مفاهیم تحلیلی

آموزش اندیکاتور Reserve Risk؛ با اندیکاتور ذخیره ریسک آشنا شوید

آیا تا کنون در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ آیا نسبت به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات و آگاهی کافی دارید؟ فکر می‌کنید چطور می‌شود یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار رمز ارزها داشت؟

تحلیل و بررسی رمز ارزها در دنیای کریپتوکارنسی دنیای پیچیده و وسیعی دارد. به عبارتی راه‌های مختلف بسیاری برای تحلیل رفتار یک دارایی در این بازار وجود دارد. اندیکاتورها یکی از ابزارهای مهمی هستند که در راستای تحلیل یک دارایی به کمک تحلیلگران می‌آیند. اندیکاتور Reserve Risk یا ذخیره ریسک که برای اولین بار توسط “Hans Hauge” پایه‌گذاری شد، نسبت اطمینان دارندگان بلند مدت یک دارایی را به قیمت لحظه‌ای همان دارایی نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری بلند مدت علاوه بر صبر و حوصله زیاد، تحلیل و بررسی بیشتر و دقیق‌تری را می‌طلبد که اندیکاتور Reserve Risk در این راستا به شما کمک می‌کند. این نمودار رفتار و تصمیمات جمعی سرمایه گذاران در رابطه با یک دارایی را به بهترین شکل ممکن بررسی می‌کند. در ادامه این مقاله به آموزش اندیکاتور Reserve Risk خواهیم پرداخت.

معرفی اندیکاتور Reserve Risk

اندیکاتورهایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، ابزارهایی هستند که تحلیلگران این بازار با استفاده از آن‌ها می‌توانند رفتار یک دارایی را بررسی کنند و آینده آن رمز ارز را تا حدودی حدس بزنند. به طور کلی اندیکاتورها که انواع مختلفی هم دارند برای تحلیلگران و کارشناسان این حوزه حکم عصای دست را دارد. ضمن اینکه یک سرمایه گذار حرفه‌ای نیز برای اینکه معاملات ارزی موفقی داشته باشد، باید بتواند در زمینه تحلیل و بررسی آن‌ها خوب عمل کند.

اندیکاتور ذخیره ریسک و تحلیل تکنیکال

سرمایه گذارانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند ممکن است در یک زمان خاص و به طور ناخودآگاه تصمیم‌های جمعی نسبتا مشابهی بگیرند. یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند این گونه تصمیم‌ها را توضیح دهد، اندیکاتور Reserve Risk است.

اندیکاتورها انواع مختلفی مثل چرخه‌ای، اندیکاتور تأخیری و … دارند. اما اندیکاتور ذخیره ریسک یک نوع اندیکاتور چرخه‌ای است. اندیکاتورهای چرخه‌ای یا “Cyclical Indicator” مجموعه‌ای از اندیکاتورها هستند که هم‌سو و هم‌جهت با روند اقتصادی یک دارایی حرکت می‌کنند و با تغییر روند حرکت آن، جهت حرکت خود را نیز تغییر می‌دهند.

داده‌هایی که اندیکاتور Reserve Risk ارائه می‌دهد

به طور کلی اندیکاتور وظیفه دارد تا یک شاخص بلند مدت را به نسبتی خاص طراحی کند. این نسبت بین قیمت فعلی یک دارایی و قیمت آتی مورد نظر سرمایه گذاران است. از این اندیکاتورها نیز در تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود. حال در اندیکاتور Reserve Risk به جای عبارت قیمت فعلی عبارت «انگیزه فروش» و به جای عبارت قیمت آتی مورد نظر سرمایه گذاران، عبارت «هزینه فرصت عدم فروش» قرار می‌گیرد. به این ترتیب اندیکاتور ذخیره ریسک را می‌توان نسبتی میان انگیزه فروش و هزینه فرصت عدم فروش تعریف کرد.

داده های اندیکاتور Reserve Risk

برای اینکه بهتر و راحت‌تر بتوانید چند خط قبل را درک کنید می‌توان طور دیگری آن را بیان کرد. افرادی که قیمت فعلی یک دارایی را بیشترین قیمت ممکن آن می‌دانند، گروهی هستند که سفارش فروش ثبت می‌کنند و این همان انگیزه فروش است. اما در مقابل افرادی که اعتقاد دارند قیمت آینده آن دارایی از قیمت کنونی آن بیشتر خواهد بود برای فروش آن دارایی اقدام نمی‌کنند و این همان هزینه فرصت عدم فروش است.

روش تنظیم اندیکاتور ذخیره ریسک

برای اینکه با تنظیم اندیکاتور Reserve Risk آشنا شوید باید اصول کلی آن را بدانید. هر واحد از یک ارز دیجیتال که در روز فروخته نشود، در قالب کمیتی به نام «کوین روز» جمع می‌شود. این کمیت نشان دهنده این است که یک کوین برای چه مدتی به طور دست نخورده باقی مانده است.

حال زمانی که قیمت یک دارایی افزایش پیدا کند، انگیزه فروش در آن نیز بیشتر می‌شود. نتیجه این اتفاق معمولا برابر با فروش رمز ارزها در بازارهای گاوی یا صعودی است. در این شرایط اگر معامله‌گران در برابر این افزایش قیمت مقاومت کنند و دارایی خود را به فروش نرسانند، نتیجه این اقدام جمعی باعث ایجاد مفهومی تحت عنوان «هزینه فرصت» می‌شود. نام دیگر این شاخص “HODL Bank” است.

هزینه فرصت و اندیکاتور ذخیره ریسک

اندیکاتور Reserve Risk به عنوان ابزاری برای تحلیل تکنیکال نسبتی بین قیمت فعلی و هزینه فرصت جمعی یک دارایی را نشان می‌دهد. به بیان دیگر این ابزار وظیفه دارد تا انگیزه فروش را با قدرت معامله‌گرانی که در برابر وسوسه فروش دارایی خود مقاومت کردند مقایسه کند. نوسان اندیکاتور ذخیره ریسک ممکن است مطابق با نوسان چرخه‌های بلندمدت در بازار باشد و به عبارتی سطوح حمایت و مقاومت دارایی‌های مختلف را نشان دهند. نقطه‌های عطف این شاخص در بسیاری از موارد به تغییر جهت بازار کلی نزدیک است.

کاربرد اندیکاتور ذخیره ریسک

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که اندیکاتور Reserve Risk انگیزه و علاقه جمعی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به نگهداری یک دارایی را در مقایسه با قیمت کنونی آن دارایی می‌سنجد. قیمت فعلی یک دارایی روی این شاخص تأثیر زیادی دارد. اما بیشتر از آن نرخ HODL Bank است که روی نوسانات آن تأثیرگذار است. برای اینکه متوجه شوید چه زمانی بهتر است از این شاخص استفاده کنید، باید نسبت به کاربردهای آن در شرایط مختلف مسلط باشید.

نحوه استفاده Reserve Risk

زمانی که هزینه فرصت خرج نشده جمعی یک دارایی افزایش پیدا می‌کند احتمال وقوع دو حالت وجود دارد؛ در این دو حالت بهتر است برای خرید یا فروش آن دارایی مورد نظر اقدام نکنید. حالت اول مربوط به زمانی می‌شود که ارزش کوین نسبت به قیمت واقعی خود کمتر است که “Undervaluation” نام دارد و معمولا طولانی مدت است. این حالت معمولا در نیمه دوم بازارهای نزولی و نیمه ابتدایی بازارهای صعودی مشاهده می‌شود. حالت دوم نیز مربوط به زمانی می‌شود که قیمت دارایی مورد نظر نسبت به قیمت واقعی خود بیشتر است که “Overvaluation” نام دارد و معمولا کوتاه مدت است. این حالت اغلب در رالی‌های صعودی با شیب تند مشاهده می‌شود.

اندیکاتور Reserve Risk یک نمودار لگاریتمی است. قیمت فعلی این دارایی هنگام محاسبه این نمودار در صورت کسر قرار دارد و به همین دلیل است که امکان تغییرات نمایی در مقدار آن وجود دارد. این ویژگی به یکی از کاربردهای اصلی این نمودار منتهی می‌شود. زمانی که شما قصد داشته باشید روند طولانی مدت یک دارایی را بررسی کنید، عموما نمودارهای غیر لگاریتمی یا حسابی کاربردی ندارند. زیرا تغییرات قیمت را به شکل خطی نمایش می‌دهند و توانایی نمایش امواج صعودی و نزولی موجود در بازار را ندارند. دقیقا در همین قسمت است که نمودار Reserve Risk به کمک تحلیلگران می‌آید.

اندیکاتور ذخیره ریسک، یک نمودار لگاریتمی

نحوه محاسبات اندیکاتور Reserve Risk

اندیکاتور ذخیره ریسک در واقع یک نسبت میان قیمت کنونی یک رمز ارز و HODL Bank آن است. اما اندازه گیری و محاسبه این نسبت به چند مرحله محاسباتی نیاز دارد. اندیکاتور Coin Days Destroyed یا “CDD” نقش مهمی در انجام این محاسبات خواهد داشت.

مرحله اول

در مرحله اول برای محاسبه اندیکاتور Reserve Risk باید شاخص مشتق شده از CDD را به دست آورید که “VOCDD” نام دارد.

مرحله دوم

در مرحله دوم باید مقدار “HODL Bank” را محاسبه کنید. هر روزی که یک رمز ارز در بازار نگهداری می‌شود نشان دهنده این است که مالک آن قصد فروش ندارد و تبادل آن را به تعویق انداخته است. این به تعویق انداختن می‌تواند نشان دهنده اعتقاد و علاقه معامله‌گران به آن دارایی باشد که از آن به عنوان «هزینه فرصت انباشته شده» یاد می‌شود. حال این کمیت را که همان HODL Bank است با محاسبه تفاوت میان ارزش کنونی (انگیزه فروش) یک دارایی با میانه VOCDD به دست می‌آورید.

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا به جای میانگین در این محاسبات از میانه استفاده می‌شود؟ دلیل آن در ساختار این دو مفهوم خلاصه می‌شود. شما هنگام محاسبه میانه، تمام داده‌های پرت آماری را از روند محاسباتی خود خارج می‌کنید. در این صورت نتیجه به دست آمده تحت تأثیر حالت‌ها و شرایط خاص قرار نمی‌گیرد. در نهایت نیز زمانی که تفاوت بین قیمت کنونی و میانه VOCDD را محاسبه کردید، باید سیگمای تعداد روزهای مورد نظر خود را محاسبه کنید تا شاخص HODL Bank در آن بازه زمانی خاص محاسبه شود.

شاخص های VOCDD و HODL Bank

مرحله سوم

مرحله آخر محاسبه اندیکاتور Reserve Risk راحت‌ترین قسمت انجام این معاملات است. حال که قیمت فعلی و هزینه فرصت خرج نشده جمعی (HODL Bank) را دارید، کافی است آن‌ها را در یک کسر قرار داده و نسبت آن‌ها را محاسبه کنید.

نحوه تفسیر اندیکاتور Reserve Risk

هر حالتی از اندیکاتور Reserve Risk نشان دهنده یک وضعیت مشخص از روند بازار است. برای بررسی این نمودارها چارچوب مشخصی وجود دارد. در ادامه حالت‌های مختلف این اندیکاتور و معنای آن را بررسی می‌کنیم.

Reserve Risk پایین

زمانی که معامله‌گران و افراد فعال در بازار رمز ارزها به دارایی خود علاقه و اعتقاد زیادی دارند، معمولا هزینه فرصت افزایش پیدا می‌کند. قیمت آن دارایی نیز در چنین شرایطی کم است و در همین راستا می‌توان گفت که ریسک به ریوارد نسبتا خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت.

Reserve Risk پایین‌تر

در این شرایط قیمت دارایی مورد نظر از قیمت واقعی خود کم‌تر است. چنین شرایطی معمولا بلند مدت و پایدار است؛ زیرا فرایند انباشته شدن هزینه فرصت معمولا فرایند زمان‌بری است. ضمن اینکه نقاط عطف پایینی در نمودار Reserve Risk در این حالت نشان دهنده یک بازه زمانی طولانی مدت از انتهای بازار خرسی تا ابتدای بازار گاوی است.

حالت‌های مختلف اندیکاتور ذخیره ریسک

Reserve Risk بالا

زمانی که معامله‌گران و سرمایه گذاران نسبت به ارز دیجیتال مورد نظر خود اعتقاد و علاقه کمتری داشته باشند، نسبت به فروش آن نیز تمایل نشان می‌دهند. در چنین شرایطی هزینه فرصت کاهش پیدا می‌کند و قیمت دارایی نیز کم است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ریسک پاداش چشمگیری برای سرمایه‌گذاری در این شرایط وجود نخواهد داشت.

Reserve Risk بالاتر

این حالت از اندیکاتور Reserve Risk ممکن است برای معامله‌گران یک هشدار باشد؛ زیرا قیمت ارز دیجیتال مورد نظر در این حالت از ارزش واقعی خود بیشتر است. در واقع آنچه در بازار می‌بینید سرابی بیش نیست و در اصطلاح یک حباب قیمتی مشاهده می‌کنید. طبیعی است که این فرایند کوتاه مدت و پرشتاب باشد. این افزایش قیمت ممکن است انگیزه فروش را افزایش دهد. بنابراین نقاط بالایی اندیکاتور ذخیره ریسک حدودا از میانه‌های یک بازار گاوی شروع می‌شود و پس از گذشت از قله‌ها در جهتی معکوس به حرکت خود ادامه می‌دهد.

کمک اندیکاتور Reserve Risk به تحلیلگران

اندیکاتور Reserve Risk ابزاری برای تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال است. به همین دلیل است که به تحلیلگران این حوزه کمک شایانی می‌کند. این اندیکاتور به نوعی می‌تواند رفتار جمعی سرمایه‌گذاران در مقابل یک دارایی را به خوبی بررسی کند. ضمن اینکه این تصمیمات جمعی در بازار کریپتو، تأثیر چشمگیری روی سرنوشت و آینده یک رمز ارز خواهد گذاشت.

شما برای اینکه بتوانید یک ارز دیجیتال را مدتی طولانی در کیف پول خود داشته باشید و به عبارتی یک نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت روی آن انجام دهید، باید علاوه بر رفتار احتمالی آن دارایی در بازار، نسبت به تاریخچه آن، تیم توسعه دهنده آن و نظرات سایر سرمایه‌گذاران نسبت به آن نیز آگاهی داشته باشید. اندیکاتور Reserve Risk می‌تواند در این زمینه شما را همراهی کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا