بلاکچین

مستر نود چیست؟ آموزش راه اندازی Masternode

نودها و مستر نودها (Masternode) موضوعاتی هستند که به تازگی در حوزه بلاکچین مورد توجه قرار گرفته‌اند. چراکه آنها جزء حیاتی زیرساخت بلاکچین هستند. بدون نودها، داده‌های یک بلاکچین قابل دسترسی نخواهد بود. می‌توان گفت که نودها همان زنجیره بلوکی و حافظ امنیت کل مجموعه‌ هستند.

برای درک بهتر این موضوع، باید نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال و blockchain را بیاموزید. همه دارندگان ارزهای دیجیتال، کیف پول‌هایی دارند که رمز ارزهای خود را در آنها ذخیره، ارسال و دریافت می‌کنند. ارتباط این والت‌ها با بلاکچین، آنها را به نودهای شبکه تبدیل می‌کند در واقع هر فرد که به شبکه متصل شود، یک کپی از محتوای بلاکچین در اختیار خواهد داشت و گره‌ای از کل مجموعه است.

مستر نودها فناوری‌های پیشرفته‌‌تری هستند. آن‌ها نسخه کامل بلاکچین را نگهداری می‌کنند و عملکردهای خاصی را برای کمک به اعضای شبکه ارائه می‌دهند تا سرمایه خود را ایمن نگه دارند. به عبارت ساده‌تر، آنها، رایانه‌ها و سرورهایی با سطوح امنیتی بالاتری هستند که نسخه‌های بلاکچین در آن قرار دارند. در این مقاله به بررسی مفهوم نود و مستر نود و مزایای آن پرداخته‌ایم و با نحوه کسب درآمد با آن آشنا می‌شویم. پس اگر قصد دارید که کسب درآمد غیرفعال هوشمند را تجربه کنید، این مقاله را از دست ندهید.

بررسی مفهوم نود در بلاکچین

قبل از هر چیز باید مفهوم نود یا گره (Node) را درک کنیم. یک بلاکچین از بلوک‌های داده تشکیل شده است. این بلوک‌های داده در نودها ذخیره می‌شوند (آن را با سرورهای کوچک مقایسه کنید). نودها می‌توانند هر نوع دستگاهی از جمله رایانه، لپ تاپ یا حتی سرورهای بزرگ باشند. نودها زیرساخت یک بلاکچین را تشکیل می‌دهند که به یکدیگر متصل هستند و دائما آخرین داده‌های بلاکچین را با یکدیگر مبادله می‌کنند تا به‌روز باقی بمانند. در واقع نودها داده‌های بلاکچین را ذخیره، پخش و نگهداری می‌کنند. یک فول نود یا گره کامل اساسا یک دستگاه (مانند یک کامپیوتر) است که شامل یک کپی کامل از تاریخچه تراکنش‌های زنجیره بلوکی است.

نود در بلاکچین

نود‌ها در بلاکچین چه می‌کنند؟

زمانی که ماینر یک بلوک جدید از تراکنش‌ها را به بلاکچین اضافه می‌کند، این بلوک جدید در سراسر نودهای شبکه همتا به همتا پخش می‌شوند. هر گره ابتدا اعتبار بلوک را براساس اعتبار امضاء و تراکنش‌ها می‌سنجد و در صورت تایید، آن را می‌پذیرد. پس از پذیرش بلوک، آن را در بالای بقیه بلوک‌های قبلی قرار می‌دهد. در واقع روند پذیرش بلوک جدید در نودها به صورت زیر است:

  • نودها اعتبار تراکنش‌های بلوک را بررسی می‌کنند. در صورت معتبر بودن آن را می‌پذیرند و در غیر این‌صورت آن را رد می‌کنند.
  • نودها بلوک‌های تراکنش‌ها را ذخیره می‌کنند (ذخیره تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین).
  • نودها تاریخچه تراکنش را پخش می‌کنند تا سایر نودهایی که نیاز به همگام‌سازی با بلاکچین را دارند نیز بتوانند تاریخچه خود را بروزرسانی کنند.

 آشنایی با مستر نود (Masternode)

مستر نود در زیرساخت ارزهای دیجیتال

مسترنودها بخشی از زیرساختی هستند که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و دش را حفظ می‌کنند. برخلاف گره‌های معمولی، مسترنود‌ها بلوک‌های جدیدی از تراکنش‌ها را به بلاکچین اضافه نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها بلوک‌های جدید را تأیید می‌کنند و نقش ویژه‌ای در اداره بلاکچین دارند. مستر نودها سرورها یا رایانه‌هایی با آدرس IP ثابت هستند. پیش نیازهای کار شامل کیف پول در حال اجرا، همگام سازی کامل با بلاکچین و فعالیت شبانه روزی است. ایده ایجاد آن متعلق به Evan Duffield ، خالق ارز دیجیتال دش (Dash) است. متعاقباً، ایده مستر نود توسط توسعه‌دهندگان پروژه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی‌های کلیدی مستر نود 

برای اینکه بیشتر با این گره‌های ویژه آشنا شوید لازم است نگاهی به خصوصیات آنها داشته باشید:

  • مستر نودها بلوک‌های جدید تراکنش‌های یک ارز دیجیتال را تأیید می‌کنند، اما بر خلاف سایر نودها، بلوک‌های جدیدی را برای تأیید به شبکه ارسال نمی‌کنند.
  • مستر نودها بر روی یک سیستم مبتنی بر وثیقه کار می‌کنند، به این معنی که اپراتورها باید مقدار قابل توجهی از ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشند.
  • در ازای سرمایه‌گذاری در زمان و پول، اپراتورهای مسترنود با درآمد تضمینی از ارزهای دیجیتال، معمولاً درصدی از تراکنش‌ها را پاداش می‌گیرند.

نگاهی عمیق‌تر به Masternode

انواع مختلفی از نودها وجود دارند که با هم زیرساخت یک بلاکچین غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهند و به طور جمعی امنیت شبکه به عنوان مثال اوراکل را تامین می‌کنند. نودها دفتر کل عظیم تراکنش‌های عمومی را برای یک رمز ارز حفظ می‌کنند و تراکنش‌های جدید را تأیید می‌کنند. گره‌های اصلی نیز نقش ویژه‌ای در مدیریت و راهبری پروتکل بلاکچین دارند.

راه‌اندازی یک مستر نود مستلزم سرمایه‌گذاری مالی قابل توجه و هزینه‌های جاری است، از جمله مالکیت مقدار قابل توجهی از رمزارز شبکه یا سخت افزار رایانه‌ای که بسیار گران‌تر از لپ‌تاپ معمولی است. همچنین نیاز به تخصص نیز دارد. معمولاً سهمی از پاداش‌های بلوک به عنوان انگیزه‌ای برای اپراتورها در نظر گرفته می‌شود.

دش، فورک لایت کوین، اولین ارز دیجیتال بود که مدل masternode را پذیرفت، سپس بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر این مدل را دنبال کردند.

مقایسه مستر نودها و نودهای کامل

مقایسه مستر نود و نود

نودهای کامل نقش مهمی در حفظ عملکرد یک ارز دیجیتال دارند. هر نود کامل شامل یک نسخه کامل از تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین است و بلوک‌های جدیدی از تراکنش‌ها را برای تایید توسط نودهای دیگر ارسال می‌کند. هر بار که یک بلوک جدید از تراکنش‌ها ارسال می‌شود، تمام گره‌های دیگر باید تراکنش‌ها را قبل از اضافه شدن به دفتر کل دائمی تأیید کنند. این فرایند شامل مستر نود نیز می‌شود. تفاوت مستر نود و نود کامل در این است که مسترنودها معمولاً تراکنش‌هایی را برای تأیید ارسال نمی‌کنند؛ آنها فقط مواردی را که توسط حالت‌های دیگر ارسال شده‌اند را تأیید می‌کنند.

مستر نودها علاوه بر انجام امور و وظایف یک نود عادی مانند دریافت، ذخیره و انتشار داده‌ها، انجام وظایف دیگری که بخشی از ذات بلاکچین است را آسان می‌کنند. این وقایع می‌تواند رای گیری، اجرای پروتکل‌های شبکه و پیش بردن قوانین بلاکچین مورد نظر باشد.

راهنمای راه‌اندازی مستر نود

مسترنود در ارزهای دیجیتال برای همه قابل استفاده است. از طرف دیگر، باید توجه داشته باشید که در بعضی از شبکه‌ها، دارای محدودیت تعداد است. در واقع به دلیل دسترسی و قدرت زیادی که مستر نودها دارند، برخی از شبکه‌ها شرایط سختی برای تایید مستر نودهای جدید اعمال می‌کنند. یعنی شخص برای استفاده از masternode نیاز به وثیقه و تعهد در بلاکچین خاص دارد.

این فرآیند برای اطمینان از این است که مالک مستر نود قدرت تخریب یا فریب دادن سیستم را نداشته باشد. یکی از بهترین کارها در بلاکچین‌های اثبات سهام؛ سرمایه اولیه زیاد اپراتور masternode است که در قالب سهام‌گذاری در شبکه قفل می‌شود تا در صورت تخلف سرمایه او مصادره شود.

در اصطلاح فنی، اپراتور مستر نود شانسی برای تقلب ندارد؛ زیرا تخلف او فعالیت و اجرای کل سیستم را به خطر می‌اندازد. بنابراین حتی اگر بخواهد کاری در جهت تقلب انجام دهد، جریمه می‌شود.

راه‌اندازی مستر نود

در ادامه نحوه راه اندازی maternode به ترتیب آمده است:

  • باید فضای ذخیره‌سازی برای ذخیره بلاکچین‌ها داشته باشید.
  • باید یک آدرس IP اختصاصی برای راه‌اندازی مستر نود داشته باشد.
  • باید یک سرور VPS برای میزبانی کیف پول به‌صورت ۲۴/۷ داشته باشد.
  • باید حداقل مقدار کوین یک ارز دیجیتال خاص داشته باشد. برای masternode دش باید ۱۰۰۰ واحد دش سرمایه داشت که تبدیل آن به دلار به قیمت دش (Dash) در آن روز بستگی دارد. از طرف دیگر، برای مستر نود PIVX باید ۱۰۰۰۰ واحد PIVX داشته باشید. به عبارت دیگر، حداقل سرمایه به شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد.

این موارد برای تمامی masternodeهای ارزدیجیتال صدق می‌کند.

شاید با خود فکر کنید که برای رعایت همه این الزامات، باید مقداری پول خرج کنید. پس چگونه می‌توان با مستر نود درآمد کسب کرد؟ در ادامه با نحوه کسب درآمد از این طریق آشنا می‌شوید.

کسب درآمد با مستر نود چگونه است؟

کسب درآمد با مستر نود

بسیاری از افراد می‌پرسند آیا می‌توان با masternode درآمد کسب کرد؟ بله، کسب درآمد با مسترنود کاملا امکان پذیر است. شما می‌توانید مستر نودها را راهی در نظر بگیرید که می‌توانید سود هفتگی یا ماهانه در هر یک از ارزهای دیجیتال به دست بیاورید. 

در واقع فرقی نمی‌کند که شبکه انتخابی از پروتکل اثبات کار PoW یا اثبات سهام PoS پیروی می‌کند؛ شما بسته به بلاکچین انتخابی نیاز دارید که تجهیزات یا دارایی‌های مورد نیاز آن شبکه برای اجرای مستر نود را تهیه کنید و بخشی از درآمد شبکه را از آن خود کنید.

ارزهای دیجیتال متعددی نیز دارای مدل‌های پاداش متفاوتی هستند که اپراتور masternode می‌تواند هر ماه یا هر هفته در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. برخی این را درآمد غیرفعال هوشمند می‌نامند.

مستر نودها برای بلاکچین مزیت‌های زیادی دارند و شبکه را کنار هم نگه می‌دارند. در ازای آن، آنها با ارز دیجیتالی که بلاکچین آن را مدیریت می‌کنند، پاداش می‌گیرند.

در مجموع، مستر نودها به عنوان یک جایگزین نسبتا ساده برای ماینینگ در نظر گرفته می‌شوند که به تخصص بسیار کمتری نیاز دارند و هزینه‌های عملیاتی کمتری را متحمل می‌شوند. اما کسب سود جذاب از راه اندازی یک masternode، به ویژه با توجه به سرمایه گذاری‌های اولیه نسبتاً بالا، از جمله سهم ارز و تجهیزات، و هزینه‌های جاری مانند هزینه‌های برق و هزینه‌های میزبانی، همچنان می‌تواند چالش برانگیز باشد.

اگر قبلاً روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید که به شما امکان می‌دهد از مستر نود استفاده کنید، باید از گزینه‌های درآمدی آن آگاهی داشته باشید. در حال حاضر، ارزهای دیجیتال زیادی در بازار موجود است که شما را قادر می‌سازد از masternode ها استفاده کنید. مدل‌های مختلف به چند عامل بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

چطور یک کوین مسترنود را انتخاب کنم؟

قبل از اجرای مستر نود، مطمئن شوید که موارد زیر را بررسی کرده‌اید. 

  • چگونه بلاکچین مورد نظر به مستر نودها پاداش می‌دهد؟
  • ارز دیجیتال انتخابی در سال‌های آینده چقدر قیمت خواهد داشت؟
  • ارز بازار (MarketCap) رمزارز را بررسی کنید.
  • حجم معاملات کوین
  • پشتیبانی و فعالیت توسعه دهندگان
  • بررسی اعضای تیم
  • این پروژه چه مدت در بازار بوده است؟
  • شهرت پروژه
  • ROI یا بازگشت سرمایه روزانه، ماهانه و سالانه

پس از تأیید این عوامل، می‌توانید سرمایه خود را صرف راه‌اندازی مستر نود کنید. بلدکس (Beldex) یکی از رمزارزهای محبوب برای اجرای مستر نود است زیرا راه آسانی برای استقرار مسترنودها دارد.

اپراتورهای masternode معمولاً بین ۵ تا ۲۰ درصد از پاداش بلوک را به دست می‌آورند. این پاداش‌ها در وهله اول به پرداخت هزینه‌های اجرای مستر نودها کمک می‌کنند، همچنین ایجاد مسترنودهای بیشتر را نیز میسر می‌کند.

بهترین ارزهای مستر نود برای سرمایه گذاری کدام هستند؟

بهترین کوین های مستر نود

در لیست معرفی بهترین کوین‌های مسترنود، دش محبوب‌ترین است. این اولین ارز دیجیتالی است که شروع به پرداخت پول به صاحبان رمزارز برای مشارکت آنها در شبکه‌ها کرد.

از سوی دیگر PIVX رقیب Dash و یکی دیگر از شبکه‌های محبوب برای اجرای مستر نود است که ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. این شبکه یک ویژگی عالی دارد که به همه اعضای خود اجازه رای می‌دهد.

همچنین Chaincoin یک توکن است که بر اساس الگوریتم PoW فعالیت می‌کند. Masternodes برای Chaincoin اجازه انجام تراکنش‌های ناشناس را می‌دهد. زی کش نیز مشابه Chaincoin امکان مبادله کوین‌ها را با حفظ حریم خصوصی فراهم می‌کند.

ارزهای پیشنهادی دیگر:

  • Ethereum
  • FreeTON
  • Blocknet
  • Stakenet
  • SmartCash

مزایای راه‌اندازی مستر نود

مستر نود یک شبکه نود کامل است. می‌توانید آن‌ها را در دسته سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال خود بگنجانید. masternode می‌تواند باعث صرفه جویی در پول و زمان شما شود. ویژگی‌های جدیدی که هر روز به مسترنودها اضافه می‌شوند می‌تواند به نفع اپراتورهای مستر نود باشد. در زیر لیستی از مزیت‌های مستر نود آمده است.

کسب مشوق‌ها

مستر نود‌ها بر خلاف سایر سیستم‌های رمزنگاری، نود کامل هستند. به غیر از استفاده از آن به عنوان یک نود کامل، مزایای بسیار بیشتری نیز دارد. مهم‌ترین مزیت آن این است که به طور سیستماتیک به شما انگیزه می‌دهد. وقتی از masternode برای یک ارز دیجیتال خاص استفاده می‌کنید، شروع به کسب مشوق‌هایی به عنوان پاداش می‌کنید. این مبلغ بر اساس مدل تشویقی ارائه‌شده توسط ارز دیجیتال مربوطه خواهد بود.

وقتی نوبت به توسعه ارزهای دیجیتال می‌رسد، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کاربران ارزهای دیجیتال بیشتری جذب می‌شوند. کاربران علاقه دارند در این حالت سرمایه‌گذاری کنند تا درآمد زیادی کسب کنند.

امنیت و حریم خصوصی

در بلاکچین، هر نود تراکنش را تأیید می‌کند و در صورت عدم تأیید، کل تراکنش لغو می‌شود. در واقع masternode وظیفه انجام این کار را بر عهده دارد. بنابراین برای جلوگیری از تقلب حفظ امنیت، یک سیاست تنبیهی سخت اجرا می‌شود. این امر شانس دستکاری و تقلب را کاهش می‌دهد و شبکه را امن می‌کند.

بیشترین سود و درآمد

اپراتورهای مستر نود اغلب به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه سود کسب می‌کنند. آن‌ها شروع به سرمایه‌گذاری بیشتر برای کسب سود بیشتر می‌کنند، که باعث افزایش درآمد و افزایش سود می‌شود. همچنین مستر نودها از قدرت رای بالایی در شبکه برخوردارند. بنابراین وقتی سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد، تعداد رای‌ها بیشتر می‌شود که به نوبه خود منجر به درآمد بالاتر نیز می‌شود.

تقاضا را بیشتر می‌کند

هر چه سرمایه‌گذاری بیشتر شود، تقاضا نیز بالا می‌رود. در نهایت، تقاضای کلی برای ارز دیجیتال مورد نظر افزایش می‌یابد. همین امر به صورت غیرمستقیم می‌تواند بر قیمت تاثیر مثبت بگذارد.

شما هم شانس خود را در مستر نود امتحان کنید

صنعت بلاکچین تنها بیت کوین نیست. در واقع دنیای بلاکچین از مجموع فناوری‌های پیشرفته، ارزهای دیجیتال و افرادی که برای اجرای تراکنش‌ها تلاش می‌کنند، تشکیل شده است. اگر مستر نودها به درستی مطالعه و اجرا شوند، می‌توانند منبع سودآوری برای درآمد غیرفعال باشند. در این مقاله به آموزش مستر نود پرداختیم و جزئیات آن را توضیح دادیم. اگر قصد دارید مسترنودها را اجرا کنید، مطمئن شوید که چه رمزارزهایی ارزش سرمایه‌گذاری دارند و یک ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
developcoins
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا