سرمایه گذاری

بررسی تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور؛ کاربردها و ویژگی های هر کدام

اندیکاتور (Indicator) و اسیلاتور (Oscillator) جزو پرکاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال برای شناخت نقاط طلایی ورود به هر معامله‌ای هستند. در واقع این ابزار سیستم‌های برنامه‌نویسی شده‌ای هستند که توسط برخی توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها طراحی می‌شوند تا به معامله‌گرها در انجام هر بهتر معاملات‌شان کمک کنند. برخی معامله‌گرهای مبتدی تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور را نمی دانند و این دو سیستم را کاملا با هم یکی می‌دانند که این باور اشتباه است. شما باید فرق اندیکاتور و اسیلاتور را متوجه شوید و بدانید که از هر کدام در چه زمانی استفاده کنید تا معاملات سودمند و اثربخش انجام دهید. در ادامه این مطلب تمام آنچه باید در مورد این دو سیستم پیشرفته در تحلیل تکنیکال بدانید را به شما خواهیم گفت. همراه ما باشید. برای درک تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور اول باید با مفهوم هر یک از این سیستم‌ها آشنا شوید.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور یا سیستم خرید در کف که در ایران آن را به نام مقیاس هم می‌شناسند، به کمک سایر اندیکاتورها یا اسیلاتورها و همچنین نمودار قیمت به معامله‌گر در انجام یک معامله موفق کمک می‌کنند. سهام و یا ارزهایی که قصد معامله آن را دارید، هر کدام یک نمودار قیمتی خاص دارند و بازارشان در یک روند مشخص حرکت می‌کند. اندیکاتور به وسیله میانگین حجم معاملات می‌تواند روند بازار یک سهم یا ارز را مشخص کند. در واقع یک اندیکاتور با پیش‌بینی جهت حرکت نمودار سهم، به معامله‌گر هشدارهای لازم جهت ورود یا خروج از یک دارایی را می‌دهد.

انواع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال شامل موارد مختلفی می‌شوند که در زیر به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

روندها (Trend)

روندها یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای کمک به معامله‌گرها هستند که بتوانند جهت نمودار قیمت را متوجه شوند و همگام با آن به معاملات وارد یا از آن‌ها خارج شوند. این اندیکاتورها روی نمودار قیمت قرار می‌گیرند و بر اساس برخی فرمول‌ها و کدنویسی‌ها می‌توانند اطلاعاتی در مورد جهت حرکت نمودار سهام به شما بدهند. از جمله پکاربردترین انواع اندیکاتورهای روند می‌توان به اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku kinko hyo)، پارابولیک سار (Parabolic Sar) یا باندهای بولینگر (Bollinger bands) اشاره کرد.

حجم‌ها (Volume)

اندیکاتورهایی که مربوط به حجم معاملات هستند، به معامله‌گرها در بررسی حجم معاملات هر سهم یا دارایی کمک خواهند کرد. جایگاه اندیکاتورهای حجم معمولا زیر نمودار است که در آن‌جا داده‌ها و اطلاعاتی را در یک پنجره جدید به تحلیل‌گر نشان می‌دهند. تحلیل‌گر نیز می‌تواند بر اساس نمودار قیمتی و تحلیلی که می‌خواهد انجام دهد، تنظیماتی را روی این اندیکاتورها به منظور دریافت داده‌های دقیق‌تر و بهتر اعمال کند. از جمله این اندیکاتورها می‌توان به MFI که مخفف عبارت Money Flow Index است یا Accumulation\Distribution اشاره کرد.

اندیکاتور بیل ویلیامز (bill williams)

اندیکاتورهای بیل ویلیامز به نام شخصی با همین نام ثبت شدند. مجموعه این اندیکاتورها به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد نمودار قیمتی به دست آورید. در تحلیل تکنیکال به خاطر تلاش‌های آقای بیل ویلیامز یک دسته از اندیکاتورها را به نام او ثبت کردند و حالا شما می‌توانید از این اندیکاتورها در بسترهای معاملاتی مختلف استفاده نمایید.

اسیلاتور چیست؟

اسیلاتورها هم زیر مجموعه‌ای از انواع اندیکاتورها هستند که در زبان فارسی نوسانگر نما نام دارند. این اندیکاتورها به شما در تشخیص نقاط ورود و خروج در هر معامله کمک خواهند کرد. از جمله انواع اسیلاتور معروفی که بیشتر معامله‌گرها از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان به RSI که مخفف عبارت Relative Strength Index است اشاره کرد.

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور

همانطور که متوجه شدید، اسیلاتورها هم زیر مجموعه‌ای از اندیکاتورها هستند که نباید این دو را در دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای قرارداد اما با این حال تفاوت‌هایی بین اسیلاتورها و اندیکاتورها وجود دارد که در زیر به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

نگاهی به نمای اسیلاتور و اندیکاتور

جایگاه اسیلاتور و اندیکاتورها

اولین تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور را می‌توان در جایگاه قرارگیری آن‌ها دانست. در واقع سایر اندیکاتورها معمولا روی نمودار قرار می‌گیرند و اطلاعاتی را از این طریق به مخاطب می‌دهند، اما اسیلاتورها شامل یک پنجره جداگانه می‌شوند و معمولا زیر نمودار باز می‌شوند و کاربر می‌تواند از آن‌ها برای معاملات بهتر استفاده کند.

محدوده‌های اسیلاتورها

دومین فرق بین اندیکاتور و اسیلاتور در محدوده اسیلاتورها است. معمولا انواع اسیلاتورها شامل دو محدوده مختلف یعنی اشباع خرید و اشباع فروش می‌شوند. در اندیکاتورها خبری از این محدوده‌ها نیست. مثلا در اسیلاتور RSI شما دو محدوده مختلف می‌بینید که یکی بالای خط ۷۰ و دیگری در زیر خط ۳۰ قرار دارد. وقتی که نمودار اسیلاتور به بالای خط ۷۰ رسید یعنی احتمال نزول قیمت سهم یا دارایی زیاد است، چرا که سهم وارد اشباع خرید می‌شود و معامله‌گران از خرید آن خسته می‌شوند. همچنین اگر نمودار اسیلاتور به زیر ۳۰ رسید یعنی نمودار وارد محدوده اشباع فروش می‌شود و به این معنی است که به زودی سهم یا دارایی رشد قیمت خواهد داشت.

واگرایی در اسیلاتورها

یکی از مفاهیم ارز دیجیتال که به عنوان تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور هم می‌توان از آن یاد کرد، واگرایی است. برای تشخیص واگرایی در یک دارایی باید به سراغ اسیلاتورها بروید چرا که واگرایی‌ها در اندیکاتورها کاربردی ندارند. مثلا شما می‌توانید به وسیله اسیلاتورهای معروفی مثل MACD یا RSI واگرایی در یک سهم را تشخیص دهید.

مزایای استفاده از اندیکاتور و اسیلاتور

مزیت اندیکاتور و اسیلاتور در تحلیل تکنیکال

با درک تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور در تحلیل متوجه شدید که هر دوی آن‌ها در هر صورت به شما در تشخیص بهتر روند سهام کمک می‌کنند. این سیستم‌ها مزایای دیگری هم دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اندیکاتورها و اسیلاتورها به معامله‌گرها کمک می‌کنند تا بخش زیادی از معاملات‌شان را حتی بدون تحلیل نمودار قیمتی یا پرایس‌اکشن پیش ببرند
  • اندیکاتورها و اسیلاتورها به معامله‌گران تازه وارد کمک می‌کنند تا معامله‌های موفق‌تری انجام دهند و سودهای زیادی از طریق معامله در سهام به دست آورند

اندیکاتور و اسیلاتور، سوخت جت معامله گرها برای معاملات موفق

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور را در این مطلب متوجه شدید. یادتان باشد که استفاده همزمان از اسیلاتورها، اندیکاتورها و سایر روش‌های تحلیلی مثل پرایس‌اکشن به شما در انجام معاملات موفق‌تر کمک می‌کند. هیچ وقت فقط بر اساس یک شیوه خاص برای تحلیل نمودارها پیش نروید چرا که احتمال بروز خطا در برخی از اندیکاتورها و اسیلاتورها زیاد است. همواره با استفاده از چند تکنیک معاملاتی، می‌توانید بهتر عمل کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا