کیف پولمقالات ارز دیجیتال

معرفی بهترین کیف پول قرارداد هوشمند (آپدیت ۲۰۲۲)

کیف پول قرارداد هوشمند نوعی از والت‌های ارز دیجیتال هستند که با ارائه ترکیب منحصربه‌فردی از امنیت، انعطاف و راحتی نسبت به دیگر کیف پول‌ها، مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران پس از خرید و فروش اتریوم، دارایی خود را در این کیف پول‌ها قرار می‌دهند، امنیت است.

در حال حاضر معامله‌گران از گزینه‌های امنی مانند کیف پول‌های سرد (سخت‌افزاری)، کیف پول‌های گرم و چند امضایی برای نگهداری دارایی خود استفاده می‌کنند. اگرچه این کیف پول‌ها امنیت قابل قبولی را ارائه می‌دهد اما دارای ایراداتی مانند داشتن یک نقطه آسیب‌پذیر و عدم سهولت هستند. در ساخت «کیف پول قرارداد هوشمند» از تکنیکی استفاده شده که در عین داشتن امنیت بالا، ولتی بدون کلمه بازیابی (Seed Phrase) است. این نوع کیف پول‌ها در شبکه اتریوم و دیگر شبکه‌های منطبق بر ماشین مجازی اتریوم (EVM) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب از والکس قصد داریم تا به‌صورت مفصل به بررسی مفهوم «کیف پول قرارداد هوشمند» بپردازیم سپس برترین والت‌های موجود در بازار را معرفی می‌کنیم.

آشنایی با انواع حساب در اتریوم

قبل از آنکه به سراغ بررسی کیف پول قرارداد هوشمند برویم بهتر است با انواع حساب در اتریوم آشنا شوید. همان‌طور که در قسمت قبلی خواندید این مفهوم فقط در شبکه‌های اتریوم معنی‌دار است. در واقع شبکه اتریوم برای نگهداری از موجودی و اطلاعات هر آدرس از سیستم حساب محور (Account Based) استفاده می‌کند. در هر حساب اتریوم برای اینکه بتواند تراکنشی را بفرستد و یا دریافت کند، مقداری ارز اتر (ETH) وجود دارد. به‌طورکلی در شبکه اتریوم دو نوع حساب وجود دارد.

  1. حساب با مالکیت خارجی (Externally Owned Account یا EOA): همان حساب‌هایی هستند که از آنها استفاده می‌کنید. این حساب‌ها به‌وسیله امضاکننده که با کلید خصوصی و عمومی شناخته می‌شوند، کنترل می‌شود. با ایجاد یک حساب در عموم والت‌های در دسترسی مانند تراست والت یا متامسک برای شما یک رشته اعداد تصادفی ۶۴ رقمی ایجاد می‌شود و این رشته به نام کلید خصوصی شناخته می‌شود.
  2. حساب قرارداد (Contract Account یا CA): این حساب‌ها مربوط به قراردادهای هوشمند اتریوم هستند. در بلاکچین راه‌اندازی شده و به‌وسیله کد کنترل می‌شوند. ایجاد یک حساب CA نیاز به پرداخت هزینه دارد زیرا بخشی از فضای حافظه شبکه اشغال می‌شود.

کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

کیف پول هوشمند اتریوم

کیف پول قرارداد هوشمند (Smart contract wallet) حساب قراردادی است توسط حساب اصلی کاربر (EOA) کنترل می‌شود. اما چرا باید از آنها استفاده کنیم؟ یکی از مهم‌ترین دلایل به‌کارگیری از کیف پول های قرار هوشمند، امنیت بالا است. امنیت کیف پول‌های دیگر راضی‌کننده است اما اثر آنها یک نقطه آسیب‌پذیر دارند.

به‌طورکلی کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که هرکدام برای هدف خاصی ساخته شده‌اند. کیف پول‌های داغ، مانند”Coinbase Wallet”همیشه به اینترنت متصل هستند و به کاربر این امکان را می‌دهند که به‌آسانی و با سرعت بیشتری تراکنش‌ها را انجام دهد. در مقابل کیف پول‌های سرد امنیت بیشتری دارند زیرا به وب متصل نیستند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند زیاد کاربر پسند نیستند. دسته بعدی والت‌ها، کیف پول‌های قرارداد هوشمند هستند که توسط همه صرافی‌ها و اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌شوند. بااین‌وجود، به دلیل داشتن امنیت بالا، انعطاف‌پذیری و راحتی بیشتر مورد توجه بسیاری از معامله‌گران قرار گرفته‌اند.

والت قرارداد هوشمند، نوعی کیف پول دیجیتال است که به‌جای کلید خصوصی توسط قرارداد هوشمند مدیریت می‌شود. استفاده از این والت‌ها به کاربران امکان می‌دهد تا از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند تراکنش‌های چند امضایی، محدودیت‌های انتقال روزانه، مسدود کردن حساب اضطراری و بازیابی امن‌تر حساب لذت ببرند. قراردادهای هوشمند مجموعه‌ای از کدهای پیشرفته هستند که روی بلاکچین قرار می‌گیرند و انجام می‌شوند. با استفاده از یک کیف پول قرارداد هوشمند دارایی‌های شما در یک قرارداد هوشمند روی بلاکچین قرار می‌گیرد. smart contract قابل برنامه‌ریزی هستند و انجام قابلیت‌های جدید را امکان‌پذیر می‌کنند که موجب می‌شود استفاده از آنها راحت‌تر و ایمن‌تر از حساب‌های عادی باشد. برای مثال، اگر شما  تلفن همراهی که کلید خصوصی کیف پول قرارداد هوشمند را در آن نگه‌داری می‌کردید، گم کنید، با انجام یک فرآیند بازیابی می‌توانید یک کلید خصوصی جدید ایجاد کنید.

مزایا استفاده از کیف پول قرارداد هوشمند

این نوع کیف پول‌ها از مفهوم پراکسی‌ها بهره می‌برند و به کمک آن می‌توانید منطق دلخواه خودتان را بنویسید و اجرا کنید. مزایای استفاده از کیف پول هوشمند بسیار گسترده است، اما پر استفاده‌ترین‌ها عبارت‌اند از:

  1. امنیت چند امضایی: با استفاده از این نوع کیف پول می‌توانید چندین نگهبان برای حساب خود مشخص کنید. هر آدرس اتریومی می‌تواند نگهبان دارایی شما در حساب دیگر، دستگاه دیگر و یا افراد نزدیک شما باشد.
  2. تأیید آدرس‌ها: با کمک کیف پول قرارداد هوشمند می‌توانید یک وایت لیست از آدرس‌های مجاز تهیه کنید. برای مثال اگر مقصد تراکنش تبادل توکن در صرافی غیرمتمرکز حساب خودتان باشد، این انتقال انجام می‌شود. در غیر این صورت تراکنش ناموفق خواهد بود.
  3. محدودیت تراکنش‌ها: می‌توانید برای تراکنش‌های خود حد انتقال تعیین کنید و در صورت هک شدن از دارایی خود محافظت کنید.
  4. مسدود کردن حساب: در صورت مفقودی و یا به سرقت رفتن تلفن همراه خود  به کمک نگهبانان می‌توانید، حساب خود را قفل کنید و از سرقت جلوگیری کنید.
  5.  تجمیع تراکنش‌ها: هنگام استفاده از “dApp” که استفاده از آنها نیازمند چندین مرحله است، تمامی آنها را طی یک تراکنش واحد ارسال کنید و در هزینه گس صرفه‌جویی کنید.
  6.  احراز هویت چندعاملی: کیف پول قرارداد هوشمند با استفاده از اپلیکیشن‌های احراز هویت و راه‌حل‌های مختص خود والت‌ها، لایه امنیتی مضاعفی را ایجاد می‌کنند.

کیف پول قرارداد هوشمند چگونه کار می‌کند؟

حساب مالکیت خارجی و اکانت قراردادی

دارایی‌های دیجیتالی درون کیف پول قرارداد هوشمند از طریق کدهای اسمارت کانترکت قابل‌کنترل و دسترسی هستند. این والت‌ها شرایط عملکردی تقریباً نامحدود را فراهم می‌کنند و کنترل بیشتری را به کاربران می‌دهند. پلتفرم اتریوم به‌طورکلی از دو نوع حساب مالکیت خارجی (کلید خصوصی یا عبارت بازیابی قابل‌دسترسی) و اکانت قراردادی (کدهای اسمارت کانترکت) پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر ولت‌های اتریومی بر یکی از این دو نوع حساب مبتنی هستند، اما با راه‌اندازی کامل اتریوم ۲.۰ با یکدیگر ادغام خواهند شد.

اکثر کیف پول‌های اتریومی از حساب “EOA” استفاده می‌کنند اما عملکرد آنها کمی محدود است. کیف پول قرارداد هوشمند از عملکرد حساب قراردادی بهره می‌برد و از طریق دستورالعمل‌های کدنویسی شده‌ای که افراد دارای اجازه دسترسی و شرایط خاص را تعیین می‌کنند، به مدیریت ارزهای دیجیتال می‌پردازند. در حقیقت دارایی‌ها در کیف پول قرارداد هوشمند از طریق کد قرارداد هوشمند قابل‌دسترسی هستند و عملکرد تقریباً نامحدودی را به کاربران خود می‌دهند.

معرفی برترین کیف پول های قرارداد هوشمند در سال ۲۰۲۲

۱.    کیف پول Argent

این کیف پول به کاربران خود اجازه می‌دهد که فقط توکن‌های مبتنی بر اتریوم را ذخیره کنند و با دستگاه‌های اندرویدی و IOS سازگار است. کیف پول Argent به دلیل داشتن ویژگی‌های متنوع و خدماتی که ارائه می‌دهد، به‌سرعت موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت. این والت به کاربران خود امکان می‌دهد که دارایی‌های دیجیتالی خود را ایمن کنند و کلید خصوصی خود را با خیال آسوده در این فضا که با لایه امنیتی مختلف محافظت شده‌است، ذخیره کنند.

۲.    کیف پول Poketto

والت Poketto تحت قالب یک اپلیکیشن پرداخت طراحی شده که با استفاده از آن می‌توان فرآیند انتقال رمز ارزها را با هر کاربر دیگر انجام داد. این کیف پول قرارداد هوشمند، از استیبل کوین”xDai” جهت کاهش هزینه‌ها و فعال‌سازی قابلیت پرداخت فوری خود استفاده می‌کند. با استفاده از این خصوصیت کاربران می‌توانند آدرس‌های اختصاصی را به هر کدام از مخاطبین خود اختصاص دهند. نکته قابل‌توجه در مورد Poketto این است که این ولت کاملاً منبع‌باز است.

قرارداد هوشمند و مجموعه‌ای از قواعد منطقی

در این مطلب از والکس به معرفی کیف پول قرارداد هوشمند پرداختیم. به کمک این نوع والت‌ها می‌توان امنیت و امکانات بیشتری مانند تراکنش‌های چند امضایی، تجمیع تراکنش‌ها و صرفه‌جویی در هزینه گس را به دست آورد. برای ساخت چنین حسابی نیاز به پرداخت هزینه تراکنش دارید، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت اقدام به ساخت این کیف پول کنید.

آیا تاکنون از کیف پول قرارداد هوشمند استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 سؤالات متداول

قرارداد هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

قرارداد هوشمند یک کد برنامه‌نویسی است که در هسته بلاکچین قرار می‌گیرد. این کد بر اساس دستوراتی  که برنامه‌نویس در آن قرار داده است در شرایطی خاص، اجرا می‌شوند. این دستورات بدون واسطه و در کمترین زمان اجرا می‌شوند.

آیا کیف پول قرارداد هوشمند ایمن است؟

این کیف پول‌ها از قراردادهای هوشمند برای ارسال تراکنش‌ها روی شبکه بلاکچین استفاده می‌کنند. ایمنی این والت‌ها نسبت به والت‌های سخت‌افزاری بیشتر است. اما باید به یاد باشید که برخی از صرافی‌های از این کیف پول پشتیبانی نمی‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا