مفاهیم تحلیلی

آموزش استفاده از اندیکاتور حجم معاملات در ارز دیجیتال

اندیکاتور حجم معاملات به کاربران در انجام معاملاتی حرفه‌ای و درست‌تر کمک می‌کند. این اندیکاتور شاخصی برای تریدرها است تا در مورد خرید، فروش یا نگهداری سهام خاصی تصمیم‌گیری کند. این اندیکاتور جزو پر استفاده‌ترین اندیکاتورها است و بیشتر معامله‌گرها در روش معاملاتی خود از آن استفاده می‌کنند. داده‌های کاربردی که این اندیکاتور در اختیار شما می‌گذارد، کمک‌تان می‌کند تا بتوانید حرفه‌ای‌ترین معاملات را انجام دهید. استفاده از این اندیکاتور ساده و راحت است و شاید برخی معامله‌گرها به دلیل سادگی از استفاده از آن چشم‌پوشی کنند، اما باید بدانید که داده‌ها و اطلاعات آن در بیشتر مواقع درست هستند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد اندیکاتور حجم توضیحات بیشتری بدهیم، همراه ما باشید.

اندیکاتور حجم معاملات چیست؟

اندیکاتور حجم معاملات یکی از مهمترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که با ارائه برخی اطلاعات به معامله‌گر کمک می‌کند معاملات بهتری را انجام دهد. این اندیکاتور در هر بازه زمانی که معامله‌گر تعیین کند، تعداد یا حجم معاملات بر روی یک ارز یا سهام را نشان می‌دهد. تریدرها می‌توانند با توجه به حجم معاملات، برای خرید یا فروش یک دارایی تصمیم بگیرند. کم شدن یا افزایش حجم در معاملات یک سهم همگی نشان از حرکت بازار به صورت نزولی، خنثی یا صعودی دارند و معامله‌گرها با استفاده از اندیکاتور می‌توانند به این موضوع پی ببرند.

این اندیکاتور به صورت میله‌ای روی نمودار قیمت سهام قرار می‌گیرد، چنانچه حجم معاملات یک سهم افزایش پیدا کند رنگ میله سبز و چنانچه کاهش قیمت را تجربه کند، رنگ میله قرمز خواهد شد. رنگ هر میله بر اساس میله قبلی تعیین می‌شود، مثلا اگر میله‌ای که اکنون در اندیکاتور ایجاد می‌شود نسبت به میله قبلی حجم بیشتری در بر بگیرد، رنگ آن سبز و اگر حجم کمتری در بر بگیرد، رنگ آن قرمز خواهد شد.

با توجه به رنگ میله‌های اندیکاتور و همچنین داده‌های آن، می‌توان یک روند را تایید و از آن برای انجام معاملات‌تان استفاده کنید. مثلا اگر رنگ میله‌ها سبز و حجم معاملات بالا باشد، یعنی قرار است روند جدیدی در سهم یا ارز ایجاد شود و اگر رنگ میله‌ها قرمز و حجم معاملات هم کم بود، یعنی تریدرها تمایلی به انجام معامله در سهام مورد نظر ندارند.

اگر بتوانید به درستی از اندیکاتور حجم معاملات استفاده کنید، ریسک معامله‌ها و تریدهایی که انجام می‌دهید کم می‌شود و سود آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. مثلا اگر یک الگو مثل پرچم یا مثلث را در نمودار پیدا کردید، می‌توانید از این اندیکاتور برای تایید آن الگو استفاده کنید.

اعتبار اندیکاتور حجم معاملات در معامله

برای اینکه اعتبار داده‌های اندیکاتور حجم معاملات را در هر ترید افزایش دهید، فقط به حجم معاملات اخیر دقت کنید. مثلا هر چند شما در خط روند می‌توانید از معاملات گذشته هم برای تایید استفاده کنید اما در حجم معاملات بهتر است که فقط حجم‌های اخیر را مد نظر قرار دهید تا اندیکاتور داده‌های درستی در اختیارتان بگذارد.

نمایی از حجم معاملات

آموزش استفاده از اندیکاتور حجم معاملات در ارز دیجیتال

اندیکاتورها یک ابزار کاربردی و مهم در شناخت روند سهام و تشخیص صعودی، نزولی یا خنثی بودن نمودار قیمت هستند. اندیکاتور حجم معاملات که یکی از ساده‌ترین و در عین حال حرفه‌ای‌ترین اندیکاتورها است، با ارائه اطلاعات دقیق به ما در انجام معاملات سودمند کمک می‌کند. حالا در زیر روش استفاده از این اندیکاتور را آموزش می‌دهیم تا از آن برای موفقیت در تریدهای خود استفاده کنید:

تایید روند صعودی

اگر روند نمودار قیمت یک سهم یا ارز در حالت صعودی باشد، می‌توانید از اندیکاتور حجم معاملات برای تایید جهت حرکت این دارایی استفاده کنید. اگر حجم معاملات هم در این اندیکاتور در حالت صعودی بود، یعنی روند قرار است که صعودی باشد و ما باید به دنبال موقعیت مناسب برای تزریق سرمایه به سهم یا ارز مورد نظر باشید.

تغییر در روند

گاهی می‌بینیم که نمودار قیمت یک ارز در حالت صعودی قرار دارد اما با این حال حجم معاملات اخیر در این اندیکاتور به صورت کاهشی است؛ این اتفاق نشان از برگشت روند دارد، یعنی روندی که در حالت صعودی است، می‌تواند نزولی شود.

شکست خط مقاومت

وقتی یک نمودار به یک مقاومت برخورد می‌کند و حجم معاملات در اندیکاتور مربوطه زیاد می‌شود، این یعنی احتمال اینکه نمودار بتواند از مقاومت عبور کند زیاد است.

برگشت از خط حمایت

اگر یک نمودار به خط حمایت نزدیک شود و حجم معاملات افزایش پیدا کنند، یعنی روند نزولی سهم در حال تمام شدن است و با این خط حمایت، احتمال برگشت نمودار قیمت به حالت صعودی نیز وجود دارد.

تشخیص روند خنثی سهام

اگر به صورت متوالی در اندیکاتور حجم معاملات دیدید که این اندیکاتور کاهش حجم را نشان می‌دهد، می‌توانید مطمئن‌تر شوید که روند سهام در حالت خنثی قرار دارد.

تایید سیگنال فروش

اگر نمودار یک سهم در حال رشد و قیمت آن هم به صورت افزایشی بود ولی اندیکاتور حجم معاملات را با توجه به گذشته به صورت نزولی نشان داد، بهتر است هر چه زودتر سهام را بفروشید چرا که روند نزولی در راه است.

استفاده از اندیکاتور حجم معاملات

ورود یا خروج پول

با توجه به اطلاعاتی در مورد ورود یا خروج پول به یک سهم به راحتی می‌توان متوجه شد که در حالت صعودی یا نزولی قرار دارد. اندیکاتور حجم معاملات این اطلاعات را در اختیار ما می‌گذارد. اگر با استفاده از این اندیکاتور متوجه شدید که قرار است به یک سهم سرمایه جدید وارد شود مثل تحرکات نهنگ ارز دیجیتال، این نشان از سیگنالی مثبت دارد؛ اما اگر متوجه شدید از یک سهم پول خارج می‌شود، این اتفاق نشان از یک سیگنال منفی است.

برای درک ورود یا خروج پول در یک سهم با استفاده از اندیکاتور حجم معاملات، به حجم معاملات میانگین ماه قبلی توجه کنید. اگر در یک سهم ورود پول اتفاق بیفتد، حجم معاملات فعلی نسبت به میانگین معاملاتی که در ماه قبل انجام شدند، افزایش پیدا می‌کند. اگر هم در یک سهم انتظار خروج پول را داشتید، به معاملاتی که در سهام انجام می‌شود دقت کنید.

اگر معاملات در روند منفی انجام شدند و همچنان حجم فعلی معاملات نسبت به میانگین ماه قبلی بیشتر بود، یعنی احتمال خروج پول وجود دارد. این اتفاق نشان از فروش سهام و افزایش حجم معاملات دارد.

نکات مهم در استفاده از اندیکاتور حجم معاملات

به چند نکته زیر در استفاده از این اندیکاتور توجه کنید تا داده‌هایی بهتر و مناسب‌تر از آن بگیرید:

  • از این اندیکاتور در کنار اندیکاتورهای دیگر مثل ایچی موکو یا RSI استفاده کنید تا درصد خطا در انجام معاملات‌تان کاهش پیدا کند.
  • هر چند میله‌های اندیکاتور به امروز نزدیک‌تر باشند، داده‌های موثق‌تری در اختیارتان می‌گذارند. از داده‌های چند ماه قبل استفاده نکنید؛ چرا که این داده‌ها خیلی به کارتان نمی‌آیند و اطلاعات درستی هم در اختیارتان نمی‌گذارند.
  • با نزولی شدن روند نمودار و همچنین کاهش حجم معاملات، نمی‌توان سیگنالی از اندیکاتور دریافت کرد و باید منتظر ماند تا روند در آینده تثبیت شود.
کارکرد اندیکاتور حجم معاملات

اندیکاتور حجم معاملات، برگ برنده معاملات موفق

اندیکاتور حجم معاملات هر چند داده‌هایی مهم و کاربردی را به صورت کاملا ساده و راحت در اختیار معامله‌گرها می‌گذارد اما به خاطر همین سادگی در استفاده، از نظر برخی بی‌اهمیت جلوه می‌کند. اگر می‌خواهید معاملات موفقی را تجربه کنید، حتما این اندیکاتور را در روش معاملاتی خود قرار دهید. البته که در کنار این ابزار باید از ابزار دیگری هم به منظور تایید تحلیل استفاده کنید اما با این حال یکی از مهمترین نشانه‌های ورود یا خروج از یک سهم را همین اندیکاتور در اختیارتان می‌گذارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۷

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا