معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال آیوتا چیست؟ آشنایی با پل ما و اینترنت اشیا در جهان کریپتو

اگر در دنیای خریدوفروش رمزارزها فعال هستید و می‌خواهید به سود قابل‌قبولی در سرمایه‌گذاری‌تان برسید نباید از اصل اول یعنی آشنایی با ترندهای روز و مطالعه بیشتر دربارۀ بازار کرپیتوکارنسی غافل شوید. رمزارزهای مختلف با اهداف متفاوتی در طول چند سال گذشته توسط توسعه‌دهندگان خلاق و نابغه وارد بازار شده که هرکدام هدف مشخصی دارند. آیوتا (IOTA) هم یکی از این رمزارزهای موفق در بازار جهانی است که قول داده زندگی پرهیاهوی ما را در عصر جدید یا به قول خودش عصر ماشینی ساده، آسان و سریع کند. خرید ارز دیجیتال IOTA می‌تواند قدمی مهم در سرمایه‌گذاری باشد.

اهداف آیوتا و قراردادهایی که با هلدینگ‌های بزرگ بسته، در میزان فروش جهانی این رمزارز تأثیر خوبی داشته و کاربران ایرانی را هم به خرید علاقه‌مند کرده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این مقاله درباره خرید ارز دیجیتال IOTA و البته کیف پول‌های آیوتا و آینده آن صحبت کنیم تا معامله‌گران و علاقه‌مندان بازار دید خوبی در این باره داشته باشند و اگر به خرید این رمزارز علاقه‌مند شدند، تحقیقات و تحلیل نمودارها را با دقت بیشتری ادامه دهند، پس با ما همراه شوید.

تاریخچه آیوتا

ارز دیجیتال آیوتا چیست؟

در قدم اول بیایید که با IOTA بیشتر آشنا شویم. در یک تعریف ساده و قابل‌فهم IOTA را باید یک ارز دیجیتال یا به زبان ساده نوعی دارایی دیجیتال دانست که حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارزش داشته و حدود ۰.۰۸% از کل بازار رمز ارزها را به خودش اختصاص داده است.

آیوتا یک شبکه اختصاصی با اهدافی مشخص دارد که با هدف آسان کردن زندگی دیجیتال و ماشینی قرن ۲۱ توسعه‌یافته و هدف نهایی‌اش را راحت کردن سبک زندگی ماشینی معرفی کرده است.

آیوتا برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵  توسط Rahul Layal عرضه شد ولی توانست فقط ۱۵۰۰ بیت‌کوین را به‌عنوان سرمایه جذب کند. البته توسعه‌دهندگان IOTA اعتقاد دارند که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هنوز شبکه ارزهای دیجیتال بین مردم مشهور نشده بود به همین خاطر ارزهایی که به‌جای استفاده از بلاک چین، شبکۀ اختصاصی خودشان را توسعه دادند، شروع موفقی نداشتند. این گروه از متخصصان ارز دیجیتال اعتقاد دارند که در پنج سال گذشته بیشتر عرضه‌های اولیه رمزارزها بر روی شبکه‌های اتریوم و بلاک چین بوده و کمتر توسعه‌دهنده‌ای جرات داشته تا روی شبکه اختصاصی خودش جذب داشته باشد.

چه این استدلال را قبول داشته باشیم و چه با آن مخالف باشیم، آیوتا سرمایه زیادی در عرضۀ اولیه جذب نکرد ولی تا سال ۲۰۱۷ توانست به رشد خوبی در بازار برسد، در سال ۲۰۱۹ سود بسیار زیادی را نصیب خریدارانش کند و به‌روزرسانی‌های مهمی را انجام دهد. این به‌روزرسانی‌ها نقش مهمی در قیمت آینده آیوتا دارند و با هدف تأمین امنیت کاربران و داده‌هایشان طراحی شدند.

آیوتا چگونه زندگی را ساده می کند؟

شرکت توسعه‌دهندۀ IOTA بعد از بستن قرارداد با هلدینگ‌های بزرگ دنیا مانند فوجیستو، فولکس‌واگن و سامسونگ توانست توجه جهانی را در بازار ارز دیجیتال به خودش اختصاص دهد و با افزایش ارزش، خریداران و سرمایه‌گذاران بیشتر و بیشتری را جذب کند.

همان‌طوری که گفتم، ارز IOTA  قرار است زندگی ما را در دنیای مدرن قرن ۲۱ آسان‌تر کند. این شبکه با هدف مدیریت هوشمند و هدف‌دار اینترنت اشیا توسعه یافت. احتمالاً با این تعریف هنوز رویکرد واضحی دربارۀ این که ارز دیجیتال IOTA چیست نداشته باشید، پس بگذارید با مثال ساده‌تری توضیح بدهم!

اگر اهل تماشای فیلم و سریال باشید، احتمالاً در پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس، HBO یا حتی پلتفرم‌های ایرانی مانند فیلیمو و نماوا عضو هستید تا به‌راحتی فیلم‌های روز دنیا را تماشا کنید. عضویت در این شبکه‌ها نیازمند پرداخت حق عضویت و اشتراک سالانه و ماهانه است. اگر در فیلیمو عضو باشید، در روزهای آخر اشتراک برای شما پیامک یا نوتیفیکیشن ارسال می‌شود تا در جریان اتمام عضویت قرار بگیرید. دیگر شبکه‌ها نیز از طریق ایمیل با شما در تماس هستند.

 با توسعۀ ارز آیوتا قضیه زمین تا آسمان تغییر می‌کند، زیرا اگر پلتفرم موردنظر شما با آیوتا قرارداد داشته باشد، بعد از اتمام حق عضویت به‌صورت خودکار از کیف پول ارز دیجیتال شما حق عضویت بر مبنای واحد IOTA کسر شده و با پیام‌های هشدار قطع عضویت یا مشکل خرید دوباره حق عضویت مواجه نخواهید شد، زیرا این مسئله به‌صورت خودکار توسط پلتفرم، تلویزیون هوشمند و سرمایه آیوتا شخصی شما انجام خواهد شد.

این پروسه مثال واضحی از همان آسان شدن زندگی ماشینی با کمک اینترنت اشیا است که برای یخچال و خرید خودکار مواد غذایی، شارژ هوشمند خودرو برقی با پرداخت IOTA و ده‌ها مورد دیگر انجام می‌شود. در نتیجه دیگر برای خرید، سوخت ماشین و پرداخت فیش‌ها وقت هدر نداده و بعد از زندگی پرهیاهوی مدرن فرصت بیشتری برای تفریح دارید.

به نظر می‎رسد که شبکه IOTA به‌خوبی توانسته به اهدافش نزدیک شود و قرارداد شرکت‌های بزرگ هم بیانگر موافقت این هلدینگ‌ها با اهداف نهایی رمزارز آیوتا است.

ارز دیجیتال آیوتا چیست؟

تنگل (Tangle)؛ پلتفرمی که از دیگر ارزهای دیجیتال متفاوت است!

تا اینجا می‌دانید که ارز دیجیتال آیوتا چیست و برای چه اهدافی توسعه یافته است. در ادامه بحث و برای آشنایی بیشتر با مقوله خرید ارز دیجیتال آیوتا باید با مفهوم دیگری یعنی تنگل (Tangle) آشنا شوید. همراه ما باشید تا بدانیم تنگل چیست؟

اگر در دنیای ارز دیجیتال حرفه‌ای باشید، می‌دانید که هر کوین و توکنی که به بازار معرفی شود، مثلاً اتریوم یا هر رمزارز دیگری، بر روی شبکه اختصاصی خودش پیاده می‌شود. مثلاً بیت‌کوین روی بلاک چین پیاده شده است. در ابتدای مقاله هم گفتیم که آیوتا شبکه اختصاصی خودش را دارد و اصلاً همین باعث شد که در عرضۀ اولیه، جذب سرمایه زیادی نداشته باشد.

رمزارز IOTA روی شبکه اختصاصی خودش به نام تنگل عرضه می‌شود که با دیگر شبکه‌های تفاوت‌های مشخصی دارد.

تفاوت های تنگل و بلاک چین چیست؟

اولین تفاوت تنگل با بلاک چین در انجام تراکنش است. هر تراکنش در شبکه بلاک چین نیاز به تأیید اعضا و استخراج‌کننده‌ها یا همان ماینرها دارد ولی در تنگل شرایط متفاوت است. تراکنش‌های IOTA با ورود به کیف پول است تا بعد از ورود بتوانید برای انجام تراکنش درخواست دهید.

 برای شروع تراکنش جدید باید دو تراکنش قبلی را تأیید کنید و دو معامله‌گر قبلی که با شما تراکنش داشتند باید آن را تأیید کنند که آن دو نیز به تأییدیه‌های قبلی نیاز دارند. همین مسئله نشان می‌دهد که تمامی تراکنش‌ها شاخه به شاخه و نیازمند تأیید دیگران است در نتیجه امنیت بالایی دارد.

کارکرد تنگل آیوتا

از طرف دیگر تراکنش‌های تنگل فی صفر ۰ FEE است. فی در انگلیسی به معنای هزینه پرداختی مانند کارمزد و شهریه است. فی صفر یعنی شما در انجام تراکنش در شبکه تنگل برای خرید آیوتا، هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید که این مورد IOTA را از دیگر رمزارزهای دنیای کریپتوکارنسی متفاوت کرده است.

همان‌طوری که خودتان هم می‌دانید، تراکنش‌های ارز دیجیتال به‌خصوص در شبکه بلاک چین و دیگر پلتفرم‌ها در سطح جهانی بسیار زیاد است. همین مسئله باعث شده تا گاهی اوقات شبکه با افت سرعت مواجه شود، تراکنش‌ها را کند کرده و کاربران را ناراضی کند، ولی این اتفاق به گفتۀ توسعه‌دهندگان در تنگل رخ نخواهد داد. آن‌ها ادعا دارند که با هر تعداد تراکنش یا حضور کاربران از سرعت شبکه تنگل کاسته نخواهد شد. در ضمن همان‌طوری که گفتم، علاوه بر سرعت بالا، شبکه تنگل از داده‌های کاربرانش محافظت کرده و این امنیت بالا را به کمک بازار داده و سیستم خلاقانه مام (MAM) تأمین کرده است.

سکه آیوتا

بازار داده آیوتا یا Data Marketplace

بازار داده آیوتا (Data Marketplace) بخشی از هسته پلتفرم این رمزارز است که برای دسترسی به داده‌های رمز‌نگاری شده استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان IOTA از طریق بازار داده به جریان تمامی داده‌های فعال و داده‌های رمزدار دسترسی خواهند داشت تا این داده‌ها در اختیار تمامی کاربران این رمزارز قرار بگیرید.

اگر یادتان باشد گفتم که هر تراکنش در پلتفرم تنگل به تأیید کاربران نیاز دارد و از سرعت شبکه حتی با وجود کاربران زیاد کم نخواهد شد. تمامی این داده‌ها توسط این بازارداده در لحظه جمع‌آوری شده و به‌سرعت پردازش می‌شود تا آماده تراکنش و معامله باشد. این هسته با عملکرد بالا و قابل‌قبولی که دارد، به این سادگی طراحی نشده و عملکرد موفق آن مدیون تکنولوژی خلاقانه دیگری موسوم به MAM است.

مام (MAM) عملکرد اصلی شبکه آیوتا

مام یا به انگلیسی Masked Authenticated Messaging عملکرد اصلی شبکه رمزارز آیوتا است که مجموعه‌ای از داده‌های اصلی شبکه را شامل می‌شود. این مجموعه در اختیار تمام کاربران آیوتا قرار می‌گیرد تا بدون واسطه بتوانند داده‌هایشان را به‌صورت همتا به همتا به اشتراک بگذارند.

همان‌طوری که گفتم داده‌های آیوتا رمزنگاری شده و با امنیت بالا است و هویت منبع هر داده برای دیگران کاملاً ناشناس باقی می‌ماند تا کل شبکه و پلتفرم انسجام و یکپارچگی‌اش را حفظ کند. باوجود این سیستم پیچیده امنیتی بعد از خرید یا برای هر تراکنش و معامله، جایی برای نگرانی کاربران باقی نمی‌ماند.

تعداد واحدهای عرضه شده آیوتا

خب حالا اگر برای خرید آیوتا کنجکاو هستید یا می‌خواهید بیشتر دربارۀ آینده و رشد قیمت این رمزارز موفق بدانید، احتمالاً دربارۀ تعداد واحدهای عرضه شده آیوتا سؤالی برایتان پیش آمده است!

در حال حاضر حدود ۲ تریلیارد کوین آیوتا برآورد شده که تقریباً تعداد بالایی است. به‌خاطر همین تعداد بالا و البته آسان شدن مسیر تراکنش‌ها تا هر تعداد در کادر مشخصی برای خریدار قرار بگیرد، از اصطلاح مگا آیوتا نیز استفاده می‌شود که هر مگا آیوتا شامل یک میلیون آیوتا می‌شود.

کیف پول‌ها و صرافی‌های مورد تأیید برای آیوتا

در ادامه به معرفی کیف پول های آیوتا می‌پردازیم. هر خریداری در دنیای رمزارز کیف پول اختصاصی دارد و بهتر است که قبل از خرید و انجام هر تراکنش در مورد اینکه هر رمزارزی توسط چه کیف پولی پشتیبانی می‌شود، پرس‌وجو کند.

برای این دسته از خریداران باید بگویم که کیف پول‌های زیادی هستند که ادعا دارند از آیوتا پشتیبانی می‌کنند ولی توسعه‌دهندگان این رمزارز برای اطمینان بیشتر و امنیت بالا، کیف پول‌های رسمی قابل دانلود و نصب روی ویندوز، لینوکس و آی مک را معرفی کردند. در حال حاضر هم متاسفانه پیشنهادی برای کیف پول‌های قابل‌استفاده در گوشی‌های هوشمند اندروید و آی‌اواس ندارند.

برای دانلود کیف پول‌ها می‌توانید از سایت رسمی آیوتا استفاده کنید. البته این مسیر تراکنش به همین مورد ختم نشده و بعد از آن باید سراغ صرافی‌های معتبر و تأیید شده برویم.

هر دو مدل کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از آیوتا پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری :

  •  لجرنانو اس (Ledger Nano S)
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • ترزور وان (Trezor One)
  •  ترزور تی (Trezor T)

مورد تأیید توسعه‌دهندگان آیوتا هستند. همچنین این ارز در تراست ولت (trust wallet)، متامسک (metamask) و ترینتی (Trinity) نیز قابل نگهداری است.

آینده ارز ‌آیوتا

آینده ارز دیجیتال IOTA چیست ؟

آیوتا چهارمین رمزارز موفق دنیا است و از سال ۲۰۱۹ به رشد و شهرت قابل‌قبولی رسید. توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال آیوتا در ادامۀ موفقیت‌های سال ۲۰۱۹ برای سال جدید دست به به‌روزرسانی‌های مهمی زدند که شامل همتایابی خودکار و Rust امضای جدید می‌شد.

با معرفی به‌روزرسانی‌های سال ۲۰۲۰ توجه کاربران بیشتری به آیوتا جلب شد و توسعه‌دهندگان برای اطمینان بیشتر کاربران، تأمین امنیت و حفظ شبکه طرح رمزنگاری برای پیام‌های سه‌گانه را عرضه کردند که در اواخر سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی معرفی شد. این تغییرات مهم باعث شد تا تأیید سریع تراکنش‌های کاربران و هماهنگی‌ها بهبودیافته و تا میزان قابل‌قبولی ارتقا یابد.

متخصصان و تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که تا سال ۲۰۲۵ ارزش آیوتا در بازار کریپتوکارنسی ده برابر شده و بهای هر آیوتا معادل حدودی ده دلار خواهد بود.

در حال حاضر آیوتا رتبه خوبی در بازار دارد و حجم معاملات قابل‌قبولی را در سطح بین‌المللی به خودش اختصاص داده است. بهتر است که قبل از اقدام برای خرید آیوتا کمی به نمودار بازار، خریدوفروش آیوتا و نوسان قیمت‌های این رمزارز توجه کرده و سپس با اطمینان برای معامله اقدام کنید. در ضمن اگر هنوز این مسیر را شروع نکردید، باید یک حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال داشته باشید که امنیت بالایی داشته و از اطلاعات شما محافظت کند. پیشنهاد من برای خریدوفروش آیوتا و دیگر رمزارزها افتتاح حساب کاربری در صرافی والکس است که فرایند آنلاین، سریع و قابل‌اطمینانی دارد.

با دنبال کردن کاناال‌ها و اخبار رسمی آیوتا درباره آینده آن بیشتر بدانید:

توییتر: https://twitter.com/iota

ردیت: https://www.reddit.com/r/Iota/

یوتیوب: https://www.youtube.com/c/iotafoundation

اینستاگرام: https://www.instagram.com/iotafoundation/

لینکدین: https://www.linkedin.com/company/iotafoundation/

خرید ارز دیجیتال آیوتا از صرافی والکس

خرید آیوتا در والکس

برای خرید آیوتا می‌توانید حساب کاربری اختصاصی در سایت والکس داشته باشید و وارد معاملات و تراکنش‌های آیوتا یا دیگر ارزهای دیجیتال شوید.

پیش از خرید هم بهتر است حتماً مطالعه و جست‌وجویتان را دربارۀ آینده آیوتا و دیگر رمزارزها ادامه دهید و با روند تحلیل نمودار آشنا شوید تا انتخاب‌های بهتری داشته باشید. سایت والکس در قسمت وبلاگ آموزش‌های کاملی را برایتان آماده کرده که برای تحلیل نمودار، بررسی بهترین زمان خریدوفروش و دیگر معاملات به شما کمک خواهد کرد. هر سوالی که درباره این ارز دیجیتال دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا