کیف پول

آموزش بازیابی کیف پول متامسک (MetaMask)؛ بازیابی ۱۲ کلمه متامسک

اگر رمز عبور کیف پول نرم افزاری خود را فراموش کنید، چگونه می‌توانید دوباره به دارایی‌ها و اطلاعات خود دسترسی داشته باشید؟ تیم توسعه دهنده والت‌های ارز دیجیتال برای چنین شرایطی که احتمال وقوع آن برای تمام افراد زیاد است، راه حل مناسبی اندیشیده است. عملیات بازیابی ولت که معمولا توسط عبارت بازیابی انجام می‌شود، همین راه حل است.

کیف پول متامسک که بین والت‌های نرم افزاری از محبوبیت زیادی برخوردار است، عبارت ۱۲ کلمه‌ای منحصربه‌فردی را برای هر کاربر مشخص کرده است تا به واسطه آن بتوانند در مواقع لازم، والت خود را بازیابی کنند. بازیابی کیف پول متامسک روند پیچیده و سختی ندارد؛ به طور کلی این والت، جزو ولت‌های کاربرپسندی است که کاربری آسان و جذابی دارد. در ادامه این به مقاله به آموزش بازیابی کیف پول متامسک خواهیم پرداخت.

دلیل اهمیت بازیابی کیف پول متامسک

کیف پول متامسک (MetaMask) یکی از بهترین نمونه‌های کیف پول ارز دیجیتال است که از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می‌کند. Metamask رابط کاربری آسانی دارد و از طریق موبایل و مرورگرهای کامپیوتر قابل استفاده است. یکی از ویژگی‌های مهم این ولت این است که اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران خود را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. در واقع تمام اطلاعات مهم روی دستگاه یا مرورگر شما ذخیره می‌شود. امنیت آن نیز از طریق گذرواژه‌ای که هنگام راه اندازی آن انتخاب کرده‌اید تامین می‌شود.

والت متامسک

حال فرض کنید که بنا به هر دلیلی رمز عبور خود را فراموش کرده باشید. کیف پول نرم افزاری متامسک برای این شرایط، تدابیر امنیت خاصی ارائه کرده است. عبارت بازیابی که تحت عنوان Seed یا Secret Recovery Phrase نیز شناخته می‌شود، راهی برای بازیابی کیف پول متامسک در این مواقع است. این عبارت ۱۲ کلمه‌ای هنگام ساخت و راه اندازی ولت Metamask برای هر فرد به صورت منحصربه‌فرد تولید خواهد شد.

روش حفظ و نگهداری این عبارت برای بازیابی کیف پول متامسک در مواقع نیاز، تماما به خودتان بستگی دارد. بهتر است آن را در کاغذ نوشته و جای امنی نگهداری کنید. فراموش نکنید که فقط خودتان به کلیدهای خصوصی‌تان دسترسی دارید؛ در صورت گم شدن یا فراموش کردن آن، امکان بازیابی کلید خصوصی وجود ندارد و حتی از تیم پشتیبانی Metamask نیز کمکی ساخته نیست.

روش بازیابی کیف پول متامسک

بازیابی کیف پول متامسک ممکن است به دلایل مختلفی مثل فراموش کردن رمز عبور، خراب شدن، سرقت و غیره انجام شود. اما در هر صورت برای این کار به عبارت بازیابی خود نیاز دارید. هر فردی که در کیف پول Metamask اکانت بسازد و شروع به فعالیت کند، عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای منحصربه‌فرد خود را دارد. محافظت از کلید عمومی و خصوصی در دنیای کریپتوکارنسی امر مهمی است که بر عهده کاربران این فضا قرار دارد.

مراحل بازیابی کیف پول MetaMask

بازیابی کیف پول متامسک در مرورگر

از آنجایی نسخه مرورگر این ولت استفاده بیشتری دارد، در آغاز به بازیابی این نسخه از Metamask می‌پردازیم. در ادامه راهنمای بازیابی متامسک از طریق مرورگر را آموزش می‌دهیم.

انتخاب گزینه وارد کردن کیف پول جدید
  • برای بازیابی کیف پول متامسک در مرورگر پس از وارد شدن به صفحه والت، گزینه Import on existing wallet را که پایین پنجره قرار دارد انتخاب کنید.
توافق با قوانین استفاده از متامسک
  • در مرحله بعدی در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه I agree را انتخاب کنید.
وارد کردن عبارت بازیابی
  • سپس در صفحه جدیدی که باز شده است، عبارت seed را وارد کنید. بعد از آن در پایین صفحه گزینه Confirm Secret Recovery Phrase را انتخاب کنید.
  • زمانی که کلمات عبارت بازیابی خود را به ترتیب وارد کردید، نوبت آن است که برای والت خود یک رمز عبور جدید انتخاب کنید. در نهایت باید گزینه Done را بزنید تا مراحل بازیابی کیف پول متامسک در مرورگر کامل شود.

بازیابی کیف پول MetaMask در موبایل

مراحل بازیابی این والت در موبایل شباهت زیادی به بازیابی آن در نسخه مرورگر دارد. فقط باید توجه داشته باشید که قبل از اینکه نحوه بازیابی والت متامسک در موبایل خود را شروع کنید، برنامه آن را از گوشی خود حذف کنید و دوباره نسخه جدید آن را دانلود و نصب کنید.

بازیابی نسخه موبایل کیف پول متامسک
  • پس از باز کردن اپلیکیشن باید گزینه Import Using Secret Recovery Phrase را انتخاب کنید.
  • در این قسمت صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود تا عبارت بازیابی را وارد کنید و پس از آن به تعیین رمز عبور جدید بپردازید. پس از این مرحله ولت Metamask شما بازیابی می‌شود.

نمایش عبارت بازیابی شما در کیف پول متامسک

همان‌طور که مشاهده کردید، کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین ابزار برای بازیابی والت همین عبارت ۱۲ کلمه‌ای است که زمان نصب و راه‌اندازی ولت به شما نمایش داده شده است. بهترین کار این است که همان موقع آن عبارت را جای امنی یادداشت کنید. اما در حین استفاده از ولت نیز می‌توان به آن دسترسی داشت.

روش استخراج کلمات عبور کیف پول
  • برای این کار باید ابتدا وارد منوی والت در مرورگر خود شوید، روی گزینه Settings کلیک کرده و سپس گزینه Security & Privacy را انتخاب کنید.
ورود به بخش مشاهده عبارت بازیابی
  • سپس در صفحه بعدی گزینه‌ای تحت عنوان Reveal Secret Recovery Phrase مشاهده می‌کنید که باید روی آن نیز کلیک کنید. به دو سوال Metamask در مورد امنیت ولت پاسخ دهید. بعد از پاسخ به سوالات، وارد صفحه ورود رمز عبور می‌شوید.
مشاهده عبارت بازیابی
  • سپس پس از وارد کردن رمز عبور و کلیک بر روی گزینه Next، می‌توانید عبارت بازیابی خود را دوباره مشاهده کنید.

کیف پول خود را به راحتی پس بگیرید!

دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در حال حرکت به سمتی است که بار مسئولیت حفظ و مراقبت از دارایی‌ها و مواردی از این قبیل را به دوش کاربران خود بگذارد. به عبارتی با عدم وجود نهاد واسط در این بازار، مسئولیت دارایی‌ها تماما بر عهده کاربران است. کیف پول Metamask به عنوان یکی از بهترین والت‌های نرم افزاری نیز در همین راستا فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است اطلاعات شما حین استفاده از این والت تنها روی دستگاه خودتان ذخیره می‌شود.

اما با این وجود راه خوبی برای مواقعی که رمز عبور ولت به هر دلیلی از دست رفته است نیز اندیشیده شده است. این راه در عبارت بازیابی هر فرد خلاصه می‌شود. عبارت بازیابی، مجموعه‌ای از کلمات است که برای بازیابی کیف پول متامسک به کاربران کمک می‌کند. فراموش نکنید که در صورت از بین رفتن این عبارت، امکان بازیابی دوباره والت وجود نخواهد داشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۷

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
14 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
hosin mahmodian
hosin mahmodian
1 ماه قبل

برای بازیابی متامسک در موبایل عبارات را باید پشت سر هم وارد کنیم یا نه

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  hosin mahmodian

سلام
بله، ترتیب وارد کردن کلمات بازیابی حتما باید رعایت شود.

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام. من در مرورگر کیس ،کیف متامسک رو نصب کردم ، حالا برای ورود از طریق موبایل ،۱۲ کلمه رو در کدام قسمت وارد کنم، و یه بار این کارو کردم ولی نشد، ۱۲ کلمه رو از چپ به راست وارد کنم یا برعکس و با فاصله کلمات رو وارد کنم یا بدون فاصله؟

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  محمدی

سلام وقت بخیر
این عبارات رو با ترتیبی که از اول بهتون داده باید وارد کنید. بینشون فاصله بذارید.

Hasti
Hasti
2 ماه قبل

سلام من ۱۲ کلمه را وقتی وارد میکنم اکانتی که قبلا داشتم رو نمیاره و آدرسش متفاوت با قبل هست
روشی هست تا بتونم همون ولت با همون آدرس رو بازیابی کنم؟
چپن آدرسشو دارم

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  Hasti

وقت بخیر
مطمئنید که کلمات بازیابی که وارد می‌کنید، برای همون آدرسه؟

Omid Reza abolpour
Omid Reza abolpour
2 ماه قبل

سلام من رمز ولت رو دارم ولی ۱۲ کلمه رو گم کردم
میشه ولت رو بازیابی کرد؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  Omid Reza abolpour

سلام
در صورتی هیچگونه دسترسی به کیف پول قبلی خود ندارید، تنها راه بازیابی دارایی‌ها در بلاکچین، داشتن عبارات بازیابی و ایمپورت کیف پول است.

ظاهری
ظاهری
3 ماه قبل

سلام من حدود ۱ ماه پیش با حروف ۱۲ کلمه ای متامسک ی تراس ولت ایجاد کردم و هردو ولت مشکلی نداشتن الان چند روزه ک رمز ورود رو میزنم همش میزنه اشتباه بعد اون رمز ۱۲ کلمه ای بازیابی رو میزنم برای متامسک یا تراس ولت میگه این نامعتبر یا غیر فعال هست کلی هم دارایی داخل این ولت دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید اخه چطور ممکنه باوجود رنز ۱۲ کلمه ای صحیح ک قبلا در دفتر یادداشت کردم و چندین بار هم امتحان شده الان اینطور میگه غیر فعال و نامعتبر است«Invalid Mnemonic Phrase» این عبارت میاد

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل
پاسخ به  ظاهری

سلام
آیا کیف پول خود را از منبع معتبر آن مثل وبسایت اصلی، گوگل پلی یا اپ استور، دانلود و نصب کرده اید؟
حتما به دقت بررسی کنید که عبارات بازیابی یا رمز عبور کیف پول خود را به درستی وارد کنید. (ابتدا یا انتهای آنها فاصله اضافه نباشد)

فرانک زهتابیان
فرانک زهتابیان
4 ماه قبل

سلام با تشکر می خواهم پسورد متامسک را تغییر دهم بفرمایید چطور انجام دهم

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
– در صفحه اصلی متامسک روی گزینه setting (چرخ‌دنده) کلیک کنید.
– گزینه security privacy را انتخاب کنید.
– در بین گزینه های موجود روی change password کلیک کنید.
نکته: برای تغییر پسورد باید یکبار پسورد قبلی خود را وارد کنید.

زهرا رحیمی
زهرا رحیمی
5 ماه قبل

من ۱۲ رقمی رمز رو گم کردم . چکار باید کنم؟؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  زهرا رحیمی

سلام
– وارد قسمت Settings متامسک شوید
– گزینه Security & Privacy را انتخاب کنید
– روی Reveal Secret Recovery Phrase کلیک کنید
– به دو سوال تستی مطرح شده در خصوص نحوه حفاظت از کیف پول پاسخ صحیح دهید.
– سپس پسورد کیف پول خود را وارد و وروی گزینه Next کلیک کنید
– گزینه Hold To reveal SRP را ۲ ثانیه نگه دارید
– عبارات بازیابی به دو صورت کپی در کلیکپورد وQR code برای شما در دسترس خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا