مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم کف قیمت؛ ATL چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

دنیای کریپتوکارنسی مملو از اصطلاحاتی است که بدون شناخت آنها نمی‌توان به درک درستی از این بازار رسید. اصطلاح کف قیمت (ATL) که مخفف عبارت All Time Low است، یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال محسوب می‌شود. اگر دنیای قیمت ارزهای دیجیتال را مثل یک سکه تصور کنیم، کف قیمت تنها یک‌رو از این سکه محسوب می‌شود؛ روی بعدی این سکه با عنوان اوج قیمت (ATH) یا All Time High شناخته می‌شود.

مفهوم ATH یکی از مراحلی است که هر سرمایه‌گذاری مایل است برای ارز دیجیتالی که دارد، اتفاق بیفتد. مفهوم ATL هم به عنوان یک رخداد حساس محسوب می‌شود که از هر لحاظ حائز اهمیت است. مفهوم ATL نشان می‌دهد که قیمت یک ارز دیجیتال به صورت غیر طبیعی پایین است و باید برای نگهداری آن کاری کرد. در این مقاله از والکس، به بررسی مفهوم کف قیمت (ATL) می‌پردازیم تا بدانید، زمانی که ارزهای دیجیتال به پایین‌ترین ارزش خود می‌رسند، چه اتفاقی می‌افتد.

مفهوم کف قیمت یا ATL چیست؟

پایین‌ترین قیمت سهم‌ها یا ALT

همان‌طور که از عنوان این اصطلاح پیداست، از آن برای شرح وضعیتی استفاده می‌شود که یک ارز دیجیتال در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد. شناسایی پایین‌ترین سطح قیمتی یک ارز دیجیتال ممکن است که به همین راحتی‌ها نباشد و به سختی بتوان آن را یافت. برخلاف اتفاقی که برای قیمت یک سهام در بازار بورس رخ می‌دهد، قیمت ارزهای دیجیتال به شکل‌های مختلفی، متغیر هستند. در اغلب اوقات، میزان ارزش یک ارز دیجیتال با قیمت دلار در آن لحظه اندازه‌گیری می‌شود؛ بدین‌شکل که اگر قیمت دلار کمتر از همیشه باشد، احتمالاً قیمت آن ارز دیجیتال هم در وضعیت ATL قرار دارد.

مفهوم کف قیمت دارای یک تعریف سنتی هم است؛ زمانی که قیمت ارز دیجیتال از پایین‌ترین قیمت تاریخی آن کمتر شود، ATL اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال معمولاً با گذشت زمان دچار افزایش قیمت می‌شوند، اولین قیمت آنها همان پایین‌ترین قیمت خواهد بود. پامپ و دامپ در دنیای کریپتوکارنسی همیشه رخ می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، اگر قیمت یک ارز دیجیتال از ارزش آن در اولین عرضه کمتر باشد، باید وضعیت کف قیمت را برای آن در نظر گرفت.

با همه اوصاف، ممکن است که بعضی، از دوره‌های زمانی متفاوت‌تری برای تجزیه‌وتحلیل مفاهیم استفاده کنند. برای مثال، بعضی از سرمایه‌گذاران و دارندگان ارز دیجیتال، از میانگین ماهیانه، هفتگی یا سالانه برای بررسی مفاهیمی همچون ATL و ATH استفاده می‌کنند. پرواضح است که نمی‌توان لزوماً از قیمت عرضه اولیه یک ارز دیجیتال به عنوان پایین‌ترین قیمت آن یاد کرد.

زمانی‌که یک ارز در پایین‌ترین قیمت قرار دارد

زمانی که یک ارز دیجیتال در حالت ATL قرار می‌گیرد، خبرساز خواهد شد؛ بسیاری از این موقعیت، به عنوان یک رخداد خبری قابل توجه یاد می‌کنند. مثلاً زمانی که ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح قیمتی خود رسید، یک هیاهو رخ داد. کارشناسان بسیاری روی مسئله افت تاریخی قیمت بیت کوین متمرکز شدند تا عوامل مؤثر بر آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

لحظه‌ای که یک ارز دیجیتال در کف قیمت قرار می‌گیرد، چند پس‌لرزه مختلف محتمل هستند. بسیاری از دارندگان آن ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دیگر حتی حاضر نیستند، برای یک‌دقیقه هم که شده، آن را نگه دارند؛ چرا که با ورود یک ارز دیجیتال به وضعیت کف قیمت، وضعیت آن خطرناک تصور می‌شود. زمانی که یک ارز دیجیتال دچار افت قیمت می‌شود، افراد بسیاری برای فروختن آن اقدام می‌کنند که همین هم باعث افت بیشتر خواهد شد.

تاریخ نشان داده است که پس از هر افت تاریخی قیمت، یک جهش کوچک در قیمت ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد. بعضی از افراد و سرمایه‌گذاران، پایین‌ترین قیمت یک ارز دیجیتال را فرصتی مناسب برای خرید می‌دانند؛ چرا که کف قیمت به زعم آنها شبیه به یک تخفیف استثنایی است.

پس از افت قیمت چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از ورود یک ارز دیجیتال به کانال افت تاریخی قیمت، اتفاقات خوب یا بدی رخ می‌دهند. گاه امید به بهبود وضعیت قیمتی یک ارز دیجیتال به این بستگی دارد که عامل افت قیمتی آن مشخص شود. مثلاً اگر یک رکود موقت باعث افت قیمت در پایین‌ترین سطح شده باشد، می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار بود. اگر هم مسئله مربوط به مشکلات فنی سیستم بلاک چین باشد، بعید است که وضعیت مورد نظر به زودی بهبود یابد؛ در چنین شرایطی، ممکن است که قیمت‌ها به سیر نزولی خود ادامه دهند.

قانون کم بخر و زیاد بفروش!

استراتژی buy in DIP و کف قیمت

یک استراتژی مرسوم بین بعضی از سرمایه‌گذاران وجود دارد که به «قانون کم بخر و زیاد بفروش یا buy in DIP» معروف شده است. شاید همین استراتژی باعث تولد نهنگ ارز دیجیتال می‌شود. در این استراتژی، سرمایه‌گذار هنگامی که یک ارز دیجیتال را در موقعیت نزولی می‌بیند، آن را خریداری می‌کند. هدف از قانون کم بخر و زیاد بفروش، استفاده از افزایش قیمت احتمالی ارز دیجیتالی است که در حال حاضر در کف قیمت قرار دارد. این استراتژی در بعضی از موارد، مثمر ثمر واقع می‌شود و سرمایه‌گذار را به سودآوری می‌رساند. بسیاری از افراد با استفاده از ارزهای دیجیتال با قیمت پایین به درآمدهای قابل توجه دست پیدا کردند.

نکته بسیار مهمی که در این استراتژی وجود دارد، توجه همه‌جانبه به موقعیت کف قیمت ارز دیجیتال است. توجه داشته باشید که پایین‌ترین قیمت یک ارز دیجیتال ممکن است که نشان‌دهنده مشکلات جدی آن باشد. بعضی از ارزهای دیجیتال پس از ورود به موقعیت کف قیمت، دیگر هرگز دچار افزایش ارزش نمی‌شوند و روند نزولی خود را ادامه خواهند داد. در نهایت هم ممکن است که حساب شما با ارزهای دیجیتالی پر شود که نه ارزشی دارند و نه هیچ‌کس می‌خواهد آنها را از شما خریداری کند.

قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال دائماً در حال تغییر است و همیشه باید در انتظار نوسانات بود. در ضمن، پایین‌ترین قیمت یک ارز دیجیتال همیشه یک موقعیت برای خریدهای فوق‌العاده محسوب نمی‌شود.

چه چیزی باعث سقوط قیمت ارز دیجیتال می‌شود؟

اکثر سرمایه‌گذاران حوزه کریپتوکارنسی مایل هستند بدانند چه عواملی در سقوط قیمتی ارزهای دیجیتال دخیل است. در حالت کلی، ارزش و قیمت هر ارز دیجیتال با توجه به عرضه و تقاضای آن تغییر خواهد کرد. مثلاً اگر تقاضا برای یک ارز دیجیتال افزایش یابد، قیمت آن هم افزایش خواهد یافت و بالعکس. در ادامه، عواملی همچون اخبار بین‌المللی، قیمت اولیه در عرضه ارز دیجیتال، ترس از دست رفتن سرمایه (FOMO) و فاکتورهایی از این قبیل هم قابل توجه هستند.

در ادامه به چند عامل مهم که در کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و ورود آنها به کف قیمت مؤثر هستند، خواهیم پرداخت.

عرضه کل ارز دیجیتال

عرضه کل (Total Supply) به مجموع کل توکن‌هایی گفته می‌شود که در زمان کنونی عرضه شده‌اند؛ حتی توکن‌هایی که قفل شده‌اند، در سبد دارایی وجود دارند یا در گردش هستند. به‌طورکلی، سرمایه‌گذاران باید نسبت به توکن‌هایی که قفل شده‌اند، حواس‌جمع باشند؛ در نظر گرفتن این که این تعداد توکن چه زمانی وارد بازار می‌شوند، مهم است. هنگامی که مقادیر قابل توجهی از توکن‌های یک ارز دیجیتال عرضه می‌شوند، ممکن است که به کف قیمت برسد و سیر نزولی خود را تجربه کند.

اخبار و حوادث روز دنیا

شنیدن اخباری مانند جنگ روسیه و اوکراین و یا هک شدن یک سیستم بلاک چین که همه ما تاثیر آنها را به‌وضوح دیدیم از جمله اخباری هستند که روی سیر نزولی و ناگهانی یک ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند. به‌طورکلی، یک حادثه جهانی یا یک فاجعه درون‌سیستمی در کریپتوکارنسی می‌تواند، کف قیمت را برای یک توکن به ارمغان بیاورد.

عرضه اولیه

در اوایل مقاله اشاره کردیم که ممکن است، قیمت عرضه اولیه یک ارز دیجیتال به عنوان پایین‌ترین قیمت تاریخی آن در نظر گرفته شود؛ این اتفاق معمولاً به دلیل نوظهور بودن و عدم اعتماد کافی کاربران نسبت به آن شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی و در عرضه اولیه، قیمت یک ارز دیجیتال معمولاً در پایین‌ترین سطح خود قرار می‌گیرد تا مسیر خود را با عنوان «ارز دیجیتال ناشناس» آغاز کند.

شکست در یک رقابت

بسیاری از سرمایه‌گذاران، یک ارز دیجیتال را با پروژه‌های رقیب آن مورد مقایسه قرار می‌دهند؛ این کار ضروری و مهم است. شناسایی یک ارز دیجیتال و سنجش آن با رقبا می‌تواند تعیین کند که آیا می‌توان روی سودآوری آن در طول زمان حساب کرد یا خیر. اگر معلوم شود که یک ارز دیجیتال با پروژه‌های رقیب خود، هم‌سطح نمی‌شود، می‌توان احتمال ورود آن به کف قیمت را در نظر داشت.

اهمیت ATL در معاملات روزانه

دلیل مهم بودن کف قیمت و معاملات روزانه

شناسایی نقطه ATL برای هر ارز دیجیتال می‌تواند به مثابه یک سرنخ برای معاملات روزانه تلقی شود. اسکالپرها و همچنین معامله‌گران روزانه دنیای کریپتوکارنسی با نوسان‌گیری‌های مختصر در نقاط ATL به سودآوری می‌رسند. سودهایی که در قالب معامله‌های اسکالپ یا روزانه به دست می‌آیند، کم اما ادامه‌دار هستند؛ از طرفی، استفاده از ATL یا کف قیمت یک توکن برای خرید ارز دیجیتال، به این سودآوری‌های روزانه کمک خواهد کرد.

کف قیمت؛ فرصتی همیشه استثنایی؟

تصویر نهایی کف قیمت و تاثیر آن بر بازار معاملات

مفهوم کف قیمت یا ATL) All Time Low) یک اصطلاح برای نشان دادن وضعیتی است که پایین‌ترین سطح قیمت ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. هر سرمایه‌گذار و معامله‌گری که در کریپتوکارنسی فعالیت می‌کند، باید دانش لازم برای فهم این نوع اصطلاحات ارز دیجیتال را داشته باشد؛ چرا که به واسطه آن می‌توان بی‌خطر بودن سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال را فهمید. شناسایی عوامل مؤثر بر ورود یک ارز دیجیتال به کف قیمت و همچنین استفاده از آن به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری هم حائز اهمیت هستند.

این مقاله به صورت تخصصی در مورد مفهوم ATL تهیه شده است و مسیر روشنی برای شناسایی موقعیت حساس ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از مطالب تخصصی والکس به دانش تخصصی حوزه ارزهای دیجیتال دست یابید. همچنین، امکان خریدوفروش انواع ارزهای دیجیتال بدون محدودیت و با کارمزدهای مناسب در صرافی والکس وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مه لقا
مه لقا
9 ماه قبل

بسیار عالی

محمدرضا
محمدرضا
10 ماه قبل

عالی بود

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  محمدرضا

سلام
بسیار خرسندیم از اینکه مطالب این مقاله مورد قبول شما واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا