن، پرسرعت و کارآمدتر کند.

هوش مصنوعی در ارزهای دیجیتال

خودکارسازی فرایندها باعث می‌شود تراکنش‌ها و سایر عملیات مالی بدون تأخیر و بی توجه به تفاوت در منطقه زمانی یا هر علت انسانی دیگری انجام شود. قوانین و فرایندها می‌توانند با سرعت و دقت بسیار بالاتری نسبت به بررسی‌های انسانی، توسط هوش مصنوعی مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین حذف واسطه‌های انسانی باعث می‌شود در مواردی نظیر اعطای وام، مراحلی مثل پرداخت حق کمیسیون نیز برای همیشه حذف شده و استفاده از خدمات DeFi مقرون‌به‌صرفه‌تر از هر زمان دیگری تمام شود!

مدیریت ریسک پیشرفته

نوسان یکی از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر دنیای ارزهای دیجیتال است و همین موضوع تأثیر مستقیمی روی سرمایه کاربران DeFi دارد. اما وجود نوسان به هیچ وجه به معنای تصادفی بودن این بازار نیست. درواقع سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌توانند با استفاده از متدهای خاص خود، ریسک‌های موجود در این حوزه را مدیریت کنند. خوشبختانه به لطف هوش مصنوعی، توانایی مدیریت ریسک می‌تواند بادقت بالاتر و در اختیار تمام سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را از منابع مختلفی دریافت کرده و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، ریسک‌های بالقوه بازار را شناسایی کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند داده‌های تاریخی را نیز برای بهبود نتایج و پیش‌بینی‌های خود به کار بگیرند. در کنار این، استفاده از مدیریت ریسک خودکار می‌تواند یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه امور مالی غیرمتمرکز باشد. متدهای AI می‌توانند با شرایط از پیش تعریف شده، از دارایی‌های شما محافظت کنند. به عنوان مثال در صورتی که شاخص‌های به دست آمده نشان از احتمال ضرر و کاهش سرمایه داشته باشد، این الگوریتم‌ها قابلیت اجرای دستور فروش خودکار را خواهند داشت.

هوش مصنوعی و مدیریت معامله

افزایش امنیت و بهبود تشخیص تقلب

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به امور مالی غیر متمرکز و ارزهای دیجیتال، وجود تقلب‌ها و رخنه‌های امنیتی گسترده در سال‌های اخیر باشد. با افزایش ارزش دارایی‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری بیشتر کاربران در این حوزه، توجه هکرها و افراد متقلب نیز به این سمت جلب شده است. در سال‌های اخیر شاهد انواع حملات مختلف و هک شدن صرافی‌های غیرمتمرکزی بودیم که نتیجه همه آن‌ها از دست رفتن دارایی کاربران و کاهش اعتماد نسبت به این حوزه بود.

خوشبختانه الگوریتم‌های هوش مصنوعی در این حوزه نیز می‌توانند نقشی بسیار کلیدی را ایفا کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌های تراکنش‌ها و شناسایی الگوهای مشکوک، روند تشخیص تقلب را بهبود ببخشند. این الگوریتم‌ها می‌توانند به صورت آنی ناهنجاری‌ها و انحراف از الگوی تراکنش‌های عادی را شناسایی کرده و نسبت به وجود تهدیدات احتمالی هشدار دهند.

به عنوان مثال، متدهای AI می‌توانند تراکنش‌هایی که خارج از ساعات کاری اتفاق افتاده و شامل مقادیر غیرمعمولی از وجوه یا منابع ناشناخته و مشکوک هستند را شناسایی کنند. علاوه بر این، الگوریتم‌های یادگیری ماشین قادر به تجزیه و تحلیل رفتار کاربران خواهند بود؛ در نتیجه هرگونه تلاش برای فعالیت‌های متقلبانه مانند تلاش برای هک کردن حساب یا حملات فیشینگ، در اسرع وقت شناسایی و مسدود می‌شوند. ارائه یک بینش دقیق و کامل به صورت آنی (Real-Time) توسط هوش مصنوعی می‌تواند به طور قابل توجهی از خطرات و تهدیدات موجود در حوزه دیفای جلوگیری کند.

امنیت دیفای با AI

افزایش دسترسی

هوش مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای شخصی‌سازی شده‌تر و فراگیرتر از DeFi را به ارمغان آورد. یکی از راهکارهای موجود برای دستیابی به این هدف، استفاده از پردازش زبان طبیعی است. این فناوری می‌تواند برای ایجاد رابط‌های کاربرپسند برای برنامه‌های DeFi مورد استفاده قرار بگیرد. چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند دسترسی طیف گسترده‌ای از کاربران را برای این حوزه فراهم کنند. به عنوان مثال افرادی که با حوزه دیفای آشنا نبوده یا تخصص فنی محدودی دارند، به سرعت می‌توانند وارد این حوزه شوند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر است با تحلیل رفتار کاربران و داده‌های مربوط به تراکنش‌های آن‌ها، ترجیحات هر کاربر را شناسایی کرده و محصولات متناسب با نیازهای خاص آن‌ها را توصیه کند. این موضوع باعث می‌شود تا افرادی که به علت پیچیدگی‌های DeFi از این حوزه اجتناب می‌کنند، به سرعت نظر خود را تغییر دهند!

در نهایت هوش مصنوعی می‌تواند معیارهای مناسب و دقیقی از امتیاز اعتباری کاربران جدید فراهم کند. به عنوان مثال ممکن است برخی کاربران سابقه مالی بالایی در اقتصاد سنتی نداشته یا از خدمات بانکی استفاده نکنند. در حال حاضر برخی برنامه‌های دیفای قادر به تشخیص امتیاز اعتبار این کاربران نبوده و از ارائه خدمات به آن‌ها جلوگیری می‌کنند. اما الگوریتم‌های هوش مصنوعی با بررسی داده‌های جایگزین نظیر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یا پرداخت‌های خدماتی، می‌توانند اعتبار مالی این افراد را مورد سنجش قرار داده و شاخص ریسک هر کدام از آن‌ها را مشخص کنند.

نوآوری‌های بیشتر

هوش مصنوعی باعث ایجاد نوآوری‌هایی در حوزه DeFi خواهد شد که پیش از این امکان پیاده‌سازی آن‌ها وجود نداشت. از همین رو می‌توان انتظار ارائه امکانات جدید و هیجان‌انگیز در آینده را داشت. تجزیه و تحلیل رفتار کاربران، امکان شناسایی نیازهای بهتر و دقیق‌تر آن‌ها را فراهم کرده و ارائه دهندگان خدمات مالی می‌توانند برنامه دقیق‌تری برای رفع این نیازها داشته باشند.

به عنوان مثال الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل رفتار کاربران و شناسایی الگوهای موجود در بازار، به شناسایی فرصت‌های جدید برای اعطای وام و سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای گروه‌های خاص نظیر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک یا سرمایه‌گذاران با پروفایل ریسک خاص شخصی‌سازی شده و منجر به توسعه محصولات جدیدی شود.

در کنار این هوش مصنوعی با در دست گرفتن خدماتی نظیر پشتیبانی از کاربران، تمرکز منابع انسانی را برای ارائه راهکارها و خدمات مبتکرانه و استراتژیک آزاد می‌کنند. در حالت کلی فناوری‌های هوش مصنوعی پلتفرم‌های DeFi را وارد مرحله جدیدی از زندگی خود کرده و ارزش‌آفرینی آن‌ها برای کاربران را افزایش می‌دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در دیفای

هوش مصنوعی و دیفای: یک ترکیب برنده!

حوزه امور مالی غیرمتمرکز و فناوری هوش مصنوعی، هرکدام در نوع خود یک پیشرفت و تحول فوق‌العاده در تاریخ به شمار می‌روند. اکنون با ادغام این دو حوزه با یکدیگر، می‌توانیم شاهد به وجود آمدن یک عصر جدید در عرصه اقتصاد و خدمات مالی باشیم. در این مقاله به بررسی ۵ مورد از مهم‌ترین تأثیرات هوش مصنوعی بر DeFi پرداختیم. البته این موارد صرفاً برخی از آشکار و محتمل‌ترین گزینه‌های مورد انتظار در آینده دیفای به شمار می‌روند؛ چرا که در آینده نزدیک ممکن است قابلیت‌های این ترکیب برنده، همه کاربران دنیای دیفای و علاقه‌مندان به فناوری هوش مصنوعی را شگفت‌زده کند!

به نظر شما فناوری هوش مصنوعی چگونه باعث تحول و پیشرفت حوزه دیفای خواهد شد؟ نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا