مقالات ارز دیجیتال

آلت سیزن چیست؟ راهنمای تشخیص Altseason و کسب سود از آن

آلت سیزن (Alt Season) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است و به دوره‌ای اشاره دارد که بازار آلت کوین‌ها گاوی یا بولیش می‌شود. با توجه فرصت‌های بزرگی که این بازار در دوره‌های گذشته برای کسب سود فراهم کرده، تشخیص و پیش‌بینی آن تبدیل به دغدغه اصلی بسیاری از تریدرها شده است.

در این مقاله، ابتدا به تعریف مفهوم آلت سیزن ارز دیجیتال و نحوه پیش بینی آلت سیزن می‌پردازیم. در ادامه، نکاتی برای معامله بهینه در این بازار مطرح می‌کنیم و در آخر به مرور مزایا و معایب فصل آلتکوین‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با فصل پول‌ساز کریپتوکارنسی‌ها آشنا شوید.

آلت سیزن چیست و چه دلایلی دارد؟

آلت سیزن ارز دیجیتال

حتما می‌دانید که ارزهای دیجیتال از نظر ماهیتی به دو دسته بیت کوین و آلت کوین تقسیم می‌شوند. Altcoin تمامی ارزهای دیجیتال به غیر از BTC هستند و مهم‌ترین آنها نیز اتریوم است. کلمه Altcoin Season یا به‌اختصار Alt Season به زمانی گفته می‌شود که حجم معاملات و در نتیجه، ارزش بازار این دارایی‌ها در مقابل BTC افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. این برتری، سبب چرخش نگاه سرمایه‌گذاران از رمز ارز اول دنیا به سمت آلت کوین‌ها و در نتیجه، افزایش قیمت آنها می‌شود.

فصل آلت کوین دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • باور بازار به رکود قیمت بیت کوین پس از یک دوره‌ افزایشی
  • اتفاقات مثبت و ارزشمند در بلاک چین‌های اصلی مانند اتریوم، سولانا و کاردانو و نیز حوزه‌هایی مانند دیفای و وب ۳
  • تغییرات مثبت قوانین کشورها در پذیرش ارزهای دیجیتال
  • پدیده فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری و شد‌ت‌گیری ورود سرمایه به بازار آلت کوین‌ها

آلت سیزن معمولا بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. در این بازه، قیمت BTC تغییر چندانی نکرده و یا اندکی نوسان دارد. سابقه نشان می‌دهد که افزایش نجومی برخی رمز ارزها در این دوره می‌تواند بسیاری را ثروتمند و البته برخی را نیز بسیار متضرر کند. شرط اصلی کسب سود از Altseason‌، تشخیص درست زمان شروع و پایان آن به منظور تعیین درست نقاط ورود به بازار و خروج از آن و مهم‌تر از آن، شناسایی ارزهایی است که پتانسیل رشد خوبی دارند.

نحوه پیش بینی آلت سیزن

پیش بینی آلت سیزن ارز دیجیتال

پیش‌بینی فصل آلت کوین‌ها برای کسب سود از آن و نیز پیشگیری از ضررهای ناشی از سرمایه‌گذاری روی ارزهای اشتباه، مهم است. این دوره می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک روند صعودی یا بول‌ران طولانی‌مدت در بازار گاوی باشد و یا به صورت یک روند صعودی کوتا‌ه‌مدت در بازار نزولی یا خرسی خود را نمایان کند. سابقه نشانه می‌دهد که سه فاکتور زیر را می‌توان از علائم شروع آن دانست.

کاهش دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین به معنی سهم BTC از کل سرمایه در گردش بازار ارزهای دیجیتال است. وب‌سایت کوین مارکت کپ مهم‌ترین مرجع اعلام این شاخص محسوب می‌شود. با شروع Alt Season، بخش قابل توجهی از سرمایه بازار از بیت کوین به سمت دیگر رمز ارزها جاری خواهد شد. این اتفاق معمولا پس از افزایش مستمر قیمت Bitcoin رخ می‌دهد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با فروش این دارایی، سرمایه‌شان را وارد بازارهای پرسودتر و البته پرریسک‌تر کنند. هرچه شدت کاهش دامیننس رمزارز اول دنیا بیشتر باشد، احتمال وقوع آلت سیزن نیز بیشتر است.

افزایش مارکت کپ آلت کوین‌ها

با شروع آلت سیزن و ورود سرمایه بیشتر به سمت آلتکوین‌ها، قاعدتا مارکت کپ یا ارزش بازار آنها افزایش می‌یابد. تاثیر این روند بر رمز ارزهای معروف‌تر مانند اتریوم، پولکادات، کاردانو، ریپل و به تازگی میم کوین‌های اصلی مانند شیبا و دوج کوین مشهود‌تر است. از سوی دیگر، با ادامه‌دار شدن فصل آلت کوین‌ها برای چند روز، معمولا شاهد افزایش چند درصدی دامیننس اتریوم خواهیم بود.

تحولات مثبت در زیرساخت‌های ارزهای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین دلایل آلت سیزن که از آن می‌توان برای پیش‌بینی شروع این بازار نیز استفاده کرد، پیشرفت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال است؛ به‌خصوص تحولات بزرگ در حوزه‌های بلاک چین، دیفای، وب ۳، متاورس، شبکه‌های لایه یک یا راه‌حل‌های لایه دو برای افزایش مقیاس‌پذیری یا کاهش کارمزدها، می‌توانند به شروع این دوره منجر شوند.

۶ نکته برای کسب سود از فصل آلت کوین‌ها

افزایش قیمت رمز ارزها در فصل آلتکوین‌ها

علاوه بر پیش‌بینی آلت سیزن، باید بدانید که از این دوره چطور نهایت استفاده را ببرید. توجه به نکات زیر می‌تواند شما در این زمینه یاری کند:

  • سرمایه خود را روی دارایی‌های متنوع پخش کنید. با‌ این حال تنوع سبد سرمایه‌گذاری‌تان باید در حدی باشد که فرصت پیگیری تحولات قیمت و اخبار همه آنها را داشته باشید.
  • ترجیحا ارزهایی با ماهیت‌ها و کاربردهای متفاوت از جمله NFT، میم، توکن‌های دیفای، وب ۳ و غیره را انتخاب کنید.
  • همواره بخشی از سرمایه خود را به کوین‌های اصلی مانند اتریوم اختصاص دهید.
  • با تحلیل فاندامنتال و پیگیری اخبار، ارزهای دیجیتال دارای ارزش واقعی و با پتانسیل رشد بالا را شناسایی کنید. وایت پیپر یک رمز ارز می‌تواند منبع خوبی برای پیش‌بینی قیمت آن در طول Alt Season باشد.
  • از تکنیک‌های مدیریت ریسک برای تعیین نقاط خروج خود از بازار استفاده کنید. استفاده از ابزارهای حد ضرر و حد سود و نیز محاسبه نسبت ریسک به ریوارد نیز توصیه می‌شود.
  • سود معاملات خود را مرحله‌به‌مرحله برداشت کنید.
  • از سود معاملات خود می‌توانید برای خرید بیت کوین استفاده کنید.

مزایا و معایب آلت سیزن ارز دیجیتال

مزایا و معایب فصل آلتکوین‌ها

مهم‌ترین مزیت رونق معامله آلت کوین‌ها، فرصتی است که این دارایی‌ها برای کسب سود از بازار ارز دیجیتال فراهم می‌آورند. فرصتی که سبب جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و در نهایت افزایش پذیرش این بازار نزد تریدرهای خرد می‌شود.

از سوی دیگر، آلت سیزن به پویایی بازار ارز دیجیتال نیز کمک می‌کند. رکود قیمت Bitcoin پس از یک دوره افزایشی طولانی‌مدت تقریبا قطعی است. وجود آلت کوین‌ها کمک می‌کند که سرمایه به جای خروج از این بازار به سمت بازارهای سنتی، همچنان در آن باقی بماند. همچنین شروع این دوره، به معنی فرصتی برای پروژه‌های خلاقانه در حوزه رمز ارز است. این پروژه‌ها می‌توانند در این دوره به جذب سرمایه پرداخته و برنامه‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرند.

اما افزایش شدید و سریع قیمت ارز دیجیتال همانقدر که فرصتی برای کسب سود نجومی است، ریسک هم دارد؛ حباب شکل گرفته حول یک دارایی، ممکن است به سرعت از بین رفته و سرمایه‌گذار را با ضررهای هنگفت مواجه کند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که پروژه‌های کلاه‌برداری یا اسکم در طول آلت سیزن‌ها معمولا بیشتر می‌شوند. آنها با سیاست‌هایی مانند پامپ و دامپ و وعده‌های عجیب سودآوری، وارد بازار شده و پس از جذب سرمایه، ناپدید می‌شوند. ، OneCoin ،BitConnect Bitclub و تعداد بسیار زیادی آلتکوین تقلبی در طول فصل آلت کوین‌ها پدید آمده‌اند.

تیغ دولبه فصل آلت کوین‌ها

همانطورکه در این مقاله گفتیم، آلت سیزن فرصتی برای کسب درآمد از هزاران ارز دیجیتال به غیر از بیت کوین است. برخی از این پروژه‌ها در عین ناباوری، بسیاری را در سال‌های اخیر ثروتمند کرده‌اند. با این حال در انتخاب رمز ارز مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب اطمینان از ارزش آن، همواره باید به روش‌هایی مانند تحلیل فاندامنتال و تکنیکال متوسل شوید. از سوی دیگر باید تلاش کنید با مدیریت ریسک و سرمایه و پرهیز از اتخاذ تصمیمات احساسی، احتمال ضرر خود در این دوره را کاهش دهید. آیا تاکنون آلت سیزن ارز دیجیتال را تجربه کرده‌اید؟ بیشترین سود شما از کدام رمز ارز بوده است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۷

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا