اخبار ارزهای دیجیتال

مارکت کپ توکن‌های با پشتوانه طلا به بیش از یک میلیارد دلار رسید

نگرانی‌ها درباره وقوع بحران در بانکداری باعث شده که سرمایه‌گذاران به سمت این نوع دارایی‌ها هجوم بیاورند

مجموع ارزش بازار توکن‌های با پشتوانه طلا بار دیگر به بیش از یک میلیارد دلار رسید. در حال حاضر بعد از رشد ۲.۴ درصدی طی ۲۴ ساعت و گذر حجم معاملات از مرز ۲۵.۵ میلیون دلار، مارکت کپ مجموعاً ۱.۰۲ میلیارد دلار است.

به گزارش والکس و به نقل از Theblock، رقابت بین توکن‌های با پشتوانه طلا شدید است. ارزش بازار پکس گُلد (PAXG) در حال حاضر تقریباً ۵۲۳ میلیون دلار و تتر گُلد (XAUT) حدوداً ۴۹۹ میلیون دلار است. رقیب دیگر، توکن پِرت مینت گُلد (PMGT) با ارزش بازاری بسیار کمتر یعنی ۲.۴۶ میلیون دلار در رده سوم قرار دارد.

قیمت پکس گلد و تتر گلد طی ۲۴ ساعت بیش از دو هزار دلار افزایش یافته که مطابق با قیمت دارایی پایه یعنی طلا بوده است. این رشد بی‌سابقه در بازار توکن طلا نتیجه افزایش قیمت طلا به بالاترین حد خود طی ۱۳ ماه گذشته است، برعکس فلزات صنعتی که در رکود قرار دارند.

توکن‌های با پشتوانه طلا چه هستند؟

همان‌طور که از نام پکس گلد و تتر گلد پیداست، قیمت آن‌ها به طلا بستگی دارد. از آنجایی که از فناوری دفتر کل توزیع شده‌ای مشابه با اتریوم استفاده می‌کنند، به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این امکان را می‌دهند که به راحتی در صرافی‌های متمرکز معامله انجام دهند. شرکت فین‌تک مستقر در نیویورک به نام Paxos Trust Company پکس گلد را صادر می‌کند و تتر گلد را هم شرکت تتر روانه بازار کرده است.

صرافی بایننس و کراکن محبوب‌ترین صرافی‌ها در بین صرافی‌های متمرکز برای پکس گلد هستند، در حالی که بیت فینکس بر بازار تتر گلد تسلط دارد. در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ هم از لحاظ فنی می‌توان این نوع توکن‌ها را معامله کرد اما نقدینگی آن بسیار کمتر است.

دارایی‌های امن در میانه بحران بانکداری غرب

این اولین باری نیست که ارزش بازاری توکن طلا به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. در واقع در سال ۲۰۲۲ اکثراً بالای یک میلیارد دلار بود تا این که در آگوست ۲۰۲۲ نزولی شد. لری سرماک (Larry Cermak)، مدیر عامل The Block، می‌گوید:

یک میلیارد دلار هنوز نسبتاً کم است و این احتمالاً به دلیل این است که برخی از نهنگ‌های رمزارز ترجیح می‌دهند از توکن‌های طلا به جای ذخیره شمش در گاوصندوق خود استفاده کنند.

نگرانی‌ها درباره وقوع بحران در بانکداری غربی باعث شده است که سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن مانند طلا هجوم بیاورند. این نگرانی‌ها می‌تواند به نفع بیت کوین هم باشد. گوتام چوگانی (Gautam Chhugani) می‌گوید:

سادگی رمزارز‌ها به عنوان دارایی‌های دیجیتال، مشکلاتی را که ممکن است مشتریان بانکی با آن روبرو شوند حل می‌کند و مشتریان هم به دنبال دارایی‌ای با ارزش ثابت (استیبل کوین) می‌گردند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
The block
کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا