Defiمعرفی رمزارزها

پارا سواپ چیست؟ معرفی پلتفرم پارا سواپ و توکن Paraswap

با ظهور و متداول شدن استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، احساس نیاز به ابزارهایی برای تجمیع و ایجاد ارتباط بین این صرافی‌ها بوجود آمد. کاربران برای استفاده از این صرافی‌ها نیاز دارند تا بوسیله ابزاری بتوانند بهترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد را بین دکس‌های مختلف پیدا کنند. با گذشت زمان و عمومیت استفاده از دکس‌ها، پلتفرم‌هایی ساخته شدند که امکان دسترسی به بهترین صرافی های غیر متمرکز را در یک بستر مهیا می‌کنند.

پارا سواپ، یکی از همین ابزارها است. این پلتفرم امکان دسترسی کاربران به چندین صرافی را می‌دهد. حال در این مقاله به معرفی این پلتفرم می‌پردازیم و توکن PSP را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پلتفرم پارا سواپ چیست؟

بررسی پلتفرم Paraswap

پلتفرم ParaSwap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که از طریق قیمت‌های بهتر و کارمزدهای کمتر، معاملات را برای کاربران بهینه می‌کند. پارا سواپ نقدینگی خود را از DEX های بزرگ مانند Uniswap، Balancer، Curve و Kyber تامین می‌کند.

در واقع پلتفرم Paraswap یک DEX Aggregator، شبیه به ۱inch یا 0x Matcha است. به طور خلاصه این صرافی غیرمتمرکز از یک موتور جستجو برای یافتن بهترین نرخ معاملاتی در چندین DEX استفاده می‌کند که کمترین هزینه معاملاتی و بهترین کارمزد ممکن را برای کاربران فراهم می‌کند.

 برای آشنایی بیشتر با دکس‌ها و تفاوت آن با صرافی‎های متمرکز می‌توانید مقاله dex چیست را مطالعه کنید.

درک این نکته ضروری است که تجمیع‌کنندگان دکس‌ها مانند پارا سواپ لزوماً دارای هیچ استخر نقدینگی نیستند. در عوض این پلتفرم‌ها از نقدینگی سایر AMM ها (بازارسازهای خودکار) استفاده می‌کنند و در ازای این کار مقدار کمی کارمزد دریافت می‌کنند.

با این حال، این دکس در حال حاضر بدون هیچ هزینه‌ای کار می‌کند. علاوه بر این، تنها ۵۰ درصد از اسلیپیچ‌های (Slippage هنگامی رخ می‌دهد که معامله با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت مورد انتظار یا قیمت درخواستی انجام می‌شود.) رخ داده توسط پلتفرم Paraswap جمع آوری می‌شود، در حالی که نیمی دیگر بین کاربران توزیع می‌شود. این مورد یکی از بهترین مزیت‌های این پروتکل برای کاربران است.

پلتفرم Paraswap چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد پارا سواپ

درست مانند سایر تجمیع‌کنندگان دکس موجود در فضای دیفای، پارا سواپ نیز تقریبا شبیه به آن‌ها کار می‌کند.

  • مرحله یک: کاربر مقدار توکنی را که می‌خواهد معامله کند را تعیین می‌کند.
  • مرحله دو: پلتفرم Paraswap بهترین نرخ معاملاتی را در بین تمام DEXهای پشتیبانی شده پیدا می‌کند.
  • مرحله سه: سپس پارا سواپ اطلاعات دقیق و تمام مسیرهای معاملاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • مرحله چهار: کاربر مناسب‌ترین قیمت و دکس را انتخاب می‌کند و تراکنش را شروع می‌کند.
  • مرحله پنجم: سپس تبادل انجام می‌شود و توکن خریداری شده برای کاربر ارسال می‌شود.

معمولا تجمیع کننده‌ها تلاش می‌کنند تا بهترین قیمت را به کاربران ارائه دهند. این دکس نیز به منظور دستیابی به بهترین قیمت‌ها، روش‌های مختلفی را اجرا می‌کند مانند:

  • بهینه سازی اجرای سفارشات: پلتفرم Paraswap ممکن است تراکنش کاربر را به چندین سفارش در چندین DEX تقسیم کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید پانصد ETH را به DAI تبدیل کنید، تراکنش شما به چهار قسمت تقسیم می شود: ۵۰ درصد استخر پارا سواپ، ۲۲ درصد کایبر، ۱۵ درصد سوشی سواپ و ۱۰ درصد یونی سواپ.
  • تراکنش اضافی: گاهی اوقات تراکنش مستقیم بهترین گزینه نیست. به عنوان مثال کاربر اگر بخواهد sUSD را به ETH تبدیل کند، بهترین راه خرید USDT و سپس خرید ETH بوسیله USDT است. با استفاده از این روش که به صورت خودکار انجام می‌شود، تبادل با کمترین میزان کارمزد انجام می‌شود.
  • بهینه‌سازی‌های کارمزد: این پروتکل هنگام یافتن مسیر معاملاتی، هزینه کارمزد را در نظر می‌گیرد و با اجرای راه‌حل‌های متعدد، مانند پیاده‌سازی توکن گاز GST2، به پایین آمدن کارمزد کمک می‌کند.
  • تراکنش‌های مجاز ساده: با تأیید یک توکن در پلتفرم Paraswap، می‌توانید آن را در هر DEX پشتیبانی شده توسط پروتکل، تبادل کنید. نیازی نیست چندین بار این روند را طی کنید.

مزایا و معایب پارا سواپ

با تقسیم سفارشات بین DEX های مختلف، پلتفرم ParaSwap می‌تواند نرخ‌های رقابتی را برای هر سواپ ارائه دهد. کاربر به سادگی، دو ارز دیجیتال که قصد معامله آن‌ها را دارد انتخاب می‌کند و پارا سواپ مابقی کار را انجام می‌دهد. به طور خلاصه این پروتکل با ارائه بهترین قیمت، معامله را برای کاربران بهینه می‌کند. همچنین در صورتی که معامله مورد نظر کاربر در معرض خطر تغییر قیمت ناگهانی قرار بگیرد، هشدار می‌دهد و کاربر را مطلع می‌کند.

هزینه گس توصیه شده توسط پلتفرم ParaSwap در زمان معامله به‌صورت بهینه محاسبه می‌شود. با این حال کاربر در نهایت، کنترل و اختیار کامل در انتخاب هزینه گس را دارد. این انتخاب کاربر ممکن است راحت به نظر برسد، اما هزینه گس پایین عواقبی نیز خواهد داشت. در صورتی که هزینه گس انتخاب شده توسط کاربر بسیار کم باشد، ماینرها هرگز تراکنش را برای تایید انتخاب نمی‌کنند.

یکی از معایب استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز این است که به کاربر اجازه نمی‌دهد مستقیماً ارزهای دیجیتال را خریداری کنند. علاوه بر این، پلتفرم ParaSwap تنها امکان تبادل رمزارزها را فراهم می‌کند و کاربر نمی‌تواند با ارزهای فیات مانند یورو یا دلار خرید انجام دهد.

معرفی توکن PSP و کاربردهای آن

توکن PSP، رمز ارز بومی پارا سواپ است که بر بستر بلاک چین اتریوم لانچ شده است. توکن پلتفرم Paraswap دو کاربرد مهم دارد: نقش حاکمیتی که کاربران به واسطه آن می‌توانند در تصمیمات مهم شبکه ابراز نظر کنند و استیکینگ که کاربران به وسیله سهام‌‎گذاری، قادر به کسب سود از پلتفرم خواهند بود.

این توکن در نهایت به تعداد دو میلیارد عدد ضرب خواهد شد که در حال حاضر ۴۰۹ میلیون از آن در گردش است.

نحوه توزیع توکن PSP

نحوه توزیع توکن‌ها به صورت زیر است:

  • ۵۱ درصد برای اکوسیستم پارا سواپ
  • ۱۷.۶ درصد برای تیم اصلی پروژه
  • ۱۴ درصد برای سرمایه‌گذاران بذری
  • ۱۰ درصد برای برنامه‌ها و آپدیت‌های آینده
  • پنج درصد برای اعضای آینده تیم
  • ۲.۴ درصد نیز برای مشاوران و سرمایه‌گذاران ثانویه

در ایردراپی که بسیار جنجالی و پرحاشیه بود نیز ۷.۵ درصد از توکن‌های اختصاص داده شده به اکوسیستم، بین کاربران پخش شد.

آینده پلتفرم پارا سواپ و توکن PSP

کاربران DeFi مطمئناً از آن‌چه این پروتکل ارائه می‌دهد قدردانی می‌کنند. با پلتفرم ParaSwap، کاربران می‌توانند با تجمیع معاملات خود در یک تراکنش، در هزینه‌های گس صرفه جویی کنند. اگرچه اتریوم بستر اصلی تراکنش‌ها در این پروتکل است، اما این صرافی از سایر ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال با چندین پروتکل دیفای را فراهم می‌کند.

به تازگی پارا سواپ مارکت اختصاصی NFT خود را راه اندازی کرده است و طبق اطلاعات نقشه راه پروژه، قصد ارتباط با بلاکچین‌های دیگر را نیز دارد. بنابراین در آینده به دکسی مولتی چین تبدیل می‌شود که باعث جذب کاربران بیشتری خواهد شد. همین گسترش اکوسیستم بر رشد پارا سواپ و توکن PSP تاثیر خواهد گذاشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
coin98.net
سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا