اخبار بیت کویناخبار کاردانو

چارلز هاسکینسون: بیت کوین نمی‌تواند شبیه اتریوم و کاردانو شود

اخیراً چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، موسس کاردانو و مونیب علی (Muneeb Ali)، یکی از بنیانگذاران Stacks، پروژه‌ای که بر روی ارائه قرارداد هوشمند در بیت کوین متمرکز است، به بحث و تبادل نظر درخصوص لایه دوم‌های شبکه بیتکوین پرداخته‌اند.

به گزارش والکس و به نقل از bitcoinist، این بحث حول محور پتانسیل‌ها و محدودیت‌های لایه دوم (L2) بیت کوین به ویژه در مقایسه با شبکه‌هایی مانند کاردانو و اتریوم جلو رفته است.

آیا لایه دوم بیت کوین مانند کاردانو خواهد بود؟

مونیب علی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از میز گرد ساتوشی در دبی شروع کرد و به افزایش محبوبیت پروژه‌های لایه دوم بیت کوین پرداخت.

او در توییتی نوشت:

خلاصه‌ای از میز گرد ساتوشی در دبی: جلسه دیروز Bitcoin L2 بزرگترین پنلی بود که من در اینجا دیدم. این جلسه با حضور فعال پنج پروژه لایه دوم بیت کوین برگزار شد که همگی در بحث‌ها مشارکت داشتند.

او اضافه کرد:

BitVM معادلات را تغییر می‌دهد زیرا امکان انتقال آزاد و نامحدود بیت کوین به راه‌حل‌های لایه دوم را فراهم می‌کند، با فرض اینکه حداقل یک شرکت‌کننده در هر گروه صادق باشد. اینکه ارزش بازار لایه دوم بیت کوین را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کنیم محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد، چرا که لایه‌ دوم‌های قابل برنامه‌ریزی برای آزادسازی ارزش کامل بیت کوین به عنوان یک دارایی پتانسیل بالایی دارند.

علی بر رشد سریع لایه دوم بیت‌ کوین تاکید دارد و پیش‌بینی می‌کند در صورت رشد این پروژه‌ها، دامیننس بیت‌ کوین در بازار افزایش خواهد یافت.

هاسکینسون در پاسخ به خوش‌بینی علی، با ارائه دیدگاهی متفاوت، محدودیت‌های معماری بیت‌ کوین را برجسته می‌کند. او استدلال کرد:

بیش از یک دهه است که در این فضا مشغول به کارم و سه بار شاهد این روایت (هاوینگ) بودم. هر راهکار لایه دومی برای بیت کوین در نهایت به چالش‌های بزرگی برمی‌خورد زیرا بیت کوین نمی‌تواند تغییرات کافی برای پشتیبانی از الزامات یک محیط مناسب برای لایه دوم را فراهم کند.

هاسکینسون در مورد ماهیت در حال تکامل اتریوم و کاردانو توضیح داد و اظهار داشت:

هم اتریوم و هم کاردانو به طور مداوم بروزرسانی می‌شوند تا انتخاب‌های شما را به‌عنوان یک توسعه‌دهنده برای استقرار لایه دوم‌های مؤثر، کارآمد، قابل اعتماد و ایمن بیشتر کنند.

او در ادامه به نقد جنبه‌های عملی پیاده‌سازی راه‌حل‌های لایه دوم در بیت کوین پرداخت. وی با اشاره به تضاد اساسی این لایه دوم‌ها با خط مشی غیرمتمرکز بیت کوین خاطرنشان کرد:

انجام هر کار اساسی با راه‌حل‌های لایه دوم بیت کوین بسیار دشوار است و اغلب شامل زیرساخت‌های متمرکز می‌شود. اگر ساختاری متمرکز باشد، در تضاد با اصول غیرمتمرکز بیت کوین است.

هاسکینسون در مقابل علی

علی با برجسته کردن BitVM به هاسکینسون پاسخ داد. این فناوری جدید امکان استقرار عملکردهای جدید را در سطح لایه اول فراهم می‌کند و ارتقاءهای بیشتر در سطح لایه دوم مدیریت می‌شوند.

او اظهار داشت:

به هیچ تغییری در بیت کوین نیاز نداریم. BitVM مکانیزمی برای استقرار عملکردهای جدید مورد نیاز در لایه اول است. سایر موارد روی لایه دوم‌ها کار می‌کنند و این L2ها را می‌توان به دفعات در صورت لزوم ارتقاء داد.

هاسکینسون، با اذعان به آگاهی خود از BitVM، همچنان نسبت به ادعای علی تردید دارد. او محدودیت‌های عملی و نگرانی‌های امنیتی مرتبط با لایه دوم بیت‌ کوین را توضیح می‌دهد و استدلال می‌کند که آنها اغلب به مدل‌های متمرکز متکی هستند و این امر با اصول غیرمتمرکز بیت کوین در تضاد است.

هاسکینسون گفت:

مشکل اصلی در انتقال ارزش به داخل و خارج از لایه دوم، مدل امنیتی، تاخیر در تسویه حساب و سایر الزامات کاربردی دیگر برای یک پروژه دیفای (DeFi) نهفته است. این لایه‌ دوم‌ها تا زمانی که با محدودیت‌ مواجه نشوند و به تعامل با شبکه بیت‌ کوین نیازی نداشته باشید، به خوبی کار می‌کنند.

علی از BitVM دفاع کرد و اظهار داشت که چالش‌های مهم انتقال بیت‌ کوین به داخل و خارج از لایه دوم با یک تأخیر مفید و با تکیه بر فرض صادق بودن حداقل یکی از n شرکت‌کننده برطرف می‌شوند.

او استدلال کرد:

این بازی برای همیشه تغییر کرده است. من تلاش‌های ناموفق زیادی را در سال‌های گذشته دیدم. اما این بار فرق دارد. ما کلید گم شده را پیدا کرده‌ایم.

با این حال، هاسکینسون متقاعد نشد و این تحولات جدید را با «بازآفرینی ایده‌های قدیمی» برابر دانست. او نگرانی‌های خود را در مورد طولانی شدن پنجره نهایی‌سازی تراکنش‌ها و مبادلات مربوط به بهینه‌سازی هنگام اثبات تقلب در این سیستم‌ها ابراز کرد.

بنیانگذار کاردانو ادعا کرد:

این همان فرضیه اعتماد است. پروتکل‌های MPC معمولاً بر اساس یک مدل صداقت ۱ نفر از هر n نفر عمل می‌کنند. همچنین، هنگامی که از اثبات تقلب استفاده می‌کنید، با پنجره‌ نهایی‌سازی طولانی‌مدتی مواجه می‌شوید و اغلب در بهینه‌سازی به چالش برمی‌خورید.

به نظر می‌رسد هنوز حرف هیچکدام از این دو به کرسی ننشسته است. باید دید که آیا دیگر فعالین جامعه لایه دوم بیت کوین نیز هاسکینسون را به چالش خواهند کشید یا خیر.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۷

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا