سرمایه گذاری

پول هوشمند چیست؟ آشنایی با مفهوم ‌Smart Money

یکی از رایج‌ترین اصطلاحاتی که در بازار مالی و هنگام سرمایه گذاری روی دارایی‌های مختلف از جمله رمزارزها کارکرد زیادی دارد، پول هوشمند است. در این مقاله قصد داریم به تاریخچه مختصری از این مفهوم اشاره کرده و روش‌های شناسایی و چگونگی استفاده از آن را آموزش دهیم. همچنین اطلاعاتی در مورد پول ناآگاه یا گنگ در اختیارتان می‌گذاریم تا به‌راحتی از این شاخص در سرمایه‌گذاری استفاده کنید و احتمال خطا را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

تاریخچه مختصری از پول هوشمند

بهتر است قبل از تعریف اصطلاح پول هوشمند یا Smart Money مختصری در مورد تاریخچه آن صحبت کنیم. این اصطلاح اولین‌بار در مورد قماربازاهایی به کار گرفته شده که در یک زمینه خاص از شرط‌بندی به تجربه و دانش عمیقی دست پیدا کرده بودند. مهارت این افراد به حدی بود که به‌راحتی با اطلاعاتی که به دست می‌آوردند می‌توانستند برنده و بازنده را پیش‌بینی کنند؛ درحالی‌که مردم عادی قادر به انجام چنین کاری نبودند. پس می‌توان گفت اصطلاح پول هوشمند که سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند نام‌گرفته از قمار است.

پول هوشمند چیست؟ تعریف آن در بازارهای مالی

کارکرد پول هوشمند چیست؟ این پول در بازارهای مالی به سرمایه‌ای گفته می‌شود که توسط افراد باتجربه و آگاه به یک دارایی خاص وارد می‌شود. این سرمایه‌گذاران می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی (نهادهای سرمایه‌گذاری، بانک‌های مرکزی یا مؤسسات مالی) باشند. این افراد با جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل دقیق، روند بازار را پیش‌بینی کرده و با مدیریت صحیح دارایی‌های خود بیشترین سود را از بازارهای مختلف کسب می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از فعالان بازارهای مالی اعتقاد دارند باید برای شناسایی بازار گاوی و بازار خرسی بتوان رفتار این افراد که تصمیماتشان جهت روند بازار را مشخص می‌کند را شناسایی کرد.

ورود پول هوشمند در هر ساعتی از معاملات به بازار امکان‌پذیر است؛ زیرا این پول بر اساس استراتژی از پیش تعیین شده اقدام به خرید و فروش یک دارایی می‌کند.

پول ناآگاه و گنگ و تعریف آن در بازارهای مالی

نقطه مقابل smart money را می‌توان پول گنگ دانست. در اصطلاح به سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران فاقد تجربه و دانش به یک بازار وارد می‌کنند پول گنگ یا ناآگاه گفته می‌شود. این افراد به دلیل فقدان دانش کافی قادر به شناسایی روندها و مشخص‌کردن ابتدا و انتها نبوده و اکثر مواقع در هنگام خرید و فروش یک دارایی، مبلغ قابل‌توجهی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاران با میزان زیادی از دارایی نیز می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

اجازه دهید با مثالی این موضوع را شفاف کنیم:

فرض کنید فردی در زمینه خرید و فروش ملک، تجربه و دانش بسیاری زیادی دارد پس به‌راحتی در زمان مناسب اقدام به خرید و فروش ملک کرده و سود مناسبی کسب می‌کند؛ اما همین فرد قسمتی از سرمایه خود را وارد بازار رمزارز یا بورس کرده و به دلیل نداشتن تجربه و دانش کافی بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را از دست می‌دهد. پس هنگام شناسایی پول هوشمند فقط به بزرگی سرمایه توجه نکنید (هرچند این موضوع تأثیر بسزایی دارد) و باید نگاه ویژه‌ای به دانش و تجربه شخصی که قصد مدیریت سرمایه در بازار مدنظر شما را دارد داشته باشید.

پول ناآگاه تمایل زیادی به انجام معاملات در ابتدای روز دارد؛ زیرا اخبار و داده‌های اقتصادی که در رسانه دست‌به‌دست می‌شود تأثیر بسیاری بر تصمیم‌گیری دارندگان این پول‌ها می‌گذارد.

پول هوشمند چه زمانی به بازار وارد یا از آن خارج می‌شود؟

تحرکات پول هوشمند

به‌طورکلی می‌توان گفت smart money‌ زمانی اقدام به ورود یا خروج از بازار می‌کند که هیچ‌کس توقع چنین رفتاری را ندارد. در ادامه به زمان‌های ورود و خروج اشاره می‌کنیم.

ورود پول هوشمند به بازار

زمانی است که میزان امید در بین فعالین بازار به حداقل می‌رسد و همه در حال فروش دارایی خود بوده و خریدار قابل‌توجهی برای آن وجود ندارد. این وقت‌ها پول هوشمند به‌آرامی و بدون جلب‌توجه شروع به جمع‌آوری دارایی مدنظر می‌کند.

کف‌های قیمتی مناسب‌ترین نقطه برای ورود پول هوشمند هستند. شناسایی این کف‌ها بسیار سخت بوده و تفاوت این پول را با پول ناآگاه را مشخص می‌کند.

خروج پول هوشمند از بازار

زمانی است که بازارها در اوج امیدواری هستند و پیش‌بینی بسیاری از فعالان نشان از رشد دارایی و ثبت قله‌های جدید دارد. smart money‌ با شناسایی نقاط خروج مناسب سرمایه خود را از یک دارایی خارج کرده و به دارایی دیگری که موقعیت مناسبی دارد وارد می‌کند.

نکته: سقف‌های قیمتی مناسب‌ترین نقاط جهت خروج پول هوشمند، نقدکردن دارایی و شناسایی سود هستند.

پول هوشمند و روش‌های شناسایی آن

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال کاهش ریسک مالی و رسیدن به حداکثر سود ممکن در یک بازارید بهترین راه، شناسایی ورود و خروج پول هوشمند به بازار است. در ادامه نحوه تشخیص ورود و خروج این نوع سرمایه‌گذاران به بازارهای مختلف را با هم بررسی می‌کنیم. برخی از روش‌های گفته شده در تمام بازارها قابل‌استفاده است و برخی دیگر فقط در یک بازار خاص کارایی دارد.

پول هوشمند در بازار رمز ارزها

روش‌های مختلفی برای بررسی ورود smart money‌ به بازار رمز ارزها وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱.   بررسی حجم معاملات نسبت به ارزش بازار

حجم معاملات و ارزش بازار

اولین روشی که در این مقاله قصد داریم به آن اشاره کنیم بررسی نسبت حجم ارزش معاملات ۲۴ ساعت گذشته یک رمزارز به ارزش بازار آن است. برای این کار می‌توانید به‌صورت دستی این میزان را محاسبه کنید یا به سایت coinmarketcap مراجعه کرده و با شخصی‌سازی تنظیمات به این پارامتر دسترسی داشته باشید. برای انجام این تنظیمات به بخش Customize مراجعه کرده و از بخش Volume گزینه Volume/Mcap را فعال کنید. یک ستون به جدول نمایش اضافه می‌شود که ارزش گفته شده را به‌صورت خودکار برایتان محاسبه می‌کند. کافی است به‌صورت روزانه به این سایت سرزده و عدد گفته شده را ثبت کنید. تغییر محسوس این عدد بسته به منطقه‌ای که نمودار قیمت در آن قرار دارد می‌تواند هشدار ورود و خروج پول هوشمند باشد.

۲.   تشخیص پول هوشمند به‌وسیله اندیکاتور MFi

اندیکاتور MFI

اندیکاتور Money Flow Index یا شاخص جریان نقدینگی یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورهایی است که به‌وسیله آن می‌توان ورود و خروج پول هوشمند را مورد بررسی قرارداد. برای استفاده از این اندیکاتور کافی است به بخش اندیکاتورها مراجعه و این مورد را به نمودار اضافه کنید. برای استفاده از این اندیکاتور و تشخیص ورود و خروج smart money‌ لازم است واگرایی قیمت و اندیکاتور MFI را مورد بررسی قرار دهید. اگر قیمت در حال تشکیل کف‌نهایی پایین‌تر بود، ولی در اندیکاتور کف‌هایی پایین‌تر به ثبت نرسید می‌توان احتمال داد که پول هوشمند در حال سرمایه‌گذاری روی این دارایی است.

  • سیگنال‌های دریافت شده از این اندیکاتور زمانی مورد پذیرش است که در یک سطح حمایتی معتبر صادر شود در غیر این صورت امکان ناکارآمدی سیگنال صادر شده بسیار بالا خواهد بود.
  • از شاخص جریان نقدینگی می‌توان در سایر بازارهای مالی نیز استفاده کرد.

استفاده از پول هوشمند در بورس تهران

برای بررسی ورود و خروج smart money‌ در بورس تهران می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. تشخیص ورود و خروج پول هوشمند به‌وسیله تابلوخوانی

تابلوخوانی در بورس

یکی از روش‌های متداول بررسی ورود و خروج پول هوشمند، بررسی حجم و ارزش معاملات است. اگر حجم و ارزش معاملات در یک سهم نسبت به روزهای قبل حداقل دو برابر افزایش‌یافته باشد و سهم مدنظر در یک منطقه حمایتی قوی باشد احتمال ورود این پول را به سهم افزایش می‌یابد.

در نظر داشته باشید هرچه نسبت گفته شده بزرگ‌تر باشد رشد قیمتی در آینده نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که با بررسی آن می‌توان متوجه ورود و خروج پول هوشمند به سهام شد بررسی نسبت قدرت خریدار به فروشنده است. اگر در یک روز معاملات قدرت خریداران یک سهم از فروشندگان بیشتر باشد (مثلاً ۱۲۰ فروشنده یک میلیون سهم فروخته باشند و ۶۰ خریدار همان میزان سهم را خریداری کرده باشند) احتمال ورود پول به این سهم افزایش می‌یابد.

۲. تشخیص پول هوشمند به‌وسیله فیلترنویسی

اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که دانش قابل قبولی در زمینه فیلترنویسی دارید می‌توان با مراجعه به بخش دیده‌بان سایت TSETMC و استفاده از قسمت فیلتر، فیلتر مدنظر خود را اجرا و ورود و خروج پول هوشمند به سهام را مورد بررسی قرار دهید.

اگر با فیلترنویسی آشنا نیستید می‌توانید از فیلترهای آماده که توسط سایر اشخاص نوشته شده استفاده کنید.

بررسی ورود و خروج پول هوشمند در بازار ملک

یکی دیگر از بازارهای جذاب که بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه به سرمایه‌گذاری در آن را دارند بازار ملک است. برای بررسی ورود پول هوشمند به بازار ملک کافی است حجم معاملات انجام شده در این بازار را بررسی کنید. برای دسترسی به این اطلاعات می‌توانید از آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی استفاده کنید. اگر حجم این معاملات افزایش محسوس نسبت به ماه قبل داشت نشان‌دهنده ورود smart money‌ و سرمایه‌گذاران جدید به این بازار است.

بررسی ورود و خروج پول هوشمند در فارکس

اندیکاتور SMI

یکی از روش‌های متداول جهت بررسی ورود و خروج پول در بازار فارکس استفاده از شاخص SMI یا همان Smart Money Index  است. این شاخص اولین‌بار توسط شخصی به نام دان هیس (Don Hays) اختراع و در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گرفت. از شاخص پول هوشمند برای تأیید روند و بررسی واگرایی استفاده می‌شود.

۱. تأیید روند به‌وسیله SMI

یکی از کاربردهای این ابزار تأیید روند فعلی بازار است. اگر نمودار قیمت در حال ثبت قله‌ای بالاتر از قله قبل باشد و این حرکت عیناً در SMI  نیز تکرار شود، می‌توان به این نتیجه رسید که روند فعلی پایدار است و احتمال ادامه آن بیشتر از اتمام یا رنج شدن بازار است.

۲. بررسی واگرایی به‌وسیله شاخص پول هوشمند

اگر هنگام بررسی یک نمودار، قیمت، موفق به ثبت سقف‌هایی بالاتر از سقف قبلی شود اما در SMI سقفی بالاتر از سقف قبلی به ثبت نرسد، احتمال تغییر روند به‌شرط اینکه قیمت در نزدیکی یک مقاومت قوی باشد افزایش می‌یابد.

نکته: امکان استفاده از شاخص پول هوشمند در تمامی بازارهایی که عمق بالایی داشته باشند وجود دارد.

پول هوشمند و تاثیر آن در بازارهای مالی

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارید باید با مفهوم پول هوشمند آشنا شوید در غیر این صورت ممکن است سرمایه خود را از دست دهید. برای اینکه بتوانید از شاخص پول هوشمند به‌درستی استفاده کنید باید با چیستی، چرایی و چگونگی آن آشنا شوید. منظورمان از چیستی، بیان تعریف دقیق و شفاف از این شاخص بود که در ابتدای کار تعریفی جامع از آن ارائه کردیم. برای درک بهتر چرایی استفاده از این شاخص مزیت‌های آن را با شما در میان گذاشتیم و در جهت چگونگی استفاده از آن در بازارهای مختلف راهکارهای مربوط به هر بازار را مورد بررسی قرار دادیم تا در هنگام سرمایه‌گذاری بهترین تصمیم را بگیرید و سود مدنظرتان را کسب کنید. شما تاکنون موفق به درک موقعیت‌های ورود و خروج smart money‌ در بازار بوده‌اید؟ به‌نظرتان چقدر در کسب سود موثر است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا