web3

معرفی گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال

بلاکچین به‌عنوان یک دفتر کل سوابق، به صورت شفاف و غیرمتمرکز عمل می کنند و هیچ سروری به تنهایی کنترل کاملی بر داده‌های آن ندارد. این شبکه احتمالاً ستون فقرات و شالوده اصلی اینترنت نسل آینده را تشکیل خواهد داد. در نتیجه، سرویس‌های نام‌گذاری دامنه‌های اینترنتی که در شبکه‌های بلاکچین ارائه می‌شوند به کاربران این امکان را می‌دهند تا یکی از این آدرس‌ها (دامنه‌های ارز دیجیتال) را خریداری و به کیف پول ارز دیجیتال خود متصل کنند. این دامنه‌های وب ۳ اکنون در دسترس و قابل خریداری هستند.

اگر برایتان جالب است که بدانید دامنه‌های ارز دیجیتال دقیقا چیست و چه‌کار می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا در ادامه با گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال آشنا شوید.

دامنه ارز دیجیتال چیست؟

دامنه‌های ارز دیجیتال نوعی نام Domain هستند که به عنوان آدرس‌های جهانی برای کیف پول‌های ارز دیجیتال و وب سایت‌ها عمل می‌کنند.

این دامنه‌ها، برخلاف دامنه‌های سنتی در سرور ذخیره نشده و در یک شبکه بلاکچین ذخیره می‌شوند. بنابراین، شفاف، تغییرناپذیر، امن و عاری از کنترل یک نهاد مرکزی هستند.

این دامنه‌ها توسط یک قرارداد هوشمند محافظت شده و از نظر فنی نوعی توکن NFT هستند که می‌توانند در متاورس نیز استفاده شوند. به همین دلیل به آن‌ها دامنه‌های NFT هم گفته می‌شود. دامنه‌های غیرمتمرکز، دامنه‌های بلاکچین و دامنه‌های وب ۳ نیز اسامی دیگر این نوع دامنه‌ها است.  هنگامی که یک دامنه بلاکچین ساخته شود برای همیشه در کیف پول ارز دیجیتال شما باقی می‌ماند و قابل حذف نیست؛ هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را از بین ببرد و هزینه‌ای برای تمدید ندارند. (هر چند برخی شامل این هزینه هستند.)

ارائه‌دهندگان دامنه‌های ارز دیجیتال

مالک نام دامنه می‌تواند هر کاری که می‌خواهد با آن انجام دهد (درست مانند یک NFT استاندارد) زیرا دامنه‌های بلاکچین در کیف پول هستند و توسط یک رجیستری، ثبت‌کننده، ارائه‌دهنده هاست یا ICANN کنترل نمی‌شوند.

دامنه‌های ارز دیجیتال ویژگی‌های جذاب دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، اعداد و حروف پیچیده و طولانی را به نام دامنه با پسوندهای “bitcoin”، “.crypto”، “.nft.” و “eth.” تبدیل می‌کنند. این دامنه‌ها می‌توانند برای اشاره به مواردی که در بلاکچین میزبانی می‌شوند، مانند نام یک وب‌سایت یا حتی آدرس کیف پول ارز دیجیتال استفاده شوند.

دامنه‌های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

درست مانند دلیل اختراع نام دامنه‌های سنتی که پیش از آن به‌خاطرسپردن رشته‌های طولانی شماره IP برای مردم مشکل بود، دامنه‌های ارز دیجیتال هم نامی قابل خواندن برای انسان در کیف پول‌های دیجیتال ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان بلاکچین اتریوم، اتریوم نیم سرویس (ENS) را ایجاد کردند تا امکان ثبت نام‌های “eth.” در بلاکچین اتریوم را فراهم کنند. اما چه نیازی به این کار است؟ یک دلیل کلیدی این است که یک عدد هگزادسیمال را به نامی بسیار آسان برای به خاطر سپردن تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، شما کدام یک از آدرس‌های زیر را راحت تر به خاطر می‌سپارید؟

0x78743110A1B17c86cH43g09853c0vb2836c205 یا Comlaude.eth؟

همان‌طور که مشخص است، دامنه‌های ارز دیجیتال با تسهیل  آدرس‌ها، خطر ارسال کریپتو به آدرس‌های اشتباه را کاهش می‌دهند.

اتریوم نیم سرویس

ارائه‌دهندگان دامنه‌های ارز دیجیتال

از نظر تئوری، هر شبکه بلاکچین می‌تواند از دامنه‌های ارز دیجیتال پشتیبانی کند، اما امروزه سه نوع دامنه وجود دارد که تقریبا روی هم هفت میلیون ثبت‌نام کننده دارند. آنها عبارتند از اتریوم، Handshake و Unstoppable. معروف‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال در این سه دسته قرار می‌گیرند. از دیگر ارائه‌دهندگان نام دامنه‌های ارز دیجیتال می‌توان به SPACE ID و سولانا اشاره کرد.

برای مثال، نام‌ دامنه “eth.” را در بلاکچین اتریوم و نام‌های “hns.” را می توان در بلاکچین Handshake ثبت کرد.

با این حال، از آنجا که امروزه بلاکچین‌های رقیب زیادی وجود دارند، هر بلاکچین مستقل از دیگری کار می‌کند. برای مثال نام‌های “eth.” در بلاکچین Handshake و بالعکس کار نمی‌کنند، در حالی که دامنه‌های DNS سنتی به‌طور یکپارچه در مرورگرهای مختلف کار می‌کنند.

نحوه ثبت دامنه‌های ارز دیجیتال

روند ثبت دامنه ارز دیجیتال معمولا ساده است، اگرچه ممکن است بسته به نوع شبکه بلاکچین کمی پیچیده باشد. برای مثال، برای به دست آوردن یک نام دامنه در شبکه ENS، باید اتریوم (ETH) داشته باشید تا بتوانید هزینه گس را پرداخت و مراحل زیر را طی کنید:

  • یک کیف پول اتریوم (مثل مای اتر ولت) ساخته و آن را با ETH شارژ کنید.
  • وارد وب سایت اتریوم نیم سرویس شده و کیف پول خود را به آن متصل کنید.
  • نام دامنه دلخواه خود را تایپ کرده و به تعداد کاراکترهای مجاز توجه کنید.
  • هزینه‌های مربوط به نام دامنه‌ای را که انتخاب کرده‌اید را پرداخت و درخواست خود را ثبت کنید.
بیشتر بخوانید:  دامنه NFT چیست؟

امروزه تقاضا برای دامنه‌های ارز دیجیتال بسیار زیاد است و قیمت برخی از آن‌ها به طور پیوسته در حال افزایش است. از این رو در ادامه با معروف‌‌ترین دامنه های ارزدیجیتال و قیمت آن‌ها آشنا خواهیم شد.

معرفی گران‌ترین دامنه ارز دیجیتال

گران‌ترین دامنه ارز دیجیتال که تاکنون فروخته شده “paradigm.eth” است که در ۹ اکتبر ۲۰۲۱ به قیمت ۱.۵۱ میلیون دلار (۴۲۰ ETH) فروخته شد. این دامنه زمانی به فروش رسید که قیمت ETH به بالاترین حد خود رسیده بود. این امر باعث شد “paradigm.eth” تقریبا پنج برابر گران‌تر از “۰۰۰.eth” دومین دامنه ارز دیجیتال گران‌قیمت که به قیمت ۰.۳۲ میلیون دلار فروخته شد، باشد.

گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال

همچنین، “۰۰۰.eth” یکی از گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال است که تا به حال در میان ۹۹۹ ENS Domain Club فروخته شده و نشان‌دهنده هزار شماره اول اتریوم نیم سرویس (ENS) از “۰۰۰.eth” تا “۹۹۹.eth” است.

یکی از معروف ترین دامنه های ارزدیجیتال “abc.eth” نام دارد که سومین دامنه گران قیمت با ارزشی بالغ بر ۰.۲۵ میلیون دلار است. “abc.eth” گران‌ترین دامنه ارز دیجیتال سه حرفی است و پس از آن “wei.eth” با ۰.۱۴ میلیون دلار و “btc.eth” با ۰.۱۲ میلیون دلار قرار دارند.

علی‌رغم عرضه محدود و انحصار دامنه‌های ارز دیجیتال سه کاراکتری، تنها “۰۰۰.eth” و “abc.eth” در میان ۱۰ دامنه‌ گران قیمت هستند. از میان ۱۰ مورد از گران‌ترین و معروف‌ ترین دامنه‌ های ارزدیجیتال بیشتر آن‌ها مربوط به دامنه‌های طولانی‌تر با ۵ تا ۱۴ کاراکتر است.

در حال حاضر، بین ۱۰ مورد از گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال، همگی دامنه‌های ENS هستند. این موضوع نشان می‌دهد معروف ترین دامنه های ارز دیجیتال دامنه‌های ENS هستند؛ با توجه به اینکه ENS از سال ۲۰۱۷ پیشگام بوده و جایگاهی تثبیت شده در فضای هویت غیرمتمرکز دارد.

لیست گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال

دامنه ارز دیجیتالقیمت (دلار)ارائه‌دهنده سال فروش
paradigm.eth۱٬۵۰۸٬۸۸۴ENS۲۰۲۱
۰۰۰.eth۳۱۷٬۷۵۹ENS۲۰۲۲
abc.eth۲۵۳٬۱۰۰ENS۲۰۲۲
deepak.eth۲۲۰٬۴۰۱ENS۲۰۲۲
mazars.eth۱۹۵٬۰۶۷ENS۲۰۲۳
artdao.eth۱۹۴٬۵۶۰ENS۲۰۲۱
sapdeutschland.eth۱۷۹٬۷۳۱ENS۲۰۲۳
ensmaxisnft.eth۱۶۶٬۳۱۵ENS۲۰۲۲
opensea.eth۱۶۳٬۸۸۹ENS۲۰۲۲

گران ترین دامنه‌های Unstoppable

“business.crypto” گران‌ترین دامنه ارز دیجیتال توسط Unstoppable Domains است که در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۰.۱۲ میلیون دلار فروخته شد. با این وجود، گران‌ترین دامنه ENS یعنی “paradigm.eth” حدود ۱۲.۵ برابر بیشتر از گران‌ترین دامنه‌های Unstoppable ارزش دارد. از این رو، گران‌ترین دامنه‌های Unstoppable نتوانسته‌اند به جمع ۱۰ دامنه گران قیمت ارز دیجیتال راه پیدا کنند. این امر تقاضا برای داشتن یک دامنه ENS در اتریوم را نشان می‌دهد که در حال حاضر محبوب‌ترین لایه ۱ از نظر حجم معاملات و ارزش کل قفل شده (TVL) است.

مقایسه گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال

گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال چه زمانی فروخته شدند؟

۵ مورد از گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ فروخته شدند که به طور متوسط ۰.۲۲ میلیون دلار قیمت دارند. بسیاری از این دامنه‌ها در سال ۲۰۲۲ حدفاصل ماه می تا آگوست، همزمان با اوج حجم معاملات ENS فروخته شدند. فروش قابل توجه ENS در آن زمان شامل “opensea.eth” و “eth.🔥” بود که هر دو به قیمت ۰.۱۶ میلیون دلار به فروش رفتند. این فروش قابل توجه، شور و هیجانی را برای یافتن معروف ترین دامنه های ارزدیجیتال، از دامنه‌های ۳ رقمی و ۳ حرفی گرفته تا دامنه های تک ایموجی برانگیخت.

سپس، هیجان برای به دست آوردن این دامنه های با عرضه ثابت به دامنه‌های Unstoppable گسترش یافت و منجر به افزایش حجم معاملات آن‌ها در آگوست و اکتبر ۲۰۲۲ شد. به عنوان مثال، “۸۸۸.nft” در ماه اکتبر به قیمت ۰.۰۲ میلیون دلار فروخته شد. پس از آن، معاملات دامنه‌های Unstoppable به صورت تدریجی کاهش یافت.

آیا دامنه‌های ارز دیجیتال گران‌تر از دامنه‌های وب ۲ هستند؟

گران‌ترین دامنه وب ۲ یعنی “voice.com” با قیمت ۳۰ میلیون دلار یا تقریبا ۲۰ برابر گران‌ترین دامنه وب ۳ یعنی “paradigm.eth” فروخته شده است.

شکاف قیمتی بین گران‌ترین دامنه‌های وب ۲ و وب ۳ به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است؛ به طوری که دامنه‌های وب ۲ تقریبا ۵۰ برابر قیمت همتایان وب ۳ فروخته می‌شوند.

دامنه‌های وب ۲ تحت تاثیر عواملی همچون امتیاز سئو، قدمت دامنه، تقاضای بالاتر و قابلیت استفاده در تمام مرورگرها معمولا قیمت بالاتری دارند. اما دامنه‌های ارز دیجیتال به دلیل اینکه هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته هستند و تنها برخی مرورگرها از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند در مقایسه قیمت کمتری دارند.

گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال وب 2 و وب 3

همچنین، جالب است بدانید اگرچه “voice.com” و “NFTs.com” دامنه‌های وب ۲ هستند، اما ارتباط نزدیکی با محصولات وب ۳ دارند. به عنوان مثال، “voice.com” یک پلتفرم بازار توکن‌های غیرقابل تعویض را میزبانی می‌کند و دامنه “NFTs.com” به ارائه NFTها اختصاص دارد.

مقایسه گران‌ترین دامنه‌های وب ۲ با گران‌ترین دامنه‌های ارز دیجیتال

دامنه وب ۲.۰قیمت (دلار)دامنه ارز دیجیتالقیمت (دلار)
Voice.com۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰paradigm.eth۱٬۵۰۸٬۸۸۴
NFTs.com۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰۰۰۰.eth۳۱۷٬۷۵۹
Tesla.com۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰deepak.eth۲۲۰٬۴۰۱

آیا دامنه‌های ارز دیجیتال ارزش خرید دارند؟

دامنه‌های ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی هستند. به خاطر سپردن نام این دامنه‌ها آسان‌تر از کدهای طولانی و رشته‌های بلندی از کاراکترها است. استفاده از نام دامنه به جای آدرس کیف پول‌های ارز دیجیتال، دریافت دارایی‌های دیجیتال و ارسال آن‌ها را بسیار آسان تر می‌کند.

پس از خرید، دامنه‌های ارز دیجیتال به دارایی‌های ارزشمندی بدل می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را نگهداری و با گذشت زمان با قیمت بالاتری به فروش برسانید. آیا تاکنون تجربه خرید دامنه‌های ارز دیجیتال را داشته‌اید؟ به نظر شما معروف ترین دامنه های ارزدیجیتال چه جایگاهی در اینترنت آینده (وب ۳) خواهند داشت؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا