سرمایه گذاری

cpi چیست؟ معرفی شاخص قیمت مصرف کننده

شاخص قیمت مصرف کننده (consumer price index) معیاری برای سنجش تورم در اقتصاد است. این شاخص از تغییرات قیمت بازار استفاده کرده و روندهای تورم در کشورهای مختلف مانند ایالات متحده را نشان می‌دهند. البته تورم می‌تواند به اشکال مختلفی بر روانشناسی بازار و در نتیجه قیمت دارایی‌ها تأثیرگذار باشد. از این رو، این داده‌ها برای سرمایه‌گذاران سنتی سهام هم بسیار ارزشمند است. اما سوال اصلی این است که ارتباط نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال با شاخص CPI چیست؟ بین تورم و قیمت سهام همبستگی ثابت شده‌ای وجود دارد و این ارتباط در بازار کریپتو هم صدق می‌کند. بنابراین، بیایید ببینیم که CPI چیست، چگونه کار می‌کند و چه اهمیتی در بازار ارز دیجیتال دارد؟

CPI چیست؟

CPI شامل جزییات آمار تورم بازار است که ماهانه به‌روز می‌شود. CPI میانگین وزنی یک سبد کالا است.

اگر بخواهیم ساده‎‌تر بگوییم، CPI شاخصی است که قیمت سبدی از دارایی را ردیابی و بینشی از بخش‌های مختلف بازار به ما می‌دهد.

این سبد نشان دهنده الگوهای هزینه برای کالاهای مصرفی رایج است. برای مثال در دو سال گذشته عدد شاخص cpi آمریکا از ۲۶۵ در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۰۰ رسیده است که نرخ رشد ماهانه ۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این نرخ رشد تصاعدی نسبت به سال‌های پیش از آن، نشان می‌دهد که میانگین قیمت سبد کالاهای اساسی در دو سال اخیر به شدت افزایش داشته است. در مجموع، عدد CPI در تجزیه و تحلیل هزینه زندگی و قدرت خرید مصرف کننده موثر است. زمانی که عدد CPI خیلی بالا باشد، نشانه‌ای از کاهش استاندارد زندگی است. همچنین CPI به افراد اجازه می‌دهد تا روندهای گذشته بازار را تجزیه و تحلیل کرده و روندهای اصلی را پیش‌بینی کنند. داده‌های گذشته و سابقه cpi می‌تواند برای تجزیه و تحلیل و تشخیص روند آینده استفاده شود. Cpi نشان می‌دهد که باید برای افزایش تورم آماده شد یا به فکر توسعه یک استراتژی سرمایه‌گذاری باشیم.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟
اقلام سبد شاخص cpi

در ایالات متحده، اداره آمار کار (BLS) تغییرات قیمت‌های بازار مصرف را اندازه‌گیری می‌کند. BLS هر ماه دو شاخص را منتشر می‌کند:

  • CPI-U که شاخصی مصرف کنندگان شهری است
  • CPI-W که شاخص مشاغل کار ساعتی است

شاخص CPI-U بیش از ۹۰ درصد و CPI-W تقریباً ۳۰ درصد از شهروندان ایالات متحده را پوشش می‌دهد. این دو در مجموع بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های کل جمعیت ایالات متحده را شامل می‌شوند. CPI ایالات متحده از بیش از ۹۴۰۰۰ قیمت برای جمع آوری داده‌ها استفاده می‌کند، به طوری که حتی افزایش یا کاهش قیمت اجاره بها در ایالات متحده که بیش از ۴۳۰۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود، پوشش می‌دهد. به همین دلیل این شاخص یکی از محبوب‌ترین معیارهای بررسی تورم در اقتصاد آمریکاست.

نحوه محاسبه cpi چیست؟

فرمول شاخص cpi

اگر بخواهیم CPI در سال را محاسبه کنیم، ابتدا باید یک سال پایه را برای مقایسه در نظر بگیریم. سپس برای محاسبه CPI باید هزینه سبد بازار در یک سال را بر هزینه سبد بازار در سال مبنا تقسیم و سپس نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کرد. (سال مبنا را اصولا اداره کار تعیین می‌کند.)

اما ارتباط تورم با محاسبه cpi چیست؟ برای محاسبه تورم اختلاف cpi امسال با سال گذشته را محاسبه کرده (cpi امسال را از cpi سال قبل کم می‌کنیم) و بر cpi پایه تقسیم می‌کنیم.

CPI(x+1) – CPI(x) / CPI(x) = نرخ تورم

در اینجا x شاخص قیمت مصرف کننده در سال پایه خواهد بود.

اهمیت داده های CPI در بازارهای مالی سنتی

نمودار cpi

سیاستگذاران، کارگزاران و حتی صاحبان مشاغل کوچک در تصمیم گیری خود از اطلاعات تحلیل فاندامنتال مانند شاخص cpi استفاده می‌کنند. تورم ارتباط نزدیکی با عملکرد بازار سهام دارد. بنابراین افرادی که درگیر بازارهای مالی سنتی هستند بهتر است نسبت به داده‌های CPI توجه ویژه‌ای داشته باشند. اما کاربرد داده‌های بدست آمده از شاخص CPI چیست:

  • اندازه‌گیری قدرت خرید مصرف کننده: همه ما می‌دانیم مقدار کمی تورم برای اقتصاد لازم است. طبق تصمیم فدرال رزرو آمریکا، تورم هر سال ۲ درصد افزایش می‌یابد. با این حال، زمانی که تورم خیلی سریع رشد کند، مصرف‌کنندگان ریسک کمتری کرده و کمتر هزینه می‌کنند. بنابراین نرخ بهره نیز بالا می‌رود و وام گرفتن دشوارتر می‌شود.
  • پیش‌بینی روند بازار سهام: نرخ تورم بالا باعث کندی کسب و کارها می‌شود. مشتریان از خرید محصولات یا سرمایه‌گذاری در سهام دست می‌کشند. مردم سرمایه خود را به صورت انبوه از بازار بیرون می‌کشند تا از آن برای موارد ضروری استفاده کرده و یا آنکه پول خود را پس‌انداز کنند. این امر ارزش بسیاری از سهام‌ها را کاهش می‌دهد.
  • اتخاذ تصمیمات تجاری خاص: CPI برخی کشورها مانند ایالات متحده، منطقه‌بندی شده است. سرمایه‌گذاران و کسب و کارها می‌توانند شرایط محلی بازار خود را مشاهده کنند. همچنین CPI دارای هشت دسته اصلی از جمله انرژی، حمل و نقل و مواد غذایی است. کسب‌وکارهای متعلق به این صنایع می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری استراتژیک از داده‌های CPI ایالات متحده به نفع خود استفاده کنند.
  • تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری: CPI به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بازار را بر اساس طبقه‌بندی صنعت، ماه/سال و حتی منطقه جستجو کنند. این ویژگی باعث می‌شود معامله‌گران بتوانند بینش جامعی از بازار داشته باشند و  cpi را به ابزاری مناسب برای تعیین یک استراتژی مدیریت ریسک تبدیل می‌کند.

ارتباط بازار ارزهای دیجیتال با شاخص cpi چیست

کاهش تقاضا در بازار سهام می‌تواند به معنای کاهش قیمت ارزهای دیجیتال باشد. با اینکه بازار کریپتو نسبت به بازار سهام یک بازار مالی تازه محسوب می‌شود که در ابتدای راه است، با این حال کارشناسان مالی اذعان دارند که بین بازار سهام و ارزهای دیجیتال همبستگی وجود دارد. مقایسه نوسانات قیمت بیت‌کوین و شاخص نزدک (nasdaq) در یک دهه گذشته، نشان می‌دهد که اخیرا بیت کوین شبیه به شاخص نزدک عمل می‌کند. در جدول زیر روند قیمت بیت‌کوین با شاخص cpi مقایسه شده است.

تاریخشاخص قیمت مصرف کنندهروند بازار کریپتونرخ نوسان قیمت بیت کوین
۱۳ دسامبر ۲۰۲۲۷.۱%صعودی۳.۳%
۱۰ نوامبر ۲۰۲۲۷.۷%صعودی۱۰.۷%
۱۳ اکتبر ۲۰۲۲۸.۲%بازار رنج۱.۱۷%
۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲۸.۳%نزولی-۹.۹%
۱۰ آگوست ۲۰۲۲۸.۵%صعودی۳.۵۳%
۱۳ جولای ۲۰۲۲۸.۱%نزولی-۴.۲%

اگر کریپتو با سهام مرتبط است، پس ارتباط بازار کریپتو با cpi چیست؟ کریپتو می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پرخطر باشد. ارزهای دیجیتال در بحران‌های اقتصادی به شدت آسیب‌پذیر هستند. برای مثال همه‌گیری کرونا و مسائل پیرامونی آن باعث نوسانات شدید قیمت کریپتو شد. در واقع بسیاری از نوسانات ارزهای دیجیتال ناشی از تازگی آن است. ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بوده و به راحتی از طریق اینترنت قابل دسترس اند. اکثر ارزهای دیجیتال عرضه ثابتی دارند. به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند که کریپتو می‌تواند در آینده تبدیل به یک محافظ موثر در برابر تورم بدل شود. به همین دلیل می‌توان از ارزهای دیجیتال برای ذخیره ارزش بلندمدت استفاده کرد. از طرف دیگر بسیاری از ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذارانی که ارزهای خود را استیک کرده‌اند، سود سهام پرداخت می‌کنند. حتی با افزایش نرخ بهره وام‌های سنتی، پلتفرم‌های وام کریپتو با نرخ‌های منحصر به فرد پاداش می‌دهند. این امر باعث می‌شود معامله‌گران با سرمایه‌های خرد به ارزهای دیجیتال روی بیاورند.

دسته‌بندی‌های خاصی از بازار سهام سنتی مانند انرژی و غذا، بیشتر به کریپتو مرتبط هستند. این دسته‌ها شامل اقلام ضروری هستند. اگر قیمت اقلامی ضروری مانند حامل‌های انرژی و مواد غذایی افزایش یابد، مردم درآمد اضافی کمتری برای خرج کردن در مصارف دیگر مانند ارزهای دیجیتال خواهند داشت. به این ترتیب می‌توانیم ارزش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را با CPI آمریکا مقایسه کنیم.

مقایسه CPI با نوسانات ارزهای دیجیتال به ما چه می‌گوید؟

تاثیر شاخص cpi بر قیمت بیتکوین

با استفاده از CPI به عنوان یک شاخص، می‌توانیم پیش‌بینی‌های آگاهانه‌ای در مورد ریسک یا سود سرمایه‌گذاری در کریپتو داشته باشیم. ما می‌توانیم از CPI و زیرمجموعه‌های آن برای تعیین نوسانات بازار کریپتو استفاده کنیم. اگر CPI با نرخ قابل توجه و شیب تصاعدی افزایش و کاهش یابد، می‌تواند نشانه‌ای از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال باشد. به طور کلی کارشناسان تصور می‌کنند که هر چه شاخص CPI بالاتر باشد، فشار بیشتری بر ارزهای دیجیتال وارد می‌شود. با این حال، افزایش CPI به این معنا نیست که معاملات ارزهای دیجیتال شما الزاما منجر به ضرر می‌شود.

به نظر شما اصلی‌ترین کاربرد شاخص cpi چیست؟ آیا استفاده از CPI می‌تواند به نفع معامله‌گران روزانه باشد که از استراتژی‌های کوتاه مدت برای کسب سود استفاده می‌کنند. به این ترتیب معامله‌گران به جای اینکه مدت طولانی منتظر افزایش ارزش کریپتو خود باشند، می‌توانند از نوسانات به نفع خود استفاده کنند. این استراتژی شامل پیگیری بسیار دقیق روند CPI و تحلیل تکنیکال است.

توجه داشته باشید که افزایش لحظه‌ای تورم باعث کاهش قیمت کریپتو می‌شود. زمانی که بازار تثبیت شد، معامله‌گران روزانه می‌توانند رمزارزهای خود را برای کسب سود بفروشند.

در نهایت مقایسه داده‌های CPI با شاخص‌های کریپتو، بینش‌های ارزشمندی از بازار را برای خرید ارز دیجیتال فراهم می‌کند. Cpi مشخص می‌کند که آیا باید ارز دیجیتال خود را برای طولانی مدت هولد کنید یا در طول روز معامله کنید. نرخ بالای تورم، فشار بر دارایی‌های تجاری از جمله ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد. با این حال افزایش CPI می‌تواند فرصتی برای معامله‌گران ایجاد کند تا از آن به نفع خود استفاده کنند. هرچند این داده‌ها به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند اما در نهایت هر نتیجه‌ای به تصمیم شما بستگی دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۱۶

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا