سرمایه گذاری

اثر لیندی چیست؟ معرفی کامل lindy effect و تاثیر آن بر سرمایه گذاری

ارز دیجیتال بیت کوین به‌سرعت در حال طی‌کردن دهه دوم حیات خود است. با وجود اینکه بیت کوین پدیده‌ای متفاوت و نوظهور بود، برخی از افراد انتظار نداشتند که این فناوری نوپا بتواند تا اینجا دوام بیاورد و از تمامی موانع جان سالم به در ببرد. در کنار تمامی مشکلات پیش‌آمده در این سال‌ها، بیت کوین توانسته پابرجا بماند و امکان اینکه در آینده بتواند رشد کند و افراد زیادی روی آن سرمایه گذاری کنند، بسیار محتمل است. چرا این رمزارز تا کنون دوام آورده است؟ احتمال اینکه به بقای خود ادامه دهد چقدر است؟ شاید تئوری اثر لیندی (lindy effect) بتوان به این سؤالات، پاسخ مناسبی دهد.

در این مطلب بررسی می‌کنیم که اثر لیندی چیست، چه ارتباطی با  بازار کریپتو دارد و آیا شامل حال بیت کوین می‌شود یا نه. با والکس همراه شوید.

اثر لیندی چیست؟

اثر لیندی که به‌عنوان قانون لیندی هم شناخته می‌شود از نام یک رستوران نیویورکی که در آن برنامه‌های کمدی مورد بحث قرار می‌گرفتند، نام‌گذاری شده است. این اثر پدیده‌ای تئوری است که بر اساس آن امید به زندگی در آینده برخی از چیزهای تجدیدناپذیر مانند یک فناوری یا ایده، متناسب با سن واقعی آن‌ها است. بنابراین، اثر لیندی بیان می‌کند که هر چه مدت‌زمان طولانی‌تری یک ایده یا فناوری باقی بماند و مورد استفاده قرار بگیرد، احتمالاً امید به زندگی بیشتری نیز خواهد داشت. طول عمر بیشتر به میزان مقاومت در برابر تغییر، کهنه شدن یا رقابت و احتمال بیشتر در خصوص ادامه یافتن حیات در آینده اشاره می‌کند.

ماهیت اصلی اثر لیندی به طبیعت انسان‌ها اشاره دارد. ما به‌عنوان یک انسان هر چقدر یک چیزی بیشتر وجود داشته باشد، بهتر می‌توانیم به آن اعتماد کنیم. برای مثال اغلب افراد فکر می‌کردند برادران رایت (Wright) وقتی اولین هواپیما را در آوریل دهه ۱۹۰۰ ساختند و به پرواز درآوردند، دیوانه بودند. اما در عصر امروز ما سفرهای هوایی را یک امر بدیهی و معمولی می‌دانیم. همین پدیده در مورد تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و ارزهای دیجیتال هم صدق می‌کند.

برای مثال، منطقی است که فکر کنیم دیوار بزرگ چین با بیش از ۲ هزار سال قدمت، برای قرن‌ها به جا خواهد ماند. با این حال نمی‌توانیم بگوییم که همین موضوع برای آیفون ۱۴ هم همین‌گونه است، زیرا تنها چندماه از معرفی آن می‌گذرد و در چند سال آینده فناوری‌های به‌کاررفته در آن منسوخ می‌شود.

ارتباط میان اثر لیندی و بیت کوین

 بر اساس  اثر lindy effect هر چقدر یک چیز برای مدت طولانی وجود داشته باشد، احتمال بقای آن نیز بیشتر است. به همین جهت می‌توانیم بیت کوین را هم طبق اثر لیندی بررس کنیم. اوایل عرضه بیت کوین این ترس وجود داشت که ممکن است هک شود و یا این فناوری شکست بخورد. تا کنون این اتفاق نیفتاده؛ اما کیف پول بیت کوین و سایر ابزارهای ذخیره‌سازی شاهد مشکلات و خرابی‌های متفاوتی بودند، اما فناوری زیربنایی این‌طور نبوده است.

اولین بلاک بیت کوین در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ به بلاکچین افزوده شد. می‌توان گفت که این ارز قدمتی ۱۴ ساله دارد. با توجه به اینکه در اثر لیندی گفته شد که هر چه دوره بقای یک چیز و مدت استفاده از آن بیشتر باشد، احتمالاً طول عمر آن هم بیشتر خواهد بود. آیا بیت کوین از حد معین اثر لیندی گذشته است؟ برای پاسخ به این سؤالات باید جهات مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم.

نرخ رشد استخراج بیت کوین

هش ریت بیت کوین

شبکه بیت کوین توسط الگوریتم PoW ایمن شده است و امنیت کل شبکه معادل با مقدار هش ریت تولید شده توسط ماینرها است. مقدار هش ریت بیت کوین از زمان پیدایش تا کنون به‌صورت تصاعدی افزایش‌یافته است. علاوه بر این، توزیع استخراج نیز در حال افزایش است و امروزه هزاران ماینر در سراسر جهان در هش ریت شبکه بیت کوین مشارکت می‌کنند. در نتیجه، امنیت شبکه به‌ مرور منسجم‌تر می‌شود. به همین جهت می‌توان گفت شبکه بیت کوین در آینده  ایمن‌تر به رشد خود ادامه خواهد داد.

نرخ رشد تعداد کاربران بیت کوین

نرخ رشد فناوری به قابلیت آن در خصوص دستیابی اثر شبکه (Network Effect) اشاره دارد. تعداد کاربرانی که از گذشته تاکنون به شبکه بیت کوین پیوسته‌اند با نرخ تصاعدی افزایش‌یافته است. تعداد کاربران شبکه بیت کوین در اوایل سال جاری به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است. در نهایت می‌توان گفت بیت کوین طی ۱۴ سال گذشته به اثر شبکه بسیار چشمگیری دست یافته است.

مقاومت بیت کوین در برابر تغییر و رقابت

بیت کوین در برابر تغییر و همچنین در مقابل رقیبان بسیار مقاوم است. روزانه هزاران ارز دیجیتال جدید ایجاد می‌شوند؛ اما بیت کوین با رشد میزان امنیت، رشد تعداد کاربران و سیاست پولی بی‌نقص توانست جایگاه خود را تثبیت کند. بیت کوین با داشتن رقیب‌های زیاد که اکثر آنها شکست‌خورده‌اند، توانست به بقا و شکوفایی خود ادامه دهد.

در نهایت، نتیجه می‌گیریم که اثر لیندی در مورد بیت کوین صدق می‌کند. با افزایش مدت‌زمان حضور بیت کوین و فعالیت این رمزارز، امنیت و همچنین تعداد کاربران آن افزایش‌یافته است.

اثر لیندی به معنای پایداری بیت کوین است؟

قدرت بیت کوین

با توجه به مواردی که بررسی کردیم، نقدهایی در زمینه صحت پدیده اثر لیندی درباره بیت کوین وجود دارد. بسیاری از طرفداران بیت کوین از اثر لیندی به‌عنوان یک مدرک مهم برای پایداری و بقای بیت کوین استفاده می‌کنند، اما این افراد از برخی نکات مهم غافل هستند. برای مثال، بیت کوین طول عمر نسبتاً کوتاهی دارد و فقط یک دهه از اوج‌گیری این رمزارز گذشته و نمی‌تواند زمان کافی برای اثبات اثر لیندی باشد. کافی است بیت کوین را با طلا که قرن‌ها است ارزشمند و گران‌بها محسوب می‌شود مقایسه کنیم. بیت کوین نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد و بر اساس اثر لیندی قرن‌ها طول می‌کشد تا بتواند حتی نزدیک به رکورد طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری برسد. هر سال که می‌گذرد بیت کوین به سرمایه‌گذاری معتبرتری تبدیل می‌شود، اگرچه با توجه به دارایی‌های تثبیت شده، راه زیادی را در پیش دارد.

همچنین این که گفته می‌شود ارز بیت کوین تا همیشه سلطه دار بازار خواهد بود، نمی‌تواند کاملاً درست باشد. در برخی مواقع افراد در پذیرش دارایی‌های جدید محتاطانه عمل می‌کنند و منتظر می‌مانند تا کاربران دیگر باگ‌ها را شناسایی کنند و پس از اطمینان کامل از ایمنی شبکه وارد آن می‌شوند. در نتیجه احتمال ایمنی ارزهای دیجیتال قدیمی‌تر بیشتر است، اما این موضوع به معنی نبود توانایی در ارزهای جدیدتر برای به‌دست‌آوردن اثر شبکه قدرتمند نیست.

همچنین، پیش‌گام و اولین بودن در بازار کریپتو برابر با شکست‌ناپذیر بودن نیست. نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد تا وقتی که فناوری مزیت رقابتی نداشته باشد، اول بودن به معنای دوام آوردن آن نیست. شبکه پیام‌رسان یاهو و گوشی‌های نوکیا از جمله اولین‌های شکست‌خورده هستند که در ابتدا گوی سبقت را از رقبا ربوده بودند، اما این برتری را نتوانستند حفظ کنند و از میدان خارج شدند.

به‌طورکلی طرفداران دو آتیشه بیت کوین ادعا می‌کنند در شرایط سخت، ارزش بیت کوین به‌خاطر کارمزد تراکنش آن حفظ می‌شود. این نکته را نباید فراموش کنیم که بانک‌ها کارمزد بیشتری از تراکنش‌ها کسر می‌کنند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمال ورشکسته‌شدن بانک‌های ۲۰۰ساله هم صفر نیست.

به‌طورکلی، انرژی مصرفی برای استخراج بیت کوین در عمل از بین می‌رود و چیزی به ارزش ذاتی آن اضافه نمی‌شود. در نهایت بهتر است این نکته را به یاد داشته باشیم که قدمت هم نمی‌تواند ارزش چیزی را اثبات کند. پول فیات بسیار قدیمی‌تر از بیت کوین است و باید شانس ارزهای فیات را در رقابت با ارز بیت کوین برای ادامه حیات ببینیم.

اثر لیندی در جهان در حال تغییر

در جهان امروز، تکنولوژی و فناوری به‌سرعت در حال تغییر هستند و هیچ زمانی به این اندازه سرعت تغییر بالا نبوده است. هر روزه کسب‌وکارها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی ظاهر می‌شوند. شانس بقای سرمایه‌گذاری‌های جدید کمتر از مشاغلی است که مدت‌ها قبل ایجاد شده‌اند. در ابتدا به نظر نمی‌رسد که اثر لیندی درست و منطقی باشد؛ اما با بررسی می‌توانیم تأثیرپذیری آن را درک کنیم. این اثر احتمال بالاتر ماندگاری را شرح می‌دهد و به طور ۱۰۰ درصد نمی‌گوید همه شرکت‌های تازه ‌تأسیس لزوماً کم‌توان خواهند بود و یا تمامی شرکت‌های قدیمی راحت منحل نخواهند شد. مساله این است که احتمال بقای سرمایه‌گذاری‌ها و کسب‌وکارها بالاتر یا بسیار بیشتر از گزینه‌های نوظهور است. پس از معرفی lindy effect، در سال‌های پیش‌رو چه اتفاقی در انتظار بیت کوین است؟ آیا می‌تواند به یک دارایی با ارزش مانند طلا تبدیل شود؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
forbes.com
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا