NFTمتاورس

کاربرد NFT در متاورس؛ NFT ها چه نقشی در دنیای متاورس دارند؟

دنیای متاورس همان زندگی واقعی ما در یک دنیای مجازی سه بعدی است. ما در متاورس می‌توانیم تجربیات خاصی را داشته باشیم. از تفریح گرفته تا جلسات کاری و معاشرت با دوستان، از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توان در متاورس انجام داد.

برای ورود به دنیای متاورس، ما باید قطعه یا قطعاتی از زمین‌های مجازی بخریم تا بتوانیم در آن کسب درآمد یا حتی سرمایه‌گذاری داشته باشیم. برای خرید این زمین‌ها یا حتی هر رویداد دیگر در متاورس، باید از NFT استفاده کرد. در واقع خرید و فروش در متاورس به کمک NFT انجام می‌شود و این مورد، از نمونه‌های کاربرد NFT در متاورس است.

NFT و متاورس

متاورس در واقع یک نسخه بسیار پیشرفته از دنیای امروز، در قالب دنیای مجازی است. برقراری ارتباط در این دنیای مجازی سه بعدی همراه با هدست، عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام می‌شود. در این دنیا، شما امکان برقراری ارتباط و معاشرت با دوستان خود، از راه دور را دارید. همچنین، این فضای مجازی تنها در زندگی روزمره کاربرد ندارد، بلکه برگزاری کنسرت، کنفرانس، سمینار و جلسات کاری در متاورس ممکن است. با کمک متاورس، دیگر شرکت‌ها محدودیت جغرافیایی برای استخدام کارمندان و افراد متخصص را ندارند و به راحتی می‌توانند افراد را در سراسر دنیا استخدام کنند.

برای افرادی که هنوز نمی‌دانند NFT چیست و کاربرد NFT در متاورس به چه مواردی برمی‌گردد، در یک تعریف ساده باید بگویم که NFTها توکن‌های غیر قابل تعویض هستند. در واقع، NFT دارایی‌های دیجیتالی افراد بر روی محتواهای گرافیکی، توییت، ویدئو و غیره را نشان می‌دهد که هیچ فرد دیگری امکان استفاده از آن را ندارد. قبل از راه اندازی فناوری NFT، هیچ راهی برای تأیید مالکیت دارایی‌های دیجیتال وجود نداشت. ولی پس از آن، مالکیت دارایی‌های دیجیتال به طور دقیق و شفاف در دنیای مجازی به نمایش گذاشته شد.

دنیای متاورس و جهان آینده انسان

کاربرد NFT در متاورس

NFTها با وب سایت‌ها در ارتباط هستند و تراکنش‌های مربوط به آنها از طریق مرورگرها انجام می‌شود، ولی متاورس به طور کلی با واقعیت مجازی در ارتباط است. از این رو، ممکن است سؤال پیش بیاید که این دو چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ راه‌هایی برای استفاده هم‌زمان از این دو وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

بازار مجازی

VRChat” یکی از راه‌های ارتباطی در دنیای متاورس بوده که ارتباطات “VR” را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است. حال، ارتباط “VR” با کاربرد NFT در متاورس چیست؟ افراد یا شرکت‌های بزرگ می‌توانند از طریق “VR” چشم اندازی یا پیش نمایشی از دارایی‌های خود بر روی وب را به صورت “NFT” به مشتریان خود ارائه دهند.

به طور مثال، شرکت NIKE از این ارتباط استفاده و در “NikeLand” خود در متاورس یک استودیو به نام “RTFKT” خریداری کرد. این استودیو به ساخت NFT محصولات معروف است و وظیفه ساخت NFT محصولات NIKE را در حال حاضر به عهده دارد که نمونه‌ای از کاربرد NFT در متاورس است.

گالری هنری

واقعیت مجازی (VR) در دنیای متاورس تاکنون یکی از بهترین تکنولوژی‌ها برای دیدن و تماشای یک اثر هنری بوده است. با کمک واقعیت مجازی شما امکان دیدن جزئیات اثر از هر زاویه‌ای را دارید. ارزش این آثاری که در واقعیت مجازی می‌بینید، از قبل تعیین شده و این آثار همگی ترکیب‌های هنری هستند. در کل، فضای واقعیت مجازی گالری هنری بسیار آرام و دلچسب است.

گالری گردی در متاورس

به طور مثال، بسیاری از موزه‌ها، آثار هنری NFT را در متاورس‌هایی مثل “Cryptovoxels” قرار می‌دهند. این متاورس‌ها توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌شود. “Cryptovoxels” در این سال‌ها میزبان گالری‌ها و موزه‌های زیادی مانند موزه مدرن سانفرانسیسکو شده است.

مرزهای جدید

همان‌طور که املاک و مستغلات در دنیای فیزیکی یک صنعت پرسود و آینده دار به حساب می‌آیند، در دنیای متاورس هم همین‌گونه است. منظور از دنیای متاورس، خرید خانه‌های واقعی به صورت مجازی و دیجیتالی نیست، بلکه دنیای متاورس مجموعه‌ای از زمین‌ها و املاک دیجیتالی است که خرید و فروش می‌شوند. این زمین‌ها برای توسعه کاربران به صورت جزئی یا کامل فروخته می‌شوند.

بیاید با یک مثال ساده‌تر، کاربرد مرزهای جدید را توضیح دهیم. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، دیسنترالند یک سرزمین مجازی در دنیای متاورس است. قطعات زمین این سرزمین را می‌توان به عنوان NFT به فروش رساند و تمام جزئیات آن را به طور سه بعدی مورد بررسی قرار داد. این سرزمین توکن بومی مربوط به خود را دارد و در آینده نیز امکانات بسیار زیادی به کاربرد NFT در متاورس اضافه می‌کند.

سرمایه گذاری NFT در متاورس

طبق گزارش‌های به دست آمده، ارزش NFTها تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲٫۶ میلیارد دلار بود. از این رو، ما قصد داریم تا در ادامه به برخی از روش‌های سرمایه گذاری پرسود NFT در متاورس بپردازیم.

بازده منفعل

پیش‌بینی و زمان‌بندی بازار ارزهای دیجیتال، حتی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای هم سخت است. از این رو، برخی از پروژه‌ها، توکن‌های حاکمیتی NFT را تولید می‌کنند تا هولدرها بازده منفعل داشته باشند. این کار باعث ایجاد انگیزه و کنترل نوسانات NFTها می‌شود.

پروژه‌هایی که توکن‌های حاکمیتی تولید می‌کنند شامل، “Genesis Cyber Kongz” با توکن‌های “Banana” و پروژه “SupDucks” با توکن‌های “VOLT”، پروژه “Mutant Cats” با توکن‌های “FISH” می‌شود.

سپرده گذاری

از آن جایی که یک نمونه دیگر از کاربرد NFT در متاورس سپرده گذاری است، سرمایه گذاران می‌توانند آن را به صورت سپرده در یک قرارداد هوشمند قفل کرده و پاداش مربوط به آن را دریافت کنند. با توجه به سخت‌گیری‌هایی که در این بازار وجود دارد، پاداش‌های مربوط به هر پروژه، به صورت توکن‌های همان پروژه ارائه می‌شود. ولی اگر که این توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ و سوشی سواپ لیست شوند، امکان فروش آنها در بازار وجود خواهد داشت.

NFTهای “Nested”

این NFTها در واقع به طور شبکه‌ای هستند که افراد می‌توانند آنها را وارد سبد مجازی خود کرده و در ازای آن، توکن ERC نگهداری کنند. در گذشته، این امکان برای توکن‌های غیرقابل‌تعویض وجود نداشت، ولی زمانی که پلتفرم‌هایی مانند “Charged Particles” روی کار آمدند، این امکان به NFTها اضافه شد. NFTهای شبکه‌ای باعث افزایش ارزش یک مجموعه می‌شود و در نهایت یک سرمایه‌گذاری سودده خواهد بود که نمونه‌ای از کاربرد NFT در متاورس است.

سرمایه گذاری NFT در متاورس

قیمت NFT در متاورس

در حال حاضر قیمت NFT در متاورس تقریبا معادل با ۰٫۶۷۰۷ دلار آمریکا است. حجم معاملات مربوط به آن در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۶۴۲۱۰ دلار بوده است. البته در یک هفته گذشته، این قیمت در بالاترین رکورد خود یعنی ۰٫۷۴۲۸ دلار آمریکا قرار گرفت و این موضوع کاملا به میزان کاربرد NFT در متاورس بستگی دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
forbes.com
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا