تکنولوژی

معرفی شبکه ۲۰-BRC و ویژگی های توکن BRC-20

BRC20 یک استاندارد توکن آزمایشی روی شبکه بیت کوین است که امکان استخراج و انتقال توکن‌های قابل تعویض را از طریق پروتکل “Ordinals” در این بلاکچین فراهم می‌کند. به‌تازگی این استاندارد در اکوسیستم کریپتو گردوخاکی به پا کرده است و پای میم‌کوین‌ها را به بلاکچین بیت کوین باز کرد. تا کنون حدود ۱۴۰۰۰ توکن BRC-20ساخته شده‌اند که اکثر آنها را میم‌کوین‌ها تشکیل می‌دهند. در ماه گذشته شاهد رشد ناگهانی قیمت میم‌کوین پپه (PEPE) بودیم که باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در کارمزد شبکه و تراکنش‌های Bitcoin شد.

بسیاری از کاربران معتقدند BRC-20 راهی برای پنهان‌کردن نقاط ضعف بیت کوین است و نه یک راهکار برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض در بلاکچین بیت کوین. برخی نیز بر این باورند با راه‌اندازی این استاندارد، بیت کوین فقط یک ارز برای مبادله نیست و می‌توان از بستر آن برای تولید میم‌کوین‌های جذاب بهره برد. در این بلاگ از مجله والکس به بررسی استاندارد BRC20، معرفی ویژگی‌ها، مزایا و معایب و پروژه‌های مبتنی بر آن می‌پردازیم.

پیشنهاد مطلب: trc20 چیست؟

آشنایی با استاندارد BRC20

توکن ERC-20

BRC۲۰ یک استاندارد برگرفته شده از توکن “ERC20” شبکه اتریوم است که به‌صورت آزمایشی برای شبکه بیت کوین ساخته شد. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد توکن‌های قابل تعویض را با استفاده از پروتکل اوردینالز ایجاد و همچنین منتقل کنند. انجام این کار قبل‌تر به دلیل عدم پشتیبانی بلاکچین بیت کوین از قراردادهای هوشمند وجود نداشت. توکن BRC-20 از فرمت داده‌های جیسون برای تعریف قراردادهای توکن یا دیپلوی، مینت و انتقال توکن استفاده می‌کند.

BRC20 یک راه برای ذخیره فایل‌های اسکریپ در بیت کوین و استفاده از آنها برای نسبت‌دادن توکن‌ها به ساتوشی است و امکان جابه‌جایی و انتقال از یک کاربر به کاربری دیگر را فراهم می‌کند.  توکن‌های BRC20 در می ۲۰۲۳ رشد باورنکردنی و تعجب برانگیزی را تجربه کردند و ارزش بازار آنها به بیش از یک میلیارد دلار رسید. اما روز بعد تقریباً این مارکت کپ ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار توکن با استفاده از این استاندارد روی بلاکچین اتریوم مینت شده‌اند.

مهم‌ترین تفاوت این توکن‌ها با ارزهای مبتنی بر استاندارد ERC20 این است که در بلاکچین بیت کوین و بر اساس الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) تولید و منتقل می‌شوند.

پیشنهاد مطلب: شبکه انتقال ارز

استاندارد BRC20 توسط چه کسی ساخته شده است؟

کاربر توییتری با آیدی “Domodata” در ۸ مارس ۲۰۲۳ اقدام به این کار کرد. نام استاندارد BRC20 بسیار شبیه به ERC20 اتریوم است و به نظر می‌رسد بیشتر برای جذب کاربران انتخاب شده تا آنها را به سمت بیت کوین بکشاند. هدف او از این کار امکان راه‌اندازی و جابه‌جایی توکن‌های مختلف در بلاکچین این شبکه بود. او می‌خواست bitcoin را از این حالت سنتی که درگیر آن است خارج کند.

 این اولین باری نیست که یک توسعه‌دهنده از لایه‌های بیت کوین برای صدور توکن‌های Fungible استفاده می‌کند. پروتکل کوین‌های رنگی (Colored Coins protocol) نمونه دیگری در این زمینه است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شدند و به دلیل کارمزد بالای تراکنش‌ها و قابلیت برنامه‌ریزی محدود با شکست مواجه شدند.

شبکه BRC20 چگونه کار می کند؟

نحوه کار توکن BRC-20

برای ایجاد این توکن، کاربر در ابتدا باید یک شی داده JSON را اینسکرایب کند. Inscriptionهای موجود در بیت‌کوین همانند “NFT” هستند که روی هر ساتوشی ساخته می‌شوند. در این فایل اطلاعاتی نظیر نام توکن، نماد، دسیمال‌ها، عرضه کل و موجودی اولیه ثبت می‌شود. این شی داده در یک آدرس اوردینال کدگذاری و در قالب تراکنش بیت کوین ارسال می‌شود. این تراکنش برای استقرار قرارداد و مینت اولیه توکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای انتقال توکن BRC-20 نیز کاربر باید یک شی داده جیسون را اینسکرایب کند. در این فایل اطلاعاتی مانند آدرس ارسال‌کننده، آدرس گیرنده و مقدار توکن‌های ارسالی قرار می‌گیرند. داده به شکل آدرس اوردینال کدگذاری می‌شود و در شکل تراکنش بیت کوین به خودش ارسال می‌شود.

این توکن‌ها را می‌توان با تجزیه آدرس‌های اوردینال در تراکنش بیت کوین تأیید کرد. انجام این کار از طریق بررسی و مقایسه داده‌های جیسون با داده‌های قرارداد توکن انجام می‌شود. هر مرورگر و یا نود بیت کوین می‌تواند بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار اضافه‌ای این تأیید را انجام دهد.

پیشنهاد مطلب: شبکه ترون

معرفی کاربردهای توکن BRC-20

این توکن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های قابل تعویض را با استفاده از پروتکل اوردینال مبادله و منتقل کنند. راه‌اندازی این پروتکل به دلیل توانایی آن در پشتیبانی از NFTهای مبتنی بر bitcoin، ‌در جامعه آن غوغایی را بر پا کرده است. اگرچه بلاکچین اتریوم به‌عنوان میزبان اصلی ان‌اف‌تی شناخته می‌شود و بلاکچین بیت کوین تا کنون از هیچ دارایی کریپتویی به جز خود پشتیبانی نکرده است؛ اما کاربران به دنبال راه‌های جدیدی برای استفاده از این شبکه هستند و استاندارد BRC20  می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

پیشنهاد مطلب: erc-20 چیست؟

معایب  و مشکلات استاندارد BRC20

در حال حاضر ماینرهای بیت کوین هیجان‌زده هستند، زیرا کارمزد تراکنش‌ها به بالاترین حد خود از آوریل ۲۰۲۱ رسیده است. دلیل این افزایش ناگهانی، تعداد زیادی تراکنش‌های خرد مربوط به ایجاد، صدور و انتقال توکن‌های BRC-20 است. همچنین آمارها نشان می‌دهد ارزش ‌دارایی‌های مبتنی بر این استاندارد در هفته گذشته ۶۰۰ درصد افزایش‌یافته و حجم معاملات آن حتی از تراکنش‌های btc در شبکه فراتر رفته است.

تعداد ثبت‌نام‌های اوردینال در شبکه بیت کوین از ۲ آوریل به رکورد ۵۸.۱۷۹ رسیده و دلیل این افزایش راه‌اندازی استاندارد BRC20 عنوان شده است. با این وجود هر تراکنش برای ایجاد، صدور یا انتقال توکن BRC-20 به ۰٫۰۰۰۰۰۵۴۶ بیت کوین نیاز دارد. برخی از کاربران حاضرند ۱۰۰ برابر بیشتر این مبلغ را بپردازند تا تراکنش‌های آنها سریع‌تر انجام شود. این موضوع نشان می‌دهد که آنها امیدوارند با فروش میم‌کوین‌های خود سود خوبی کسب کنند.

با این حال، بنا به گفته سازنده این استاندارد فقط یک آزمایش سرگرم‌کننده است و راه‌حل‌های کارآمدتری مانند “RGB” یا “Taro” برای ایجاد توکن‌ها بر روی بستر بلاکچین بیت کوین وجود دارد. درحالی‌که ماینرها از حباب جدید ایجاد شده نهایت سود را می‌برند، افزایش میزان “UTXO” برای نودها اصلاً خوشایند نیست. قانون مور (Moore’s Law) محدودیت‌های مخصوصی دارد و رشد بیش از حد سریع می‌تواند نودهایی با رم ناکافی را از شبکه خارج کند به همین جهت راه‌حل‌هایی نظیر “Utreexo” در حال بررسی‌شدن هستند.

پپه کوین (PEPE)، محبوب ترین توکن BRC-20

په په کوین توکن

محبوب‌ترین توکن این استاندارد که در ماه گذشته سرو صدای زیادی را بر پا کرده است پپه کوین (PEPE) نام دارد. این ارز در هفته‌های اخیر در صدر اخبار درخشیده و ارزش بازار آن به یک میلیارد دلار رسیده است. از دیگر توکن‌های مبتنی بر استاندارد BRC20 می‌توان از “MEME” ،“MOOM” و “Ordinal Monkey Club” نام برد.

درحالی‌که توکن‌های این استاندارد به یک موضوع هیجان‌انگیز تبدیل شده است، باید به یاد داشته باشید که این اتفاقی جدید است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در کریپتو ماندگار خواهد شد یا به‌زودی از دور خارج می‌شود.

دوج‌کوین و پپه شباهت‌های زیادی با هم دارند؛ زیرا هر دو میم‌کوین مبتنی بر الگوهای رایج اینترنت هستند. موفقیت این توکن به دلیلی امکان کسب سودهای نجومی بوده است. برای مثال با خرید مقداری PEPE به ارزش ۲۵۰ دلار می‌توانستید ۱.۸ میلیون دلار سود کسب کنید.

استاندارد آزمایشی BRC20؛ جوان‌ترین رخداد کریپتو

استاندارد BRC20 جدیدترین فناوری توسعه‌دهندگان برای دنیای بدون مرز ارزهای دیجیتال است. با وجود اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ محبوبیت گسترده‌ای کسب کرد، توکن BRC-20 هنوز آزمایشی است و کاربران در استفاده از آن باید احتیاط کنند. این استاندارد توسط تحلیلگر آنچین برای ذخیره تصاویر، متن، کلیپ‌های صوتی و موارد دیگر در تراکنش‌های کوچک بیت کوین ساخته شد.

به نظر شما bitcoin با کمک استاندارد BRC20 می‌تواند وارد مسیر جدیدی شود؟ یا اینکه طرفداران سرسخت اتریوم هنوز هم معتقدند تا زمانی که این شبکه وجود دارد چرا باید برای انجام کارهای خود از بیت کوین استفاده کنند؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران والکس به اشتراک بگذارید. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
binance
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا