مقالات ارز دیجیتال

یونایتد سولار چیست و چرا می تواند یک کلاهبرداری باشد؟

سرمایه‌گذاری مالی علی‌رغم فرصت‌ها و مزایا، مخاطرات فراوانی دارد. یکی از این چالش‌ها، شرکت‌های کلاهبرداری هستند که با وعده‌های وسوسه‌انگیز خود سرمایه‌ی افراد بی‌تجربه و بلندپرواز را جذب می‌کنند. یونایتد سولار (United Solar)، یکی از پروژه‌های مشکوک به کلاهبرداری با وعده ارائه سودهای کلان از طریق ارز دیجیتال است. این پروژه، خود را حامی محیط زیست و طرفدار استفاده از انرژی خورشیدی معرفی کرده و در سال‌های اخیر، طرفداران و منتقدان زیادی داشته است. این پروژه کاربران را تشویق به اجاره‌ی پنل‌های خورشید و کسب درآمد از سود حاصله از محل فروش برق تولیدشده توسط آن‌ها می‌کند.

آیا یونایتد سولار یک پروژه کلاهبرداری است؟ در این مقاله ضمن مرور ماهیت، تاریخچه‌ی فعالیت و هشدارهای نهادهای مختلف در رابطه با این پروژه به این سوال پاسخ می‌دهیم. لازم به ذکر است که اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله درباره‌ی این پروژه صرفا به قصد آگاهی‌رسانی بوده و والکس هیچگونه توصیه‌ای در رابطه با سرمایه‌گذاری در این پروژه به خوانندگان ندارد.

ماهیت پروژه یونایتد سولار

پنل‌ خورشیدی و یونایتد سولار

United solar investment با وب‌سایت unitedsolarinfinity.com خود را یک گروه خدمات و راهکارهای یکپارچه‌ی استفاده از منابع طبیعی به‌خصوص انرژی خورشیدی برای صنایع معرفی می‌کند. این شرکت، مدعی نصب پنل‌های خورشیدی در بسیاری از نقاط دنیا و فروش برق آن‌ها به صنایع و شرکت‌های مختلف است. روش جذب سرمایه‌ی این گروه، اما با روش‌های معمول تفاوت اساسی دارد؛ United solar از افراد عادی دعوت می‌کند که با اجاره کردن پنل‌ها برای دوره‌های زمانی مشخص، سود فروش برق تولیدشده از آن‌ها را به‌دست آورند. به‌گفته‌ی آن‌ها سرمایه‌ی اولیه‌ی پرداختی کاربران نیز برای ساخت و نصب پنل‌های جدید استفاده می‌شود.

با مراجعه به وب‌سایت یونایتد سولار به اطلاعات زیر دست پیدا می‌کنیم:

  • محل دفتر شرکت: سیدنی استرالیا
  • شبکه‌های اجتماعی: یوتیوب، اینستاگرام، تیک‌تاک و تلگرام
  • روش تماس: ایمیل
  • نام شرکت: United Solar Investment Development PTY LTD

یونایتد سولار خود را طرفدار صنعت ارزهای دیجیتال معرفی کرده و مدعی است که سود کاربران را با تتر یا سایر رمز ارزها به حساب‌های آن‌ها واریز می‌کند. آنچه این فعالیت را بیش از هرچیز به طرح پانزی شبیه می‌کند سودهای کلان، امکان مجموعه‌سازی و ساختار هرمی آن است. یعنی هر فرد به ازای تعداد نفرات جدیدی که با خود به پروژه می‌آورد، از سود واریزهای اولیه‌ی آن‌ها نیز سهم می‌برد.

کاربران به‌منظور سرمایه‌گذاری در United Solar Infinity لازم است که در آدرس client.unitedsolarinfinity.com ثبت نام کنند. این صفحه از ۹ زبان، ازجمله فارسی پشتیبانی می‌کند. برای این منظور باید شماره‌ی موبایل خود را نیز ارائه کنید. سپس یک حساب کاربری و برداشت برای شما باز می‌شود.

انواع پلن‌ سرمایه گذاری در United Solar

پانزی ارزدیجیتال

پروژه‌ی یونایتد سولار در زمان نگارش این مقاله، یعنی ابتدای ماه می‌۲۰۲۳، در وب‌سایت خود ۶ پلن درآمدزایی زیر را برای کاربرانش قرار داده است:

نام پلن قدرت پنل (Kw) مقدار سرمایه‌گذاری (دلار) درآمد هفتگی (دلار) مدت اجاره (روز)
Rural ۵ ۳۵ ۴٫۴۱ ۱۶۸
Urban ۲۰ ۱۱۸ ۱۶.۵۲ ۱۶۸
Agricultural ۵۰ ۶۸۰ ۲۳۴٫۶ ۳۶۰
Industrial ۱۲۰ ۳۸۵۰ ۱۳۸۶ ۳۶۰
Desert ۱۰۰۰ ۱۹۰۰۰ ۹۱۲۰ ۳۶۰
Commercial ۳۰۰ ۸۶۴۰ ۳۷۵۸٫۴ ۳۶۰

امکان اجاره‌ی پنل‌های بیشتر در هر یک از این پلن‌ها نیز وجود دارد.

تاریخچه پروژه یونایتد سولار

با مراجعه به وب‌سایت Unitedsolarinfinity متوجه می‌شویم که نمی‌توانیم اطلاعات خاصی از گردانندگان این پروژه به‌دست بیاوریم. برخلاف شرکت‌های معتبر، در این وب‌سایت، خبری از صفحاتی مانند درباره‌ی ما، تماس با ما یا تاریخچه نیست.

شبکه‌های اجتماعی این شرکت نیز چندان فعال نیستند. در زمان نگارش این مقاله در کانال یوتیوب منتسب به این پروژه تنها ۶۳ دنبال‌کننده و ۱۲ ویدئو آپلودشده دارد که به‌زحمت به هفتاد نفر بیینده (View) رسیده‌اند. این ویدئوها همگی متعلق به اکتبر و نوامبر سال ۲۰۲۲، یعنی حدود هفت ماه پیش از تاریخ نگارش این محتوا هستند. مطابق گزارش کاربران، از آخرین کانال تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی یونایتد سولار نیز مدت‌هاست که می‌گذرد.

نکته‌ی جالب در مورد یونایتد سولار فعالیت گسترده‌ی این شرکت در ایران و وجود تعدادی صفحه‌ی ‌اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی فارسی مرتبط با آن است. در هیچ صرافی ارز دیجیتال معتبری نیز اطلاعاتی در مورد این پروژه یا سابقه‌ی گردانندگان آن ارائه نشده است.

هشدار ASIC درباره کلاهبرداری یونایتد سولار

کلاهبرداری یونایتد سولار

 چه چیز احتمال کلاهبرداری یونایتد سولار را تقویت می‌کند؟ اول از همه باید به اطلاعیه‌ی سازمان بورس و سرمایه‌گذاری استرالیا یعنی ASIC اشاره کنیم. این سازمان در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۳، طی اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود درخصوص این پروژه هشدار داد.

ASIC، علاوه بر وب‌سایت‌های یادشده‌ی مرتبط با این پروژه، به احتمال کلاهبرداری از طریق یک سایت دیگر به آدرس Unitedsolar-vip.com و اپلیکیشن‌های موبایل این شرکت نیز اشاره می‌کند. در این اطلاعیه آمده است که این شرکت، مجوز خدمات مالی استرالیا (AFS) را دریافت نکرده و به کاربران قویا توصیه شده که از معامله و انتقال پول به حساب‌های مرتبط با آن خودداری کنند.

ارائه‌ی سودهای غیرواقعی تا ۲۰ درصد، یکی از نکاتی است که ASIC در اطلاعیه‌ی خود به آن اشاره می‌کند. این سازمان، دلایل نگرانی خود در مورد یونایتد سولار را به‌صورت زیر، خلاصه کرده است:

  • عدم پوشش مشتریان استرالیایی در برابر خسارات مالی، ورشکستگی یا کلاهبرداری از سوی این شرکت به دلیل عدم دریافت مجوز AFS
  • عدم ارائه‌ی اطلاعات کافی در مورد سازوکار سوددهی پروژه
  • تشویق کاربران به جذب سرمایه‌گذار جدید که نشانه‌ای کلاسیک از کلاهبرداری‌های هرمی است

ASIC‌ به سرمایه‌گذاران فعلی یونایتد سولار توصیه کرده که از واریز پول‌های بیشتر، به هر بهانه‌ای، ازجمله بازگشایی حساب‌های قفل‌شده خودداری کنند. شکایت به نهادهای مربوطه، دیگر توصیه‌ی ASIC است و این سازمان هشدار می‌دهد که امکان بازیابی پول‌های مشتریان درصورت اثبات صحت کلاهبرداری یونایتد سولار را نخواهد داشت.

سوءاستفاده احتمالی یونایتد سولار از برند معتبر استرالیایی

شواهد دیگری نیز حاکی از کلاهبرداری بودن پروژه United Solar هستند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که این پروژه، نام خود را تا حد زیادی مشابه یک پروژه‌ی معتبر و شناخته‌شده در استرالیا به نام unitedsolarenergy انتخاب کرده است. شرکتی با سابقه‌ی تقریبا ۱۰ ساله در زمان نگارش این مقاله که کارش، ارائه‌ی راه‌حل‌های تامین انرژی سازگار با محیط زیست است.

United Solar Energy در صفحه‌ی اول وب‌سایتش به آدرس unitedsolarenergy.com در مورد تمایز و عدم ارتباط خود شرکت‌های وابسته‌اش مانند United Solar Group و Sunplan با United Solar Infinity توضیح و هشدار داده است که این طرح، احتمالا کلاهبرداری است.

اطلاعیه های عجیب یونایتد سولار

کلاهبرداری یونایتد سولار

هنگام سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای باید به نحوه‌ی پاسخگویی مدیران آن پروژه به دغدغه‌های کاربران و سرمایه‌گذارانش توجه داشت. طی چند ماه اخیر، در کانال رسمی یونایتد سولار، اطلاعیه‌هایی منتشر شده است که ادبیاتی غیرمسئولانه دارند. به‌نظر می‌رسد که گردانندگان این پروژه در پی بروز مشکلات بسیار برای کاربران ایرانی در زمینه‌ی برداشت‌ها و عدم دسترسی به دارایی‌هایشان، با ادعاهایی نظیر موارد زیر، به دنبال سلب مسئولیت از خود هستند:

  • ۷۰ درصد سرمایه‌های ورودی مشتریان نقد شده و صرف نصب و راه‌اندازی پنل‌ها می‌شود.
  • ۸۰ درصد کاربران ایرانی در تاریخ یکم و دوم مارس سرمایه‌های خود را خارج کرده و ضرر هنگفتی به این شرکت زده‌اند که سبب عدم توانایی بخش مالی در بازپرداخت ۳۰ درصد باقی‌مانده از ورودی‌ها به انصراف‌دهندگان از تمدید پلن‌های خود شده است.
  • «مسئولیت نتایج امروز و عدم تبدیل شدن شرکت به سهامی عام به‌عهده‌ی کاربران است».
  • پروسه‌ی بازپرداخت بدهی‌ها مستلزم فروش سهام شرکت است که زمان‌بر خواهد بود.
  • هیچ سودی به مشتریان قدیمی که بعد از تاریخ ۲۸ فوریه اقدام به تمدید اجاره‌ی پنل خود کرده‌اند تعلق نمی‌گیرد. کاربران جدید نیز تنها یک دوره سود خواهند گرفت.

سپس این شرکت یک برنامه‌ی زمانی برای بازپرداخت‌های خود به مشتریان ایرانی‌اش ارائه کرده که با توجه به اعلام قبلی تصمیمش مبنی بر «عدم ادامه‌ی فعالیت در ایران» پایبندی به آن در هاله‌ای از ابهام است.

شواهد دیگر علیه United Solar

علاوه بر موارد قبلی، شواهدی دیگری نیز حکم به ماهیت کلاهبرداری یونایتد سولار می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عملکرد ناقص و ضعیف سایت، از دسترس خارج شدن آن در مقاطع مختلف و یا فیلترشدن در ایران
  • عدم ارائه‌ی اطلاعات شفاف درباره‌ی محل نصب پنل‌ها و امکان بازدید از آن‌ها
  • عدم ارائه‌ی راه‌های تماس تلفنی و غیره
  • گزارش‌های متعدد از کاربران در اینترنت و گروه‌های تلگرامی مبنی بر بسته‌شدن حساب‌ها، عدم امکان برداشت و واریز به کیف پول‌های ارز دیجیتال
  • وجود گزارش‌هایی مبنی بر دعوت به واریز بیشتر از سوی سرشاخه‌ها به‌منظور بازگشایی مجدد حساب
  • عدم وجود اطلاعات کافی از یونایتد سولار در وب‌سایت‌های معتبری مانند کوین‌مارکت‌کپ
  • عدم برخورداری از مجوزهای قانونی فعالیت در ایران
  • پشتیبانی از زبان فارسی که برای یک شرکت تازه‌تاسیس استرالیایی عجیب است!
  • کارمزدهای مبهم و غیرشفاف
  • فرآیند برداشت غیرشفاف و پیچیده
  • عدم امکان پرداخت ریالی با درگاه‌های شناخته‌شده‌ی بانکی
  • بیشتر بودن تعداد اعضای کانال فارسی پروژه از اعضای کانال اصلی
  • جذب سرمایه از کاربران ایرانی با وجود تحریم‌های بین‌المللی

راه های امن برای کسب درآمد از ارز دیجیتال

با وجود راه‌های شناخته‌شده و مطمئن‌تر دسترسی به ارزهای دیجیتال به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشکوکی مانند یوناید سولار چندان منطقی نباشد. خریدوفروش ارز دیجیتال در صرافی‌ها و کیف پول‌های معتبر، استیکینگ، ماینینگ و سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های دیفای معروف، ازجمله روش‌های مطمئن کسب درآمد از ارز دیجیتال هستند. شما چه تجربه‌ای از کلاهبرداری‌های هرمی و طرح‌های پانزی دارید؟ همچنین اگر تاکنون با یونایتد سولار تعاملی داشته‌اید از تجربه‌تان برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
asic.gov.au
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
abbasmalayeri
abbasmalayeri
6 ماه قبل

توبدترین شرایط اقتصادی مردم اومدن سرمردم و کلاه گذاشتن رفتن من آدم سراغ دارم ۱میلیارد پولش رفته خدالعنتشون کنه

جعفری
جعفری
9 ماه قبل

سلام،مواظب باشید ،به راحتی حسابتون بسته میشه و دیگه دسترسی نخواهید داشت ،من نمیدونم چرا دولت این نرم افزار را فیلتر نمیکنه،جای تعجب داره که مردم را آگاه نمیکنه که ازشون دزدی نشه

احسان
احسان
9 ماه قبل

نرم افزارش هم غیر قابل دسترسی شده

اهورا عزتی
اهورا عزتی
10 ماه قبل

خدا لعنتشون کنه دوباره گولمون زدن به بهانه آزاد سازی پولمون دوباره پول واریز کردم دوباره گولشونو خوردم الانم کلا گروهی که تازه تشکیل داده بودن روهم کلا آیدی هاشونو حذف کردن وگروهو کلا بستن وکسی هم جواب گو نیست

احمدرضا رضائیانفر
احمدرضا رضائیانفر
10 ماه قبل

ده ها هزار ایرانی را به دام انداخته اند…

احمدرضا رضائیانفر
احمدرضا رضائیانفر
10 ماه قبل

من وخانواده ودوستان فریب این جنایتکاران را خوردیم.بیشتر مبلغین ایرانی در یوتیوب ما را فریب دادند.از حدود ۵ ماه قبل دیگر قادر به برداشت پول خود نشدیم.گفتند پولتان را به کوین دیگر تبدیل کرده ابم وباید دوباره سرمایه گذاری کنید تا چند درصد از پولتان را بتوانید بردارید.کااه برداری جدید.اگر وارد سایت تلگرام این ****شوید ده ها هزارتومانی را به دام انداخته اند.

دکمه بازگشت به بالا