تحلیل ارزهای دیجیتال

بررسی وضعیت بیت کوین، آلت کوین های مهم و بازار سهام؛ ۱۲ دی ۱۴۰۲

بیت‌ کوین و آلت‌ کوین‌های برتر بازار چندان برای خرس‌ها جا باز نکرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که خریداران برای خروج عجله‌ای ندارند. وضعیت بازار سهام آمریکا برای خریداران مطلوب است اما اینکه بازار کریپتو سال جدید میلادی را چگونه ادامه می‌دهد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، بازار سهام ایالات متحده به عملکرد قدرتمند خود در هفته گذشته ادامه داد. به گفته Bespoke، شاخص S&P 500 (SPX) و Nasdaq 100 بهترین عملکرد مشترک خود را از سال ۱۹۸۵ تجربه کرده‌اند و هر دو برای ۹ هفته متوالی روند صعودی داشته‌اند. این سیر رشد آن‌ها تنها نسبت به روند صعودی ۱۱ هفته‌ای بازار سهام در سال ۱۹۸۵ ضعیف‌تر بوده است. در سال ۲۰۲۳، آخرین کندل شاخص SPX با مجموعاً بیش از ۲۴ درصد رشد، بسته شد که نشان می‌دهد گاوها همچنان بازار این شاخص را تحت فرمان خود گرفته‌اند.

در مقابل، شاخص دلار آمریکا (DXY) در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و این اولین زیان سالانه آن از سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. کند شدن روند رشد تورم و پیش‌بینی کاهش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴، شاخص دلار را تحت فشار قرار داده است.

عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال
عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال

افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و مجموعه‌ای از موارد مثبت در صنعت ارزهای دیجیتال، بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده و قیمت آن را تا ۱۵۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داده است. در آینده نزدیک، دو رویداد مهم کلید ادامه صعود بیت کوین را در اختیار دارند. اولین مورد، تصمیم‌گیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در مورد درخواست‌های شرکت‌های مختلف برای راه‌اندازی صندوق قابل معامله در بورس (صندوق ETF) اسپات بیت کوین طی چند روز آینده خواهد بود. دومین رویداد کلیدی هم هاوینگ (Halving) بیت کوین است که در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۳) رخ خواهد داد.

آیا قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها در کوتاه‌مدت دستخوش اصلاحاتی می‌شوند یا حرکت صعودی خود را از سر می‌گیرند؟ در این مطلب نمودار رمزارزهای برتر بازار را در کنار دو شاخص مهم اقتصاد آمریکا تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم.

تحلیل شاخص S&P 500

شاخص S&P 500 همچنان در یک روند صعودی قدرتمند قرار دارد اما شاهد برداشت سود معامله‌گران در سطح ۴۷۹۳ بودیم. اگرچه این روند همچنان رو به افزایش است، اما شاخص قدرت نسبی (RSI) در مراحل اولیه تشکیل یک واگرایی منفی قرار دارد. این امر نشان‌دهنده تضعیف شتاب حرکت SPX است.

نمودار روزانه شاخص SPX
نمودار روزانه شاخص SPX

خرس‌ها تلاش خواهند کرد تا قیمت را به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۴۶۹۰ بازگردانند که همچنان در کوتاه‌مدت یک سطح کلیدی محسوب می‌شود و باید آن را زیر نظر داشته باشیم. یک جهش رو به بالا از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، چشم‌انداز رالی قیمت در بالای سطح ۴۷۹۳ را بهبود می‌بخشد. این شاخص سپس ممکن است برای حرکت به سمت سطح مهم ۵ هزار تلاش کند که از نظر روانشناسی بازار، سطحی بسیار تاثیرگذار است.

برعکس این فرضیه، اگر این شاخص کاهش یابد و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، بدان معنی خواهد بود که گاوها با عجله در حال بستن پوزیشن‌های خود هستند. چنین چیزی می‌تواند آغازگر یک پولبک به سطح ۴۶۵۰ و سپس میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۴۵۰۲ باشد.

تحلیل شاخص دلار آمریکا

چند ماهی می‌شود که شاخص دلار آمریکا در محدوده وسیعی بین سطح ۱۰۱ تا ۱۰۸ در حال معامله است. این شاخص در ۲۷ دسامبر (۶ دی) به حمایت این رنج رسید و خریداران وارد عمل شدند.

نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا
نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا

انتظار می‌رود هر جهش رو به بالایی از سطح فعلی با مقاومت سفت و سخت خرس‌ها در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۱۰۲/۲۶ مواجه شود. اگر این شاخص از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود به سمت پایین حرکت کند، نشان می‌دهد که احساسات معامله‌گران در سطوح منفی باقی مانده و آن‌ها در حال فروش دارایی‌های خود در رالی‌ها هستند. این امر احتمال شکست رو به پایین سطح ۱۰۱ را افزایش می‌دهد. در ادامه نیز ممکن است این شاخص به سطح ۹۹/۵۷ سقوط کند.

برعکس چیزی که گفته شد، اگر خریداران شاخص دلار را به بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسانند، به این معنی است که فشار فروش مقداری کاهش یافته و این شاخص سپس می‌تواند تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۱۰۳/۸۸ رشد کند. چنین حرکتی نشان می‌دهد که معاملات رنج شاخص دلار آمریکا ممکن است برای مدت بیشتری ادامه یابد.

تحلیل قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین به خط حمایت الگوی مثلث صعودی خود سقوط کرده که این سطح مهمی برای گاوها به حساب می‌آید و باید از آن دفاع کنند.

نمودار روزانه قیمت بیت کوین
نمودار روزانه قیمت بیت کوین

اگر قیمت در سطحی بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۴۲،۴۸۴ دلار بسته شود، جفت ارز BTC/USDT می‌تواند تا مقاومت سربار خود در سطح ۴۴،۷۰۰ دلار رشد کند. این سطح ممکن است فروش زیادی را از سوی خرس‌ها به خود جلب کند، اما اگر خریداران در این رقابت غالب شوند، این جفت ارز الگوی مثلث صعودی خود را تکمیل می‌کند. هدف این آرایش صعودی سطح قیمتی ۴۹،۱۷۸ دلار است.

از سوی دیگر، اگر قیمت به زیر این مثلث سقوط کند، دیدگاه صعودی ذکر شده اعتبار خود را از دست می‌دهد. این جفت ارز سپس می‌تواند تا ۴۰ هزار دلار افت قیمت را تجربه کند. این سطح ممکن است به عنوان یک حمایت در نظر گرفته شود، اما در صورت شکست، ریزش قیمت می‌تواند بیت کوین را به ۳۷،۹۸۰ دلار برساند.

تحلیل قیمت اتریوم

قیمت اتریوم در تاریخ ۲۸ دسامبر (۷ دی) از ۲۴۴۶ دلار به سمت پایین ریجکت و در ۲۹ دسامبر (۸ دی) دوباره وارد کانال نزولی خود شد. این امر نشان می‌دهد که خرس‌ها در سطوح بالاتر فعال هستند.

نمودار روزانه قیمت اتریوم
نمودار روزانه قیمت اتریوم

یکی از برتری‌های جزئی گاوها این است که آنها اجازه نداده‌اند قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۲۲۷۰ دلار برسد. با این حال، اگر خریداران طی چند روز آینده قیمت را به بالای کانال بازنگردانند، ممکن است فشار فروش بیشتر شود.

اگر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شکسته شود، جفت ارز ETH/USDT می‌تواند به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۲۱۷۷ دلار و سپس به خط حمایت کانال خود در نزدیکی سطح ۲ هزار دلار کاهش یابد.

در مسیر صعودی اما شکست رو به بالای این کانال قیمتی و بسته شدن کندل اتر در آنجا نشان می‌دهد که گاوها هنوز تسلیم نشده‌اند. خریداران دوباره تلاش خواهند کرد تا قیمت را به بالای سطح ۲۴۴۶ دلار برسانند و مرحله بعدی روند صعودی را به سمت ۳ هزار دلار آغاز کنند.

تحلیل قیمت بایننس کوین

بایننس کوین شاهد یک اصلاح در روند صعودی خود بوده است. گاوها در تلاش هستند تا پولبک این آلت کوین را در منطقه بین سطح ۳۸/۲ درصدی اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی به نرخ ۳۰۹ دلار و سطح ۵۰ درصدی فیبوناچی به نرخ ۳۰۰ دلار متوقف کنند.

نمودار روزانه قیمت بایننس کوین
نمودار روزانه قیمت بایننس کوین

اگر قیمت بایننس کوین از ناحیه حمایت خود به سمت بالا بازگردد، گاوها تلاش خواهند کرد تا روند صعودی را از سر بگیرند. جفت ارز BNB/USDT ممکن است در این حالت تا سطح ۳۲۶ دلار رشد کند؛ جایی که گاوها احتمالاً با فروش سنگینی از سوی خرس‌ها مواجه خواهند شد. اگر خریداران از موانع پیش‌روی خود عبور کنند، این جفت ارز ممکن است تا ۳۳۸ دلار و در نهایت ۳۵۰ دلار افزایش قیمت داشته باشد.

برعکس این فرضیه، اگر قیمت به زیر سطح ۳۰۰ دلار سقوط کند، این جفت ارز می‌تواند تا سطح ۶۱/۸ درصدی فیبوناچی اصلاحی به نرخ ۲۹۱ دلار و سپس به خط گردن الگوی خود ریزش داشته باشد.

تحلیل قیمت ریپل

ریپل طی چند روز گذشته با میانگین‌های متحرک خود درگیر بوده که نشان‌دهنده عدم خرید یا فروش سنگین معامله‌گران در این مدت است.

نمودار روزانه قیمت ریپل
نمودار روزانه قیمت ریپل

یک حمایت جزئی در سطح ۰/۶۰ دلار برای این ارز وجود دارد. اگر قیمت از این سطح به سمت بالا بازگردد، جفت ارز XRP/USDT ممکن است دوباره برای عبور از خط روند نزولی خود تلاش کند. اگر این اتفاق رخ دهد، بدان معنا خواهد بود که فشار فروش در حال کاهش است و این جفت ارز می‌تواند در ادامه تا سطح ۰/۷۴ دلار هم رشد کند.

بر خلاف این فرضیه، اگر قیمت ریپل به زیر سطح ۰/۶۰ دلار سقوط کند، جفت ارز مذکور می‌تواند تا سطح حمایت کلیدی ۰/۵۶ دلار ریزش داشته باشد. این سطح احتمالاً خرید زیادی را از سمت گاوها به خود جلب می‌کند زیرا شکست رو به پایین این حمایت الگوی مثلث نزولی ریپل را تکمیل خواهد کرد. در ادامه نیز ممکن است این جفت ارز به سطح ۰/۴۶ دلار سقوط کند.

تحلیل قیمت سولانا

سولانا طی چند روز گذشته بالاتر از سطح ۵۰ درصدی فیبوناچی اصلاحی خود یعنی ۹۶/۶۸ دلار معامله شده، اما گاوها نتوانسته‌اند روند صعودی را از سر بگیرند.

نمودار روزانه قیمت سولانا
نمودار روزانه قیمت سولانا

اولین نشانه از افزایش قدرت گاوها شکست رو به بالای سطح ۱۱۰ دلار و بسته شدن کندل قیمت سولانا در آنجا خواهد بود. این امر می‌تواند درها را برای تست مجدد سطح قیمتی ۱۲۶ دلار باز کند. اگر این سطح توسط خریداران فتح شود، جفت ارز SOL/USDT ممکن است شتاب بیشتری بگیرد و تا ۱۵۶ دلار رشد کند.

یکی از حمایت‌های کلیدی که باید در روند نزولی زیر نظر داشته باشید، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۹۵ دلار است. اگر این سطح توسط سولانا حفظ شود، قیمت آن ممکن است برای چند روز بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سطح ۱۱۰ دلار در نوسان باشد. شکست رو به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و تثبیت قیمت سولانا در آنجا می‌تواند نشان‌دهنده شروع یک پولبک شدیدتر به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۷۴ دلار باشد.

تحلیل قیمت کاردانو

قیمت کاردانو در داخل یک الگوی مثلث متقارن قرار دارد و این امر نشان‌دهنده بلاتکلیفی گاوها و خرس‌هاست.

نمودار روزانه قیمت کاردانو
نمودار روزانه قیمت کاردانو

اگرچه مثلث متقارن معمولاً به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده روند عمل می‌کند، اما پیش‌بینی قطعی جهت شکست دشوار است. از این رو، قبل از باز کردن پوزیشن‌های صعودی یا نزولی، بهتر است منتظر شکست قیمتی بمانید.

اگر قیمت از خط حمایت بالا برود و از مثلث خارج شود، نشان‌دهنده برتری خریداران در بازار خواهد بود. در این حالت ممکن است جفت ارز ADA/USDT به سطح ۰/۶۸ دلار و متعاقباً به ۰/۸۰ دلار رشد کند.

از طرف دیگر، ریزش قیمت به زیر این مثلث نشان می‌دهد که خرس‌ها بازار را تحت کنترل خود دارند. این امر ممکن است شروعی برای ریزش قیمت تا سطح ۰/۵۱ دلار باشد.

تحلیل قیمت اوالانچ

گاوها با موفقیت از حمایت ۳۸ دلاری دفاع کردند، اما نتوانستند قیمت اوالانچ را در بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۴۰ دلار نگه دارند.

نمودار روزانه قیمت اوالانچ
نمودار روزانه قیمت اوالانچ

میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه مسطح شده و اندیکاتور RSI درست در بالاتر از ناحیه میانی خود قرار گرفته و این امر برتری آشکاری به گاوها و یا خرس‌ها نمی‌دهد. اگر قیمت در بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود تثبیت شود، جفت ارز AVAX/USDT می‌تواند تا سطح ۴۵ دلار و پس از آن به بالاترین سقف قیمتی اخیر خود یعنی ۵۰ دلار صعود کند.

از سوی دیگر، اگر قیمت کاهش یابد و به زیر ۳۸ دلار برسد، بدان معنی خواهد بود که خرس‌ها بازار اوالانچ را هدایت می‌کنند. این امر می‌تواند فشار فروش را تشدید کند و در چنین حالتی این جفت ارز ممکن است به ۳۴ دلار و سپس به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۳۱/۱۳ دلار کاهش یابد.

تحلیل قیمت دوج کوین

معاملات رنج دوج کوین در نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به نرخ ۰/۰۹ دلار با حرکت قیمت به سمت پایین تمام شد و این میم کوین در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه به نرخ ۰/۰۹ دلار رسید.

نمودار روزانه قیمت دوج کوین
نمودار روزانه قیمت دوج کوین

بازگشت کامل قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در تاریخ ۱ ژانویه (۱۱ دی) نشان می‌دهد که گاوها به شدت از این سطح حمایت محافظت می‌کنند. اگر خریداران قیمت دوج کوین را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسانند، جفت ارز DOGE/USDT می‌تواند به ۰/۱۰ دلار برسد. خرس‌ها در چنین حالتی احتمالاً با تمام قوا از این سطح دفاع خواهند کرد.

اگر قیمت از مقاومت سربار خود کاهش یابد، جفت ارز فوق ممکن است برای مدت بیشتری بین سطح ۰/۱۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه باقی بماند. اگر خرس‌ها این جفت ارز را به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسانند، به برتری بیشتری دست پیدا می‌کنند. این امر می‌تواند یک حرکت نزولی به سطح ۰/۰۷ دلار را آغاز کند.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا