اخبار آلت کوین هااخبار ارزهای دیجیتال

۷ اتهام SEC علیه بایننس و CZ؛ از دستکاری بازار تا دور زدن قوانین آمریکا

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در شکایت خود دارایی‌ها و خدماتی را شناسایی کرده و آنها را اوراق بهادار تلقی می‌کند. در این دادخواست به دسترسی غیرمجاز صرافی بایننس به بازار آمریکا نیز تأکید شده است.

به گزارش والکس و به نقل از cryptoslate، در تاریخ پنجم ژوئن، SEC با ارائه دادخواستی علیه بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال، و شرکت‌های مرتبط با آن، این پلتفرم را به نقض قوانین اوراق بهادار متهم کرد.

دادخواست SEC یکی از جامع‌ترین مجموعه اتهاماتی محسوب می‌شود که تا به حال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه یک شرکت رمزارزی ارائه شده است. در این مطلب به مهم‌ترین اتهامات و حقایق ذکر شده در این پرونده می‌پردازیم:

۱- BNB و BUSD اوراق بهادار هستند

SEC اعلام کرده که ارزهای دیجیتال بایننس، از جمله توکن این صرافی یعنی بایننس کوین (BNB) و استیبل کوین بایننس USD (BUSD) به‌عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند.

این رگولاتور گفته که BNB Vault، برنامه Simple Earn بایننس و خدمات استیکینگ Binance.US نیز اوراق بهادار هستند. SEC اظهار کرده که فروش و ارائه محصولات این شرکت بدون مجوز و به‌ صورت غیرقانونی صورت گرفته‌ است.

علاوه بر این، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گفته که بایننس و شرکت‌های مرتبط با آن در ایالات متحده به‌ عنوان یک صرافی، بروکر و یا شرکت تسویه حساب ثبت نشده‌اند، درحالی‌ که باید این کار را انجام می‌دادند.

۲- چندین توکن دیگر هم اوراق بهادار در نظر گرفته شده‌اند

SEC اظهار کرده که چندین توکن لیست شده در بایننس، از جمله سولانا (SOL)، کاردانو (ADA)، پالیگان (MATIC)، فایل کوین (FIL)، کازماس (ATOM)، سندباکس (SAND)، دیسنترالند (MANA)، آلگوراند (ALGO)، اکسی اینفینیتی (AXS) و کوتی (COTI) به‌عنوان اوراق بهادار شناخته شده‌اند.

SEC گفت:

این توکن‌ها به‌عنوان قرارداد سرمایه‌گذاری به فروش رسیده‌اند و به‌همین دلیل از زمان فروش اولیه آنها برای مشتریان اوراق بهادار بوده‌اند.

با وجود اینکه بایننس توکن‌های فوق را صادر نکرده، اما SEC در شکایت خود اظهار کرده که این صرافی از محدود کردن معاملات این دارایی‌ها در پلتفرم خود خودداری کرده است.

۳- کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌خواهد ژائو را ملزم به انجام کاری کند

SEC اعلام کرد که مدیرعامل بایننس، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، شرکت بایننس، BAM Trading، شرکت مادر Binance.US و افراد مرتبط با این شرکت‌ها باید به طور دائم قانون مبادلات را رعایت، و از نقض بخش‌های مربوط به قانون اوراق بهادار خودداری کنند. همچنین، این رگولاتور بیان کرده که این افراد باید به جبران کسب درآمد نامشروع و پرداخت جریمه‌های مدنی محکوم شوند.

SEC افزود که باید از حضور ژائو در برخی از نقش‌های رهبری جلوگیری شود. وی بیان کرد که بایننس و شرکت‌های مرتبط با آن باید از معاملات در اوراق بهادار، اوراق بهادار ارز دیجیتال و مشارکت در کسب‌وکارهای مرتبط منع شوند.

۴- بایننس مقررات ایالات متحده را دور زده است

SEC اعلام کرد که بایننس پس از آغاز به کار در سال ۲۰۱۷ و به طور مخفیانه پس از محدود کردن اسمی دسترسی آی پی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، برای ارائه خدمات خود به مشتریان آمریکایی به‌ صورت صریح بازاریابی کرده است.

یک مشاور به بایننس گفته که آنها “تنها برای متوقف کردن تلاش‌های قابل اجرای SEC” باید یک واحد “Tai Chi” در آمریکا ایجاد کنند که مسئول انتشار گزارش‌ها و ارتباط با این رگولاتور باشد . این مشاور همچنین به بایننس توصیه کرده که دسترسی کاربران آمریکایی را به صرافی اصلی خود مسدود کند، و از سوی دیگر به‌ صورت خصوصی به برخی از این کاربران گفته که چگونه از محدودیت‌ها عبور کنند.

Tai Chi یک اصطلاح چینی به معنی روشی برای دور زدن مسئولیت است.

بایننس و مدیران آن طرح Tai Chi را به‌صورت کامل نپذیرفتند، اما بسیاری از آنها به ادامه همکاری با این مشاور علاقه نشان دادند.

۵- مدیران از وضعیت آگاه بودند

مدیر روابط عمومی بایننس – که نامش توسط SEC اعلام نشده – بیانیه‌هایی را منتشر کرده و در آنها از آگاهی خود بر تخطی این شرکت از قوانین خبر داده است. در سال ۲۰۱۸، مدیر روابط عمومی بایننس گفت:

ما به عنوان یک صرافی اوراق بهادار غیرمجاز در ایالات متحده فعالیت می‌کنیم، برادر.

در سال ۲۰۲۰، او گفت که بایننس هرگز نمی‌خواهد دامنه binance.com تنظیم شود، و تاکید کرد که این امر موجب ایجاد موجودیت‌های محلی شده است.

ژائو و دیگر نزدیکان او نیز در جلسات مربوط به طرح Tai Chi شرکت کرده‌اند. ژائو تشخیص داده بود که جایگزین‌های «ایمن‌تری» هم وجود دارد، اما بدون توجه به آنها با بخش عمده این طرح‌ موافق بود. ژائو شخصاً به بایننس دستور داد یک طرح پیشنهادی برای کاربران ایجاد کنند که بواسطه آن بتوانند از VPNهای ژئوبلاکینگ عبور کنند. او همچنین به بایننس گفته بود که کاربران VIP را برای دور زدن مراحل KYC تشویق کنند.

SEC گفته که ژائو و بایننس از تعداد بالای کاربران آمریکایی این صرافی آگاه بودند. براساس اطلاعات داخلی منتشر شده، تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۹ این شرکت ۱/۴۷ میلیون کاربر آمریکایی داشته است.

۶- شرکت‌های متعلق به CZ، صندوق‌های کنترل شده آمریکایی

SEC اعلام کرده که چانگ پنگ ژائو همراه با سایر نهادهای متعلق به او، مالکیت ۱۰۰ درصدی چندین شرکت مرتبط با بایننس را در اختیار دارند.

مالکیت ژائو

اگرچه ژائو مالک تمام شرکت‌های آمریکایی BAM نبوده، اما او و بایننس کنترل قابل توجهی برای حساب‌های بانکی و سپرده‌های کریپتویی کاربران آنها داشتند. SEC گفت:

علاوه بر این، شرکت‌های “Merit Peak” و “Sigma Chain” ژائو برای انتقال ده‌ها میلیارد دلار بین بایننس و همتایان آمریکایی‌ آن مورد استفاده قرار گرفته بودند.

به گفته این رگولاتور، ژائو و بایننس در طراحی، راه‌اندازی، استخدام، فعالیت‌های معاملاتی و عملیات تجاری شرکت‌های مستقر در ایالات متحده نیز دخیل بودند.

۷- واش‌ تریدینگ به طور گسترده‌ای صورت گرفته است

در نهایت، SEC گفت که شرکت‌های بایننس در ایالات متحده، کاربران را با با ادعاهای اغراق‌آمیز مبنی بر محافظت در برابر واش‌ تریدینگ (wash trading) و دقت بالا در حجم معاملات گمراه کردند.

به گفته SEC، واش‌ تریدینگ قابل توجهی به دلیل نقش Sigma Chain به عنوان یک بازارساز رخ داده است. در یک بازه زمانی، حساب‌های Sigma Chain تعداد ۴۸ از ۵۱ دارایی جدید آن را واش‌ ترید کردند؛ و دوباره پس از مدتی، این حساب‌ها ۵۱ مورد از ۵۸ دارایی لیست شده را واش‌ ترید کردند.

علیرغم وعده‌های قبلی مبنی بر وجود این ویژگی، شرکت‌های آمریکایی بایننس حداقل تا فوریه ۲۰۲۲ هیچ مکانیزم نظارتی بر معاملات نداشتند. بر اساس ادعای SEC، مدیران از واش‌ تریدینگ آگاه بودند اما هیچ اقدامی برای متوقف کردن این فعالیت نکردند.

SEC گفت که اطلاعات معاملاتی برای کاربران و سرمایه‌گذاران بازار سهام حائز اهمیت است و شرکت‌های آمریکایی بایننس از این بیانات گمراه‌کننده سود زیادی بدست آورده‌اند. بنابراین، اقدامات این شرکت‌ها نادرست و فریبکارانه است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cryptoslate
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا