اخبار ارزهای دیجیتال

تقویم مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی بهمن ۱۴۰۲

سال ۲۰۲۳ با تمام اتفاقات بد و خوب خود همچون تایید ETF بیت کوین و ثبت یک رکورد تاریخی توسط طلا به پایان رسید و اولین ماه از سال ۲۰۲۴ نیز به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود. از طرفی کمتر از دو ماه تا آغاز سال ۱۴۰۳ باقی مانده و باید منتظر تحولات داخلی زیادی در سال جدید مثل بحث گسترده مالیات باشیم.

به گزارش والکس، در ابعاد داخلی نیز با نزدیک شدن به پایان سال وعده‌ها و انتظارات بیش از پیش می‌شود. بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اخیراً اظهار داشته بود که افزایش حقوق ۲۰ درصدی در مجلس به تصویب رسیده و به گفته او، هر گونه افزایش هزینه‌های جاری بدون پیش‌بینی منابع، اثری جز خلق تورم برای مردم ندارد. از سوی دیگر، صندوق توسعه ملی گزارش داد که صادرات نفت ایران تا ۱۰ سال آینده تقریباً به صفر می‌رسد، موضوعی که احتمالاً در آینده بیشتر از آن می‌شنویم.

تورم و نفت در ابعاد جهانی نیز در سال ۲۰۲۴ دو موضوع مهم خواهند بود. بحث نرخ بهره در کشورهای تاثیرگذار جهانی هم به نوبه خود تغییرات زیادی را در شاخص‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی ایجاد خواهد کرد.

JPMorgan Research اکنون پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ نرخ بهره آمریکا را ۱۲۵ واحد کاهش خواهد داد. این رقم ۲۵ واحد بیشتر از آن چیزی است که در چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ این بانک طی ماه گذشته منتشر شده بود. JPMorgan Research دلیل تغییر پیش‌بینی خود را تلاش بانک مرکزی برای جلوگیری از رکود ایالات متحده عنوان کرده است.

در ماه بهمن و با ورود به ماه فوریه شاهد اعلام نتایج مالی یکماهه شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیز خواهیم بود. این اطلاعات می‌توانند بر تحلیل عملکرد اقتصادی و مالی شرکت‌ها و در نتیجه بازارهای مالی سهام‌ آن‌ها تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، به مانند ماه‌های گذشته، در این ماه هم شاخص‌های اقتصادی شامل نرخ بیکاری، نرخ تورم یا شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ بهره و سایر عوامل مهم بروزرسانی می‌شوند که در فهم بهتر وضعیت اقتصاد کلان یک کشور یا منطقه برایمان مفید خواهند بود.

در تقویم مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی بهمن ماه تلاش کردیم که این موارد مهم اقتصادی را به بهترین شکل برای کاربران و فعالان بازارهای مالی گسترده‌تر همچون فارکس تدارک ببینیم تا بتوانید بهترین تصمیمات را در مواجهه با رویدادهای مهم اتخاذ کنید.

در ادامه به بررسی رویدادها و شاخص‌های آتی ایالات متحده، چین و بریتانیا می‌پردازیم. در ضمن ساعت روبروی هر رویداد به وقت تهران است.

رویدادهای اقتصادی مهم ایالات متحده

تولید ناخالص داخلی (GDP)، معیار اندازه‌گیری همه کالاها و خدمات تولیدشده، با نرخ سالانه ۳/۳ درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. وال استریت رشد ۲ درصدی GDP را پیش‌بینی کرده بود. اقتصاد ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۳ با رشد سالانه ۲/۵ درصدی به حرکت خود ادامه داد و تا حد زیادی نسبت به چشم‌انداز وال استریت عملکرد بهتری داشت. وال استریت انتظار داشت که رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳ تنها اندکی از رشد ۱/۹ درصدی آن در سال ۲۰۲۲ بهتر باشد. در مورد تورم نیز در سال گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شد. قیمت‌ کالاهای اصلی برای مخارج مصرف شخصی در این دوره ۲ درصد افزایش یافت، در حالی که انتظارات بر روی ۱/۷ درصد بود.

روزرویدادپیش‌بینی
۶ بهمناعلام شاخص هسته هزینه‌های مصرف شخصی (ماهانه) – ۵ عصر٪۰/۲
۱۰ بهمناعلام شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکا (CB) – ۶:۳۰ عصر
اعلام آمار فرصت‌های شغلی و گردش نیروی کار (JOLTS) – ۶:۳۰ عصر
۱۱ بهمناعلام شاخص ADP تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیرکشاورزی – ۴:۴۵ عصر
اعلام شاخص هزینه اشتغال – ۵ عصر
اعلام نرخ بهره بانکی در ایالات متحده – ۱۰:۳۰ شب
انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) – ۱۰:۳۰ شب
کنفرانس مطبوعاتی کمیته بازار آزاد فدرال – ۱۱ شب
۱۲ بهمناعلام شاخص ادعای بیکاری – ۵ عصر
اعلام شاخص ISM مدیران خرید بخش تولید – ۶:۳۰ عصر
۱۳ بهمناعلام شاخص میانگین درآمد ساعتی (ماه به ماه) – ۵ عصر
اعلام شاخص تغییرات اشتغال بخش غیرکشاورزی – ۵ عصر
اعلام شاخص نرخ بیکاری – ۵ عصر
اعلام شاخص اعتماد مصرف‌کننده، تنظیم‌شده توسط دانشگاه میشیگان – ۶:۳۰ عصر
۱۶ بهمناعلام شاخص ISM مدیران خرید بخش خدمات – ۶:۳۰ عصر
۱۹ بهمناعلام شاخص ادعای بیکاری – ۵ عصر
۲۴ بهمناعلام شاخص هسته قیمت مصرف‌کننده (ماهانه) – ۵ عصر
اعلام شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (ماهانه) – ۵ عصر
اعلام شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (سالانه) – ۵ عصر
۲۶ بهمناعلام شاخص تولید در منطقه نیویورک – ۵ عصر
اعلام شاخص هسته میزان خرده فروشی (ماهانه) – ۵ عصر
اعلام شاخص اصلی میزان خرده فروشی (ماهانه) – ۵ عصر
اعلام شاخص ادعای بیکاری – ۵ عصر
۲۷ بهمناعلام شاخص هسته قیمت تولیدکننده (ماهانه) – ۵ عصر
اعلام شاخص اصلی قیمت تولیدکننده (ماهانه) – ۵ عصر
اعلام شاخص مقدماتی اعتماد مصرف‌کننده، تنظیم‌شده توسط دانشگاه میشیگان – ۶:۳۰ عصر

رویدادهای اقتصادی مهم چین

پان گونگ‌شنگ (Pan Gongsheng)، رئیس بانک مرکزی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که از ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، بانک خلق چین به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا ذخایر نقدی کمتری در اختیار داشته باشند.
به گفته تائو وانگ (Tao Wang)، رئیس بخش اقتصاد آسیا و اقتصاددان ارشد چین در بانک سرمایه‌گذاری UBS، تصمیم اخیر بانک خلق چین (PBOC) ممکن است نشان‌دهنده تغییر رویکردهای سیاستی این کشور باشد. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر اقدامات بیشتری مبنی بر حمایت از سیاست‌ها، دور شدن از اقدامات واکنشی و پراکنده قبلی هستند. پان همچنین گفت که بانک مرکزی و اداره تنظیم مقررات مالی ملی چین به زودی اقداماتی را برای تشویق بانک‌ها در وام دادن به توسعه‌دهندگان واجد شرایط انجام خواهد داد.

روزرویداد
۱۱ بهمناعلام شاخص مدیران خرید تولیدی – ۵ صبح
۲۰ بهمناعلام شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (سالانه) – ۵ صبح

رویدادهای اقتصادی مهم بریتانیا

EY ITEM Club Winter Forecast در جدیدترین گزارش خود گفته که انتظار دارد اقتصاد بریتانیا در سال ۲۰۲۴ تقریباً ۰/۹ درصد رشد کند که از رشد پیش‌بینی‌شده ۰/۷ درصدی این شرکت در پاییز گذشته بیشتر است. انتظارات برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۵ نیز از ۱/۷ درصد به ۱/۸ درصد ارتقا یافته است.
انتظار می‌رود تورم سریع‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد کاهش یابد و تا ماه می (اردیبهشت سال آینده) به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلستان و به طور میانگین ۲/۴ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره بانکی انگلستان در سال ۲۰۲۴ به میزان قابل‌توجهی یعنی ۱۰۰ تا ۱۲۵ واحد کاهش یابد.

روزرویدادپیش‌بینی
۱۲ بهمنگزارش سیاست پولی بانک مرکزی انگلستان – ۳:۳۰ عصر
خلاصه سیاست پولی بانک مرکزی انگلستان – ۳:۳۰ عصر
اعلام آرای کمیته سیاست پولی (MPC) برای نرخ بهره – ۳:۳۰ عصر
اعلام نرخ بهره رسمی انگلستان – ۳:۳۰ عصر



۵/۲۵ درصد
۲۴ بهمناعلام شاخص میزان مطالبات بیکاری بریتانیا – ۱۰:۳۰ صبح
۲۵ بهمناعلام شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (سالانه) – ۱۰:۳۰ صبح
۲۶ بهمناعلام شاخص تولید ناخالص داخلی ماهانه – ۱۰:۳۰ صبح
۲۷ بهمناعلام شاخص خرده‌فروشی ماهانه – ۱۰:۳۰ صبح

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا