سرمایه گذاری

واچ لیست چیست؟ نحوه استفاده از فهرست تحت نظر

اشخاص جدا از این که باید در سرمایه‌گذاری خود به خوبی عمل کنند، باید اقداماتی را انجام دهند که به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوند. ایجاد واچ لیست (Watch List) را هم می‌توان یکی از این موارد به شمار آورد که امروزه به دلیل فراز و فرودهای موجود در بازارهای مالی به یک ضرورت تبدیل شده است.

هدف ما در این مقاله این است که در مورد واچ لیست و مفهوم آن نکاتی را ارائه دهیم. پس از آن مزایای موجود در ساخت واچ لیست را بررسی کنیم. در نهایت نیز از دلایل کارشناسان افراد حرفه‌ای در این بازار برای داشتن واچ لیست می‌گوییم. در صورتی که شما نیز پله‌های نخست تبدیل شدن به یک معامله‌گر ترید ارز دیجیتال را طی می‌کنید، تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

مفهوم واچ لیست چیست؟

واچ لیست باید را لیستی بدانیم که می‌توان به کمک آن به بهترین و ارزشمندترین ارزهای این بازار دسترسی پیدا کرد. امروزه پلتفرم‌های زیادی برای تعیین و طراحی واچ لیست در دسترس قرار دارند که تریدینگ ویو (Trading View) و یاهو فایننس (Yahoo! Finance) نیز یکی از آن مواردی است که این کار را برایتان انجام می‌دهد.

در واقع اگر واچ لیست نداشته باشید، انتخاب ارزها در زمان انجام معاملات برایتان دشوار خواهد بود. کارشناسان و معامله‌گران حرفه‌ای در این بازار توصیه می‌کنند که از همان ابتدای کار، حدود ۱۰ تا ۲۰ ارز مهم را برای شروع کارتان در نظر داشته باشید و به صورت روزانه دنبال فرصت‌های ورود به معاملات آن‌ها باشید.

پس تهیه این لیست یکی از استراتژی‌های مهم در بازار کریپتو به شمار می‌رود. البته این که کدام ارزها را برای واچ لیست خود در نظر داشته باشید، کاملا به برنامه مالی و استراتژی‌های کاری شما بستگی خواهد داشت. عواملی مانند قیمت، ارزش، میزان نوسانات، سرعت تراکنش‌ها و کاربردهای هر کدام از ارزها هستند که بد نیست یک یا چند مورد از آن‌ها را برای انتخاب‌هایتان در نظر بگیرید تا در نهایت بتوانید موفقیت بیشتری را در کارتان تجربه کنید.

واچ لیست ارزهای مختلف

هنوز هم معامله‌گرانی هستند که معاملات خود را بر اساس اخبار منتشر شده در مورد یک ارز خاص انجام می‌دهند. طبیعی است که چنین افرادی به دنبال واچ لیست برای کار خود نیستند و صرفا به این دسته از موارد فاندامنتال توجه دارند. با این حال، بسیاری از حرفه‌ای‌ها توصیه می‌کنند که به استراتژی‌های خود در این بازار پایبند باشیم و واچ لیست را هم بر اساس عوامل مدنظرمان تهیه کنیم.

بررسی عوامل مهم در تشکیل واچ لیست

عوامل موثر و مهم در ساخت یک واچ لیست یا فهرست تحت نظر در بازار ارزهای دیجیتال باید با دقت بررسی شود تا با در نظر گرفتن آن‌ها بتوانید واچ لیستی بی‌نقص را برای معاملات خود داشته باشید. دقت کنید که عوامل دیگری نیز در این خصوص مشاهده می‌شوند که شاید اهمیتشان به اندازه این موارد نباشند. برخی از این عوامل نیز شخصی است و به شرایط هر یک از معامله‌گران بستگی خواهد داشت که خودتان باید به این نکات توجه کنید.

زمان تعیین شده برای سرمایه‌گذاری

یکی از مواردی که هرگز نباید از یاد ببرید، این است که زمان لازم برای ساخت واچ لیست جهت سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در نظر داشته باشید. این زمان برای هر سرمایه‌گذاری متفاوت است و به نسبت زمانی که در این بازار می‌گذارید، می‌توانید میزان ارزها و نوع هر یک را در لیستتان مشخص کنید.

استفاده از ارزهای مهم بازار

بهتر است واچ لیست شما ترکیبی از ارزهای گوناگون باشد. ارزهایی که در لیست برجسته‌ترین‌های بازار قرار دارند را از یاد نبرید. ارزهایی مانند بیت کوین از جذابیت‌های واچ لیست هر معامله‌گری است؛ چرا که از موارد پرنوسان و جذاب بازار به شمار می‌روند. به علاوه، برخی از ارزها نوپا هستند و فرصت‌های خوبی در آینده به معامله‌گران می‌دهند. شناسایی صحت و اعتبار پروژه آن‌ها و همینطور شناسایی تیم سازنده هر یک از رمز ارزها نیز می‌تواند جذاب و مهم باشد.

مزایای تشکیل واچ لیست توسط سرمایه‌گذاران

ساخت واچ لیست می‌تواند امکانات بسیاری را برای شما فراهم کند. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به این مزیت‌ها و امکانات اشاره کنیم و در نهایت شما تصمیم بگیرید چه مسیری را انتخاب کنید.

تنوع ارزی در واچ لیست

درک درست از بازار ارزها

به صورت کلی، با ساخت یک واچ لیست می‌توانید درک بهتری از فضای حاکم بر این بازار داشته باشید. زمانی که این لیست را مطابق با معیارهای خود می‌سازید، بی‌شک در کارتان نیز موفقیت بیشتری را رقم می‌زنید.

صرفه‌جویی در زمان

معامله‌گرانی که واچ لیست ندارند، طی روز چندین و چند ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهند. مطمئنا اگر آن‌ها فهرست تحت نظر خود را ایجاد کنند، می‌توانند صرفه‌جویی بیشتری در زمان داشته باشند و به دیگر کارهای خود هم برسند.

یافتن بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری

با درکی که از فضای بازار کریپتو به دست می‌آورید، این شانس را دارید که فرصت‌های سرمایه ‌گذاری بیشتری را هم تجربه کنید. در روز با بررسی چند یا همه ارزهای موجود در لیست خود می‌توانید فرصت‌های ریز و درشتی را برای ورود به معاملات پیدا کنید. البته پیشنهاد ما این است که واچ لیست شامل ارزهای دیجیتال زیادی نباشد؛ چرا که ممکن است سردرگم شوید. از قرار دادن تعداد کم رمز ارزها در لیست نیز خودداری کنید؛ زیرا در این شرایط هم فرصت‌های چندانی را به دست نخواهید آورد.

افزایش اعتماد به نفس معامله‌گر

قیمت ارزها و اخبار مربوط به هر کدام از آن‌ها به صورت روزانه در دسترس شما قرار می‌گیرد و در کل آگاهی بیشتری نسبت به کارتان دارید. این اشراف به بازار و آگاهی از آن به معامله‌گر اعتماد‌به‌نفس بیشتری می‌دهد. مطمئنا شما به میزانی که اعتماد به نفس بیشتری در کارتان داشته باشید، دستاوردهای بهتری را هم خواهید داشت.

دلیل معامله‌گران برای داشتن واچ لیست چیست؟

هر معامله‌گر با توجه به استراتژی خاصی واچ لیست می‌سازد. شما باید ببینید که خواسته‌تان از این بازار چیست و سپس با توجه به آن، لیستی از ارزها برای خود تهیه کنید.

حال، بسیاری از سرمایه‌گذارانی، روزانه یا چند روز یک بار ارزهای زیادی را امتحان می‌کنند تا با فرصت‌های موجود در آن‌ها آشنا شوند. طبیعی است که چنین افرادی نمی‌توانند بدون در نظر داشتن واچ لیست، کار خود را پیش ببرند. آن‌ها باید روزانه به لیست خود مراجعه کنند تا بتوانند امورشان را با سرعت بیشتری پیش ببرند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از واچ لیست آشنا خواهیم شد.

واچ لیست و صرفه جویی در زمان
  • عده‌ای از سرمایه‌گذاران ارزی را در لیست خود دارند و امیدوار هستند تا با نوسان قیمتی آن بتوانند وارد معاملات مربوط به آن شوند. حال در برخی از پلتفرم‌ها مانند تریدینگ ویو که به آن اشاره شد، این امکان برایتان وجود دارد که پیام‌هایی به صورت اعلان در مورد قیمت‌های هر یک از ارزها ارسال شود و بتوانید بهترین تصمیمات را در این خصوص بگیرید.
  • گاهی اوقات ممکن است سود خوبی را از بازار دریافت کرده باشید؛ اما همچنان به دنبال سود بیشتر هستید. چنین پلتفرم‌هایی با استفاده از واچ لیست این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، می‌توانید با دریافت اعلان‌ها باز هم از این نوسانات آگاهی پیدا کنید.
  • همان‌طور که در قسمت‌های قبل مقاله نیز اشاره شد، عده زیادی از کارشناسان اعتقاد دارند که استفاده از واچ لیست در کارتان سبب تسریع ورود، خروج و مدیریت معامله خواهد شد.
  • برخی اوقات فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری یک ارز پیش رویتان قرار دارد، اما شاید بودجه لازم برای ورود به آن را نداشته باشید. شما می‌توانید با در نظر گرفتن چنین فرصت‌هایی در این بازار و به وسیله واچ لیستی که در ادامه می‌تواند از آن اضافه یا کم شود، این موقعیت‌ها را در هر لحظه شکار کرده و در زمان لازم از معاملات آن سود بگیرید.

با واچ لیست، پیش به سوی حرفه‌ای شدن

فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین اقدامات حرفه‌ای هر معامله‌گری در بازار مالی، ایجاد واچ لیست از ارزهای دیجیتال یا سهام‌های مالی مختلف است. در این مقاله نیز به اهمیت واچ لیست و کارهایی که می‌توان در این راستا انجام داد، اشاره شد. امیدواریم که با در نظر گرفتن یک واچ لیست خوب بتوانید فرصت‌های سرمایه‌گذاری این بازار را به خوبی شکار کنید. به‌نظر شما علاوه‌بر نکات ذکر شده، دیگر مزیت ساخت واچ لیست در پلتفرم‌ها چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
investopedia
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا