تریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

آربیتراژ مثلثی چیست؟ معرفی آربیتراژ مثلثی و نحوه استفاده از آن

برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، حتما نباید ترید کنید! بله درست خواندید، ترید ریسک و استرس چشمگیری داشته اما راه‌های کم‌ریسک‌تری ازجمله Triangular arbitrage نیز وجود دارند. اگر شما هم نسبت به کسب درآمد از آربیتراژ مثلثی و کشف مسیری جذاب برای کسب سود کنجکاو هستید با ما در این مقاله والکس همراه باشید تا طی چهار دقیقه با این استراتژی کم‌ریسک آشنا شویم.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ یک استراتژی ترید است که در کلیه‌ی ترندهای بازار و در کلیه بازارهای معاملاتی کاربرد دارد. در این استراتژی معامله‌گران از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال بین دو یا چند صرافی ارز دیجیتال سود می‌کنند. در واقع تریدر با بررسی قیمت در صرافی‌های مختلف، پایین‌ترین قیمتِ دارایی را پیدا کرده و آنرا خریداری می‌کند. سپس دارایی خود را به صرافی با بالاترین قیمت می‌فروشد.

آربیتراژ انواع مختلفی به شرح زیر دارد:

  • آربیتراژ ساده
  • آربیتراژ فرامرزی
  • آربیتراژ همتابه‌همتا (P2P)
  • آربیتراژ مثلثی

برخلاف دیگر روش‌ها که از دو دارایی استفاده می‌کنند، در Triangular Arbitrage بحث استفاده از سه دارایی مطرح است. این اتفاق به‌معنای سوددهی کمترِ دیگر روش‌ها نیست و هرکدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید روش صحیح استفاده از آنها را بدانید. برای داشتن یک منبع درآمد جدید و  آشنایی کامل با این استراتژی جذاب و کم‌ریسک و نحوه اجرای آن، مقاله‌ی آربیتراژ را مطالعه کنید.

آربیتراژ مثلثی چیست؟

در آربیتراژ مثلثی یا Triangular Arbitrage، اختلاف قیمت بین سه دارایی مختلف مطرح است. به بیانی دیگر، ابتدا دارایی رمزنگاری شده‌ی A را با دارایی B معامله می‌کنید و سپس دارایی B را با دارایی C مبادله کرده و در نهایت دارایی C را با دارایی A ترید می‌کنید. این‌کار تا زمان باقی ماندن اختلاف قیمت بین دارایی‌ها انجام می‌شود. خریدوفروش سه دارایی مختلف دلیل نام‌گذاری این مدل است.

با این حال انجام این مدل از آربیتراژ به همین سادگی نیست و پیچیدگی فراوانی دارد. برای انجام موفقیت‌آمیز این استراتژی باید تفاوت قیمت‌ها را شناسایی کرده، جفت‌ارزهای مختلف را به‌طور همزمان ترید کنید و مدیریت ریسک را به‌خوبی انجام دهید. علاوه‌بر این موارد، بازار ارزهای دیجیتال سرشار از نوسان است و قیمت‌ها دائما تغییر می‌کنند، به همین دلیل باید معاملات خود را به‌سرعت انجام دهید.

روند آربیتراژ مثلثی

بنابر تفاوت قیمت‌ها، دو روش برای استفاده از آربیتراژ مثلثی به شرح زیر وجود دارد:

  • خرید-خرید-فروش
  • خرید-فروش-فروش

برای مدیریت ریسک، انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و جلوگیری از هدررفتِ فرصت‌ها و اجرای استراتژیِ پیچیده‌ی Triangular Arbitrage می‌توانید از ربات‌های آربیتراژگر استفاده کنید.

ربات‌های آربیتراژگر چگونه کار می‌کنند؟

پلتفرم‌های Arbitrage خودکار از الگوریتم‌های مختلف برای شناسایی اختلاف قیمت بین دارایی‌های مختلف استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها بازار را زیر نظر داشته و پس از مشاهده‌ی شرایط مورد نظر وارد عمل می‌شوند. این ربات‌ها آربیتراژ یا ترید را انجام می‌دهند و می‌توانید قوانینی را ازجمله حدضرر و خروج از یک معامله را برای آنها تعیین کنید.

ربات آربیتراژگر

بازار ارزهای دیجیتال با ۲۰۰ کیلومتربرساعت در حال حرکت است اما ربات‌های آربیتراژ تراکنش‌های خود را در کسری از ثانیه انجام داده و بازار را شکست می‌دهند. گاهی اوقات فرصت‌های مناسب در چند ثانیه از بین می‌روند و به همین خاطر بهتر است شکار آنها را به ربات‌های Arbitrage بسپارید.

داستان ربات‌های معامله‌گر به همین‌جا ختم نمی‌شود و این ابزارهای شگفت‌انگیز زندگی را برای تریدرها آسان می‌کنند. شما همراهان می‌توانید ربات معامله گر ارز دیجیتال خود را در صرافی والکس ساخته و تنظیمات موردنظرتان را اعمال کنید تا بدون دغدغه و در ۲۴ ساعت از ۷ روز هفته فعال باشید و درآمد کسب کنید.

چگونه فرصت‌های معاملاتی آربیتراژ مثلثی را شناسایی کنیم؟

فرصت‌های معاملاتی آربیتراژ زمانی رخ می‌دهند که یک دارایی قیمت ثابتی در صرافی‌های مختلف نداشته باشد. با استفاده از سرویس‌هایی همچون کوین مارکت کپ، این رمز ارزها را شناسایی کنید. سپس فرض کنید که این عدم تطابق قیمت بین سه رمز ارز بیت کوین، اتریوم و تتر وجود دارد. ۵ هزار واحد تتر در اختیار دارید و از آن برای خرید بیت کوین استفاده می‌کنید. از بیت کوین برای خرید اتریوم استفاده کرده و در نهایت از اتریوم برای خرید مجدد تتر استفاده می‌کنید. اگر ارزش نسبی تترِ خریداری شده در پایان بیشتر از ۵ هزار تترِ اولیه‌ی شما باشد یعنی فرصت بسیار مناسبی شکل گرفته است.

مثالی از اجرای استراتژی آربیتراژ مثلثی

به‌عنوان مثال فرض کنید که یک میلیون دلار سرمایه در اختیار دارید و جفت ارزها با نرخ زیر مبادله می‌شوند:

جفت ارز EUR/USD= 1/1586

جفت ارز EUR/GBP= 1/4600

جفت ارز USD/GBP= 1/6939

با این نرخ‌ها فرصت آربیتراژ مناسبی به شرح زیر وجود دارد:

فروش دلار (USD) برای خرید یورو: ۱ میلیون دلار ÷ ۱.۱۵۸۶ = ۸۶۳.۱۱۰

فروش یورو (EUR) برای خرید پوند: ۸۶۳.۱۰۰ یورو ÷ ۱.۴۶۰۰ = ۵۹۱.۱۷۱

فروش پوند (GBP) برای خرید دلار: ۵۹۱.۱۷۱ دلار × ۱.۶۹۳۹ = ۱.۰۰۱.۳۸۴

در نهایت کسرِ مبلغ نهایی از مبلغ اولیه معادل ۱۳۸۴ دلار است و بدون در نظر گرفتن مالیات، شما در کسری از ثانیه بیش از هزار دلار درآمد کسب کردید.

آربیتراژ مثلثی چه مزایایی دارد؟

آربیتراژ مثلثی اگرچه سخت و پیچیده است اما مزایایی دارد که هر کاربری را نسبت به انجام آن وسوسه می‌کند. برخی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزایای این استراتژی به شرح زیر هستند:

ریسک پایین

به‌عنوان آربیتراژگر سرمایه‌ی خود را بین چند دارایی تقسیم کرده و در معرض دو یا سه دارایی قرار می‌گیرید. به این ترتیب ریسک نیز تقسیم شده و همین موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای این استراتژی است. همچنین می‌توان از استراتژی‌های مدیریت ریسک برای معاملات Triangular Arbitrage نیز استفاده کرد تا خطرِ از دست رفتن سرمایه به حداقل برسد.

ریسک پایین آربیتراژ

دریچه‌ای جدید برای کسب درآمد

آربیتراژ دریچه‌ای نو برای کسب سود از بازارهای مالی ایجاد کرده و شما را از تریدرهای معمولی متمایز می‌کند. در واقع همچون بازارهای مشتقاتی از جمله فیوچرز و آپشن، این روش نیز به ترند و وضعیت بازار بستگی نداشته و در هر شرایطی قابل انجام است. بدین صورت نه‌تنها از تغییرات قیمت بلکه از عدم تطابق آنها نیز درآمد کسب می‌کنید.

افزایش نقدینگی بازار

در Triangular Arbitrage از سه جفت ارز استفاده شده و همین موضوع فعالیت معاملاتی در بازار را افزایش می‌دهد. با اینکار و استفاده از سرمایه‌ی چشم‌گیر، نقدینگی بازار افزایش می‌یابد. نقدینگیِ بالا یکی از نشانه‌های سلامت مالی هر بازار است و رابطه‌ی متقابلی با نوسانات بازار دارد. هرچه نقدینگی بیشتر باشد، نوسان کمتر است و slippage در معاملات کاهش می‌یابد.

بهبود کارایی بازار

همچون دیگر مدل‌های Arbitrage، آربیتراژ مثلثی نیز عدم تعادل قیمت در بازار را هدف قرار داده و آن را اصلاح می‌کند. چنین اتفاقی به ثبات قیمت‌ها در بازار کمک کرده، میزان کارایی مارکت را افزایش داده و به کاهشِ ریسک معاملات کمک می‌کند.

آربیتراژ مثلثی چه معایبی دارد؟

همچون کلیه‌ی استراتژی‌های معاملاتی، Triangular Arbitrage نیز معایب مهمی داشته و بهتر است پیش از هرکاری آنها را درنظر بگیرید.

خطر لغزش

اسلیپیج زمانی رخ می‌دهد که بازار با سرعت بالایی حرکت کرده و پیش از کسب سود از آربیتراژ، عدم تطابق قیمت‌ها برطرف شوند. همچنین Triangular Arbitrage به‌دلیل درگیر کردن سه دارایی، ریسک لغزش (slippage) بالاتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد. بدین صورت این احتمال وجود دارد که پیش از استفاده از فرصت، قیمت‌ها تغییر کرده باشند و ضرر کنید.

نیاز به زمان‌بندی دقیق

گاهی اوقات فرصت‌های آربیتراژ مثلثی ایده‌آل و جذاب به‌نظر می‌رسند اما عوامل مختلفی بر زمان‌بندی معاملات تاثیر می‌گذارند. یکی از این عوامل، سرعت پایین صرافی در اجرای تراکنش است و همین تاخیر منجر به از دست رفتن فرصت و ضرر در معاملات می‌گردد. برای اجرای صحیح این استراتژی باید زمان‌بندی دقیقی داشته باشید.

زمان‌بندی در آربیتراژ

ریسک نقدینگی

درصورت عدم وجود نقدینگی کافی یا کمبود تریدرها، معاملات شما با مشکل مواجه شده و قادر به تکمیل آربیتراژ خود نخواهید بود. در واقع اگر دارایی‌ها با قیمت موردنظر خریداری یا فروخته نشوند، استراتژی شکست می‌خورد.

علاوه‌بر آربیتراژ، استراتژی‌های دیگری برای ترید وجود داشته اما بهتر است همیشه بهترین گزینه مخصوص خود را داشته باشید. روش معاملاتی‌ای که با شرایط شما، محدودیت‌ها و ریسک‌پذیری‌تان تطابق داشته باشد. در واقع یک گزینه حساب‌شده شما را از دیگر تریدرها متمایز می‎کند. با مطالعه مقاله استراتژی معامله، بهترین را برای خود بسازید.

چه آینده‌ای در انتظار Triangular Arbitrage است؟

توسعه فناوری و ظهور بازارهای مالی جدید تاثیر شایانی بر آربیتراژ مثلثی خواهند گذاشت. بدین صورت این استراتژی توسعه می‌یابد و همین موضوع منجر به کارایی بهتر و دقت بالاتر آن می‌شود.

احتمالا در آینده رقابت برای این استراتژی و استفاده از فرصت‌ها افزایش یافته و کسب درآمد از آن سخت‌تر می‌شود. علاوه‌بر این، عواملی همچون قانون‌گذاری و تغییر در بازارهای مختلف نیز بر آربیتراژ مثلثی تاثیرگذار خواهند بود.

در آربیتراژ مثلثی دقت و سرعت حرف اول را می‌زنند

آربیتراژ مثلثی یک رویکرد معاملاتی پیچیده اما کم‌خطر است. برای اجرای آن باید دقت بالایی در شناسایی اختلاف قیمت‌ها داشته باشید و به‌سرعت آنها را اجرا کنید. همین ویژگی‌ها منجر شده تا استفاده از Triangular arbitrage برای تریدرهای تازه‌کار سخت باشد. پیش از هر اقدامی، ریسک و خطرات این استراتژی جذاب را درنظر گرفته و سوالات خود را با ما مطرح کنید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
academy.binance.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا