بلاکچین

شبکه انتقال ارز چیست؟ آشنایی با شبکه های انتقال رمز ارز

اگر بخواهید ارزهای دیجیتال را به حساب یک شخص دیگر یا حتی به کیف پول خودتان انتقال دهید، از کدام شبکه برای انتقال رمز ارز استفاده می‌کنید؟ تراکنش ارزهای دیجیتال همانند معاملات آن نیاز به دانش کافی دارد. علاوه بر انتخاب صحیح شبکه انتقال ارز، کارمزد نیز نکته مهمی است که اگر از آن آگاهی نداشته باشید ممکن است متضرر شوید.

ارسال یا دریافت ارزهای دیجیتال در بلاکچین اشتباه به این معنی است که رمزارز شما هرگز به مقصد خود نمی‌رسد. اگر می‌خواهید در کارمزدهاصرفه‌جویی کنید و تراکنش ارزهای دیجیتال را با خیال راحت انجام دهید، مهم است که ابتدا بدانید شبکه انتقال ارز چیست و چگونه کار می‌کند. در این مقاله، پرکاربردترین آنها را معرفی کرده و با بررسی مزایا و معایب هر یک، به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

شبکه انتقال ارز چیست؟

بلاکچینی است که دارایی دیجیتال مسیر تراکنش خود را در آن طی می‌کند. برای اینکه یک تراکنش به درستی انجام شود، هر دو آدرس ارسال و دریافت باید در شبکه‌ای صحیح باشند، در غیر این صورت، رمز ارز به مقصد نمی‌رسد.

توکن‌ها برای اینکه بتوانند روی یک شبکه اجرا شوند باید تابع قوانین آن باشند. هر توکن در هر شبکه از مجموعه قوانین خاصی تبعیت می‌کند که به آن استاندارد توکن (Token Standard) گفته می‌شود. هر بلاکچین استاندارد توکن مخصوص خودش را دارد. آنها تضمین می‌کنند که همه توکن‌های ساخته شده بر این اساس می‌توانند با هم تعامل داشته یا کار کنند. به عنوان مثال، تمام دارایی‌های اتریوم که با استاندارد ERC-20 ساخته شده‌اند، می‌توانند با هم تعامل داشته باشند. بدون استانداردهای توکن، تراکنش و انتقال ارزهای دیجیتال بسیار دشوار خواهد بود.

استاندارد توکن

بزرگترین شبکه‌های انتقال ارز

طبق آخرین تحقیقات، در حال حاضر حداقل ۱۰۰۰ شبکه بلاکچین در حال فعالیت هستند. اما مشهورترین‌ها به برخی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال مرتبط هستند. به این ترتیب، نامشان از ارزهای دیجیتال آن‌ها گرفته شده است: مانند بیت‌کوین، اتریوم، بایننس و غیره. در ادامه به بررسی برترین‌ها می‌پردازیم.

شبکه ERC-۲۰

 ERC-20 شبکه انتقال ارز در بلاکچین اتریوم است که برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. ERC (Ethereum Requestfor Comment) به معنای پروتکل رسمی بهبود اتریوم‌ است. بیش از ۹۰% ارزهای دیجیتال بر بستر این آن ایجاد شده و توسعه پیدا کرده‌اند. اتریوم از NFTها با استفاده از استانداردهای دیگری- ERC-721 و ERC-1155- پشتیبانی می‌کند. کارمزد شبکه در آن با ETH پرداخت می‌شود.

مهم‌ترین ارزهای ERC-20

مزایا و معایب ERC-20

  • مزایا: پشتیبانی از اکثر ارزهای دیجیتال، تعامل‌پذیری توکن‌های ERC-20، تمرکززدایی و امنیت بالا
  • معایب: هزینه بالای گس، مقیاس‌پذیری کم، ظرفیت محدود و ازدحام بالا
ERC-20

شبکه BEP

 BEP-2 استاندارد توکن برای ضرب و استقرار توکن‌ها در زنجیره بایننس و اولین بلاکچین Binance است. این شبکه، در ابتدا برای صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز طراحی شده بود. BEP2 (Binance Chain Evolution Proposal 2) به معنای طرح پیشنهادی جهت توسعه بایننس است. هدف از ساخت استاندارد شبکه BEP2 این بود که در قالب نسخه‌ای ساده‌تر از ERC-20 عرضه شود تا انتقال توکن‌های شبکه اتریوم بر بستر بایننس راحت‌تر انجام شود. کارمزد تراکنش‌ها در این بلاکچین با بایننس کوین (BNB) پرداخت می‌شود.

مهم‌ترین ارزهای BEP2

مزایا و معایب BEP2

  • مزایا: سرعت بالای تراکنش، کارمزد کم
  • معایب: نیاز به در انجام تراکنش‌ها، عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

شبکه BEP-۲۰

 BEP-20 استاندارد توکن اسمارت چین بایننس (BSC) است. BEP20 (Binance Smart Chain Evolution Proposal 20) به معنای طرح پیشنهادی جهت تکامل شبکه بایننس اسمارت است. استاندارد BEP-20 شباهت‌های زیادی با ERC-20 دارد و با قراردادهای هوشمند اتریوم و EVM (ماشین مجازی اتریوم) سازگار است.

مهم‌ترین ارزهای BEP-20

مزایا و معایب BEP-20

  • مزایا: تراکنش‌های سریع‌ و ارزان‌تر، مقیاس‌پذیری بالاتر، یکپارچگی با سایر پروژه‌های BSC
  • معایب: به اندازه سایر شبکه‌های بلاکچین مانند اتریوم غیرمتمرکز نیست
ارزان‌ترین شبکه انتقال ارز

شبکه TRC-۲۰

 TRC-20 یک استاندارد برای قراردادهای هوشمند است که روی بلاکچین TRON توسعه یافته است. این استاندارد با استفاده از TVM (ماشین مجازی ترون) کار می‌کند. توکن اختصاصی این آن TRX است که به عنوان کارمزد در TRC-20 به کار می‌رود. TRC-20 با ERC-20 نیز سازگار است.

برخی از ارزهای پشتیبانی شده در TRC-20

مزایا و معایب TRC-20

  • مزایا: سرعت تراکنش بالا
  • معایب: اخیراً کارمزد تراکنش‌ها در آن اندکی افزایش یافته است

مقایسه انواع شبکه‌های انتقال ارز

با استفاده از جدول زیر می‌توانید به آسانی شبکه انتقال ارز مورد نظرتان را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.

نام شبکه الگوریتم اجماع کارمزد شبکه بلاکچین   نمونه آدرس سرعت تراکنش امنیت
TRC-20 اثبات سهام نمایندگی شده (DpoS) حدد ۱.۵ دلار ترون T9zG21… تقریباً ۳ ثانیه قابل مقایسه با BEP-20 متوسط
BEP-20 اثبات اعتبار سهام (poSA) چند سنت (پایین‌ترین کارمزد) زنجیره هوشمند بایننس (BSC) 0x6174c… ۳ ثانیه (۵ برابر سریع‌تر از ERC-20) کم
BEP-2 اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) کمتر از یک دلار زنجیره بایننس Bnb18a… حدود ۳ ثانیه کم
ERC-20 اثبات سهام (PoS) بین ۱۰۰-۸ دلار (بالاترین کارمزد) اتریوم 0xbc6e… سرعت پردازش بلوک ۱۵ ثانیه بالا

ارزهای دیجیتال با پشتیبانی چند زنجیره‌ای

احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از رمز ارزها در چندین شبکه انتقال ارز پشتیبانی می‌شوند. در چنین مواردی می‌توانید در مورد اینکه از کدام بلاکچین برای تراکنش‌های خود استفاده کنید، حق انتخاب داشته باشید. مزیت وجود چندین گزینه انتقال این است که برخی از آنها ممکن است هزینه تراکنش کمتر و سرعت بالاتری ارائه دهند. برای دارایی‌هایی با پشتیبانی چند زنجیره‌ای مانند تتر (USDT)، می‌توانید انتخاب کنید که در هنگام ارسال یا دریافت دارایی از کدامیک استفاده کنید.

در حالی که BTC فقط در شبکه بیت کوین کار می‌کند، کوین‌های دیگر در بسیاری از بلاکچین‌ها پشتیبانی می‌شوند. برخی از ارزهای دیجیتال نیز از طریق قراردادهای هوشمند در شبکه‌های دیگر در دسترس هستند. به عنوان مثال، رپد بیت کوین (WBTC) در اتریوم یک قرارداد هوشمند است که به ازای هر WBTC یک بیت کوین را در این قرارداد نگه می‌دارد. کاربران می‌توانند BTC را به WBTC یا رپد بیت کوین را به بیت کوین انتقال داده و بین این دو بریج (Bridge) بزنند.

عواقب انتخاب نادرست شبکه انتقال ارز

معمولاً در صرافی‌ها برای انتقال رمز ارزها دو یا سه بلاکچین پیشنهاد داده می‌شود که در میزان کارمزد متفاوت هستند. اگر توکن مورد نظر استاندارد مخصوص خودش را داشته باشد، اغلب علاوه بر آن ERC-20 یا BEP-20 هم برای انتخاب نماش داده می‌شوند.

هنگام کار با یک صرافی قابل اعتماد، استفاده از ارزهای دیجیتال آسان است، اما استفاده از کیف پول‌های خارج از صرافی، همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند. اگر رمز ارز خود را به آدرس اشتباه ارسال کنید یا به یک قرارداد هوشمند جعلی متصل شوید، به‌راحتی ممکن است کل دارایی کیف پول‌تان را از دست بدهید. حتی طی کار با بریج‌ها و ارسال رمز ارزها به شبکه‌های دیگر، اشتباه کردن آسان‌تر می‌شود. توصیه ما این است که در این مواقع بیشتر دقت کرده و احتیاط کنید.

انتقال رمز ارزها؛ دشوار یا آسان؟

تا زمانی که ارز دیجیتال شما در بلاکچین بومی خودش فعال باشد، هیچ مشکلی برای ارسال آن وجود ندارد. امروزه چندین شبکه انتقال ارز با استانداردهای مختلف در دسترسند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای مانند بریج‌ها و مکانیسم‌های رپد می‌توانند به رفع مشکلات ناسازگاری بین توکن‌های آنها ا کمک کنند.

شما کدام شبکه را برای انتقال ارز ترجیح می‌دهید؟ لطفا تجربیات خود را در استفاده از بلاکچین‌های مختلف با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
portalcripto.com
دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا