مفاهیم تحلیلی

اسپوفینگ چیست؟ معرفی سفارشات جعلی یا Spoofing در بازار های مالی

بازار ارز دیجیتال باگذشت زمان، مثل دریای پهناور و پرسودی شده است که چشم طمع بسیاری از کاربران را به خود معطوف کرده است. هرچند ورود آگاهانه به این بازار با کمک تحلیل ارز دیجیتال و برخی دیگر از ابزارها، جلوی بسیاری از ضررهای احتمالی را می‌گیرد؛ اما بااین‌حال، در این دریا شکارچیان خطرناکی هستند که هر روز، روش‌های کلاهبرداری خود را تقویت می‌کنند. یکی از این روش‌ها، اسپوفینگ (Spoofing) یا ثبت سفارشات جعلی در معاملات است که جزو خطرناک‌ترین روش‌های معاملاتی است. در این مقاله پرده از اسرار اسپوفینگ برداشته‌ایم؛ همچنین نشان می‌دهیم اسپوفینگ چگونه می‌تواند بدون شعبده‌بازی، تمام دارایی شما را از چنگتان در بیاورد.

منظور از اسپوفینگ (Spoofing) چیست؟

اسپوفینگ (Spoofing)، یکی از انواع کلاهبرداری است که در آن برخی کاربران با کمک انبوهی از ربات‌ها یا الگوریتم‌های هوشمند، سفارشات خرید یا فروش جعلی ثبت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید بازار ارز دیجیتال، همچون سایر بازارهای مالی، بر پایه نوسانات عرضه و تقاضا استوار است. کسی که بتواند زمام این دو پارامتر را در دست بگیرد؛ بر دنیای کریپتوکارنسی حکومت خواهد کرد. برخی از کلاهبرداران با سوءاستفاده از این حقیقت، با ثبت سفارشات جعلی خرید یا فروش، سعی می‌کنند روی میزان عرضه و تقاضای یک رمزارز تأثیر بگذارند.

اسپوفینگ، چگونه کاربران را فریب می‌دهد؟

نحوه عملکرد Spoofing

اکنون که متوجه شدیم Spoofing  چیست، بهتر است به سراغ نحوه عملکرد آن برویم. شاید بتوان گفت، کار اصلی که حملات اسپوفینگ می‌کنند، تأثیرگذاری روی احساسات شما است. برای این کار، اسپوفر (کسی که اقدام به اسپوفینگ می‌کند)، سعی می‌کند تا ذهن شما را با کمک انبوهی از سفارشات خریدوفروش، فریب بدهد. برای درک بهتر این کلاهبرداری، تصور کنید یک اسپوفر، قصد دارد تا مقداری اتریوم (Ethereum) خرید کند. او اگر بخواهد از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کند، شاید بتواند سیگنال‌های خرید را به‌درستی تشخیص دهد؛ اما معمولاً اسپوفرها قصد دارند رمزارز خود را در مقدار بسیار پایین‌تر و به‌اندازه‌ای که خودشان می‌خواهند بخرند.

برای این کار، آن‌ها تعداد زیادی سفارش خرید را در کمی بالاتر از سطح مقاومت ثبت می‌کنند. با این اقدام، بسیاری از کاربران از شکسته‌شدن حد مقاومت ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند این حد مقاومت دیگر شکسته نخواهد شد؛ بنابراین موج ثبت سفارشات فروش آغاز شده و روند قیمتی نزولی می‌شود. در این هنگام، ربات‌هایی که سفارشات جعلی را ثبت کرده‌اند، صبر می‌کنند تا رمزارز موردنظر تا قیمت هدف کاهش پیدا کند. به‌محض نزدیک‌شدن به قیمت موردنظر، تمام سفارشات جعلی خرید لغو می‌شوند. اکنون اسپوفر می‌تواند رمزارز خود را در پایین‌ترین قیمت بخرد.

ثبت سفارشات جعلی با چه هدفی انجام می‌شود؟

اسپوفینگ

ممکن است تصور کنید که اسپوفرها فقط برای خریدوفروش در قیمت‌های دلخواه، اقدام به ثبت سفارشات جعلی می‌کنند؛ اما این‌طور نیست. اهداف پشت پرده اسپوفینگ می‌تواند بسیار مختلف باشد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برای اطمینان از موقعیت‌های پرسود معاملات مارجین یا فیوچرز
  • برای انباشت دارایی کاربران در شبکه ارز دیجیتال موردنظر
  • برای کنترل جهت بازار (ثابت نگه‌داشتن قیمت در یک محدوده یا طولانی کردن مدت‌زمان یک‌روند قیمتی و …)
  • برای تأثیر روی احساسات کاربران و ترغیب آن‌ها به خرید یا فروش موقت در محدوده قیمتی خاص برای کسب سود فوری

آیا اسپوفینگ همیشه جواب می‌دهد؟

خوب است بدانید که اسپوفینگ که معمولاً با کمک معاملات با فرکانس بالا انجام می‌شود، همیشه به هدف خود نمی‌رسد. گاهی اوقات این روش کلاهبرداری، خودش به عاملی برای سقوط اسپوفر تبدیل می‌شود؛ اما چگونه؟ برای پاسخ به این سؤال، بیایید به همان مثال قبلی بازگردیم. اگر اسپوفر، سفارشات خرید جعلی زیادی در سطح بالاتر از حد مقاومت ثبت کند؛ ممکن است کاربران ارز دیجیتال دچار فومو یا ترس ازدست‌دادن فرصت بشوند. در این صورت، به‌جای سفارش فروش، سفارشات خرید افزایش پیدا می‌کند و اسپوفر به هدف خود که کاهش قیمت بود، نمی‌رسد.

آیا جعل‌کردن سفارشات مالی، غیرقانونی است؟

جالب است بدانید که در کشور آمریکا، جعل سفارشات مالی، بر اساس قانون ۷۴۷ مصوب کمیسیون معاملات فیوچرز ایالات متحده (CFTC)، غیرقانونی و عمل مجرمانه است. بر همین اساس، کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور (SEC)، برای اسپوفرها مجازات مالی تعریف می‌کند. برای مثال، در سال ۲۰۲۰، جی پی مورگان توسط همین نهاد، بیش از ۱ میلیارد دلار جریمه شد؛ زیرا اقدام به جعل سفارشات در زمینه فلزات گران‌بها کرده بود. بااین‌حال، این روش کلاهبرداری هنوز در بسیاری از کشورها به‌عنوان عملی مجرمانه شناخته نشده است و همین موضوع کاربران را نگران کرده است؛ زیرا تشخیص سفارشات جعلی کار سختی است و هنوز روشی برای مقابله با آن به‌صورت مؤثر و قطعی معرفی نشده است.

چگونه از اسپوفینگ در امان بمانیم؟

اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی

باوجوداینکه ثبت سفارشات جعلی، اقدامی پیچیده است؛ اما باز هم می‌توان از آن در امان بود. برای این کار، کافی است از یک استراتژی کارآمد و قوی استفاده کنید. معمولاً تمرکز روی اهداف بلندمدت و بی‌توجهی به هیجانات کاذب در بازار مالی موردنظر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. بدون تعارف باید بگوییم که سوارشدن بر موج بازار بدون داشتن یک استراتژی، عملی مخرب محسوب می‌شود و شما را در دام اسپوفرها گرفتار خواهد کرد.

 ۵ حقیقت جالب درباره اسپوفینگ که بهتر است بدانید!

در این بخش قصد داریم به ۵ حقیقت جالب درباره اسپوفینگ بپردازیم؛ حقایقی که ممکن است کمتر در جایی پیدا کنید:

  • هر ثبت سفارش انبوهی، اسپوفینگ نیست؛ علاوه بر این، تشخیص واقعی بودن این سفارشات نیز کار سختی است.
  • جعل سفارشات در بازارهای کوچک و خرد، رایج‌تر است؛ همان‌طور که اشاره کردیم، این روش با کمک ربات‌ها انجام می‌شود که سرعت بیشتری از انسان دارند.
  • اسپوفینگ با لیرینگ (Layering)، تفاوت دارد. لیرینگ، شبیه Spoofing است؛ با این تفاوت که در آن چندین سفارش در موقعیت‌های مختلف به‌صورت متوالی و پشت‌سرهم ثبت می‌شود تا قیمت یک ارز دیجیتال بالاتر برود.
  • برخی معاملات آربیتراژ ممکن است شبیه جعل سفارشات به نظر برسد.
  • شما نیز می‌توانید اقدام به اسپوفینگ کنید؛ البته چون این روش به‌سرعت بالا نیاز دارد، باید از ربات‌ها کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا