مقالات ارز دیجیتال

تفاوت های بین IDO و ICO؛ عرضه اولیه کوین بهتر است یا عرضه اولیه دیفای؟

در دنیای ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی برای راه اندازی پروژه‌ها و جمع‌آوری سرمایه وجود دارد. ICO (عرضه اولیه کوین) یا IDO (عرضه اولیه دیفای) از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. عرضه اولیه را می‌توان یک کپی برداری از نمونه سنتی بازار بورس دانست. در حال حاضر شاهد عرضه بسیاری از توکن‌ها بر بستر صرافی ارز دیجیتال هستیم. اما ICO و IDO چیست و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ شرکت در عرضه‌های اولیه چه سودی برای سرمایه‌گذاران دارد؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و در مورد تفاوت های بین  این دو نوع از عرضه اولیه صحبت خواهیم کرد.

 ICO (عرضه اولیه کوین) چیست؟

عرضه اولیه سکه

عرضه اولیه سکه (ICO) در واقع همان پیش فروش ارزهای دیجیتال جدید است که قرار است به بازار معرفی شوند. هدف از این پیش فروش تامین مالی و پیشرفت سریع‌تر طرح‌هایی هست که در دست اجرا هستند.

اما افراد چرا باید عرضه اولیه بخرند؟ بررسی وضعیت عرضه‌های اولیه ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر نشان داده است که در اغلب موارد سودده بوده است و به همین دلیل افراد زیادی اقدام به خرید آن می‌کنند. زیرا هنگام خرید این عرضه، قیمت آن‌ها بسیار مناسب است و امکان فروش توکن خریداری شده در آینده با قیمت بالاتر وجود دارد. از طرف دیگر عرضه اولیه توکن‌ها دارای برخی از مزایا است که سرمایه‌گذاران تمایل دارند از آن بهره‌مند شوند.

مزایا و معایب ICO

از مهم‌ترین مزایای می‌توان به قدرت نقدشوندگی بسیار بالا و بازدهی زیاد آن‌ها اشاره کرد. البته باید توجه داشت که برخی از پروژه‌ها نیز ممکن است کلاهبرداری باشد و برای سرمایه‌گذاران نتیجه‌ای جز ضرر و زیان مالی نداشته باشد. 

IDO چیست؟

عرضه اولیه دیفای

عرضه اولیه دیفای یکی از جدیدترین روش‌های تامین سرمایه برای پروژه‌های حوزه دیفای و صنعت ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز است. پروژه ravenprotocol اولین پروژه‌ای بود که از عرضه دیفای برای جمع‌آوری سرمایه استفاده کرد. این پروژه بسیار موفق عمل کرد و توکن آن در صرافی بایننس لیست شد. نکته جالب توجه در ارتباط با پروژه Raven این است که تیم توسعه‌دهنده آن در وبلاگ خود بیان کرده‌اند که در ابتدا به درستی نمی‌دانستند عرضه اولیه دیفای چیست و انتظار چنین نتیجه‌ای را هرگز نداشتند.

هر چند عرضه صرافی‌های غیرمتمرکز یک روش نسبتا جدید برای جذب سرمایه به‌شمار می‌رود اما افزایش آگاهی و آموزش مردم در حوزه دیفای باعث شده است آینده پیش روی IDO روشن باشد و به یک گزینه مناسب برای جذب سرمایه به شمار رود.

مزایا و معایب IDO

ارائه نقدینگی بالا و فوری در هر سطح قیمتی از مهم‌ترین مزایای IDO است. به همین دلیل است که پروژه‌های جدید و استارتاپ‌های ارز دیجیتال به سراغ این گزینه برای معرفی توکن‎های خود می‌روند. همچنین کارمزد عرضه اولیه در صرافی‌های غیرمتمرکز  پایین‌تر از صرافی‌های متمرکز است. شرکت در عرضه دیفای بسیار راحت است و افراد تنها با داشتن یک کیف پول می‌توانند در این پروژه‌ها مشارکت کنند.

از معایب IDO می‌توان به این مورد اشاره کرد که مکانیزمی برای نظارت بر پروژه‌ها نیست و امکان کلاهبرداری پروژه‌ها وجود دارد. از طرف دیگر پروژه‌هایی که قصد دارند توکن خود را به روش IDO منتشر کنند، از قبل شرایطی مانند احراز هویت را تعیین می‌کنند و از آنجایی که اغلب صرافی‌ها به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند؛ کاربران ایرانی در اغلب عرضه‌های اولیه نمی‌توانند مشارکت کنند.

تفاوت های بین  IDO و ICO

تفاوت های بین انواع عرضه اولیه سکه

برخی از افراد هر دو مدل عرضه را یکسان می‌دانند، اما این دو روش‌ تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. IDO به عنوان راه حلی برای مشکلات عمده ICO‌ها به وجود آمده است. به دلیل تمرکززدایی، دسترسی بیشتر، عدم وجود کارمزد و کمیسیون‌های اضافی، مدل جدید توکن سازی می‌تواند به یک استاندارد در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

اما این امر در صورتی امکان‌پذیر است که IDO بتواند چندین مشکل مهم مربوط به اطمینان از دسترسی برابر به فروش توکن برای نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران کوچک و محافظت در برابر طرح‌های Pump and Dump را حل کند. مهم‌ترین اختلاف‌های بین  IDO و ICO عبارتند از:

  • درIDO تلاش‌های بازاریابی بجای اینکه تنها توسط تیم مدیریت پروژه انجام شود توسط صرافی و تیم پروژه انجام می‌شود. در ICO  تمام تبلیغات و بازاریابی بر عهده تیم اجرایی پروژه است.
  • IDO ها پایدارتر هستند زیرا سرمایه‌گذاران تمام توکن‌ها را یکجا دریافت نمی‌کنند. این به دلیل کاهش حجم فروش است.
  • قرار دادن توکن‌ها در صرافی غیرمتمرکز بلافاصله پس از فروش اتفاق می‌افتد.
  • IDO معاملات سریع، نقدینگی بدون وقفه و بدون محدودیت را برای کاربران خود فراهم می‌کند.
  • IDO‌ها نسبت به مدل‌های ICO که قبلا استفاده می‌شد شفاف تر هستند و روش بهتری برای راه اندازی یک پروژه رمزنگاری جدید به شمار می‌روند.
  • یکی دیگر از فرق‌های بین  IDO و ICO مربوط به امنیت است. امنیت در مورد اول بسیار بیشتر است و خطر سرقت اطلاعات بسیار کم است. گزینه دوم مشکلات امنیتی دارد؛ زیرا تراکنش‌ها روی پلتفرم‌های پروژه ICO انجام می‌شوند که ممکن است فاقد اقدامات امنیتی مناسب باشند.

‌ ICO بهتر است یا IDO؟

واقعیت این است که به طور مشخص نمی‌توان گفت که IDOکدام. با پیشرفت فناوری در حوزه ارزهای دیجیتال به ویژه در طول سال‌های اخیر، روش‌های مختلفی برای عرضه اولیه به وجود آمده‌اند. هر مدل ارائه شده برای خدمت به یک هدف یا پاسخگویی به خواسته‌های مخاطب خاص به وجود آمده است. موضوع مهم این است که سرمایه‌گذار بر اساس پیشینه و اهداف خود انتخاب عاقلانه‌ای بر اساس تفاوت های بین  IDO و ICO انجام دهد.

خرید  IDO و ICO  

عرضه اولیه کوین یکی از چالش برانگیزترین موضوعات دنیای ارزهای دیجیتال است. پروژه‌های زیادی از این طریق موفق به جمع‌آوری سرمایه شده‌اند. سودآوری این مدل نیز افراد زیادی را به خرید آن علاقه‌مند می‌کند.

اگر شما هم به دنبال فعالیت در این زمینه هستید حتما قبلا از اقدام و خرید عرضه اولیه به بررسی کامل پروژه‌ها بپردازید. در خصوص تفاوت های بین  IDO و ICO تحقیق کنید و در نهایت با آگهی کامل به سراغ خرید بروید. هرگز فراموش نکنید بازار ارزهای دیجیتال به همان اندازه که می‌تواند پر سود باشد می‌تواند پر خطر نیز باشد  و فعالیت در این حوزه شرایط خاصی را می‌طلبد. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را مطالعه کنید.

عرضه اولیه سکه یا ICO چیست؟

عرضه اولیه سکه در واقع همان پیش فروش ارزهای دیجیتال جدید است که قرار است به بازار معرفی شوند. هدف از این پیش فروش تامین مالی و پیشرفت سریعتر طرح‌هایی است که در دست اجرا هستند.

انواع عرضه اولیه کدام است؟

در دنیای ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی برای راه اندازی پروژه‌ها و جمع‌آوری سرمایه وجود دارد. ICO (عرضه اولیه کوین) یا IDO (عرضه اولیه دیفای) از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. عرضه اولیه را می‌توان یک کپی برداری از نمونه سنتی بازار بورس دانست.

IDO (عرضه اولیه دیفای) چیست؟

IDO مخفف Initial Dex Offering است. عرضه اولیه دیفای یکی از روش‌های جذب سرمایه از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز است. ارائه نقدینگی بالا و فوری در هر سطح قیمتی از مهم‌ترین مزایای IDO است. 

ICO بهتر است یا IDO؟

هر مدل ارائه شده برای خدمت به یک هدف یا پاسخگویی به خواسته‌های مخاطب خاص به وجود آمده است. موضوع مهم این است که سرمایه‌گذار براساس پیشینه و اهداف خود انتخاب عاقلانه‌ای باتوجه ‌به تفاوت های بین  IDO و ICO انجام دهد.

امنیت در ICO بیشتر است یا IDO؟

امنیت در IDO بسیار بیشتر است و خطر سرقت اطلاعات بسیار کم است.ICO امنیت کمتری دارد؛ زیرا تراکنش‌ها روی پلتفرم‌های پروژه ICO انجام می‌شوند که ممکن است فاقد اقدامات امنیتی مناسب باشند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا