اخبار ارزهای دیجیتال

سقوط آزاد بیت کوین و رشد سریع تتر؛ بازارهای مالی در چه وضعیتی قرار دارند؟

چند روز پس از تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین، گاوها یک عقب‌نشینی بزرگ را تدارک دیدند و با تقویت فشار فروش روی این رمزارز، ارزش بازار بیت کوین یک سقوط باورنکردنی را تجربه کرد. از طرفی با پیچیده‌تر شدن اوضاع در منطقه خاورمیانه، بار دیگر عدم اطمینان در بازارهای مالی به اوج خود رسید و برهمین اساس قیمت طلا و نفت صعودی شدند. رشد سریع قیمت تتر در روزهای اخیر نیز توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. در این مطلب به بررسی آخرین وضعیت بازارهای مالی می‌پردازیم. 

به گزارش والکس، خبر مثبت تایید ETFها توسط SEC برخلاف انتظار عده‌ای، خیلی زود به یک رویداد فروش کم‌سابقه تبدیل شد. مارکت کپ بیت کوین که از ۹۰۰ میلیارد دلار نیز عبور کرد بود، با بیش از ۶۰ میلیون دلار ریزش اکنون در حدود ۸۴۰ میلیارد دلار است. همین مساله تقویت فشار فروش و قدرت‌نمایی خرس‌ها را تایید می‌کند و قیمت بیت کوین که تا ۴۸ هزار دلار نیز رشد کرده بود، حالا برای حفظ حمایت ۴۲۵۰۰ دلاری تلاش می‌کند. 

بیت کوین در شبانه‌روز گذشته حدود ۷ درصد دیگر کاهش یافت و شاخص ترس و طمع نیز با عقب‌گرد از وضعیت طمع شدید، روی عدد ۶۷ ایستاده است. دامیننس بیت‌کوین نیز از این سقوط آزاد بی‌نصیب نمانده و از ۵۵ درصد به ۵۱ درصد کاهش یافته است. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱۰۴۹ معامله‌گر با مجموع ۳۴۳.۵۸ میلیون دلار موقعیت معاملاتی لیکوئید شده‌اند که از این مقدار ۲۷۱ میلیون دلار مربوط به معاملات لانگ بوده است. این آمار، از غافلگیری شدید تریدرها خبر می‌دهد. بعد از شروع به کار ETFها در بورس، بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار کاهش قیمت در کوتاه مدت را نداشتند.

 

اگر سلاخی بی‌وقفه گاوها ادامه داشته باشد، سطوح حمایتی بعدی می‌تواند ۴۰۵۰۰ و سپس ۳۸ هزار دلار باشد. ناظران براین باورند که حفظ سطح ۴۰ هزار دلاری از نظر روانی برای بیت کوین بسیار مهم است و نباید این سطح از دست برود. برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که با شکست مجدد مقاومت ۴۵ هزار دلار، احتمال صعود تا ۴۸ هزار دلار وجود دارد. نکته حائز اهمیت شاید این باشد که بازی‌های پشت پرده با خبر ETFها، مانع از آن شد که قیمت از مقاومت ۵۰ هزار دلاری عبور کند. اگر این اتفاق رخ می‌داد، شاید امروز شاهد روند حرکتی متفاوتی بودیم. 

آلت کوین‌های برتر در چه وضعیتی قرار دارند؟

ریزش آلت کوین‌های برتر همچنان ادامه دارد. سولانا در ادامه روند نزولی خود، در ۲۴ ساعت گذشته ۷ درصد کاهش را به ثبت رسانده است. سولانا اکنون در حدود ۹۲ دلار معامله می‌شود. 

اتریوم به عنوان دومین رمزارز بزرگ بازار، دیروز ۲ درصد اصلاح را تجربه کرد. قیمت اتریوم اکنون در حدود ۲۵۴۰ دلار است. بایننس کوین، ریپل، دوج کوین، متیک، چین لینک، کاردانو، تون کوین و شیبا نیز کاهشی حدودا ۴ تا ۵ درصدی را در همین بازه زمانی تجربه کردند. 

بونک (BONK) با ۱۳ درصد کاهش و سویی (SUI) با ۱۵ درصد افرایش، به ترتیب بدترین و بهترین عملکرد را در بین ۱۰۰ رمزارز برتر بازار به نام خود ثبت کردند. در این میان، قیمت پپه در حدود ۸ درصد سقوط کرد. 

رشد سریع تتر؛ قیمت وارد کانال ۵۳ هزار تومانی می‌شود؟

در روزهای گذشته قیمت تتر روند صعودی را در پیش گرفته و حالا در حدود ۵۲ هزار ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. تحلیلگران بر این باورند که اخبار سیاسی و اقتصادی نامساعد، سیگنال‌های منفی را مخابره کرده و باعث حساسیت معامله‌گران شده است. حالا هفته پایانی دی در حالی شروع می‌شود که به باور برخی از ناظران، ورود به کانال ۵۳ یا حتی ۵۴ هزار تومانی دور از ذهن نیست. از طرفی، در شرایط فعلی سیاست‌گذار بیش از هر زمان دیگری در سال ۱۴۰۲، به ثبیت نرخ در کانال‌های پایین‌تر نیاز دارد. 

افزاش تنش در خاورمیانه و رشد قیمت نفت و طلا

تنش در دریای سرخ و تنگه باب المندب با حملات نظامی روزهای اخیر، افزایش یافته است. حدود ۱۵ درصد از تجارت دریایی از این مسیر عبور می‌کند و بر همین اساس، نگرانی نسبت به وضعیت یکی از مهم‌ترین آبراه‌های بین المللی، باعث رشد قیمت نفت شده است. اکنون نفت خام WTI و نفت برنت با رشدی قابل‌توجه، به ترتیب در حدود ۷۲.۶۸ و ۷۸.۲۹ دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شده‌اند. برخی ناظران معتقدند که ادامه وضعیت فعلی می‌تواند قیمت را به بالای ۱۰۰ دلار هم برساند. 

حملات نظامی در همین منطقه، باعث رشد طلا شد و حالا هر انس طلا در حدود ۲۰۴۸ دلار معامله می‌شود. احتمال گسترش درگیری‌ها در قطب انرژی جهان، چشم‌انداز صعودی را برای این فلز گران‌بها به وجود آورده است. در چنین شرایطی، تقاضای سرمایه‌گذاران برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن افزایش پیدا می‌کند. 

اما نکته مهم تغییر رفتار احتمالی فدرال رزرو است. افزایش قیمت نفت بر تصمیمات فدرال رزرو نیز تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است بانک مرکزی آمریکا فعلا به سمت کاهش نرخ بهره حرکت نکند. اگر فعالان بازار، به این نتیجه برسند که برخلاف پیش‌بینی‌ها، نرخ بهره فعلا کاهشی نمی‌شود، ممکن است رشد قیمت طلا شتاب چندانی نداشته باشد. 

علاوه بر این، جدیدترین شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود و تورم در آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۳.۴ درصد رسید. طبق گزارش‌ها، در پی بالا رفتن تورم، شاخص دلار نیز افزایش یافت و به ۱۰۲.۷۰ واحد رسید. بازار ارزهای دیجیتال نیز نسبت به این خبر واکنشی منفی داشت. تحلیلگران با توجه به آمار جدید CPI و رشد قیمت نفت، توضیح می‌دهند که احتمالا نرخ بهره همچنان بالا باقی خواهد ماند.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۹

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی