تکنولوژی

Ethscriptions اتریوم چیست؟ همه چیز درباره پروتکل جدید اتریوم

اتریوم به عنوان یکی از تغییرپذیرترین و نوآورانه‌ترین بلاک چین‌های دنیای کریپتو شناخته می‌شود و اخیرا با اضافه کردن اتراسکریپشن‌ها (Ethscriptions)، جامعه بزرگ این صنعت را هیجان‌زده کرده است. آیا این ابتکار سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه کریپتو خواهند بود یا مانند برخی اتفاقات جدید بعد از مدت کوتاهی فراموش می‌شوند؟ با مطالعه این مقاله، اطلاعات بیشتری در مورد پروتکل Ethscriptions، نحوه کار و جایگاه آنها در آینده اتریوم بدست می‌آورید.

آشنایی با Ethscriptions اتریوم

اتراسکریپشن‌ها آثار دیجیتالی هستند که درون اکوسیستم اتریوم به صورت درون زنجیره‌ای یا آنچین (on-chain) ایجاد می‌شوند. این آثار با استفاده از داده‌هایی که در اتریوم قرار دارند، به صورت مستقیم در بلاک چین ذخیره می‌شوند. سپس کاربران این شبکه می‌توانند آنها را خریداری، معامله و ذخیره کنند یا به فرد دیگری بفروشند.

Ethscriptions اتریوم با NFTهای (سنتی) چه تفاوت‌هایی دارند؟

می‌توان اتراسکریپشن‌ها را نیز نوعی NFT در نظر بگیریم. با این حال، این آثار دیجیتالی با سایر مجموعه‌ ان‌اف‌تی‌های موجود در شبکه اتریوم متفاوت هستند. در Ethscriptions، خود بلاک چین به عنوان توکن قابل معاوضه شناخته می‌شود.

اتراسکریپشن و NFT

مکانیزم ذخیره‌سازی، بزرگ‌ترین تفاوت اتراسکریپشن‌ها با NFTهای سنتی اتریوم است. آنها در بلاک چین اتریوم به صورت آنچین ذخیره می‌شوند، در حالی که ان اف تی مبتنی بر اتریوم، داده‌ها را در خارج از بلاک چین ذخیره می‌کنند. ایده پشت ذخیره‌سازی آنچین صرفه‌جویی در هزینه‌ها است؛ چرا که مانند توکن‌های قابل معاوضه سنتی چیزی به اسم ذخیره‌سازی در خارج از زنجیره وجود ندارد.

پروتکل Ethscriptions تنها داده‌های موجود در اتریوم را به شکل دیگری تعریف می‌کند. ماهیت غیرمتمرکز داده‌ها به این معنی است که هیچ طرفی نمی‌تواند طرف دیگر را بواسطه منع و یا اهدای دسترسی کنترل کند. در NFTهای سنتی، قراردادهای خاصی وجود دارد که داده‌ها را ذخیره می‌کنند و این امکان را به افراد می‌دهند تا کنترل را به دست بگیرند.

هنگام ایجاد یک NFT در اتریوم، خالق آن اثر فایل خود را به یک بلوک متصل می‌کند. ارزش آن نیز بواسطه اثبات مالکیت فایل واقعی در خارج از زنجیره ایجاد می‌شود. در اتراسکریپشن‌ها، کال دیتا (Calldata) به ذخیره اطلاعات آنچین در شبکه اتریوم کمک می‌کند.

کال دیتا در برنامه‌نویسی بلاک چین یک آرایه در واحد بایت است که می‌تواند از نظر طول متغیر باشد (اما با محدودیت گس بلوک مواجه می‌شود). کال دیتا می‌تواند حاوی داده‌هایی باشد که در به صورت ثابت یا پویا نمایش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟

Ethscriptions اتریوم چگونه کار می‌کنند؟

گنجاندن اطلاعات تصویری در کال دیتای اتریوم می‌تواند در نگاه اول پیچیده به نظر بیاید، اما کار با اتراسکریپشن‌ها در واقع بسیار ساده است. تمام آنها در حال حاضر از طریق وب‌سایت رسمی به آدرس ethscriptions.com قابل مدیریت هستند. این وب‌سایت می‌تواند شما را در مراحل ساخت این آثار راهنمایی کند و این امکان را می‌دهد تا مواردی که تاکنون ایجاد شده‌اند را مشاهده کنید.

ارتباط شبکه‌ای اتریوم

ساخت اتراسکریپشن‌ با انتخاب تصویر مورد علاقه شما شروع می‌شود و باید آن را به فرمت داده URI تبدیل کنید. سپس، باید آن را به نمایشی در مبنای ۱۶ (هگزادسیمال) تبدیل کنید. هر دوی این کارها با استفاده از ابزارهای آنلاین ساده و رایگان در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند. زمانی که فرمت تصویر به حالت استاندارد تبدیل شد، با ایجاد تراکنشی به مبلغ صفر اتر، اتراسکریپشن‌ شما ایجاد می‌شود. اطلاعات تصویر در هنگام وارد کردن جزئیات تراکنش در قسمت داده هگز (شش تایی) درج می‌شود و Ethscriptions تشکیل خواهد شد.

هر کدام از آنها باید منحصر به فرد باشد. اگر تراکنش دیگری پیش از این از داده‌های شش تایی که می‌خواهید استفاده کنید تشکیل شده باشد، تراکنش شما نادیده گرفته خواهد شد؛ اما چنانچه تراکنش شما منحصر به فرد باشد، یک Ethscription جدید به شما تعلق می‌گیرد. سپس می‌توانید از شناسه اثر خود برای اثبات یا انتقال مالکیت آن به کاربر دیگری استفاده کنید.

چرا محبوبیت Ethscriptions اتریوم در حال افزایش است؟

اتراسکریپشن‌‌ها از زمان راه‌اندازی تاکنون به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند. تقریباً ۳۰ هزار مورد  تنها در ۱۸ ساعت اول معرفی ایجاد شد. این آثار دیجیتالی به دلایل مختلف، این روزها یکی از پرطرفدارترین محصولات در جامعه ازرهای دیجیتال محسوب می‌شود. نقطه آغازین سفر آنها به ژانویه ۲۰۲۳ بازمی‌گردد، زمانی که کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) برای اولین بار مفهوم اینسکریپشن‌های پروتکل اوردینال بیت کوین را در تلاشی برای «بازگرداندن جذابیت از دست رفته بیت کوین» معرفی کرد. این مفهوم باعث شد که NFT‌ها وارد اکوسیستم بیت کوین شوند و شاهد تحول بزرگی در این زمینه باشیم. طرفداران اتریوم به سرعت از این مفهوم الگوبرداری کردند و تصمیم گرفتند آن را به بلاک چین آن بیاورند. دسترسی به اینسکریپشن‌ها در این شبکه بسیاری از مشکلات کاربران با Ethscriptions بیت کوین را حل می‌کند. انتقال آنها ارزان‌تر است و افراد می‌توانند بدون پرداخت گس فی سنگین این آثار با یکدیگر معامله کنند. همچنین، بدون نیاز به اعتماد (Trustless) هستند و برای کسانی که امنیت را اولویت خود می‌دانند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

ارزش اتریوم

اتراسکریپشن‌‌ها به جز الگوبرداری از یک مفهوم پرطرفدار، به دلیل بهبود قابلیت‌های اجرایی شبکه اتریوم نیز در این جامعه به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند. افراد می‌توانند تصاویر خود را به طور مستقیم به بلاک چین متصل کنند، سپس از آنها برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مالی، جمع‌آوری آیتم‌های کمیاب و یا حتی خرید محصولات در بازی‌ها استفاده کنند. حتی کسانی که پیش از این به اوردینال‌های بیت کوین علاقه‌ای نداشتند، با موج اتراسکریپشن‌‌ها همراه شده‌اند؛ زیرا درک این مفهوم بسیار ساده است، استفاده از آن پیچیدگی ندارد و همچنین گزینه خوبی برای کشفیات جدید در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این اتفاق جدید اثراتی نیز در قیمت اتریوم داشته است.

آشنایی با اینسکریپشن بیت کوین

اینسکریپشن‌های بیت کوین، ابرداده‌هایی هستند که روی واحدهای کوچکی از رمزارز بیت کوین درج می‌شوند. اغلب به آنها اوردینال (Ordinal) هم گفته می‌شود و می‌توانند برای اتصال تصاویر، متون و انواع داده‌های دیگر به این شبکه استفاده شوند. اگرچه Ethscriptions بیت کوین الهام‌بخش اتراسکریپشن‌ها بوده‌اند، اما این دو مورد را نباید باهم یکی در نظر بگیریم. این دو نه تنها روی بلاک چین‌های مجزایی اجرا می‌شوند، بلکه از لحاظ عملکردی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

اینسکریپشن بیت کوین

مقایسه Ethscriptions اتریوم و اوردینال‌های بیت کوین 

هر دوی این پروتکل‌ها راه حلی برای افزودن مستقیم داده‌های غیرمالی به بلاک چین محسوب می‌شوند. کاربران می‌توانند از اتراسکریپشن‌ها و اوردینال‌ها برای معامله مجموعه‌های جمع آوری شده، افزودن اطلاعات به تراکنش‌ها و غیره استفاده کنند. با وجود این شباهت‌های سطحی، عملکرد اتراسکریپشن‌‌ها و اوردینال‌های بیت کوین با یکدیگر بسیار متفاوت است. اوردینال‌ها در داده‌های تراکنش‌های قرارداد هوشمند شبکه بیت کوین ذخیره می‌شوند، اما Ethscriptions از کال دیتای اتریوم استفاده می‌کنند. این امر منجر به تشکیل یک اینسکریپشن با تمرکز کمتر می‌شود که پردازش آن ارزان‌تر است. سازندگان امیدوارند استفاده از روش کال دیتا برای اتراسکریپشن‌‌ها از اعمال گس فی بالا مانند آنچه که در اوردینال‌های بیت کوین مشاهده می‌کنیم جلوگیری کند.

اتر اسکریپشن‌ مقابل اوردینال‌

به طور کلی می‌توان گفت که تفاوت‌های زیادی در نحوه کار این دو پروتکل وجود دارد. این بدان معناست که هیچ دو اتراسکریپشنی نمی‌توانند در یک بلوک یا یک بلوک تراکنش مشابه قرار داشته باشند، اما اوردینال‌ها می‌توانند تصاویر یکسان در کوین‌های مختلف باشند. علاوه بر این، حجم داده‌های Ethscriptions به کمتر از ۹۶ کیلوبایت محدود شده‌اند، در حالی که اوردینال‌ها می‌توانند تا ۴ مگابایت اطلاعات داشته باشند. برخلاف اینسکریپشن‌های بیت کوین که می‌توانند شامل متن، ویدیو و حتی بازی باشند، اتراسکریپشن‌‌ها تنها می‌توانند تصاویر را در بر گیرند. با این حال، سازندگان می‌‌گویند که قصد دارند به‌زودی پشتیبانی از انواع مختلف فایل‌ها را نیز به این پروتکل اضافه کنند.

Ethscriptions اتریوم را کجا معامله کنیم؟

آنها یکی از جدیدترین انواع NFTها محسوب می‌شوند و بسیاری از پلتفرم‌ها و صرافی‌ها هنوز از آنها پشتیبانی نمی‌کنند. در حال حاضر، محبوب‌ترین بازار برای معامله OpenSea است. چندین بازار معاملاتی دیگر از جمله Emblem Vault نیز از آنها پشتیبانی می‌کنند.

تنها یک راه دیگر برای معامله کردن اتراسکریپشن‌‌‌ها وجود دارد و آن هم فروش خصوصی است، اما پیدا کردن و برقراری ارتباط با مالکان این آثار دیجیتالی ممکن است دشوار باشد. با این حال، آنها به‌ قدری محبوب شده‌اند که بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی در حال افزودن آنها به فهرست‌ محصولات خود هستند.

اطلاعات قیمتی اتراسکریپشن‌ها در OpenSea

اگرچه معاملات Ethscriptions به تازگی آغاز شده، اما بازار خرید و فروش آنها در حال رشد است. تا زمان نگارش این مقاله بیش از ۱۵۹ هزار اتراسکریپشن‌‌ ساخته شده‌ است. محبوب‌ترین موارد در حال حاضر، نسخه‌هایی از NFTهای معروف هستند. به عنوان مثال، بیشتر توکن‌های مجموعه کریپتو پانکس تاکنون به اتراسکریپشن‌‌ تبدیل شده‌اند. تعدادی از آنها با قیمت‌های بالا به فروش رفته‌اند. برای مثال Ethereum Punk #3100 با قیمت ۶۳۰۰ دلار فروخته شده و تاکنون مجموع حجم معاملات آنها بیش از ۴۴۷ هزار دلار بوده است.

چگونه می‌توان Ethscriptions اتریوم را معامله کرد؟

اگر می‌خواهید اتراسکریپشن‌‌ها را در یک پلتفرم NFT معامله کنید، با فرایند به نسبت ساده‌ای مواجه هستید. کافی است بین ان اف تی‌های موجود یک مورد را انتخاب، کیف پول رمزارزی خود را به آن پلتفرم متصل و دستورالعمل‌های نمایش داده شده در صفحه خرید را دنبال کنید تا معامله خود را به پایان برسانید. پلتفرم‌های معاملاتی رابط کاربری مناسبی دارند که شما را در طی این مراحل هدایت می‌کنند و معامله آسان‌تری خواهید داشت.

انتقال اتراسکریپشن‌ها

اما در پشت پرده، معامله آن شامل چندین تراکنش مجزا در بلاک چین اتریوم می‌شود. ارسال یکی از آنها اساساً تراکنشی به ارزش صفر اتر را به مالک جدید منتقل می‌کند و شناسه آن در قسمت داده هگز قرار می‌گیرد. همچنین شما برای دریافت یا ارسال آنها باید از تراکنش‌های پولی استفاده کنید. بسیاری از افراد اتریوم برای انجام تراکنش‌های پولی خود انتخاب می‌کنند، اما پلتفرم‌های NFT (مانند OpenSea) به شما این امکان را می‌دهند از برخی رمزارزهای محبوب دیگر مانند USDC ،DAI و یا AVAX نیز استفاده کنید.

آیا Ethscriptions اتریوم یک سرمایه‌گذاری خوب محسوب می‌شوند؟

آنها در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران به شدت جذاب و محبوب شده‌اند. کاربران تازه واردی که اتراسکریپشن‌‌ مورد نظر خود را با قیمت پایینی خریداری می‌کنند و ممکن است در آینده به سود قابل توجهی دست یابند. این مفهوم جدید برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند مجموعه‌های NFT خود را بسازند و به بازار عرضه کنند نیز نویدبخش است. قابلیت اضافه کردن ان اف تی به صورت مستقیم به بلاک چین اتریوم ممکن است کاربردهای بسیاری برای جامعه کریپتو داشته باشد. معاملات آنها به ویژه در میان معامله‌گران کوتاه‌مدت که دارایی‌های خود را برای ۳۰ روز یا کمتر نگه می‌دارند نیز محبوب است. خیلی اوقات خرید ارز دیجیتال و توکن‌های نوپای بازار می توانند شانس‌های بزرگی بسازند.

NFTها و اتراسکریپشن‌ها در اتریوم

با این حال، به خاطر داشته باشید که بازار فعلی آنها بیشتر به دلیل ماهیت ترندها گسترده شده است. این مفهوم به دلیل جذابیت و نوآوری باعث ترغیب مردم جامعه برای سرمایه‌گذاری می‌شود. مانند هر جریان دیگری در دنیای ارزهای دیجیتال، این احتمال وجود دارد که محبوبیت اتراسکریپشن‌‌‌ها نیز برای مدت طولانی دوام نیاورد. از آنجا که آنها در حال حاضر هیچ کاربردی جز جمع‌آوری برای ایجاد کلکسیون ندارند، ارزششان ممکن است در گذر زمان کاهش پیدا کند. علاوه بر این، آنها فعلاً محدود هستند. آنها قابلیت‌های پایه اوردینال‌های بیت‌ کوین را دارند، اما نمی‌توانند مقدار زیادی از داده‌ها را در خود نگه دارند و از فایل‌های مختلف پشتیبانی کنند. بر خلاف اوردینال‌ها، آنها نمی‌توانند برای شناسایی ارزهای دیجیتال استفاده شوند، بنابراین شانس زیادی برای ردیابی سرقت‌ها ندارند.

پاسخ به این سوال که آیا اتراسکریپشن‌‌‌ها یک سرمایه‌گذاری خوب در بلندمدت محسوب می‌شوند یا خیر، تا حد زیادی به این بستگی دارد که جامعه اتریوم چقدر به توسعه این فناوری ادامه می‌دهد. اگر این مفهوم توسعه پیدا کند و بتواند جزئیات بیشتری را در خود جای دهد، این احتمال وجود دارد که مورد استقبال عموم قرار گیرد. موارد استفاده احتمالی آنها می‌تواند شامل ایجاد دارایی در بازی‌های play-to-earn یا طراحی فضای ذخیره‌سازی آنچین بیشتر برای NFTها باشد.

چه آینده‌ای در انتظار این پروتکل است؟

پروتکل Ethscriptions روش نوین برای ذخیره‌سازی NFTها و تصاویر در بلاک چین اتریوم محسوب می‌شوند. با توجه به اینکه نسبت به اوردینال‌ امن‌تر است و هزینه‌ انتقال کمتری دارد، در حال حاضر در بین کلکسیونرها و معامله‌گران به محبوبیت رسیده است. علاوه بر این، برخی سرمایه‌گذاران باهوش ممکن است بتوانند از روند رو به رشد آنها سود چشمگیری کسب کنند. در نهایت، پتانسیل استفاده از این فناوری جدید و هیجان‌انگیز در بازی‌های رمزارزی و سایر محصولات وب ۳.۰ نیز بالاست. اگرچه اتراسکریپشن‌‌ چیزی نیست که تمام پول خود را در آن قرار دهید، اما ممکن است راه خوبی برای تنوع بخشیدن به سبد خود با ایجاد سرمایه‌گذاری‌های ریسکی و با احتمال کسب سود زیاد باشد.

نظر شما در مورد Ethscriptions و آینده آنها در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟ فکر می‌کنید به یک جزء کلیدی در اکوسیستم اتریوم تبدیل می‌شوند یا در نهایت پس از مدتی به فراموشی سپرده خواهند شد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا