بلاکچین

استخر استیکینگ چیست؟ ارتباط Staking pool با بلاکچین

ارتباط استخر استیکینگ و بلاک چین در چیست؟ ماینینگ یکی از روش‌های پرهزینه برای سودآوری از ارز دیجیتال است اما استیکینگ روشی کم هزینه‌تر است و عده بسیاری با استفاده از این روش به کسب سود از دنیای ارز دیجیتال می‌پردازند. در واقع Staking به معنی خرید و نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول برای کسب سود است؛ کاربران با انجام این کار امنیت شبکه و فناوری بلاکچین را هم تضمین می‌کنند. با این توضیحات می‌توان ارتباط Staking pool و بلاک چین را متوجه شد، اما برای درک بیشتر موضوع، نیاز است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا توضیحات کاربردی و مهم‌تری در مورد این روش بدهیم.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استخرهای استیکینگ ارز دیجیتال مانند استخرهای استخراج عمل می‌کنند و تمرکز آن‌ها بر روی دریافت سود بیشتر است. این روش جایگزینی مناسب برای استخراج است که با نگهداری‌اش در ولت به تامین امنیت در بلاک چین هم کمک می‌کند. اگر بخواهیم در یک جمله استیک ارز دیجیتال را توضیح دهیم، به نگهداری ارز و دریافت پاداش استیکینگ می‌گویند. در دنیای رمز ارزها دو مدل Staking وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1.  استخر‌هایی که مستقیما از توکن‌های اصلی پشتیبانی می‌کنند
  2. استخرهایی که با چند بلاک چین هستند

درصد تایید کردن یک بلاک در این شرایط به میزان بزرگی استخرها بستگی دارد! یعنی هر اندازه استخری وسعت بیشتری دارا باشد، به همان اندازه شانس انتخاب یک بلاک هم بالاتر می‌رود.

برای انجام استیکینگ رمز ارزها شما دو راه پیش رو دارید:

  1. نگهداری ارز دیجیتالی در ولت
  2. خرید رمز ارز در یک صرافی ارز دیجیتال و نگهداری آن

الگوریتم Proof of Stake چیست؟

برای درک بهتر ارتباط استخر استیکینگ و بلاکچین نیاز است تا در مورد الگوریتم PoS که مخفف عبارت Proof of Stake است، توضیحاتی بدهیم. این مکانیزم به عنوان مکانیزم اجماع در شبکه بلاکچین شناخته می‌شود. در واقع وظیفه این مکانیزم حفظ امنیت شبکه بلاکچین است.

با استفاده از الگوریتم PoW تمامی تراکنش‌ها در یک بلاک جا می‌گیرند و سپس با اتصال بلاک‌ها به یکدیگر، شبکه بلاکچین ایجاد می‌شود. در مکانیزم Pow که به معنای اثبات کار و مخفف کلمه Proof of Work است، ماینرها برای اینکه بتوانند مسائل ریاضی را حل کنند با یکدیگر رقابت دارند. چنانچه ماینری بتواند به نسبت رقبای خود مسائل را زودتر حل کند، این اجازه را دارد که یک بلاک دیگر به شبکه بلاکچین اضافه کند.

در شبکه غیر متمرکز می‌توان الگوریتم PoW را به عنوان الگوریتمی بسیار قوی دانست اما نقطه ضعف آن زیاد شدن محاسبات است. ماینینگ کردن در تکنولوژی بلاک چین به خاطر حفظ امنیت آن انجام می‌شود. کسانی که جزو طرفداران مکانیزم PoW هستند، بر این باورند که حفظ امنیت بلاکچین ضروری است و این نکته حجم محاسبات زیاد را توجیه می‌کند. اما برخی هم در مقابل این افراد جبهه می‌گیرند و با بیان این نکته که می‌توان بدون انجام محاسبات سنگین امنیت شبکه را هم حفظ کرد، باور آن‌ها را قبول ندارند.

در اینجاست که الگوریتم PoS وارد میدان می‌شود. هدف این الگوریتم نگهداری رمز ارز است. در مکانیزم PoS شبکه این اجازه را به کاربران خواهد داد تا با تایید کردن بلاک‌های جدید و ایجاد بلوک‌های تازه به ادامه روند شبکه کمک کنند. در واقع الگوریتم PoS در بازه‌های زمانی مشخصی و بر اساس پروتکل‌ها و قوانین خاصی این کار را انجام می‌دهد. در PoS هر کاربری که کوین بیشتری نگهداری کند، برای حق تایید بلاک شانس بیشتری دارد.

تفاوت‌های PoW و PoS

در PoW بلاک‌ها با استخراج ارز و ماینینگ ایجاد می‌شوند ولی در PoS بلاک جدید به واسطه استیکینگ ایجاد خواهد شد. تصویر زیر شرح کاملی از تفاوت‌های این دو الگوریتم است:

فرق PoW و PoS

روش کار استیکینگ ارز دیجیتال

با درگ الگوریتم PoW و PoS به ارتباط استخر استیکینگ و بلاک چین بیشتر پی می‌بریم. اما حالا می‌خواهیم روش کار Staking ارز دیجیتال را توضیح دهیم.

استیکینگ در واقع تشکیل شده از کاربرانی است که میزانی مشخصی از کوین‌ها را در بلاک چین نگهداری می‌کنند. پس از این بر اساس پروتکل‌ها و قوانین شبکه، یکی از کاربران انتخاب می‌شود تا تراکنش‌ها را تایید کرده و بلاک جدیدی به وجود آورد. یکی از مزایای این روش این است که نیازی به خرید تجهیزات ندارید. در واقع در الگوریتم اثبات کار یا PoW برای اینکه بلاک جدیدی ایجاد شود نیاز به تجهیزات قدرتمند از جمله ماینرهای قوی بود اما در روش PoS نیازی به انجام این کار نیست.

استخر استیکنیگ چیست؟

حال که به تمام توضیحات در مورد استیکینگ اشاره کردیم بهتر است در مورد استخر استینگ هم توضیح دهیم. استخر استینگ در برابر استیکینگ انفرادی روش بهتری است. در این روش سود بیشتری به دست می‌آورید و در مواقعی که کوین‌های موجود کم هستند بهترین گزینه شناخته می‌شود. در واقع عملیات Staking در روش استخر توسط برخی شرکت‌ها انجام می‌شود اما اگر نتوانستید به شرکتی اعتماد کنید و شیوه کار آن‌ها مشخص نبود، بهتر است که به صورت انفرادی عملیات استیکینگ را انجام دهید.

اما برای درک ارتباط استخر استکینگ و بلاک چین بهتر است بدانید که انتخاب استخرها به معنی شانس بیشتر برای معتبر شدن یک بلاک و دریافت پاداش است. در روش فردی همواره ارتباط به سرور برای افراد کاری سخت و مشکل است چرا که نیاز به اینترنت قوی دارند ولی از آن‌جا که استخرها وسعت بیشتری دارند، تجهیزات قوی‌تری هم دارند و همواره شانس‌شان نسبت به روش انفرادی بیشتر است.

نحوه محاسبه پاداش استیکینگ

برای درک ارتباط استخر استیکینگ و بلاک چین می‌خواهیم در مورد نحوه محاسبه پاداش استیکنگ‌ها توضیح دهیم. در این فرایند، در هر شبکه، بر اساس پروتکلی خاص، پاداش مشخص می‌شود. در شبکه‌های بلاک چینی که  بر اساس PoS فعالیت دارند، چند معیار خاص برای تشخیص پاداش وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • میزان کوین ذخیره شده توسط کاربر
  • مدت زمان نگهداری کوین توسط کاربر
  • میزان تمام کوین‌های ذخیره شد در شبکه
  • نرخ تورم
استیکینگ ارزدیجیتال در استخر

ارتباط استخر استیکینگ و بلاک چین

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب دادیم، با ارتباط استخر استیکینگ و بلاک چین آشنا شدید. دانستیم که تمام این فرایندها با کمک تکنولوژی و الگوریتم‌های دنیای وسیع بلاکچین امکان‌پذیر است. در واقع در استخر استینیک کاربران با نگهداری رمز ارزها، سود به دست می‌آورند و با این کار به امنیت شبکه بلاک چین هم کمک می‌کنند. Staking در سال ۲۰۱۲ توسط Sunny King و Scott Nadal معرفی و از آن پس توسط بسیاری از کاربران شناخته شد. امروزه بسیاری از کاربران به جای استفاده از الگوریتم PoW و خرید تجهیزات قدرتمند، از مکانیزم PoS استفاده می‌کنند. شما بین استخراج و استیکینگ کدام را انتخاب می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا