مقالات ارز دیجیتال

چین لینک ۲ چیست؟ معرفی شبکه جدید Chainlink 2.0

چین لینک ۲ وایت پیپر جدید از شبکه چین لینک است که توسط تیم توسعه دهنده آن منتشر شده است. طبق مطالب ذکر شده در این وایت پیپر، برنامه توسعه سه سال آینده شبکه چین لینک به طور کامل مشخص شده است. تمرکز اصلی این توسعه و پیشرفت نیز روی قراردادهای هوشمند ترکیبی است.

شبکه چین لینک (Chainlink) شبکه ای است که در سال ۲۰۱۷ وارد بازار کریپتوکارنسی شد. این شبکه مانند یک راهنما یا یک واسطه است که دنیای واقعی و اطلاعات درون آن را به دنیای بلاکچین‌ها و قرادادهای هوشمند درون آن وصل می‌کند. اما اگر فکر می‌کنید لازم است به طور دقیق و کامل درباره این شبکه اطلاعات کسب کنید، می‌توانید مقاله چین لینک چیست را مطالعه کنید.

هدف اصلی چین لینک ۲ و ارائه آن به بازار کریپتوکارنسی در گسترش اوراکل‌ها در فضاهای دیفای بلاکچینی و استفاده از کاربردهای مختلف قراردادهای هوشمند ترکیبی خلاصه می‌شود. در ادامه این مقاله مفهوم و ساز و کار شبکه چین لینک ۲ را به طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چین لینک ۲ چیست؟

چین لینک ۲ نسخه جدیدی از شبکه چین لینک است که با عنوان وایت پیپر جدید این شبکه منتشر شده است. این وایت پیپر پیشرفت سه ساله شبکه را به طور خلاصه بیان کرده است. به طور کلی می‌توان این گونه گفت که در وایت پیپر جدید شبکه چین لینک، نحوه تحول شبکه‌های غیرمترمکز اوراکل این پلتفرم توصیف می‌شود. همچنین طبق گفته‌های بنیانگذار و مدیر عامل شبکه چین لینک، سرگی نازاروف (Sergy Nazarov)، عامل اصلی تشکیل دهنده این صنعت، قراردادهای هوشمند ترکیبی یا هیبریدی چین لینک است که در این نسخه رونمایی می‌شوند.

برای اینکه متوجه مفهوم چین لینک ۲ شوید، باید ابتدا با پلتفرم چین لینک آشنا باشید. چین لینک نوعی شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که بین قراردادهای هوشمند بلاکچینی و داده‌های دنیای واقعی، یک پل ارتباطی ایجاد می‌کند. اوراکل نیز نوعی سیستم است که وظیفه دارد عملکرد داده‌های روز (Data feed) را وارد قراردادهای هوشمند بلاکچین کند. از آنجایی که شبکه‌های بلاکچین، خود به تنهایی توانایی دسترسی به داده‌های دنیای واقعی را ندارند، سیستم اوراکل‌ها انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شوند.  بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شبکه چین لینک قادر است به طور همزمان روی تمام بلاکچین‌های دارای قرارداد هوشمند، سیستم اوراکل را اجرا کند.

چین لینک ۲ و آینده اوراکل‌ها

قراردادهای هوشمند ترکیبی و چین لینک ۲

برای اینکه با ساز و کار چین لینک ۲ آشنا شوید بهتر است مفهوم قراردادهای هوشمند ترکیبی را بدانید. دلیل اینکه بلاکچین‌ها به یک پایگاه داده امن و بزرگ تبدیل شده‌اند، وجود قراردادهای هوشمند است. این فناوری انقلاب بزرگی را در صنعت بلاکچین برپا کرد. زیرا این قابلیت را داشتند که کدهای امن و غیرقابل تغییری ارائه دهند. اما با وجود تمام این موارد، مشکل بزرگی در قراردادهای هوشمند قابل رویت بود که نمی‌شد نادیده گرفت. این فناوری قادر نبود تا به زبان مردم عادی صحبت کند. اما دقیقا در همین نقطه بود که سیستم اوراکل‌ها وارد کار شدند و پلی میان دنیای واقعی و بلاکچین‌ها ایجاد کردند.

همانطور که می‌دانید عامل اصلی پیشرفت چین لینک ۲ قراردادهای هوشمند ترکیبی هستند. به طور کلی قراردادهای هوشمند ساده وظیفه توکنیزه کردن دارایی‌ها را بر عهده دارند. به عبارتی می‌توان گفت ابتدا برای دارایی‌های دیجیتال مختلف یک قرارداد نوشته می‌شود و سپس نحوه معامله این دارایی‌های توکنیزه شده توسط قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود. همچنین برخی قراردادها بر اساس روندی تحت عنوان رای گیری برای کلید خصوصی فعالیت می‌کنند. کاربران بر اساس این شیوه کار می‌توانند رای و نظر خود را با استفاده از کلیدهای خصوصی خود و ارائه توکن ثبت کنند.

اما قراردادهای هوشمند ترکیبی در واقع ترکیبی از این دو شیوه است. دقیقا مطابق نامی که دارد. طبق گفته‌های نازاروف، قراردادهای هوشمند ترکیبی در چین لینک ۲ به عنوان ترکیبی از کدهای غیرقابل تغییر درون زنجیره‌ای و عملکرد آن‌ها در قراردادهای هوشمند اتریوم تعریف می‌شوند. ضمن اینکه در این بروزرسانی جذاب، یک اوراکل قابل اعتماد می‌تواند به منابع محاسباتی برون زنجیره‌ای دسترسی داشته باشد و سپس به قراردادهای هوشمند متصل شود.

قراردادهای هوشمند ترکیبی

آینده چین لینک ۲

نازاروف عقیده دارد که قراردادهای هوشمند ترکیبی و شبکه‌های اوراکل راهی برای پیشروی به سمت آینده‌ای درخشان در صنعت دارایی‌های دیجیتال هستند. دقیقا از زمانی که چین لینک توانست خدمات اوراکل غیرمتمرکز را برای فضای غیرمتمرکز اتریوم ارائه دهد، نقطه شروع دسترسی بلاکچین‌های مختلف به منابع اطلاعاتی خارجی بود. حال چین لینک ۲ قصد دارد تا سطح جدیدی از معماری چند لایه‌ای (MetaLayer) را برای اجرای قراردادهای هوشمند ترکیبی به کار بگیرد. نارازوف، بنیانگذار و مدیرعامل این شبکه، این مرحله از توسعه چین لینک را نقطه‌ای برای به وقوع پیوستن تمام مختصات هماهنگی‌ها است.

این هماهنگی و برنامه ریزی روی تمام فعالیت گسترده تمام بلاکچین‌ها و سیستم‌های خارج از زنجیره اعمال خواهد شد. چین لینک ۲ و قراردادهای هوشمند ترکیبی که در طی آن اجرا می‌شوند این توانایی را دارند که همه قابلیت‌های قراردادهای هوشمند ساده، محاسبات بیرون و اثبات داده‌ها را با یکدیگر ادغام کنند. نازاروف عقیده دارد که با اجرا شدن این برنامه و ارائه نسخه چین لینک ۲، ارزش این شبکه و ارز دیجیتال اختصاصی آن تا حد زیادی افرایش پیدا خواهد کرد.

تغییرات چین لینک ۲

اگرتغییراتی که در چین لینک ۲ ایجاد شده است را بررسی کنیم، متوجه دلیل ارائه این بروزرسانی خواهیم شد. تیم شبکه چین لینک اعتقاد دارد که با گسترش اوراکل‌های غیرمتمرکز باعث توسعه نسل جدید قراردادهای هوشمن می‌شود. این نظریه تا حد زیادی درست است و اجرا شدن آن باعث تحولات زیادی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کمک به حفظ حریم خصوصی

همان‌طور که متوجه شدید، قراردادهای هوشمند ترکیبی در چین لینک ۲ می‌توانند به منابع اطلاعاتی برون زنجیره‌ای دسترسی داشته باشند. این موضوع در حالی است که این قراردادها می‌توانند با کمک لایه دوم بلاکچین‌ها سطح بالایی از امنیت را در معاملات شبکه مورد نظر برقرار کنند.

قراردادهای هوشمند ترکیبی

کاهش هزینه

این موضوع که قراردادهای هوشمند ترکیبی می‌توانند حریم خصوصی کاربران در معاملات را تا حد زیادی حفظ کنند و به‌روزرسانی‌های موجود در شبکه را با فرکانس بالاتری انجام دهند، خود به تنهایی باعث کاهش هزینه می‌شود. هزینه‌های انجام معاملات و استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز بر مبنای اتریوم کاهش پیدا می‌کند. همچنین خوب است بدانید که سیستم OCR به مقیاس پذیرتر شدن تامین داده‌های چین لینک کمک شایانی می‌کند.

سهولت کار نگه‌دارندگان شبکه چین لینک

نگه‌دارندگان (keepers) افرادی هستند که قابلیت اعتماد خودکار را در شبکه ارائه می‌دهند. این قابلیت برای فرایندهایی مثل رسیدن به سطح کاهش نقدینگی و برداشت ییلد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگهدارندگان بخشی را در شبکه تشکیل می‌دهند که ایرادات مربوط به میزان غیرمتمرکز بودن را رفع می‌کند. بنابراین با ایجاد قراردادهای هوشمند ترکیبی چین لینک ۲ و مقیاس‌پذیرتر شدن شبکه، کار این بخش نیز آسان‌تر می‌شود.

ارائه VRF

قراردادهای هوشمند ترکیبی در چین لینک ۲ دارای سیستمی تحت عنوان VRF هستند. این سیستم باعث می‌شود تا فعالیت‌هایی مثل توسعه و انتشار بازی‌ها، NFTها و امنیت در معاملات که توسط قراردادهای هوشمند ترکیبی ارائه می‌شوند، عملکرد بهتری داشته باشند.

چندشبکه‌ای بودن چین لینک ۲

خلاصه‌ترین تعریفی که برای شبکه Chainlink 2 می‌توان ارائه داد این گونه است: «وایت پیپر چدید شبکه چین لینک با ارائه قراردادهای هوشمند ترکیبی.» این جمله خود به تنهایی مفاهیم و معانی زیادی دارد. قراردادهای هوشمند ترکیبی که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در چین لینک ۲ هستند در نهایت به شبکه‌های اوراکل غیرمتمرکز پیشرفته می‌رسند. این شبکه‌ها در قواعد چین لینک DONs نامیده می‌شوند. همچنین وظیفه اصلی آن‌ها این است که مانند یک لایه محاسباتی برون زنجیره‌ای عمل کنند و در راستای حفظ اصول ایمنی به بلاکچین مورد نظر وصل شوند.

حال نقطه‌ای را تصور کنید که قراردادهای هوشمند ترکیبی موفق شده‌اند به یک شبکه تبلیغاتی، پرداختی یا هر سیستم بیرونی دیگری وصل شوند و هماهنگی‌های لازم برای ایجاد همکاری بین این سیستم‌ها را فراهم کرده‌اند. این نقطه دقیقا جایی است که متا لیر (MetaLayer) معنا می‌شود. متا لیر باعث می‌شود تا شبکه با منابع خارج از زنجیره بیشتری ارتباط برقرار کند. همچنین امکان بروزرسانی‌هایی با فرکانس بالا، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برقراری امنیت برای NFTها را فراهم می‌کند.

چین لینک

همان‌طور که متوجه شدید، شبکه چین لینک باعث برقراری ارتباط بین داده‌های دنیای واقعی و بلاکچین‌ها شود. حال چین لینک ۲ با ارائه قراردادهای هوشمند ترکیبی قصد دارد تا این ارتباط را به شکل هوشمندانه‌تری برقرار کند. اجرا شدن این بروزرسانی و ارائه این نسخه جدید از شبکه چین لینک باعث می‌شود تا قیمت ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه تغییرات چشمگیری داشته باشد. ارز دیجیتال LINK پس از ارائه وایت پیپر جدید شبکه چین لینک، وارد مرحله‌ جدیدی از رشد و توسعه خواهد شد.

به طور کلی چین لینک ۲ قصد دارد تا فناوری قراردادهای هوشمند ترکیبی را وارد صنعت دارایی‌های دیجیتال کند. این موضوع باعث می‌شود تا امکان بررسی میزان قابل اعتماد بودن اوارکل‌ها پیش از انتشار نیز فراهم شود. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که چین لینک ۲ قطعا یکی از شبکه‌های موفق در زمینه اوراکل و دیفای است. جالب است بدانید که این شبکه نسبت به رقیب اصلی خود، شبکه Band، دارای برتری ۴۰ برابری میان کاربران و توسعه دهندگان است. حال با دانستن تمام این موارد اگر قصد داشتید برای خرید ارز LINK اقدام کنید، بهتر است از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی مثل صرافی والکس استفاده کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
chain.link
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا