آموزش تریدتریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

معرفی سویینگ تریدینگ و استراتژی های طلایی برای موفقیت در آن

معاملات در بازار ارزهای دیجیتال تنوع زیادی دارند. یک معامله‌گر می‌تواند انتخاب کند که از طریق کدام استراتژی معاملاتی خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهد. همین موضوع باعث شده دنیای ارزهای دیجیتال جذابیت زیادی پیدا کند.

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یک سبک معاملاتی است که به بین فعالان عرصه ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله هر آنچه که لازم است در مورد سوئینگ تریدینگ به عنوان بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را بدانید پیدا خواهید کرد.

فهرست مطالب

سوئینگ تریدینگ چیست؟

سوئینگ تریدینگ را با نام معاملات نوسانی نیز می‌شناسند. معاملات نوسانی به دنبال این است که بتواند در هر نوع از ابزار مالی به سودهای کوتاه‌مدت و همچنین میان‌مدت دسترسی پیدا کند. هدف سوئینگ تریدینگ این است که سودهای مورد نظر را تا چند روز و نهایت تا چند هفته به دست آورد.

معامله‌گرانی که از این سبک معاملاتی استفاده می‌کنند برای اینکه بتوانند فرصت‌های برتر را برای انجام معامله پیدا کنند به سراغ تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می‌روند. این دو تحلیل آن‌ها را به نتایج قابل قبولی می‌رساند.

به طور کلی سوئینگ تریدینگ در یک برنامه معاملاتی می‌تواند یک موقعیت طولانی و حتی کوتاه را نگه دارد. این نگه داشتن بیشتر از چند هفته طول نمی‌کشد و حداکثر زمانی که برای نگهداری اختصاص می‌دهد یک ماه است. کسانی که نمی‌خواهند هزینه و زمان زیادی برای یادگیری این استراتژی بگذارند، روش سوشال تریدینگ برای آن‌ها مناسب است.

تغییر محدوده زمانی تعیین شده در معامله

کار با سوئینگ تریدینگ توسط معامله‌گر

این محدوده زمانی نمی‌تواند همیشه ثابت باشد. چون معامله در بازار ارزهای دیجیتال بالا و پایین زیادی دارد. به همین دلیل امکان دارد زمان برخی از معاملات بیشتر طول بکشد اما ممکن است معامله‌گر آن را یک معامله نوسانی به حساب آورد.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که سوئینگ تریدینگ در یک مرحله که فرد در حال معامله است تمام شود. اما برای اینکه معامله در یک فاز به اتمام برسد نیازمند یک شرایط بی‌ثبات است که معمولا این شرایط به ندرت پیش می‌آید.

معامله‌گران به سراغ انجام معاملات نوسانی می‌روند، چون می‌خواهند روی تغییرات بزرگی که در قیمت‌ها رخ می‌دهند به تسلط کامل برسند. برخی از معامله‌گران ارزهای نوسان‌دار را انتخاب می‌کنند و انتخاب معامله‌گران دیگر ارزهایی است که کمترین نوسان را دارند. تفاوتی ندارد که در کدام دسته قرار می‌گیرد، باید بدانید سوئینگ تریدینگ به خوبی روند حرکت قیمت یک دارایی را مشخص می‌کند.

تفاوت سوئینگ تریدینگ با هودل (HODL) این است که در هودل برای شناسایی ظرفیت‌های یک ارز دیجیتال باید تحقیقات زیادی انجام دهید. اما در سوئینگ تریدینگ معامله‌گر اخبار مربوط به یک ارز را دنبال می‌کند.

با مشخص شدن این روند حرکتی، سرمایه معامله‌گر به سمت یک موقعیت بسیار خاص و جدید منتقل می‌شود. در صورتی که حرکت‌های قیمت، روند مثبتی داشته باشد، سودهای قابل توجهی نصیب معامله‌گر خواهد شد. معامله‌گران بعد از اینکه روی یک قسمت از حرکت پیش‌بینی شده قیمت به تسلط رسیدند، همان جا متوقف نمی‌شوند، بلکه به سمت فرصت‌های جدید می‌روند تا سود بیشتری کسب کنند.

ویژگی برتر سوئینگ تریدینگ

بررسی استراتژی سوئینگ تریدینگ توسط معامله‌گر

یکی از ویژگی‌های مثبتی که سوئینگ تریدینگ دارد مربوط به معامله‌گرانی است که در کنار انجام معامله کارهای دیگری هم انجام می‌دهند. افرادی که شاغل یا دانشجو هستند و این امکان که هر لحظه به سیستم دسترسی داشته باشند را ندارند این سبک معاملاتی برای آن‌ها مناسب است.

احتیاجی نیست که به صورت دائم معاملات نوسانی خود را زیر نظر بگیرید. وقتی یک بار تحلیل‌های دقیق را انجام دادید و تجربه انجام چند معامله مختلف را به دست آوردید، می‌توانید تنها روزی چند دقیقه به معاملات خود سر بزنید و وضعیتی که دارند را مورد بررسی قرار دهید.

سوئینگ تریدینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

سبک معاملاتی سوئینگ تریدینگ برای افرادی که عادت دارند مدام پای سیستم باشند نمی‌تواند گزینه خوبی باشد. ممکن است این افراد با مشاهده نوسانات کوتاه‌مدت از وضعیتی که می‌تواند منجر به سود شود، فاصله بگیرند.

همچنین امکان دارد معامله‌گر طبق سبک این معامله پیش نرود و معاملاتی را که از هیچ قاعده مشخصی پیروی نمی‌کنند، انجام دهد. در این صورت از سودی که می‌توانست به دست آورد فاصله می‌گیرد. به طور کلی می‌توانید وضعیت بازار را بررسی کنید و به نتیجه‌ای برسید، اما نوسانات بخش جدایی‌ناپذیر از بازارهای ارز دیجیتال هستند. نوسانات می‌توانند کم یا زیاد باشند.

اگر به سراغ انجام سوئینگ تریدینگ می‌روید، حتما به حد ضرر (stop loss) توجه کنید و آن را بالاتر در نظر بگیرید. فراموش نکنید وقتی حد ضرر را بالا حساب کنید باعث می‌شود به سرمایه بیشتری احتیاج پیدا کنید. کسانی که از سوئینگ تریدینگ استفاده می‌کنند به سرمایه‌های بیشتری نیاز دارند.

معامله‌گر در حال تحلیل نمودار سوئینگ تریدینگ

نکته مهمی که باید برای این سبک از معامله در نظر بگیرید صبور بودن است. باید منتظر باشید تا بازار به سمت هدفی که شما آن را تعیین کرده‌اید برود. علت شکست برخی از معامله‌گرها نیز همین است. آن‌ها اجازه نمی‌دهند بازار به سمت هدف مورد نظر حرکت کند.

سوئینگ تریدینگ چه مزایا و معایبی دارد؟

برای آشنایی بیشتر با سبک معامله سوئینگ تریدینگ لازم است که اطلاعات مهمی در مورد مزایا و معایب آن داشته باشید. این موضوع دید خوبی به شما می‌دهد تا تردیدهایی که برای انتخاب یک سبک معاملاتی دارید را برطرف کنید. مزایا و معایب Swing Trading را در ادامه بخوانید.

مزایای سوئینگ تریدینگ

  • مدت زمانی که سوئینگ تریدینگ برای انجام یک معامله صرف می‌کند از زمان معاملات روزانه (Day Trading) کمتر است.
  • چون معاملات نوسانی، نوسانات بازار را به صورت عمده بررسی می‌کنند در این صورت می‌توانند ظرفیت کسب حداکثر سود در کوتاه‌مدت را بیشتر کنند.
  • در این سبک معاملاتی امکان استفاده از سرمایه‌های خود به صورت مفیدتری وجود دارد و همچنین می‌توانید بازده خود را نیز بهبود ببخشید.

معایب Swing Trading

  • خطرهای بازار یک شبه و آخر هفته برای معاملات سوئینگ تریدینگ وجود دارد و معامله‌گران باید به این نکته آگاه باشند.
  • اینکه بازار به صورت ناگهانی مسیر خود را تغییر دهد می‌تواند ضررهای زیادی به معامله‌گران وارد کند.
  • چون این معامله روی حرکت‌های کوچک بازار تمرکز می‌کند در این صورت امکان از دست رفتن سودهای ناشی از حرکات بلند مدت وجود دارد.
  • در سبک معاملاتی سوئینگ تریدینگ معامله‌گر باید کارمزد بیشتری پرداخت کند.
  • نوسانات زیادی برای معاملات سوئینگ تریدینگ وجود دارند.
معایب Swing Trading

استراتژی‌های طلایی برای موفقیت در سوئینگ تریدینگ

قبل از اینکه به سراغ انجام سبک معاملاتی سوئینگ تریدینگ بروید، باید بدانید که موفق‌ترین افراد در ای‍ن حوزه، از استراتژی‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. این استراتژی‌ها توسط معامله‌گران حرفه‌ای تضمین شده‌اند و می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. مهم‌ترین استراتژی‌های طلایی برای موفق شدن در معاملات نوسانی را در ادامه بخوانید.

حضور قدرتمند قبل از شروع بازار جهانی

کلیه افرادی که از معاملات نوسانی استفاده می‌کنند باید قبل از آغاز بازار جهانی فارکس (Forex) خودشان را برای انجام معاملات آماده کنند. در این زمان فرد می‌تواند بازار هدف را به خوبی مشخص کند. انتخاب زمانی که بازار نوسان زیادی دارد گزینه خوبی نیست و درصد اشتباه را افزایش می‌دهد.

آگاهی از شرایط بازار در ساعت اولیه آن

یکی از نکات مهمی که معامله‌گر در سوئینگ تریدینگ باید به آن واقف باشد این است که وقتی بازار شروع به کار کرد زمان مناسبی است که از وقایع روز بازار با خبر شوید. برای اطلاع از رویدادهای مهم بهتر است که به سایت‌های رسمی و معتبر مراجعه کنید. وقتی بازار آغاز به کار می‌کند روی احساسات کلی بازار، احساسات بخش‌ها گوناگون و همچنین اطلاعات مهم در مورد دارایی‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

انتخاب بهترین موقعیت برای انجام معامله

شناسایی موقعیت انجام سوئینگ تریدینگ

در سوئینگ تریدینگ تحقیقی که قبل از شروع بازار و در ساعت‌های ابتدایی آن انجام می‌شود اطلاعات مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اولین قدمی که بعد از پیدا کردن بازار هدف مورد نظر باید انجام دهید تحلیل تکنیکال و بنیادی است. از آنجایی که در معامله نوسانی معامله‌گر می‌تواند درجه ریسک را پایین‌تر در نظر بگیرد، این موضوع معامله‌گر را به سمت انجام معاملاتی می‌کشاند که از سوددهی بالاتری برخوردار هستند.

مهم‌ترین استراتژی‌های معاملات نوسانی

سبک معاملاتی سوئینگ تریدینگ از استراتژی‌های ویژه‌ای برخوردار است. از این استراتژی‌ها برای پیاده‌سازی معاملات Swing Trading استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کنند که یک معامله پُر سود را تجربه کنید. مهم‌ترین استراتژی‌های پیاده‌سازی معاملات نوسانی به شرح زیر هستند:

استراتژی کراس اوور (Cross Over)

کراس اوور یک نقطه از نمودار معاملاتی به حساب می‌آید. در کراس اوور برخورد قیمت یک دارایی و یک اندیکاتور (Indicator) صورت می‌گیرد. همچنین این دو مورد می‌توانند از کنار یکدیگر نیز عبور کنند. کراس اوور بهترین استراتژی برای بررسی عملکرد ابزارهای مالی است. با این استراتژی فرد می‌تواند تغییراتی که ممکن است در یک بازار مالی رخ دهد را پیش‌بینی کند.

استراتژی الگوی سر و شانه سقف (Top Head and Shoulders)

استراتژی سر و شانه در سوئینگ تریدینگ یک الگوی بسیار اساسی است. وقتی آن را روی نمودار مشاهده می‌کنید نشان می‌دهد که سقوط ارز دیجیتال در حال رخ دادن است. اگر به دنبال یک الگوی مناسب برای تحلیل تکنیکال می‌گردید، الگوی سر و شانه می‌تواند برای شما مناسب باشد.

بررسی الگوی سر و شانه سقف

شکل این الگو ساده است و معامله‌گران وقتی آن را می‌بینند به راحتی الگوی سر و شانه را تشخیص می‌دهند. شکل‌گیری این استراتژی با استفاده یک خط مبنا که آن را گردن می‌نامند و سه قله که نشان دهنده سقف قیمتی است صورت گرفته است. آن قله‌ای که در وسط قرار دارد بالاترین سطح را نشان می‌دهد.

به طور کلی از الگوی سر و شانه در سوئینگ تریدینگ برای بررسی تغییر روند از صعودی به نزولی استفاده می‌کنند. زمانی که معامله‌گر به سراغ استفاده از این الگو می‌رود نشان می‌دهد که دیگر خبری از روند صعودی نیست و باید برای کاهش ضرر اقدامات اساسی را انجام دهد.

استراتژی الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)

الگوی فنجان و دسته در سوئینگ تریدینگ در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد. از الگوی فنجان و دسته به عنوان الگوی بازگشت صعودی نیز یاد می‌کنند. این الگو بعد از روند نزولی خودش را نشان می‌دهد. معامله‌گران این الگو را در سوئینگ تریدینگ به کار می‌گیرند تا بتوانند فرصت‌های معاملاتی جدید برای خرید را به دست آورند.

استراتژی الگوی پرچم (Flag) و پرچم سه گوش (Pennants)

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که برای پیاده‌سازی معاملات سوئینگ تریدینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، الگوی پرچم و پرچم سه گوش است. این الگوها می‌توانند روند حرکت را به خوبی نشان دهند. شکل‌گیری این الگو در روند رخ می‌دهد و زمانی شکسته می‌شود که حجم بالایی وجود داشته باشد.

آموزش سوئینگ تریدینگ برای انجام معاملات

آموزش استفاده از Swing Trading

برای استفاده از این سبک معاملاتی باید گام‌هایی را طی کنید. این گام‌ها به درک بهتر سوئینگ تریدینگ کمک زیادی می‌کنند. گام‌های زیر را دنبال کنید:

گام اول: بررسی روند کلی در سوئینگ تریدینگ

روند کلی در Swing Trading

لازم است که معامله‌گر با استفاده از تحلیل‌های مختلف به بررسی روند صعودی و نزولی بپردازد. معامله‌گر باید این روند را در بازه زمانی هفتگی یا ماهانه روی نمودار مشخص کند.

گام دوم: بررسی دقیق سیگنال‌های برگشت روند

سیگنال‌های برگشت روند در Swing Trading

بررسی دقیق سیگنال‌های برگشت روند به شما کمک می‌کند که بهترین نقطه برای شروع معامله را پیدا کنید. در این گام معامله‌گر می‌تواند از حرکت قیمت بیشترین سود را ببرد. معامله‌گر برای این بررسی باید نمودارها را با دقت زیاد تحلیل کند تا به نتیجه مورد نظر برسد.

گام سوم: شناسایی بهترین نقطه برای ورود به معامله

بهترین نقطه برای ورود به معامله در سوئینگ تریدینگ

زمانی که معامله‌گر با دقت زیاد سیگنال‌های برگشت روند را بررسی کرد، در این گام یک بار دیگر روی نمودار تمرکز می‌کند. تحلیل‌گر با زوم کردن روی نمودار به دنبال بازه‌های زمانی کوتاه می‌گردد تا به سوئینگ تریدینگ ورود کند. برای اینکه تحلیل معامله‌گر با خطایی روبه‌رو نشود از تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و همچنین بررسی احساسات کلی بازار استفاده می‌کند.

گام چهارم: بررسی اهداف و قیمت‌ها

بررسی اهداف و قیمت‌ها در نمودار برای Swing Trading

افرادی که از سوئینگ تریدینگ استفاده می‌کنند معمولا به دنبال این هستند تا از نوسانات بزرگ بازار سود ببرند. برای اینکه محدوده‌های خطرناک را شناسایی کنند و به آن‌ها وارد نشود از این موارد استفاده می‌کنند:

  • خط حمایت و مقاومت
  • سطوح فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci retracement)
  • فیبوناچی اکستنشن (Fibonacci Extension)

وقتی معامله‌گرها به سطح مقاومت نزدیک می‌شوند در آن صورت اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند تا به سود برسند. همچنین ممکن است بر اساس تحلیل‌هایی که انجام می‌دهند اقدام به حفظ پوزیشن‌ها کنند و باعث افزایش حجم آن‌ها شوند.

گام پنجم: تعیین حد ضرر در سوئینگ تریدینگ

stop loss در سوئینگ تریدینگ

گام پنجم از آموزش Swing Trading مربوط به تعیین حد ضرر می‌شود. با استفاده از استراتژی حد ضرر معامله‌گر می‌تواند ریسک‌ها را مدیریت کند و ضرر را تا حد زیادی کاهش دهد. حد ضرر در معاملات سوئینگ تریدینگ به کمک معامله‌گر می‌آید. برای اینکه در معاملات نوسانی سود ببرید بهتر است که حد ضرر را ۲ تا ۵ درصد در نظر بگیرید.

این درصدی که تعیین کردیم، بسیار کلی است. معامله‌گر خودش در جریان معامله‌ای که در حال انجام آن است قرار دارد؛ بنابراین فرد می‌تواند حد ضرر را بر اساس درجه تحمل ریسک و همچنین شرایطی که در بازار وجود دارد، تعیین کند.

آشنایی با اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ

اندیکاتور یک ابزار بسیار مهم برای تحلیل است. اندیکاتور از محاسبات دقیق ریاضی استفاده می‌کند تا بازار را بررسی کنند. این بررسی باعث می‌شود که معامله‌گر، مهم‌ترین تصمیمات معاملاتی را بگیرد. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به معامله‌گران کمک می‌کنند که روند صعودی یا نزولی بودن بازار را دقیق بررسی کنند. مهم‌ترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ به شرح زیر هستند:

اندیکاتورهای تشخیص روند

این اندیکاتور به معامله‌گر کمک می‌کند تا حرکت بازار را بررسی کند. معامله‌گر با این اندیکاتور متوجه جهت حرکت بازار یا عدم حرکت آن می‌شود. از این اندیکاتورها برای خنثی کردن نوسان قیمت موجود استفاده می‌کنند.

اندیکاتور مومنتوم (Momentum)

اندیکاتور مومنتوم  در Swing Trading

اندیکاتور مومنتوم Momentum در سوئینگ تریدینگ به بررسی حرکت روند می‌پردازد. کاربرد این اندیکاتور برای نشان دادن میزان قوی بودن روند است. معامله‌گران برای اینکه مطمئن شوند در حرکت روند تغییری رخ می‌دهد یا نه از اندیکاتور مومنتوم استفاده می‌کنند. برای اینکه سطوح اشباع خرید و فروش برای معامله‌گر روشن شود نیز این اندیکاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور حجم معاملات (volume)

همان‌طور که از این اندیکاتور سوئینگ تریدینگ نیز مشخص است از آن برای بررسی حجم معاملات استفاده می‌کنند. این اندیکاتور همچنین می‌توانند میزان فعالیت خرید و فروش معامله‌گر را در یک بازه زمانی مشخص با جزئیات دقیق نشان دهد.

 سوئینگ تریدینگ، سبک معاملاتی کاربردی در دنیای رمز ارزها

در این مقاله مطالب مهمی را در رابطه با سوئینگ تریدینگ مورد بررسی قرار دادیم. Swing Trading به عنوان یک استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی بورس و ارز دیجیتال کاربرد دارد. توصیه می‌کنیم در کنار سایر سبک‌های معاملاتی خود Swing Trading را نیز قرار دهید تا میزان کسب درآمد و سود خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. شما تجربه استفاده از این استراتژی را دارید؟

سؤالات متداول

مهم‌ترین نکته در سوئینگ تریدینگ چیست؟

مهم‌ترین نکته این است که نقطه ورود و خروج در معامله را با استفاده از تحلیل‌ها به صورت دقیق تعیین کنید.

چه تفاوتی بین سوئینگ تریدینگ و معاملات روزانه وجود دارد؟

معاملات روزانه تنها یک روز نگهداری می‌شوند اما در سوئینگ تریدینگ معاملات از چند روز تا چند هفته نگهداری می‌شوند تا شرایط برای معامله مناسب شود.

۱۴

سویینگ تریدینگ

گام قبلی (۱۴/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
اشکان حسن زاده
اشکان حسن زاده
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید وقتی در این استراتژی تحلیل تکنیکال انجام میدیم باید تحلیل مون از کدوم روش باشه ؟ یعنی مثلا باید پرایس اکشن باشه

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل

سلام ممنون
هر کسی بنا به شخصیت تریدی خودش می‌تونه استراتژی مخصوص به خودش رو بچینه. فرمول ثابتی وجود نداره؛ ممکنه یه استراتژی برای یک نفر جواب بده ولی نفر بعدی نتونه ازش به خوبی استفاده کنه.

اشکان حسن زاده
اشکان حسن زاده
2 ماه قبل
پاسخ به  آرن امیریان

سلام ممنون مثلا میتونیم برای انجام تحلیل تکنیکال از استراتژی پرایس اکشن استفاده کنیم ولی خودمون در آن تغیراتی استفاده کنیم ؟یا اصلا خودمون یکی درست کنیم

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل

سلام مجدد
بله می‌تونید استراتژی‌های خودتون رو بسازید و به نسبت نیازتون، اندیکاتورها رو هم حتی شخصی‌سازی کنید.

اشکان حسن زاده
اشکان حسن زاده
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید در این استراتژی هر وقت خواستیم تحلیل تکنیکال انجام دهیم باید حتما تایم فریم ما هفتگی باشه؟ممنون که جواب میدین

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل

سلام
هدف معامله گران سویینگ، گرفتن نوسانات بازار در بازه زمانی چند روزه تا یک هفته است. بنابراین بهتر است تحلیل تکنیکال هم در همین بازه زمانی انجام شود.
اما توجه کنید الزامی برای این مساله وجود ندارد و گاها شما میتوانید از تایم فزایم های کمتر برای شناسایی نوسانات و تایم فریم های بالاتر برای تایید نوسانات کمک بگیرید.

اشکان حسن زاده
اشکان حسن زاده
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید درصد حد ضرر چقدر باشه

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل

سلام
وقت به خیر
اشکان جان حد ضرر در سویینگ تریدینگ می‌تواند بر اساس تحمل ریسک هر فرد و شرایط بازار متغیر باشد. اما معمولا این عدد حدود ۲ تا ۵ درصد پوزیشن خود در نظر بگیرید.

اشکان حسن زاده
اشکان حسن زاده
3 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

ممنون

دکمه بازگشت به بالا