مفاهیم تحلیلی

تحلیل رفتار نهنگ ها؛ پیش بینی روند بازار و رفتار نهنگ های ارز دیجیتال

اگر دنیای کریپتوکارنسی، یک اقیانوس بزرگ باشد، نهنگ‌هایی که در آن در حال حرکت هستند، جریان اصلی آن را رقم می‌زنند. تحلیل رفتار نهنگ ها در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند به‌عنوان الگوی خوبی برای تریدرها و سرمایه‌گذاران تلقی شود؛ چرا که با تحلیل و شناسایی کیف پول نهنگ ها می‌توان دریافت که در یک برهه زمانی چه فعل‌وانفعلاتی در حال رخ دادن هستند و چه پیش‌بینی ایده‌آلی می‌توان از آینده بازار داشت.

با ما در این مقاله از والکس همراه باشید تا سوار بر ابزارهای تخصصی به تعقیب رفتار نهنگ‌های کریپتوکارنسی برویم. برای تسلط بر رفتار نهنگ‌ها باید با تحلیل آنچین آشنا بود و به پرسش‌های مهمی پاسخ داد. یکی از اساسی‌ترین پرسش‌ها این است که چگونه می‌توان به داده‌های مربوط به تحلیل رفتار نهنگ ها دسترسی پیدا کرد و ما پاسخ این سوال را در ادامه داده‌ایم.

چرا تحلیل رفتار نهنگ ها مهم است؟

اهمیت تحلیل رفتار نهنگ ها

درک روند سرمایه‌گذاری نهنگ‌های ارز دیجیتال می‌تواند به معامله‌گران و تریدرها کمک کند تا حرکات آینده بازار را درک یا پیشبینی کنند. تحلیل و تفسیر دنیای کریپتوکارنسی با توجه به چنین اطلاعاتی باعث می‌شود تا تریدرها تصمیمات هوشمندانه‌ای را اتخاذ کنند و به سودآوری برسند. جالب است بدانید که تحلیل رفتار نهنگ ها ریشه تاریخی دارد. اجداد ما در قرن‌های گذشته با استفاده از تماشای حرکات پرندگان، رویدادهای آب‌وهوایی مختلف را پیشبینی می‌کردند؛ چرا که جابه‌جایی و تحرک پرندگان الگوی خوبی برای تعیین وضعیت جوی آسمان قلمداد می‌شد.

اما پیش از آنکه بخواهیم به نحوه ردیابی رفتار نهنگ های ارز دیجیتال بپردازیم، باید بدانید که انجام دادن این کار چه اهمیتی دارد. آنچه که بیش‌ازهمه اهمیت دارد، این است که بدانید، چه چیزی روند سرمایه‌گذاری آنها را برجسته و خاص می‌کند و این «نهنگ‌های ارز دیجیتال» دقیقاً چه افرادی هستند؟

بررسی مفهوم نهنگ ارز دیجیتال

مفهوم نهنگ ارز دیجیتال بسیار شبیه به مفهوم “Market Whales” در بازار سهام و بورس است. به‌عبارت ساده‌تر، نهنگ‌ها افراد یا گروه‌هایی هستند که تعداد زیادی از ارز یا ارزهای دیجیتال را در سبد سرمایه‌گذاری خود نگه می‌دارند و با استفاده از این حجم، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مفهوم در ابتدا تنها برای دارندگان بیت کوین (BTC) استفاده می‌شد، اما پس از مدتی به دارندگان همه ارزهای دیجیتال نسبت داده شد.

یکی از نکات مهم مربوط به مفهوم نهنگ ارز دیجیتال، در نظر گرفتن حداقل و حداکثر سرمایه‌ای است که سرمایه‌گذاران در اختیار دارند و دیگران با توجه به همین، آنها را نهنگ تشخیص می‌دهند. برای مثال، یک سرمایه‌گذار که ۰.۱ یا ۱۰ واحد بیت کوین دارد، سرمایه‌گذاری را که یک یا ۱۰۰ بیت کوین دارد را یک نهنگ تلقی می‌کند. با تمامی این اوصاف، کیف پول‌هایی که دارای ۱۰۰۰ بیت کوین (یا هر ارز دیجیتال دیگر) و بیشتر باشند، به‌عنوان کیف پول یک نهنگ در نظر گرفته می‌شوند. در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ کیف پول منسوب به نهنگ‌های ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی شناسایی شده و این مقدار برای آلت کوین‌ها هم بیشتر است.

ایده و فلسفه اصلی مفهوم نهنگ‌های ارز دیجیتال این است که شما به‌عنوان یک نهنگ نه‌تنها می‌توانید به یک سرمایه انبوه دست پیدا کنید، بلکه می‌توانید به‌عنوان الگوی دیگران هم تلقی شوید و راه سرمایه‌گذاری را برایشان باز کنید. به‌دلیل پورتفولیو و سبد سرمایه نهنگ‌هاست که سرمایه‌گذاران، تحلیل رفتار نهنگ ها را سرمشق خود قرار می‌دهند و حرکاتشان را دنبال می‌کنند. این ویژگی مهم تحلیل رفتار نهنگ ها به یک نهنگ این قدرت را می‌بخشد که پلتفرم‌ها، توکن‌ها و معاملات ارز دیجیتال را مدیریت کند و تاثیر مهمی در کاهش یا افزایش استفاده از آنها بگذارد.

نحوه پیش بینی روند بازار با تحلیل رفتار نهنگ ها

اولین کاری که باید برای پیش بینی روند بازار با استفاده از تحرکات یک نهنگ انجام دهید، شناسایی و پیدا کردن نهنگ‌هاست. به همین جهت بهتر است که موارد زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  • تعقیب و یادداشت کردن آدرس و کیف پول‌هایی که ارزش بالایی دارند. این ترفند باعث می‌شود که شما به کیف پول‌هایی دسترسی داشته باشید که بزرگترین تراکنش‌های بازار ارزهای دیجیتال معمولاً در آنها اتفاق می‌افتد.
  • بالا یا پایین شدن ارزش یک ارز دیجیتال را همیشه در نظر داشته باشید؛ چرا که وقتی، قیمت یک ارز دیجیتال افزایش یا کاهش می‌یابد، حتماً پای یک نهنگ ارز دیجیتال در میان است. البته فراموش نکنید که تحلیل رفتار نهنگ ها در این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که تغییرات ناگهانی در ارزش یک ارز دیجیتال رخ دهد. اگر چنین اتفاقی رخ داد و شما باز هم شک داشتید، بهتر است که سری به اطلاعات موجود در شبکه بلاک چین آن بزنید و سوابق مربوط به تراکنش‌ها را ارزیابی کنید.
  • فعل‌وانفعلاتی که در صرافی‌های معتبر و بزرگ دنیای کریپتوکارنسی رخ می‌دهند را مورد بررسی و رصد قرار دهید. تحلیل رفتار نهنگ ها با استفاده از حجم معاملاتی که در صرافی‌های ارز دیجیتال رخ می‌دهند، بسیار آسان خواهد بود.

احتمالاً همان‌طور که حدس می‌زنید، انجام تمامی این کارها به‌صورت دستی، یک کار بسیار پر دردسر و هزینه‌بردار است؛ این هزینه گاهی آنقدر زیاد است که اصلاً به سودش نمی‌ارزد و بهتر است که بیخیال آن شوید. به همین دلیل است که کاربران و معامله‌گران از راه‌های موثرتری مثل استفاده از ابزارهای مربوط به تحلیل فاندامنتال یا تحلیل آنچین استفاده می‌کنند.

بررسی ۷ کلید طلایی برای رمزگشایی رفتار نهنگ‌ها

روش های پیگیری رفتار نهنگ ارز دیجیتال

برای دسترسی به داده‌های مربوط به تحرکات نهنگ‌ها و همچنین تفسیر هر کدام از اطلاعات می‌توان از روش‌های سنتی و مدرن استفاده کرد. روش‌های سنتی معمولاً شامل استفاده از سایت‌ها و روش‌های جدید، مربوط به ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌تر می‌شوند. در ادامه به ۷ کلید طلایی که قفل تحلیل رفتار نهنگ ها را باز می‌کنند، اشاره خواهیم داشت.

کلید اول: استفاده از سایت‌ها

استفاده از سایت‌ها برای تحلیل رفتار نهنگ ها، روشی قدیمی و رایج است و پلتفرم‌هایی همچون Watcher.Guru و WhaleStats از این قبیل محسوب می‌شوند. البته لازم‌به‌ذکر است که وب‌سایت انتخاب‌شده توسط شما کاملاً تابع نتایجی است که شما به دنبال به‌دست آوردن آنها هستید. به‌عبارت ساده‌تر، اگر شما بخواهید امکان خرید فلان ارز دیجیتال را با استفاده از داده‌های سایت Whalestats پیش بینی کنید، باید به سراغ بخش‌های مربوط به همان ارز دیجیتال بروید و رفتارهای خاص را در نظر داشته باشید.

وب‌سایت‌هایی که در این بخش به آنها اشاره شد شامل بیش از ۱۰۰۰ کیف پول برتر هستند که بزرگترین پرتفولیو را دارند و در بازار ارزهای دیجیتال به‌صورت فعالانه مشغول هستند. ضمناً سایت‌هایی هم وجود دارند که تاریخچه عملکرد ۲۴ ساعته سرمایه‌گذاران برتر و تعیین روند بازار برای تحلیل رفتار نهنگ ها را ارائه می‌دهند.

کلید دوم: موتورهای جست‌وجوی بلاک چین

موتورهای جست‌وجوی بلاکچین یا Blockchain Explorers از جمله ابزار دسترسی به اطلاعات مربوط به تراکنش‌های حساس هستند. این موتورهای جست‌‍وجو به شما کمک می‌کنند تا آدرس کیف پول نهنگ‌ها را مورد بررسی قرار دهید و بزرگترین سبدهای سرمایه‌گذاری را بشناسید. پلتفرم‌هایی همچون Blockchain.com، Blockcypher و Tokenview از همین قبیل موتورهای جست‌وجو هستند.

کلید سوم: اعلان‌ها و نوتیفیکیشن‌های حساس

روش‌های بسیاری برای تحلیل رفتار نهنگ ها وجود دارند، اما پرسش اساسی اینجاست که آیا تکنیک مورد نظرتان به‌موقع به‌روزرسانی می‌شود یا شما را از اتفاقات جدید باخبر می‌کند؟ هدف اصلی این است که شما مطمئن شوید، سرویس یا پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، همه هشدارها و اعلان‌ها را به‌صورت مستقیم به شما منتقل می‌کند.

برای مثال، اگر شما می‌خواهید تحرکات نهنگ‌ها را از طریق صفحات توییتری (مثل صفحه CryptocurrencyAlerting) یا تلگرامی دنبال کنید، بهتر است هشدار مربوط به نوتیفیکیشن‌ها را روشن کنید تا بی‌خبر نمانید. در رابطه با ربات‌هایی که تحرکات نهنگ‌ها را رصد می‌کنند، مراقبت‌های لازم را در نظر داشته باشید؛ آنچه که برای نهنگ‌ها سودآور است، لزوماً برای شما و دیگر تریدرها سودآور نخواهد بود.

کلید چهارم: رسانه‌های اجتماعی

منابع خبری آنلاین از جمله ابزارهای مناسب برای تحلیل رفتار نهنگ ها محسوب می‌شوند. البته همیشه در انتشار اخبار و پست‌های شبکه‌های اجتماعی تاخیر وجود دارد، اما حداقلش این است که هیچ اخباری از چشمان تیزبین شما جا نخواهند ماند. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌های دسترسی به اطلاعات و داده‌های مربوط به تحرکات نهنگ‌هاست؛ چرا که معمولاً نهنگ‌های ارز دیجیتال، توییت‌هایی را در مورد معاملات و تصمیمات خود منتشر می‌کنند و با توجه به همین فعالیت‌ها آنلاین می‌شوند.

نهنگ‌ها به‌خوبی از بازار ارز دیجیتال و تاثیری که هر سرمایه‌گذار روی آن می‌گذارد، مطلع هستند. اما همیشه این احتمال هم وجود دارد که نهنگ‌ها چه از روی اشتباه و چه از روی غرض یا کینه بخواهند یک حرکت زیان‌آور بزنند. برای مثال، ضرری که متوجه ارزش بیت کوین در سال ۲۰۱۸ شد، حاصل تحرکات یک نهنگ بود که در پی آن، بسیاری از سرمایه‌گذاران وارد معاملات خُرد شدند و ضررهای متعددی را به‌وجود آوردند.

کلید پنجم: ربات‌های تلگرامی

تحلیل رفتار نهنگ ها با استفاده از ربات‌های تلگرامی مثل Whale Alert یا CryptoWhaleBot هم ممکن است. این ربات‌ها می‌توانند درک بهتری از تحلیل رفتار نهنگ ها ارائه دهند و به سرمایه‌گذاران نشان دهند که معاملات در کدام بخش‌ها و یا کیف پول‌ها اتفاق می‌افتند. اگر رابطه خوبی با تلگرام ندارید، می‌توانید از ربات گوگل (Google Alerts) بهره‌مند شوید و آن را برای خبردار شدن از فعالیت‌های برجسته کریپتوکارنسی فعال کنید.

کلید ششم: استفاده از یک API

اگر از آن قبیل تریدرهای حرفه‌ای و کاربلد هستید، یک API را برای تحلیل رفتار نهنگ ها انتخاب کنید. تنظیم یک API احتمالاً پیچیده باشد، اما برای دسترسی به اطلاعاتی که باعث پیشبینی‌های سودآور می‌شوند، ارزشش را دارد. اپلیکیشن ClankApp یک API ایده‌آل در این زمینه است که داده‌های کافی برای تحلیل رفتار نهنگ ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. نسخه غیر رایگان این اپلیکیشن هم برای به‌روز ماندن یا دستیابی به طیف گسترده‌ای از ابزارها ارائه شده و شما می‌توانید از آن نهایت استفاده را ببرید.

کلید هفتم: تهیه لیست ثروتمندان از رسانه CoinMarketCap

‌رسانه CoinMarketCap از جمله گزینه‌هایی است که امکان نظارت بر ثروتمندان دنیای کریپتوکارنسی را فراهم می‌کند. شما می‌توانید ۵۰۰ آدرس کیف پول دیجیتال که مربوط به ۵۰۰ نهنگ برتر بازار ارز دیجیتال هستند را در اختیار داشته باشید و بر فعالیت آنها نظارت کنید. پیش بینی روند بازار با بررسی رفتار نهنگ های ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن رتبه‎بندی نهنگ‌ها کمی سخت خواهد بود.

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در CoinMarketCap حجم دارایی نهنگ‌ها و رتبه‌بندی آنها از لحاظ سرمایه‌گذاری‌شان را مورد بررسی قرار دهید. شناسایی جریان خرید و فروش نهنگ ها یک روش عالی برای تشخیص درست کیف پول‌های فعال است. یک تریدر با در نظر گرفتن این روش می‌تواند تشخیص دهد که کدام کیف پول متعلق به کدام نهنگ است و کدام آدرس در اختیار سرمایه‌گذاران کوچکتر قرار دارد.

خطرات پیروی از نهنگ‌ها در تعیین روند بازار

خطرات دنبال کردن نهنگ‌های ارز دیجیتال

حالا که می‌دانید نحوه تحلیل رفتار نهنگ ها چگونه است، شاید با این پرسش روبه‌رو شده‌اید که نقش این تحرکات در روند بازار چیست. آیا پیروی از این تحرکات ایده خوبی است یا نهنگ‌ها اقلیتی از کل سرمایه‌گذاران هستند که در موردشان بزرگنمایی شده است؟ موارد زیر از جمله تاثیرات اقدامات نهنگ‌ها در خلق بازار ارزهای دیجیتال هستند:

  • نهنگ‌ها (مثل مارک کوبان یا ایلان ماسک) از بینش بالایی برخوردار هستند و می‌توانند روی تعیین روند بازار تاثیر بگذارند. اما اگر شما مراقب نباشید، ممکن است که وارد ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از بازار بشوید که تنها برای نهنگ‌ها سودآور است.
  • بسیاری از کلاهبرداری‌های سازمان‌دهی‎شده در بازار ارزهای دیجیتال توسط نهنگ‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.
  • بازار ارز دیجیتال ممکن است که به‌دلیل فعالیت نهنگ‌ها دچار سقوط و افت شود. به یاد داشته باشید که دنیای کریپتوکارنسی هنوز نسبتاً جدید است و نوسانات بسیاری در آن وجود دارند. اگر بازار به‌دلیل اشتباه در تحلیل رفتار نهنگ ها دچار سقوط شود، احتمالاً سرمایه هنگفتی را از دست خواهید داد.

طعم شنا کردن در جوار نهنگ‌ها

نهنگ‌ها توانایی و قدرت شنا کردن در عمیق‌ترین آب‌ها را دارند، اما آیا شما هم می‌توانید در کنار آنها شنا کنید؟ آنچه که باید بیش‌ازپیش به آن توجه داشته باشید، واقع‌بینی در مورد تحلیل رفتار نهنگ ها  و سپس، قابلیت پیشبینی است. پیش از هر تصمیمی، فارغ از تحلیل رفتار نهنگ ها و تصمیماتی که این گروه اتخاذ می‌کنند، به این موضوع فکر کنید که آیا شما هم سطح با نهنگ‌ها هستید که می‌خواهید روی ردپای آنها قدم بگذارید یا خیر.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا