کیف پول

آموزش ساخت کیف پول متامسک از صفر در همه ی دیوایس ها

امنیت اصلی‌ترین دغدغه‌ی تمام کاربران در جهان ارز دیجیتال است. اگر کیف پول مطمئن و امن نداشته باشید هکرها به‌سادگی آب خوردن تمام دارایی و سرمایه‌ی شما را به سرقت برده و پیدا کردن آنها از صعود به قله اورست سخت‌تر است. MetaMask یکی از امن‌ترین و بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است و در نسخه‌های اندروید، iOS و وب در دسترس کاربران قرار دارد، اما نحوه راه‌اندازی و ساخت کیف پول متامسک به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا در مقاله امروز به آموزش نصب کیف پول متامسک در دستگاه‌ها و دیوایس‌های مختلف بپردازیم.

آموزش نصب کیف پول متامسک در آیفون و اندروید

نحوه راه‌اندازی و نصب کیف پول متامسک در اندروید و iOS تقریبا هیچ تفاوتی نداشته و تنها بستر دانلود آنها با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب برای آموزش از فون استفاده خواهیم کرد.

قدم اول؛ متامسک را دانلود کنید

اپلیکیشن کیف پول متامسک در بیشتر فروشگاه‌های اندروید و iOS موجود بوده اما توصیه می‌کنیم این برنامه را از امن‌ترین بسترهای ممکن یعنی پلی استور برای اندروید و اپ استور برای آیفون دانلود و نصب کنید. برای اینکار در MetaMask را در فروشگاه جست‌وجو کرده و روی دکمه Install کلیک کنید.

قدم دوم؛ راه‌اندازی کیف پول

پس از نصب، برنامه متامسک در صفحه اصلی برنامه‌های شما نمایش داده می‌شود. اپ را باز کرده و گزینه Get Started را بزنید. پس از این کار وارد صفحه‌ی جدیدی خواهید شد. برای ساخت حساب‌کاربری جدید گزینه Create a Wallet را انتخاب کرده و اگر از قبل اکانت دارید، Import Wallet را انتخاب کنید.

ساخت ولت جدید در متامسک

در صفجه بعد از شما سوال می‌شود که آیا با اقدامات متامسک برای جمع‌آوری داده موافقت می‌کنید یا خیر. این داده‌ها اطلاعات مهم و محرمانه‌ی شما ازجمله رمز عبور و عبارات بازیابی را شامل نشده و صرفا برای بهبود عملکرد کیف پول استفاده می‌شوند. با انتخاب هرکدام از گزینه‌ها به صفحه بعدی وارد می‌شوید و این قسمت اهمیت چندانی در ساخت کیف پول متامسک ندارد.

قدم سوم؛ ساخت رمز عبور و برداشت عبارات بازیابی

حالا برای نصب افزونه‌ی متامسک باید یک رمز عبور برای کیف پول خود انتخاب کنید. در کادر اول، پسوورد را وارد کرده و در کادر دوم مجددا آن را بنویسید تا تایید شود. در گزینه‌های بعدی می‌توانید قابلیت باز کردن کیف پول با تشخیص چهره یا اثر انگشت را فعال کنید. در آخر باید باید شرایط استفاده از متامسک و توافقنامه را تایید کرده تا به صفحه بعدی وارد شوید.

وارد کردن رمز عبور

در صفحه بعدی ویدیویی برای بهبود امنیت MetaMask را مشاهده خواهید کرد. روی گزینه Start کلیک کرده تا به عبارت بازیابی دسترسی داشته باشید.  در این بخش روی گزینه View کلیک کنید تا به عبارت بازیابی (Seed Phrase) دسترسی داشته باشید. این عبارت را روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در یک مکان فوق امن نگهداری کنید. توجه کنید که هر بار برای راه‌اندازی مجدد کیف پول یا نصب در دیگر دستگاه‌ها به Seed Phrase نیاز دارید.

مشاهده و برداشت عبارت بازیابی

 بدون عبارت بازیابی نصب و دسترسی مجدد به ولت و دارایی‌ها غیرممکن است و باید با آنها خداحافظی کنید. اگر رمز عبور را فراموش کرده باشید تنها راه دسترسی به کیف پول استفاده از کلمات بازیابی است. این عبارات معمولا ۱۲ یا ۲۴ کلمه هستند و باید تمام تمرکزتان را روی نگهداری و محافظت از آنها معطوف کنید. باید کلمات آنرا به‌ترتیب و بدون اشتباه وارد کرده و در انتها گزینه Continue را انتخاب کنید تا ساخت کیف پول متامسک کامل شود.

وارد کردن عبارت بازیابی

تبریک می‌گوییم! به همین سادگی حساب شما ساخته شد و می‌توانید از امکانات گسترده متامسک همچون تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp)، خرید و نگهداری توکن‌های NFT، استیکینگ و … استفاده کنید.

پس از آموزش نصب کیف پول متامسک و ساخت اکانت در این والت، حالا نوبت به اضافه کردن ارزهای جدید رسیده است. ابتدا تنها چند ارز ازجمله بیت کوین و اتریوم برای شما باز هستند و باید سایر دارایی‌ها را به‌صورت دستی اضافه کنید. برای اینکار می‌توانید مقاله‌ی اضافه کردن توکن به متامسک را مطالعه کرده تا به‌راحتی هر ارزی که می‌خواهید را در والت خود بچینید.

ساخت کیف پول متامسک در نسخه وب و استفاده در کامپیوتر

راهنمای راه اندازی کیف پول متامسک به اندروید و iOS محدود نشده؛ چرا که این والت در نسخه وب هم قابل دسترس است. می‌توانید نسخه وب را به‌صورت افزونه یا Extension در مرورگرهای مختلف ازجمله کروم (Chrome)، فایرفاکس (Firefox)، مایکروسافت اج (Microsoft Edge) و … نصب کنید. ما به‌عنوان مثال به آموزش نصب کیف پول متامسک در کروم می‌پردازیم.

گام اول؛ نصب افزونه‌ی متامسک و اضافه کردن آن به مرورگر

برای ساخت کیف پول متامسک در نسخه وب، ابتدا به فروشگاه وب کروم و بخش اکستنشن‌ها مراجعه کنید. سپس با کلیک روی ذره‌بین اسم آن را سرچ کنید. همچنین می‌توانید عبارت Metamask Chrome Extension را در گوگل جست‌وجو کرده و افزونه را پیدا کنید. این پلتفرم بیش از چند میلیون کاربر دارد، حتما تعداد کاربران را چک کنید تا از پیدا شدن متامسک اصلی مطمئن شوید. روی گزینه Add to Chrome کلیک کنید و منتظر بمانید تا افزونه روی مرورگر شما نصب شود.

افزونه متامسک در کروم

کیف پول‌های ارز دیجیتال سوپر اپلیکیشن‌هایی هستند که امکانات متعددی را برای شما فراهم می‌کنند. یکی از این امکانات، قابلیت ارسال و دریافت ارز دیجیتال است. با این قابلیت دیگر نیازی به صرافی ندارید و با چند کلیک ارز را به آدرس موردنظر ارسال می‌کنید اما چگونه؟ چطور ارزها را در MetaMask دریافت و ارسال کنیم؟ با مقاله نحوه ارسال و دریافت ارز دیجیتال در متامسک، این آموزش را فرا گرفته و بهتر از قبل از کیف پول خود استفاده کنید.

گام دوم؛ راه‌اندازی افزونه MetaMask

با کامل شدن فرایند نصب افزونه‌ی متامسک، صفحه‌ی زیر به شما نمایش داده می‌شود، روی دکمه Get Started کلیک کنید.

راه‌اندازی نسخه وب متامسک

 اگر می‌خواهید حساب‌کاربری جدیدی بسیازید روی Create a Wallet کلیک کرده و اگر از قبل اکانت دارید و درپی بازیابی آن هستند دکمه‌ی Import Wallet را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر به‌دنبال استفاده از یک کیف پول در دستگاه‌های مختلف هستید و پیش‌تر والت خود را در اندروید یا iOS ساخته‌اید باید ایمپورت والت را انتخاب کنید.

متامسک جدید در نسخه وب

در مرحله بعدی باید تمایل خود از اینکه والت از برخی اطلاعات شما (داده‌هایی غیر از رمز عبور و عبارت بازیابی) استفاده کند را تعیین کنید؛ حتی اگر قبول نکنید هم امکان ساخت کیف وجود دارد.

گام سوم؛ تولید رمز عبور و یادداشت عبارت بازیابی برای ساخت کیف پول متامسک

در صفحه بعدی باید رمز عبور والت خود را ایجاد کنید. هر بار که کیف پول را باز کرده و به آن وارد شوید باید این رمز را بنویسید. پس از نوشتن پسوردی با حداقل ۸ کاراکتر، همان را در کادر دوم نیز وارد کرده تا تایید شود.

ساخت رمزعبور در MetaMask

نهایتا با شرایط استفاده و مقررات پلتفرم موافقت کرده و گزینه Create را انتخاب کنید تا به آخرین مرحله از ساخت کیف پول متامسک وارد شوید. در صفحه بعدی روی بخشی که در آن عبارت CLICK HERE TO REVEAL SECRET WORDS نوشته شده کلیک کنید، سپس عبارات بازیابی به شما نشان داده می‌شوند.

عبارت بازیابی در افزونه متامسک

این عبارت ۱۲ کلمه‌ای را به‌ترتیب یادداشت کرده و حتما یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که درصورت حذف والت یا نصب مجدد، تنها راه دسترسی به دارایی‌ها وارد کردن عبارت بازیابی است و پسورد فقط برای عبور به کیف پول کاربرد دارد. پس از یادداشت کردن عبارت بازیابی، حالا آن را به‌ترتیب وارد کرده و در انتها روی دکمه Create کلیک کنید.

وارد و تایید کردن عبارت بازیابی

بدین ترتیب نصب افزونه‌ی متامسک شما کامل شد و در صفحه آخر نکاتی درخصوص نگهداری امن و مناسب از کیف پول ارائه شده که عبارتند از:

  • یک نسخه پشتیبان از عبارت بازیابی تهیه کنید.
  • هیچگاه کلمات بازیابی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • مراقب حملات فیشینگ باشید! متامسک هرگز عبارت بازیابی را از شما درخواست نمی‌کند.
  • اگر مجددا به کلمات بازیابی نیاز داشتید می‌توانید آن را در تنظیمات و از بخش Security پیدا کنید.
  • اگر مشکلی داشتید با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

برای دسترسی به افزونه تنها باید روی لوگوی متامسک در سمت راست از بالای صفحه مرورگر کلیک کنید.

اگر به‌ هر دلیلی کیف پولتان را از دست داده‌اید اصلا نگران نباشید، ما در بلاگ والکس در کنار شما هستیم تا بتوانید به‌‌راحتی سرمایه‌ خود را پس بگیرید. برای بازیابی والت، مقاله‌ی بازیابی رمز متامسک را مطالعه کرده تا در کمتر از ۴ دقیقه مثل قبل به ارزهایتان دسترسی داشته باشید.

ساخت کیف پول متامسک؛قدم به جهانی بی‌نهایت

این والت بیش از ۵۰۰ هزار توکن و ارز را پشتیبانی کرده و محدودیتی پیش‌روی شما وجود ندارد. همچنین می‌توانید از آن برای نگهداری توکن‌های NFT، خریدوفروش ارز، استکینگ و … استفاده کنید. همانطور که مطالعه کردید، آموزش نصب کیف پول متامسک در دیوایس‌های مختلف و نصب افزونه‌ی آن بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش کامنت‌ها مطرح کرده تا تیم ما در اسرع وقت به مشکل شما پاسخ دهد. همچنین اگر تجربه‌ای خاصی درباره این پلتفرم دارید، با ما و خوانندگان درمیان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
howtogeek
کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا