اخبار ارزهای دیجیتال

توسعه‌ دهندگان سولانا به دنبال حذف کنترل FTX بر صرافی Serum هستند

دکس Serum یکی از بزرگترین پلتفرم‌های دیفای در شبکه سولاناست

پس از هک ۴۷۷ میلیون دلاری سرمایه کاربران FTX، توسعه‌دهندگان اکوسیستم سولانا به دنبال فورک پلتفرم سرم (Serum) هستند. آن‌ها بیم دارند که در جریان این هک، اطلاعات مربوط به این زیرساخت حیاتی اکوسیستم دیفای سولانا نیز به سرقت رفته باشد.

به گزارش والکس و به نقل از beincrypto، آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، بنیان‌گذار شبکه سولانا، اعلام کرد که توسعه‌دهندگان در حال فورک کدهای سرم هستند و به زودی این پروتکل را به شکلی تازه و بدون دخالت صرافی FTX راه‌اندازی خواهند کرد.

این اقدام به زعم یاکوونکو ضروری است زیرا صرافی FTX به کلید خصوصی حسابی که کنترل کدهای قرارداد هوشمند این پلتفرم را در اختیار دارد، دسترسی دارد و ممکن است در وضعیت فعلی امنیت کل اکوسیستم دیفای سولانا به خطر بیافتد.

یاکوونکو در پاسخ به نگرانی‌های کاربران که به اقدام شرکت جامپ تریدینگ (Jump Trading) در فورک سرم همزمان با وجود شایعات بحران نقدینگی در این شرکت مشکوک بودند، این گونه پاسخ داد:

این مساله هیچ ارتباطی با SRM و یا حتی جامپ ندارد. پروتکل‌های زیادی وابسته به بازار سرم برای نقدینگی و به فروش رساندن وثیقه وام‌ها هستند.

توسعه‌دهنده‌ای که این فورک را هدایت می‌کند، با نام مستعار Mango Max شناخته می‌شود. او در خصوص دلایلی که آن‌ها را مجاب به این تصمیم کرد، گفت:

کلید بروزرسانی برنامه سرم در اختیار این پلتفرم نبود بلکه کلیدی خصوصی بود که متعلق به FTX بود. در این لحظه نمی‌توان مطمئن بود که چه کسی این کلید را کنترل می‌کند و در نتیجه قدرت بروزرسانی سرم را دارد. احتمال دارد کدهای خطرناک در این برنامه به کار گرفته شود.

اهمیت صرافی غیرمتمرکز Serum در شبکه سولانا غیرقابل تردید است. تا این لحظه چندین پروژه از جمله فروشگاه NFT مجیک ادن (Magic Eden)، کیف پول فانتوم (Phantom)، صرافی مانگو مارکتس (Mango Markets) و ژوپیتر (Jupiter) به دلایل امنیتی استفاده از سرم به عنوان منبع نقدینگی را متوقف کرده‌اند.

با این وجود، قیمت توکن SRM طی هفته گذشته بیش از ۷۰ درصد از ارزشش را از دست داد. خبر تاثیر احتمالی هک FTX بر روی امنیت این پروژه، سبب شد که تنها طی ۲۴ ساعت گذشته قیمت آن با ۳۴ درصد کاهش روبرو شود.

نمودار قیمت SRM
نمودار قیمت SRM

گزارش‌ها نشان می‌دهند که توکن SRM، ۲.۲ میلیارد دلار از سرمایه شبه نقدشونده صرافی FTX را تشکیل می‌دهند.

میزان سرمایه قفل شده این پروتکل طی سال گذشته به تدریج در حال کاهش بود و از ۱.۷ میلیارد دلار به تنها ۱ میلیون دلار رسید. اتفاقات هفته گذشته سبب شد که TVL این پروتکل از ۱۰۸ میلیون دلار در تاریخ ۷ نوامبر، به ۱ میلیون دلار در ۱۴ نوامبر سقوط کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهیار سلیمی
مهیار سلیمی
1 سال قبل

اگر سولانا نابود بشه قطعا بقیه ارزا از جمله بیت کوین هم در اینده نابود خواهند شد . سولانا بنیاد بسیار قوی داره در ضمن بر اساس تکنیکال سولانا این جای که هست باید میبود و احتمال اینکه با یک حرکت لیکویید اسپایک تا ۳۰ دلار صعود کنه هست .

دکمه بازگشت به بالا