مقالات ارز دیجیتال

IFO چیست؟ همه چیز درباره Initial Farm Offering یا عرضه اولیه فارم

در چند سال گذشته شاهد گسترش بازار ارزهای دیجیتال بوده‌ایم که چشم انداز امور مالی از جمله راه‌های کسب سرمایه را تغییر داده است. امروزه روش‌های جدید زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند به توکن‌های جدید دسترسی پیدا کنند. یکی دیگر از این روش‌های استفاده از عرضه اولیه مزرعه IFO است. تعداد زیادی پروژه و طرح جدید وجود دارد که بر روی پلتفرم‌های غیرمتمرکز و بر پایه قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند. اگر نمی‌دانید IFO چیست و چگونه کار می‌کند، با ما در این مطلب همراه باشید.

تعریف کلی از IFO

این عبارت مخفف Initial Farm Offering یک مدل و مکانیسم جذب سرمایه است که به پروژه‌های جدید حوزه DeFi کمک می‌کند تا در رویدادهای پیش‌فروش شرکت کنند و بر بسترهای مبادله، توکن‌های خود را به بازار عرضه کنند و از سرمایه گذاران سراسر جهان سرمایه جمع آوری کنند و سرمایه خود را افزایش دهند. سرمایه گذاران می‌توانند در یک رویداد پیش فروش که توسط صرافی‌های غیرمتمرکز(DEX) برگزار می‌شود، شرکت کنند و با سرمایه‌گذاری در توکن‌های بومی، سرمایه لازم را برای پروژه‌های موجود افزایش دهند.

این کاربران می‌توانند مستقیماً از سود جمع آوری کمک مالی بهره‌مند شوند و مستحق دریافت پاداش گردند. از طرف دیگر صاحبان پروژه‌های جدید می‌توانند از سرمایه جمع‌آوری شده در استخر نقدینگی که توسط پلتفرم صرافی ارائه شده، بهره‌مند شوند. اکثر این توکن‌ها جامعه محور هستند و کنترل کمی توسط یک مقام مرکزی خاص دارند. در نظر داشته باشید که بیت کوین را نمی‌توانید استیک کنید و این رمزارز تنها قابل استخراج است.

IFo چیست

‌مزرعه یا فارم چیست؟

مزرعه یا فارم نوعی سرمایه‌گذاری است که در پلتفرم‌های مختلف DeFi اجرا می‌شود. شما اساساً وجوه را در یک استخر نقدینگی بر پایه قرارداد هوشمند مسدود می‌کنید و سود سرمایه خود را با توکن‌ها و ارزهای دیجیتال یا nft دریافت می‌کنید.

در برخی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده فارم، توکن بومی خود آن پلتفرم را -که کوین‌های خود را در آن استیک کرده‌اید- دریافت خواهید کرد. با این حال، می‌توانید توکن‌های دیگری نیز دریافت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید توکن‌های BNB را در یک قرارداد هوشمند ارائه شده توسط یک DEX سپرده‌گذاری کنید و از پروژه‌ای که به تازگی سکه‌های خود را به بازار عرضه می‌کند، توکن‌ها را دریافت کنید.

سازوکار IFO چگونه است؟

روند عرضه اولیه فارم

همانطور که از نام آن پیداست، این پیشنهادات یک نوع کاملاً جدید از فعالیت‌های جمع‌آوری سرمایه است که از رویدادهای فارمینگ جهت تأمین بودجه برای پروژه‌های جدید استفاده می‌کند. عرضه اولیه مزرعه IFO نوع جدیدی از روش فروش یا توزیع توکن است که توسط صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از مدل‌های بازارساز خودکار (AMM) رایج شده است. صرافی‌هایی که از مدل‌های AMM برای تضمین نقدینگی در معاملات استفاده می‌کنند، دفترچه سفارش سنتی ندارند. در عوض آنها به خدمات مبتنی بر بلاک چین به نام اوراکل متکی هستند. اوارکل‌ها اطلاعاتی را از صرافی‌ها و دیگر پلتفرم‌ها جمع‌آوری کرده و برای تعیین قیمت‌های معاملاتی ارائه می‌دهند. سفارش‌ها بر اساس قیمت‌های اوراکل‌های بلاک چین ثبت می‌شوند.عرضه اولیه فارم از مجموعه‌ دارایی‌هایی که از پیش تأمین‌ شده استفاده می‌کنند که به عنوان استخر نقدینگی شناخته می‌شوند.

این استخرهای نقدینگی با دارایی‌هایی که در یک جفت معاملاتی خاص معامله می‌شوند، تأمین مالی می‌شوند. این مکانیسم به عنوان راهی برای افزایش نقدینگی در جفت‌های معاملاتی خاص عمل می‌کند. استخرها توسط نهادهایی تأمین می‌شوند که حق دریافت کارمزد تراکنش‌های این استخرها را دارند و می‌توانند سود را با نوع خاصی توکن دریافت کنند. این فرآیند به عنوان پاداش فارم شناخته می‌شود. با استفاده از یک IFO، توکن‌های یک پروژه جدید را می‌توان از طریق این استخرهای از پیش تأمین شده و از طریق پاداش‌ فارم‌ها توزیع کرد. این فرآیند نقدینگی اضافی را برای پروتکل غیرمتمرکز میزبان آن فراهم می‌کند. پروژه‌های جدید توکن‌هایی را به استخرها اضافه می‌کنند و کاربران از طریق بهره آن، سود بیشتری از دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود کسب می‌کنند.

مکانیسم بازاریاب خودکار در IFO

با کمک این مدل، کاربران می‌توانند در پیش فروشی که از طریق DEX میزبانی می‌شود، شرکت کنند. به این ترتیب قبل از لیست کردن در صرافی‌ها، توکن‌ها را دریافت کنند. معمولاً تیم‌های DEX پروژه‌ها را قبل از میزبانی رسمی IFO بررسی می‌کنند، تیم‌های DEX معمولاً یک لیست پیشنهادی از پرسودترین پروژه‌ها را برای راه‌اندازی در این رویدادها آماده می‌کنند. اما این فرآیند به تنهایی موفقیت و یکپارچگی توکن‌های جدید را تضمین نمی‌کند و توکن‌هایی که از این طریق به دست می‌آیند، مزیت واضحی نسبت به آنهایی که از طریق مدل‌های دیگر جمع‌آوری سرمایه به‌دست می‌آیند، ندارند. علیرغم بررسی دقیق تیم‌های DEX، ارزش توکن می‌تواند تحت‌ تأثیر احساسات بازار قرار گیرد. مانند سایر رویدادهای جمع‌آوری کمک مالی، هر کاربری بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری، در مورد هر توکن تحقیق کند که کدام برای او مناسب‌تر است، همچنین عوامل نوسان را نیز در نظر داشته باشد. 

عرضه اولیه مزرعه کجا انجام می‌شود؟

عرضه اولیه فارم در سال گذشته در بازار ارزهای دیجیتال بسیار محبوب شد. این امر به ویژه برای پلتفرم زنجیره هوشمند بایننس (BSC) که به عنوان جایگزینی برای اتریوم (ETH) رشد کرد، صادق است.

عرضه اولیه فارم پنکیک سواپ

PancakeSwap محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز در شبکه بلاک چین هوشمند Binance است. خرید پنکیک سواپ به کاربران امکان می‌دهد در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مختلف مرتبط با بازار غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DeFi) شرکت کنند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند برای ارائه نقدینگی دو کوین سپرده‌گذاری کنند و با یک جفت معاملاتی خاص کسب پاداش کنند. PancakeSwap به نوآوری در پلتفرم خود ادامه داده و در ارتباط  پروژه‌های جدید با حوزه DeFi راه یکپارچه‌ای را جهت جمع‌آوری بودجه برای این پروتکل‌های غیرمتمرکز، ایجاد کرده است. PancakeSwap به پلتفرم بسیار محبوب پروژه‌ها برای برگزاری IFO تبدیل شده است، که از این رویداد منحصر به‌ فرد برای جمع‌آوری کمک مالی برای پروژه‌های آتی استفاده می‌کند.

برای شرکت در عرضه اولیه مزرعه، باید توکن کیک بخرید و از آن در ازای توکن‌های پروژه‌هایی که سکه‌های خود را منتشر می‌کنند استفاده کنید. این فرایند عرضه اولیه هم برای پروژه‌های جدید و در عین حال برای کاربران آن نیز سودمند است. IFO پروژه‌های جدید یک استخر نقدینگی دارای پاداش (PCS) برای کاربران ارائه می‌دهد. علاوه بر این در صورت تکمیل فروش، نیمی از وجوه جمع‌آوری شده به وسیله توکن cake سوزانده می‌شود. این سیستم در ازای سوزاندن توکن کیک نقدینگی برای پروژه‌های جدید ایجاد می‌کند و به پروژه‌های مربوطه و کاربران پاداش می‌دهد. بدین ترتیب بازدهی پایداری برای آن‌ها فراهم می‌کند.

ifo در پلتفرم apeswap

پلتفرم دیگری که از آن برای انتشار و راه‌اندازی IFO‌ها بر بستر شبکه هوشمند binance استفاده می‌شود، ApeSwap نام دارد. ApeSwap با طیف گسترده‌ای از خدمات، به یک رقیب قوی برای PancakeSwap تبدیل شده است. این صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال طیف گسترده‌ای از توکن‌های جدید را نیز به بازار عرضه می‌کند. برای شرکت درعرضه اولیه فارم‌های مختلف که از طریق پلتفرم ApeSwap منتشر می‌شوند، می‌توانید از BANANA – توکن بومی این پلتفرم – استفاده کنید. بعضی از این توکن‌های جدید در هر دو پلتفرم منتشر می‌شوند، ولی هر کدام از آنها گزینه‌ها و ویژگی متفاوتی برای سرمایه‌گذاران و کاربران خود دارند.

سرمایه گذاران خطرپذیر

از زمان پیدایش ارزهای رمزنگاری شده، رویدادهای جذب سرمایه دارای تحولات قابل توجهی بوده‌اند. در ابتدا جذب سرمایه برای پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین به شدت به حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر روی شبکه متکی بود، البته فرآیندی کند و دست و پاگیر بود. در سال ۲۰۱۷، عرضه اولیه سکه ICO صنعت ارزهای دیجیتال و روش جمع‌آوری سرمایه در آن را متحول کرد و به سرمایه‌گذاران خرد اجازه داد تا در عرضه‌هایی مشابه عرضه‌های اولیه اولیه سنتی در بازارهای سهام (IPO) شرکت کنند.

صرافی‌ها نیز برای کمک به پروژه‌ها در جمع آوری ایمن و شفاف سرمایه وارد عمل شدند. با این وجود، برای دسترسی به توکن‌ها لازم بود کاربران ارز بومی صرافی را نگه دارند. از آن زمان انواع جدیدی از عرضه سکه توسعه یافته است که یکی از آخرین روندها، عرضه اولیه مزرعه است. تحولات اخیر به سمت بخش مالی غیرمتمرکز (DeFi) بازارهای کریپتو حرکت کرده است. IFOها با پیشنهادات مبادله اولیه IEO و ICO متفاوت هستند. زیرا بر مزارع نقدینگی متمرکزند. تعداد زیادی از پلتفرم‌های DeFi وجود دارد که توکن‌های IFO را به کاربران و سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. پلتفرم‌های DEX مانند PancakeSwap و StreetSwap پیشنهادات نوآورانه فروش این مدل را معرفی کرده‌اند. آنها می‌توانند جایگزین واضحی برای ICO یا IEOهای سنتی شوند.

برای آشنایی با مدل‌های دیگر عرضه اولیه مقاله IDO را بخوانید.

جذب سرمایه در عرضه اولیه

نحوه ‌شرکت در IFO

آنها برای مدت زمان بسیار محدودی در دسترس هستند. به همین دلیل بایستی قبل از رویداد آماده باشید. کاربران برای به دست آوردن توکن‌های عرضه شده در یک رویداد IFO، باید از قبل نقدینگی لازم برای فرآیند فارمینگ را فراهم کنند. انجام این کار به آسانی انجام بازی خواهد بود و تنها ابزار لازم برای انجام آن یک کیف پول سازگار با بلاکچین پشتیبان قرارداد هوشمند آن است. برای اینکه بخشی از یک عرضه اولیه فارم باشید، اولین گام این است که یک حساب کاربری در هر یک از DEXهایی که از این رویداد پشتیبانی می‌کنند، باز کنید. سپس کاربران برای شرکت در این مدل توکن‌ها را طبق شرایط مشارکت به اشتراک می‌گذارند. در پایان فرآیند، این کاربران با همان توکن‌ها پاداش می‌گیرند.

شرکت در این عرضه می‌تواند صرفاً به معنای مشارکت در استخراج نقدینگی باشد، در حالی که ممکن است پلتفرم به بلاک چین‌های جدید گسترش یابد و مزارع جدیدی را در بستر تازه برای جوامع خود راه‌اندازی کنند و به کاربران امکان استخراج توکن‌ها را در آنها بدهد. در عین حال آنها به شما امکان می‌دهند به محض اضافه شدن، به توکن‌های جدید دسترسی سریع داشته باشید.

استخر نقدینگی Initial Farm Offering

شرکت در یک عرضه اولیه فارم را می‌توان به مراحل زیر خلاصه کرد:

  1. قبل از فروش: با استیکینگ رمزارز خود در استخر پلتفرم میزبان، توکن تامین نقدینگی را دریافت کنید.
  2. در حین فروش: تا زمانی که فروش فعال است، توکن‌های lp خود را برای خرید توکن‌های IFO آماده نگه دارید.
  3. پس از فروش: هنگامی که فروش کامل شد، توکن‌های IFO را که خریداری کرده‌اید، درخواست کنید.
  4. در صورت سرریز، می توانید توکن‌های باقی مانده خود را پس بگیرید.

 

مراحل اجرای IFO در پنکیک یواپ

 در PancakeSwap، کاربران باید نقدینگی Cake-BNB را در PancakeSwap ایجاد کنند. برای این کار نیاز به یک کیف پول BEP-20 مانند TrustWallet دارند. پس از تأمین نقدینگی، توکن‌های جدید عرضه شده با استفاده از توکن‌های Cake-BNB LP که پس از افزودن نقدینگی تولید شده، خریداری می‌شوند. Pancakeswap از سیستمی استفاده می‌کند که با جمع آوری BNB به پروژه پاداش می‌دهد و توکن cake را می‌سوزاند. در نهایت پس از اتمام رویداد، به کاربران توکن‌های جدید داده می‌شود. 

  1. در PancakeSwap یک پروفایل ایجاد کنید. برای شرکت در یک Initial Farm Offering، به پروفایل فعال نیاز دارید. داشتن یک پروفایل از امنیت IFO محافظت می‌کند و فرصت را برای همه کاربران برابر می‌کند. 
  2. کیف پول خود را به پلتفرم PancakeSwap متصل کنید. هزینه اندک ساخت پروفایل با سوزاندن مقدار کمی توکن کیک برای هر پروفایل ایجاد شده به کاهش کل عرضه این توکن کمک می‌کند. 
  3. توکن cake را در استخر PancakeSwap استیک کنید. به صفحه عرضه اولیه بروید و روی دکمه enable در استخر IFO CAKE کلیک کنید تا سپرده‌گذاری کیک فعال شود. پس از فعال کردن استخر، روی Stake کلیک کنید تا حالت Staking ظاهر شود. مقدار کیکی را که می‌خواهید در استخر سپرده کنید، انتخاب کنید. روی confirm کلیک کنید و تراکنش را در کیف پول خود تأیید کنید. سپس می‌توانید اعتبار IFO خود را مشاهده کنید.

هنگامی که یک پروفایل فعال داشته باشید، باید نقدینگی نیز برای دریافت توکن‌های CAKE-BNB LP فراهم کنید. با استیک کردن توکن cake در استخر PancakeSwap  شما CAKE-BNB Liquidity Tokens را دریافت خواهید کرد. این توکن‌ها برای خرید توکن‌های ارائه شده در IFO استفاده خواهند شد. البته با قرار دادن cake در این استخر به غیر از کسب اعتبار برای شرکت در Initial Farm Offering، سود نیز دریافت خواهید کرد.

  1. هنگامی که این عرضه اولیه در حال اجراست، یک ساعت برای شرکت در آن فرصت خواهید داشت. اگر توکن‌های CAKE-BNB LP خود را آماده کرده‌اید، خرید توکن جدید به هیچ وجه زمان زیادی نمی‌برد. پس از اجرا شدن، می‌توانید توکن lp ذخیره شده را برای خرید توکن‌های ارائه شده، گرو بگذارید. کافی است روی دکمه Commit LP Tokens کلیک کنید و در پنجره جدید، مقدار LP Tokens خود را در فیلد تایپ کنید. پس از آنکه تراکنش را در کیف پول خود تأیید کنید، شما می‌توانید Commit LP Tokens خود را ببینید.
  2. در صفحه IFO، شمارش معکوس قرار داده شده که تا پایان فروش آن را خواهید دید و به شما اطلاع می‌دهد که چقدر زمان برای خرید توکن‌های ارائه شده بافی مانده است. در طول رویداد، تا زمانی که بودجه دارید، می‌توانید توکن‌های LP بیشتری اضافه کنید.
  3. پس از پایان فروش، می‌توانید برای انتقال توکن خریداری شده به کیف پولتان درخواست دهید. برای این منظور به صفحه IFO برگردید و روی دکمه Claim Tokens در زیر فروش اولیه کلیک کنید. در این زمان توکن‌های lp خرج نشده نیز به کیف پول شما بازگردانده می‌شوند.

این تصویر را بررسی کنید، شامل لیستی از پروژه‌هایی است که از طریق پیشنهاد اولیه مزرعه (IFO) فروش توکن ارائه شده است.

پروژه‌های عرضه اولیه

زمان شروع یک IFO را چگونه متوجه شویم؟

برای شروع زمان مشخصی از قبل وجود ندارد، بنابراین از رسانه های اجتماعی می‌توانید استفاده کنید. باید اخبار مربوط به رویدادهای آینده IFO و صفحه‌های رسمی PancakeSwap در رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید.

پس از آن باید صفحه IFO را بررسی کنید. پس از اعلام Initial Farm Offering سایت رسمی هر پروژه یک شمارش معکوس در بالای صفحه IFO خود خواهد داشت. در آن صفحه لینکی وجود دارد که مرورگر بلاکچین BscScan را از بلوک شروع رویداد باز می‌کند.

کدام نوع فروش را انتخاب کنیم؟

دو فروش در این حوزه وجود دارد: فروش پایه و فروش نامحدود. در صورت تمایل امکان شرکت در هر دو فروش وجود دارد، اما هر کدام شرایطی دارند.

دو روش IFO در پنکیک سواپ
  1. فروش نامحدود: کاربر با پرداخت هزینه از پیش تعیین شده می‌تواند به طور نامحدود توکن‌های بومی پلتفرم را به اشتراک بگذارد و هیچ محدودیتی برای اختصاص توکن‌های LP در رویداد IFO وجود ندارد. محدودیت اختصاص توکن کیک برای شرکت در رویداد Initial Farm Offering با میانگین موجودی سهام استخر IFO در یک دوره خاص، تعیین می‌شود.
  2. فروش پایه: تعداد معینی از توکن‌های بومی را می‌توان در پلتفرم به اشتراک گذاشت و از کاربران هیچ هزینه مشارکت دریافت نمی‌شود. اگر فقط مقدار کمی توکن می‌خواهید، توصیه می‌کنیم از فروش اولیه استفاده کنید. فروش پایه مقدار خرید محدودی برای هر کاربر دارد (حدود ۱۰۰ دلار آمریکا در توکن‌های CAKE-BNB LP). هر کسی می‌تواند در فروش اولیه شرکت کند و هیچ هزینه‌ای برای خرید توکن از این طریق وجود ندارد.

فروش خصوصی در قالب جدید IFO 3.1، شرکت‌کنندگان باید شرایط خاصی را که در کارت IFO ارائه شده، برآورده کنند. هر شرکت‌کننده واجد شرایط می‌تواند مقدار دلخواه توکن کیک را تا سقفی که با پیشنهاد رأی‌گیری IFO منتشر می‌شود، اختصاص دهد.

در IFO 3.1 تیم PancakeSwap در کنار تعهد کاهش انتشار اصلاحاتی را با افزوده‌های پیچیده‌ای مانند فروش خصوصی بر پایه پروتکل DUET و افشای جزئیات فروش عمومی ثانویه ایجاد کرد. جزئیات فروش شامل زمان شروع فروش، زمان پایان فروش، دوره محاسبه استخر کیک IFO، مبلغ جمع‌آوری شده، توکن‌های فروخته‌شده و قیمت هر توکن است.

روش فروش سرریز یا overflow چیست؟

در این حالت هرچه بیشتر سرمایه گذاری کنید، بیشتر به دست خواهید آورد و هر چیزی را که خرج نمی‌شود، پس خواهید گرفت. در روش «سرریز»، کاربران می‌توانند به میزان دلخواه در IFO مشارکت کنند و تخصیص نهایی براساس درصدی از کل وجوهی که توسط سایر کاربران در سایت قرار داده شده، تعیین می‌شود. به عبارت دیگر کاربران ارزش متناسب در توکن‌ها را براساس سهم خود به عنوان درصدی از کل مشارکت انجام شده، دریافت خواهند کرد. زمانی که فروش به پایان می‌رسد و کاربران توکن‌های خود را مطالبه کنند، وجوه باقی مانده را نیز پس خواهند گرفت. 

اگر مقدار بسیار کمی را در مقایسه با مبلغ کل سپرده کنید، ممکن است سهم شما آنقدر ناچیز باشد که حتی برای بخش کوچکی از دارایی عرضه شده هم واجد شرایط نباشید و امکان دریافت هیچ توکنی وجود نداشته باشد. با این حال می‌توانید تمام توکن‌های کیکی که سپرده کرده‌اید را پس بگیرید.

برای افزایش سقف توکن کیکی که می‌توانید برای خرید استفاده کنید، باید کیک بیشتری به اشتراک بگذارید. حداکثر مقدار توکنی که کاربر می‌تواند برای شرکت در عرضه فارم گرو بگذارد، برابر میانگین موجودی توکن cake استیک شده در استخر Initial Farm Offering تا قبل از شروع به پیش‌فروش است. این میانگین ذخیره بلوک در استخر IFO میزان اعتبار را نشان خواهد داد. با هر پیشنهاد جدید در طول دوره استیکینگ این عدد به روز شده و مجدد اعلام می‌شود. بنابراین کسی نمی‌تواند در آخرین لحظه مقدار زیادی کیک را برای شرکت عرضه اولیه مزرعه دریافت یا قرض بگیرد و اولویت با کاربرانی خواهد بود که برای مدت بیشتری توکن در گردش عرضه کرده‌اند.

عرضه اولیه فارم با NFT

در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در بازار ارزهای دیجیتال زیاد شنیده‌ایم. دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی که نمی‌توان آن‌ها را کپی کرد یا از بین برد و یا آنها را با دارایی مشابه دیگری مبادله کرد. NFT ها می‌توانند برای ردیابی مالکیت و تراکنش‌ها در دنیای مالی مفید باشند. همچنین می‌توانند یک مالک هوشمند را نشان دهند که در آن NFT به چیزی فیزیکی مانند خانه یا ماشین مرتبط است. NFT ها همیشه به یک پلتفرم دیجیتالی خاص مرتبط هستند و نمی‌توان آنها را جدا کرد.

کاربرد Pancake Squad در IFO

مزایای NFTها بیش از تمرکززدایی مالکیت و ایجاد اعتماد بین طرفینی است که تصمیم به میادله بر روی یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین دارند. امکان استیک کردن nft در فارم‌ها وجود دارد. به عنوان مثال برخی از مجموعه‌های NFT را می‌توان به راحتی با سپرده‌گذاری در یک قرارداد هوشمند مسدود کرد. در واقع سرمایه‌گذاران Initial Farm Offering به‌جای دریافت توکن‌ها از پروژه‌ها می‌توانند NFT‌ها را از مجموعه‌های ویژه دریافت کنند. این بدان معناست که شما این امکان را خواهید داشت که NFTهای بسیار کمیاب دریافت کنید. با این حال این بستگی به نوع فروش و پیشنهادات اولیه مزرعه‌ای دارد که از آن استفاده و در آن شرکت می‌کنید. گاهی nft می‌تواند بلیت برای ورود به یک IFO خصوصی جدید باشد. مثلا اگر یکی از خرگوش‌های تیم Pancake Squad را – به شرط آن که در هیچ بازار NFT لیست نشده باشد – به عنوان آواتار پروفایل pancakeswap خود تنظیم کنید، واجد شرایط شرکت در استخر ifo و فروش عمومی خواهید بود.

مزایا و معایب عرضه اولیه مزرعه

جنبه‌های مثبت و منفی عرضه اولیه مزرعه به نیاز شما و پلتفرمی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. در واقع پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، پروژه‌ای که با آن درگیر هستید و سرمایه‌هایی که مسدود می‌کنید، همگی این مزایا و معایب را مشخص می‌کنند.

مزایای عرضه اولیه فارم

  • برخی از این پروژه‌ها می‌توانند پاداش‌های بلند مدت زیادی برای سرمایه‌گذاران ارائه دهند.
  • شروع برای کسانی که تازه وارد کریپتو شده‌اند، رایگان و آسان است. شرکت در IFO برای آن دسته از کاربرانی که قبلاً با ارزهای مجازی کار کرده‌اند نیز آسان است.
  • تراکنش‌های همتا به همتا در پلتفرم IFO منجر به حذف واسطه می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد که در درازمدت در پول خود صرفه‌جویی کنند. این امکان حتی اگر در دنیای ارزهای دیجیتال مبتدی باشند نیز میسر است.
  • تمرکززدایی تمام معاملات و فعالیت‎‌ها را هم برای کاربران و هم برای سرمایه‌گذاران شفاف نگه می‌دارد. کاربران توانایی نظارت بر قیمت توکن‌های استیک شده خود را در بازار دارند.
  • جمع آوری کمک‌های مالی پروژه از طریق پلتفرم‌های IFO به دلیل نیت دو طرفه مطمئن است.
  •  محدودیت جغرافیایی ندارید و نیاز به احراز هویت نیست. شما می‌توانید از هر جایی که امکان اتصال به اینترنت را دارد، در رویداد شرکت کنید و سود خود را به دست آورید.

معایب عرضه اولیه فارم

  • ریسک قرارداد شما به وجود اشکال در قرارداد هوشمند مرتبط است. این مسئله رایج‌تر از آن چیزی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند.
  • یکی از خطرات مربوط به اقتصاد فارمینگ احتمال عدم موفقیت پروژه مرتبط است. این می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که در آن شما سکه‌های خود را در یک قرارداد هوشمند مسدود کرده‌اید، اما سودی از آن نصیب شما نمی‌شود. 
  • توکن‌هایی که دریافت کرده‌اید، می‌تواند موفق شود و یا به سادگی ارزش آن سقوط کند و در آینده بی‌ارزش شوند.
  • اگر IFOها در پلتفرم‌های نسبتاً جدید تبلیغ شوند، ممکن است امن نباشند. ممکن است پروژه‌هایی پانزی باشند که سود شما را در قراردادهای هوشمند نگه دارند.

عرضه اولیه مزرعه؛ انتخاب‌های شما کدامند؟

سرمایه‌گذاران زیادی به دنبال راهی برای شرکت در پروژه‌های مختلف فارمینگ و استیکینگ هستند که نشان از محبوبیت این فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است. IFO مزایای تجارت در حوزه defi را به حداکثر می‌رساند. به طور معمول اگر پلتفرم ارائه‌دهنده چندین سال سابقه فعالیت دارد و از شهرت خوبی برخوردار است، می‌توان گفت که فرصت‌ سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای کاربرانی است که به دنبال فرصت‌های تازه در دنیای ارز دیجیتال هستند. البته باید بدانید که استفاده از راه‌حل‌های فارمینگ ارائه شده توسط این پروژه‌ها چه خطراتی دارد. خطرات مربوط به امنیت قراردادهای هوشمند وجود دارد، با این حال خطرات و ضررهای سرمایه‌گذاری در مزارع کریپتو قابل مدیریت است. پس قبل از ارسال وجوه خود به یک قرارداد هوشمند بهترین کار این است که پروژه را تجزیه و تحلیل کنیم و مطمئن شویم که از یک پلتفرم قابل اعتماد استفاده می‌کنیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا