بلاکچین

کاربرد های بلاکچین در توسعه صنعت خودروهای الکتریکی و کمک به رشد این صنعت

با توسعه مستمر شهرهای هوشمند، تمرکز بر کنترل ترافیک، شبکه‌های توزیع برق و وسایل نقلیه الکتریکی اصلی‌ترین گزینه‌ها برای حل مسئله کمبود انرژی و مشکلات آلودگی هوا هستند. توسعه ایده‌هایی مانند کاربرد بلاکچین در خودرو برقی علاوه بر این که به شدت مورد توجه جامعه قرار گرفته، از سوی دولت‌های پیشرفته به طور مستمر حمایت می‌شود. پایانه‌های اینترنت اشیا (IoT terminals) کلید تبادل داده‌ای شهرهای هوشمند هستند. اما از آنجایی که شبکه‌های ارتباطی وسایل نقلیه الکتریکی هنوز یکپارچه نشده است، این مسئله می‌تواند پایداری شبکه‌های برق را تحت تاثیر قرار دهد. اما با کمک فناوری بلاکچین می‌توان تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا را به صورت یکپارچه مدیریت کرد. کاربرد فناوری بلاکچین مبتنی بر اینترنت اشیا در وسایل نقلیه الکتریکی و پایانه‌های انرژی به‌ ویژه در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند کمبودها و معایب سیستم‌های موجود را برطرف کرده و کارایی این صنعت را به شدت بهبود بخشد. در این مطلب تاثیر توسعه خودروهای الکتریکی و کاربرد بلاکچین در خودرو را بررسی خواهیم کرد.

مزیت خودروهای برقی

تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین از اصلی‌ترین مسائلی است که بشر امروزه با آن مواجه است. برای نمونه آب شدن یخ‌های قطب می‌تواند تنها پیش درآمدی برای سلسله رویدادهای مخرب بعدی باشد. بنابراین برای دفع اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی به گام‌های موثر بزرگی نیاز است. موتور خودروهای احتراقی یکی از اصلی‌ترین عوامل انتشار آلودگی زیست محیطی محسوب می‌شود که مقادیر زیادی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و سایر هیدروکربن‌ها را تولید می‌کند. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که این‌ مورد ۱۶ درصد از انتشار گازهای آلاینده جهانی را تشکیل می‌دهد. بنابر این گزارشات، نیاز به جایگزینی آنها با خودروهای برقی به شدت احساس می‌شود. چندین کشور برای توقف کامل تولید خودروهای موتور احتراقی در آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به عنوان مثال، ایالات متحده قصد دارد که تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را به صفر برساند. این هدف با مراحلی مانند توقف فروش خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۳۵ به دست خواهد آمد. دستیابی به این مهم نیاز به کاربرد بسیاری از فناوری‌های های‌تک مانند کاربرد بلاکچین در خودرو برقی دارد.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این فناوری مطلب بلاکچین چیست را دنبال کنید.

چالش های فعلی در مسیر توسعه خودروهای برقی

موانع توسعه صنعت خودرو برقی

صنعت خودروهای الکتریکی مانند هر صنعت نوظهور دیگری با چالش‌های اولیه روبه‌روست. هزینه بالای تولید اولیه، دسترسی محدود به زیرساخت‌های شارژ و فضای رانندگی محدود برخی از موانع کلیدی هستند که مانع از گرایش رانندگان به این نوع خودروها می‌شوند. رفع این مشکلات نیاز به نوآوری‌های فناورانه همچون کاربرد بلاکچین در خودرو برقی دارد.

  • کمبود بودجه اختصاص داده شده به صنعت خودروهای برقی یکی از مشکلات در مقابل کاهش آلاینده‌های کربنی است. افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همچنین کاهش قیمت خرید برای جذب بیشتر افرادی که به دنبال تغییر از وسایل نقلیه موتوری ارزان قیمت (ICE) به وسایل نقلیه بدون آلایندگی (ZEV) هستند، ضروری است.
  • کمبود زیرساخت‌های شارژ، مانع بزرگ‌تری در مسیر پذیرش گسترده خودروهای برقی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و مناطق روستایی است. در اجرای شبکه‌های شارژ هزینه‌های زیادی برای فرآیند نصب و همچنین برای نگهداری شبکه مورد نیاز است. مسائل دیگر مربوط به زیرساخت شارژ شامل افزایش هزینه شارژ و  نبود امکان شارژ سریع است که هنوز مورد بحث است.

همان‌طور که می‌دانید تاثیر منفی وسایل نقلیه با سوخت فسیلی در سطح جهانی مشهود است. برای آنکه تاثیر مثبت استفاده از خودروهای برقی به واقعیت تبدیل شود، لازم است که این موانع در سطح جهانی برطرف شود. صنعت خودروهای برقی باید شامل همه کشورها باشد تا شاهد کاهش نرخ انتشار آلاینده‌ها در سراسر جهان باشیم. این را می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌های شارژ و همچنین تسهیل دسترسی به منابع مالی برای رانندگان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به دست آورد. با کاربرد بلاکچین در خودرو برقی می‌توان این مهم را تسهیل کرد. کاربرد بلاکچین در خودرو برقی راه‌حلی منحصر به فرد است که همه کشورهای جهان را بدون در نظر گرفتن شرایط و میزان دسترسی آنها، شامل می‌شود. همچنین این ایده باید از طریق فرهنگسازی گسترده و برشمردن مزایای آن به سمع و بصر مردم جهان برسد تا از آن استقبال شود.

مزایای کاربرد بلاکچین در خودرو برقی

عموم مردم تصور می‌کنند که بلاکچین صرفاً با ارزهای دیجیتال مرتبط است. در حقیقت، بلاک‌چین کاربردهایی فراتر از ارز دیجیتال و در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بانکداری، بیمه، مدیریت زنجیره تامین و غیره را دارد. مزایای بلاکچین، این فناوری را به عنوان راه حلی برای چالش‌های بازار حمل و نقل و خودرو مطرح می‌کند. بلاکچین دارای ویژگی‌هایی است که داده‌ها را غیرمتمرکز و دستکاری آنها را دشوار کرده است. بر اساس این دو ویژگی، اطلاعات ثبت شده در بلاکچین معتبر و قابل اعتماد است. مزایای کاربرد بلاکچین در خودرو برقی و استفاده از آن برای عملیات‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی، توسعه صنایع خودروهای برقی را تقویت می‌کند. ارائه راه‌حل‌های نوآورانه بر پایه فناوری بلاکچین، برای رفع مسائلی مانند عدم اعتماد بین مالکان خودروهای برقی و ارائه‌دهندگان شارژ، حیاتی هستند.

کاهش هزینه های تولید

کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین خودروی برقی

خاصیت شفافیت فناوری بلاکچین باعث می‌شود برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاکچین قابل ردیابی باشند. این ویژگی بلاک‌چین برای ثبت دقیق جزئیات مربوط به زنجیره تامین مواد اولیه مفید است و به سازندگان خودروهای برقی اجازه می‌دهد تا مواد اولیه را رصد کنند. برخی از مواد خام، خصوصاً موادی که از کشورهای توسعه یافته تامین می‌شوند، به سختی قابل ردیابی هستند. چنین موادی قبل از اینکه به کارخانه آورده شوند، چندین بار دست به دست می‌شوند. به کمک فناوری بلاکچین می‌توان از دستکاری مواد خام از منشا تامین تا تحویل به کارخانه، جلوگیری کرد.

همچنین کاربرد بلاکچین در خودرو برقی تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا بر هرگونه انحراف مواد اولیه در فرایند تولید نظارت کنند. علاوه بر همه اینها اگر مشکلاتی در تولید به وجود آید که نیاز به تغییر یا مرجوعی خودروهای تولیدی داشته باشد، ردیابی مبتنی بر بلاک‌چین به سازندگان خودروهای برقی اجازه می‌دهد که فقط خودروهای تولیدی که با استفاده از قطعات یا مواد مسئله‌دار تولید شده را فراخوانی کنند. همه اینها باعث می‌شود زنجیره تامین بسیار دقیق‌تر طی شود و منجر به کاهش هزینه‌های تولید برای سازندگان و قیمت مقرون به صرفه برای مصرف کنندگان گردد.

فعال کردن تجارت انرژی

شارژ خودروی الکتریکی مبتنی بر بلاکچین

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از چالش‌های اصلی مالکیت خودروهای برقی این است که در زمان فعلی، درگاه‌های شارژ خودروها به راحتی در دسترس نیستند. رانندگان باید با در نظر گرفتن قدرت وسیله نقلیه خود، زمان لازم برای شارژ مجدد و دسترسی به پورت‌های شارژ، برای رفت و آمدهای خود برنامه‌ریزی کنند. دارندگان خودروهای برقی معمولاً در رفت و آمدهای طولانی با ترس دائمی تمام شدن باتری مواجهه هستند. این محدودیت بزرگ، بسیاری را از خرید خودروهای برقی منصرف می‌کند. برای مقابله با این مشکل می‌توان از مفهوم شارژ همتا به همتا مبتنی بر بلاک‌چین استفاده کرد.

برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین به دارندگان خودروهای الکتریکی که شارژ خصوصی دارند اجازه می‌دهد تا شارژرهای برقی خصوصی خود را در مواقعی که از آنها استفاده نمی‌کنند، در دسترس عموم قرار دهند.

بنابراین، در صورتی که باتری دارندگان خودرو برقی در طول مسیر حرکت تمام شود، می‌توانند به دنبال شارژرهای خصوصی در نزدیکی خود بگردند. همچنین افرادی که از این شارژهای خصوصی استفاده می‌کنند، از  طریق پلتفرم پول پرداخت خواهند کرد. قرارداد هوشمند تضمین می‌کند که کاربران بیش از حد مجاز شارژ دریافت نکرده و ارائه‌دهندگان شارژ به سرعت پرداخت خود را دریافت می‌کنند. به این ترتیب دارندگان شارژرهای برقی خصوصی با استفاده از پلتفرم‌های ایمن مبتنی بر بلاکچین می‌توانند با به اشتراک گذاشتن شارژرهای بیکار خود، تجارت برق داشته باشند. در نتیجه کاربرد بلاکچین در خودرو برقی با شارژ P2P EV بدون نیاز به سرمایه‌گذاری عمده زیرساخت شارژ موجود گسترش پیدا می‌کند.

شناسنامه دیجیتال خودرو

خریداران خودروهای دست دوم قبل از اینکه بتوانند تصمیم نهایی را برای خرید خود بگیرند، باید جزئیات مربوط به خودرو مانند کارکرد خودرو، وضعیت کابین و بدنه و موتور و جزئیات مربوط به دفعات تعمیر آن، سوابق مربوط به تصادف و بیمه و غیره را بدانند. برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاکچین، فروشندگان خودروهای دست دوم را قادر می‌سازند تا یک شناسه دیجیتالی برای هر خودروی برقی ایجاد کنند. با این کاربرد بلاکچین در خودرو برقی جزئیات ذکر شده در بالا بدون امکان ایجاد دستکاری یا تقلب در بلاکچین ثبت شده و در برنامه مذکور قابل بررسی خواهد بود. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که با گوشی خود یک QR کد را در برنامه فروشنده اسکن کنند. آنها حتی می‌توانند کارشناسان شخص ثالث را برای تایید این جزئیات در مورد یک وسیله نقلیه خاص مشارکت دهند.

تاثیر بلاکچین بر آینده خودروهای الکتریکی

مزایای کاربرد بلاکچین در خودرو

همان‌طور که مشاهده کردید، کاربرد بلاکچین در خودرو طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. افزایش تقاضا برای حمل و نقل پایدار حاکی از آینده‌ای روشن برای صنعت خودروهای برقی است. در آینده، شهرهای هوشمند می‌توانند پروژه های بلاکچین مانند پلتفرم‌های اشتراک انرژی را در سیستم شبکه هوشمند خود ادغام کنند. این ادغام مدیریت انرژی الکتریکی را به سمت مناطقی که بیشتر به آن نیاز است هدایت می‌کند. همانطور که می‌بینیم، مزایای کاربرد بلاکچین در خودرو برقی، مشکلات عمده مربوط خودروهای برقی را حل می‌کند. به این ترتیب، بلاک‌چین به تسریع پذیرش جهانی وسایل نقلیه برقی کمک می‌کند. تولیدکنندگان خودروهای برقی که در ارائه زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند فوراً مزیت رقابتی را نسبت به سایر خودروسازان به دست آورند. تسلا در حال حاضر اقدام به سرمایه‌گذاری هنگفتی در زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
forbes
در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی