مقالات ارز دیجیتالمنتخب سردبیر

راهنمای کامل تبدیل توکن‌ MATIC به POL

پس از مدت‌ها انتظار در تاریخ چهارم سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) شبکه پالیگان، فرآیند تبدیل توکن MATIC به POL را آغاز کرد. این ارتقاء، گامی مهم بهبود عملکرد این بلاکچین و در نهایت پیدایش بلاکچین جدید پالیگان ۲ محسوب می‌شود. توکن POL در فاز اولیه این تغییر قرار است به‌عنوان توکن کاربردی این شبکه مورد استفاده قرار گیرد. پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و استیکینگ در حال حاضر مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال پل هستند. 

هولدرهای متیک لازم است با تبدیل متیک به توکن جدید پل، خود را با این تغییر همگام کنند. برای این منظور گام‌های ساده‌ای در پیش دارید. این مراحل در هر یک از بلاکچین‌های مختلفی که متیک روی آن‌ها قرار داشت، متفاوت هستند. اما نکته مهم، نسبت یک‌به‌یک تبدیل توکن MATIC  به POL در همه این شبکه‌هاست. بنابراین قیمت پل با متیک برابر خواهد بود. 

نکته بدیهی دیگر هم این است که بیشتر صرافی‌های معتبر از جمله والکس، این فرآیند را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. در ادامه به آموزش تبدیل توکن‌های MATIC به POL در کیف پول‌های شخصی می‌پردازیم.

تبدیل توکن MATIC به POL بر بستر شبکه پالیگان

بر اساس اطلاعات وب‌سایت رسمی پالیگان، انتقال توکن متیک به POL بر بستر اصلی این شبکه یعنی Polygon PoS، به‌صورت خودکار انجام می‌شود. بنابراین اگر متیک‌های شما نیز بر بستر پالیگان بوده‌اند، نیازی به تبدیل آن‌ها به پل ندارید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال نیز ممکن است به‌طور خودکار نام توکن MATIC را به POL تغییر دهند. در غیر این صورت، لازم است خودتان به‌صورت دستی این تغییر نام را انجام دهید. مراحل آن نیز تقریبا در همه کیف پول‌ها مشابه است. به‌عنوان مثال، در ادامه به نحوه تغییر نام MATIC به POL در متامسک می‌پردازیم.

تبدیل متیک به پل در نسخه مرورگر متامسک

اگر از نسخه مرورگر متامسک استفاده می‌کنید، برای تبدیل توکن MATIC به POL‌ و در حقیقت تغییر نام آن، مراحل زیر را دنبال نمایید:

۱) از منوی سه‌نقطه بالا سمت راست، روی Expand View کلیک کنید.

تغییر نام متیک به پل در متامسک

۲) مجددا روی منوی سه‌نقطه کلیک کرده و این بار به بخش Settings بروید.

تبدیل MATIC‌ به POL در متامسک

۳) مطابق تصویر زیر روی تب Networks کلیک کرده و در بخش Network Name، Polygon Mainnet را انتخاب کنید. در ادامه اگر در بخش Currency Symbol‌ کلمه MATIC درج شده، آن را به POL‌ تغییر دهید.

تغییر نام متیک به پل در کیف پول

۴) در صورتی‌که پیغام زیر ظاهر شد، روی گزینه Save کلیک کنید.

تغییر سمبل متیک به پل در متامسک

تبدیل توکن MATIC به POL در نسخه موبایل متامسک

انتقال توکن متیک به POL در اپلیکیشن موبایل متامسک نیز شامل مراحل زیر است:

۱) روی بخش Setting در گوشه پایین سمت راست تصویر کلیک کنید

انتقال توکن متیک به POL

۲) در صفحه جدید روی گزینه Networks کلیک کنید

تغییر نام متیک به پل متامسک موبایل

۳) از لیست شبکه‌ها Polygon Mainnet را انتخاب کنید.

انتقال متیک به POL در متامسک موبایل

۴) در قسمت Symbol اگر همچنان کلمه MATIC را دیدید آن را به POL‌ تغییر داده و در نهایت روی گزینه Save کلیک کنید.

آموزش تبدیل توکن MATIC به POL

انتقال توکن متیک به POL در شبکه اتریوم

تبدیل توکن MATIC به POL در شبکه اتریوم باید به‌صورت دستی انجام شود. در راهنمای منتشر شده در وب‌سایت پالیگان، یک پورتال برای این منظور معرفی شده که Polygon Portal’s Migration Interface نام دارد. برای انجام این کار از طریق این پورتال مراحل زیر را دنبال کنید:

۱) وارد وب‌سایت https://portal.polygon.technology/pol-upgrade شوید.

پورتال متیک به پل در اتریوم

۲) در والت خود شبکه را به اتریوم تغییر داده و اتصال را تایید کنید.

۳) مجددا در پورتال پالیگان مقدار موجودی متیک خود را وارد کرده و در سپس روی گزینه Approve‌ در پایین صفحه کلیک کنید.

تبدیل توکن های MATIC‌ به POL در اتریوم

) تراکنش را در کیف پول خود نیز تایید کنید تا فرآیند تبدیل توکن MATIC به POL انجام شود.

در نظر داشته باشید که انتقال تومن متیک به POL در اتریوم به معنی اجرای یک تراکنش در این شبکه بوده و مستلزم پرداخت کارمزد است.

تبدیل توکن MATIC به POL در شبکه پالیگان zkEVM

برای انتقال توکن متیک به POL در شبکه zkEVM ابتدا باید از طریق یک پورتال دیگر به آدرس https://portal.polygon.technology/bridge متیک‌های zkEVM خود را به اتریوم بریج کنید. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

۱) از بخش Transfer From شبکه را به Polygon zkEVM و پایین‌تر از آن توکن خود را به MATIC تغییر دهید.

۲) در بخش Transfer to نیز شبکه Ethereum را انتخاب کنید.

۳) روی گزینه Connect Wallet and Bridge کلیک کنید.

تبدیل MATIC به POL‌ در zkEVM

۴) اتصال کیف پول خود را تایید کنید.

۵) پس از اتصال روی گزینه Bridge در پایین صفحه و پس از اتمام فرآیند روی گزینه Claim‌ کلیک کنید.

بریج کردن MATIC به POL

حالا لازم است که مطابق مراحل گفته‌شده برای تبدیل توکن MATIC به POL در شبکه اتریوم عمل کنید.

تبدیل stMATIC به stPOL 

خبر خوب برای استیکرهای متیک این است که روند تبدیل توکن‌های staked MATIC یا stMATIC به staked POL یا stPOL به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. این فرآیند، توسط استخرهای استیکینگ، پلتفرم‌های دیفای و دیگر برنامه‌های dApp انجام شده و نیازی به اقدامات دیگری ندارد. لازم به ذکر است که پس از تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) امکان انصراف از تبدیل توکن‌های stMATIC به stPOL‌ وجود ندارد.

انتقال توکن متیک به POL در شبکه بایننس

در راهنمای تبدیل توکن MATIC به POL در وب‌سایت پالیگان، اشاره‌ای به نحوه انجام این کار برای متیک‌های حاضر بر بستر شبکه بایننس یا سایر شبکه‌ها نشده است. با این‌حال، روند انجام آن نیز شامل استفاده از بریج‌ها و سپس تبدیل متیک اتریومی به POL است. 

بریج‌های شخص ثالث زیادی برای این منظور وجود دارند که با جستجوی آن‌ها می‌توانید این فرآیند را انجام دهید. برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال مانند متامسک نیز بخشی به نام بریج دارند که البته ممکن است همیشه و برای هر توکنی راهگشا نباشد. انتقال توکن‌ها به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و معامله یا سواپ آن‌ها با متیک‌های اتریومی یا POL نیز یک راه‌حل دیگر برای تبدیل توکن متیک به POL یا متیک اتریومی است؛ راه‌حلی که البته شاید شامل هزینه‌های بیشتری باشد.

در نهایت نیز باید متیک‌های اتریومی خود را مطابق مراحل گفته‌شده در بخش تبدیل توکن MATIC به POL در شبکه اتریوم به ارز دیجیتال POL تبدیل کنید. 

سخن آخر درباره انتقال توکن متیک به POL

مهاجرت MATIC به POL تاثیری بر سود و زیان تریدرها و سرمایه گذاران این توکن ندارد. این ارتقاء، یک تغییر زیرساختی است که در راستای کمک به بهبود عملکرد شبکه پالیگان صورت گرفته است. در آخر، توصیه می‌شود در صورت استفاده از بریج‌های شخص ثالث به اعتبار وب‌سایت دقت کرده و نکات امنیتی را نیز هنگام تبدیل توکن MATIC‌ به POL رعایت کنید.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا