بلاکچین

استفاده از فایل جیسون پرایوت کی برای بازیابی و تغییر پسورد کیف پول ارز دیجیتال

برای سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو و بلاکچین، حفاظت از امنیت کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مباحث زندگی به شمار می‌رود! با توجه به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، ارزش دارایی‌های موجود در کیف پول‌های دیجیتال برخی کاربران حتی از ارزش مجموع دارایی‌های فیزیکی آن‌ها نیز بیشتر است. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای ذخیره رمز عبور و بازیابی اطلاعات کیف پول وجود دارد. یکی از روش‌های موجود برای این کار، ایجاد فایل جیسون پرایوت کی است.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی روش Keystore/JSON پرداخته و روش ایجاد و استفاده از این فایل را به شما آموزش داده‌ایم. همچنین در انتهای این مقاله می‌توانید به لیست کیف پول‌هایی که از این روش پشتیبانی می‌کنند، دسترسی داشته باشید.

جیسون پرایوت کی چیست؟

به بیان ساده، جیسون پرایوت‌کی یا همان Keystore/JSON یک فایل متنی است که کلید خصوصی کیف پول را به صورت رمزنگاری شده نگهداری می‌کند. استفاده از این روش در مقابل روش‌هایی نظیر ذخیره مستقیم کلید خصوصی و یا عبارت بازیابی، گزینه ایمن‌تری به شمار می‌رود؛ چرا که اعمال یک لایه رمزنگاری بر روی متن، شکل ظاهری آن را به صورت کامل تغییر می‌دهد. برای درک بهتر نحوه تغییر شکل کلمات با رمزنگاری، کلمه Apple را در نظر بگیرید. در صورتی که این کلمه را با استفاده از استاندارد چهار حرفی انگلیسی رمزنگاری کنیم، شکل ظاهری این کلمه تبدیل به dssoh خواهد شد که شباهتی به نمونه اولیه خود ندارد.

هرچند که استفاده از جیسون پرایوت کی می‌تواند به عنوان یک روش ایمن برای نگهداری و بازیابی کلید خصوصی کیف پول در نظر گرفته شود؛ اما باید به این نکته توجه کرد که این شیوه نگهداری به صورت صد درصدی امنیت کلید شما را تضمین نمی‌کند. به عنوان مثال در صورتی که شخص دیگری از نحوه رمزنگاری فایل شما اطلاع یابد، در صورت دسترسی به فایل رمزنگاری شده به سادگی قادر به بازگرداندن آن به حالت اولیه خواهد بود. در این حالت کلید خصوصی، عبارت بازیابی و در نتیجه تمام دارایی‌های ارزشمند شما از دست خواهند رفت. با این حال اگر از این فایل رمزنگاری شده به خوبی و همانند یک عبارت بازیابی اصلی نگهداری کنید، می‌تواند در نقش یک لایه حفاظتی دیگر ظاهر شده و دست سارقان را از کیف پول شما کوتاه کند.

Keystore/JSON در کیف پول

نحوه ایجاد Keystore/JSON در کیف پول دیجیتال

هنگامی که شما یک حساب کاربری جدید در یک کیف پول سازگار با این روش ایجاد می‌کنید، کیف مورد نظرتان امکان ایجاد یک فایل جیسون پرایوت کی با رمز عبور تعین شده توسط شما را فراهم می‌کند. اگر این فایل را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش متن نظیر Text اجرا کنید، به یک رشته نامفهوم از حروف و کاراکترهای انگلیسی خواهید رسید. این رشته کاراکترها همان رمز عبور یا کلید خصوصی شما هستند که به لطف رمزنگاری، تغییر ظاهر داده‌اند.

البته توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه فایل جیسون پرایوت‌کی خود را باز نکرده و کوچک‌ترین تغییری در آن ایجاد نکنید. چرا که هرگونه تغییر در محتویات فایل، باعث خواهد شد تا به هیچ وجه امکان رمزگشایی آن توسط خود کیف پول نیز وجود نداشته باشد و فایل شما کاملاً بی‌مصرف شود. همچنین در صورت تغییر رمز عبور فایل خود، حتماً نیاز به ساخت یک Keystore/JSON جدید خواهید داشت.

در نهایت در نظر داشته باشید که دشواری رمزگشایی فایل‌های جیسون پرایوت کی به طور مستقیم به میزان پیچیدگی رمز عبور شما نیز بستگی دارد. هرچه رمز انتخابی شما ساده‌تر باشد، رمزگشایی فایل جیسون آن نیز برای هکرها راحت‌تر خواهد بود. در نتیجه حتی در صورت استفاده از این روش برای حفاظت از رمز عبور و کلیدهای خصوصی، حتماً از یک رمز پیچیده، دارای کاراکترهای مختلف و غیرقابل حدس و پیش‌بینی استفاده کنید.

نحوه ایجاد جیسون پرایوت کی

لیست کیف پول‌های سازگار با Keystore/JSON

در حال حاضر برخی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری، قابلیت پشتیبانی از جیسون پرایوت کی را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. برخی از شناخته‌شده‌ترین گزینه‌ها در میان این کیف پول‌ها عبارتند از:

  • متامسک (MetaMask)
  • مای اتر ولت (MEW)
  • مالتی‌ورس ایکس (Multiverse X)
  • مای کریپتو (MyCrypto)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • آیم توکن (ImToken)

نحوه استفاده از فایل جیسون پرایوت کی

در صورتی که از یک کیف پول با قابلیت اتصال حساب‌های دیگر استفاده کنید، تنها کافیست فایل جیسون ایجاد شده توسط کیف پول مبدا را بر روی آن بارگذاری کنید. به عنوان مثال کیف پول متامسک امکان بارگذاری فایل جیسون کیف پول‌های دیگر و دسترسی به اطلاعات و دارایی‌های آن را برای کاربران خود فراهم کرده است. در ادامه نحوه استفاده از این فایل بر روی برخی از کیف پول‌های محبوب را به شما آموزش داده‌ایم.

استفاده از جیسون پرایوت کی در مای اتر ولت

کیف پول مای اتر ولت یک گزینه محبوب برای طرفداران اتریوم و توکن‌های مبتنی بر استاندارد این شبکه است. در صورتی که از این کیف پول استفاده می‌کنید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر به فایل Keystore/JSON آن دسترسی داشته باشید:

  1. پیش از هر اقدامی، لازم است افزونه کروم MEW را دانلود و روی مرورگر خود نصب کنید.
  2. سپس در این افزونه با اضافه کردن کلید خصوصی خود، گزینه new wallet را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در این شرایط یک کیف پول کاملاً جدید و خالی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه دارایی‌های شما به عنوان یک کیف پول جدید در این افزونه نمایش داده خواهند شد.
  3. در مرحله بعدی لازم است یک رمز عبور قدرتمند برای کیف پول خود انتخاب کنید. این رمز عبور، کلید دسترسی شما به فایل جیسون پرایوت کی خواهد بود. پس حتماً به قدرتمند بودن و ذخیره آن به صورت ایمن توجه کنید.
  4. بر روی همین افزونه گزینه My Wallets را انتخاب کرده و در منوی گوشه سمت راست بالای صفحه، بر روی View کلیک کنید.
  5. در این مرحله رمز عبوری که به تازگی ساخته‌اید را وارد کنید.
  6. با وارد کردن رمز عبور، به بخش اطلاعات کیف پول منتقل خواهید شد. در این صفحه می‌توانید فایل Keystore/JSON کیف پول خود را دانلود و از آن در مواقع مورد نیاز استفاده کنید. پس از انجام این کار می‌توانید از همین افزونه برای مدیریت کیف پول خود استفاده کرده و یا به استفاده از نسخه‌های نرم‌افزاری مای‌اتر ولت ادامه دهید.
آموزش استفاده از Keystore/JSON

استفاده از جیسون پرایوت کی در متامسک

کیف پول متامسک به دلیل چند منظوره بودن و پوشش طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال، بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران و کاربران کریپتو قرار گرفته است. در صورتی که شما فایل جیسون پرایوت کی یکی از کیف پول‌های سازگار با متامسک را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر دارایی‌های موجود در کیف خود را از طریق این بستر مشاهده و مدیریت کنید:

  1. افزونه مرورگر کروم متامسک را دانلود و نصب کنید.
  2. در صفحه Import این افزونه، بر روی منوی بازشو کلیک کرده و گزینه Select Type و سپس JSON File را انتخاب نمایید.
  3. در این مرحله با کلیک بر روی گزینه Choose File، می‌توانید مسیر فایل Keystore/JSON موجود بر روی دستگاه خود را انتخاب کنید.
  4. پس از انتخاب فایل، لازم است تا رمز عبور فایل جیسون پرایوت‌کی خود را وارد کنید. این رمز در هنگام ایجاد فایل جیسون توسط شما تنظیم شده است. به این نکته دقت کنید که در این مرحله نیازی به وارد کردن رمز کیف پول متامسک خود ندارید.
  5. در نهایت پس از وارد کردن رمز، بر روی گزینه Import کلیک کنید.

جیسون پرایوت کی: ساده؛ به شرط رعایت نکات امنیتی!

جیسون پرایوت کی یک روش سریع و ساده برای انتقال کلید خصوصی از یک کیف به کیف پول دیگر و همچنین بازیابی دارایی‌ موجود در کیف‌های دیجیتال است. این روش به‌واسطه رمزنگاری شدن و محافظت توسط رمز عبور، امنیت بالاتری نسبت به عبارت بازیابی دارد؛ با این حال شرط ایمنی کامل این روش، تنظیم یک رمز عبور قدرتمند و حفاظت از فایل Keystore/JSON آن است. به ویژه اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید ارز دیجیتال با ارزش بالا را دارید، توجه به این نکات بسیار مهم‌تر نیز خواهد شد.

در این مقاله به بررسی این روش و معرفی برخی کیف پول‌های سازگار با جیسون پرایوت کی پرداختیم.

به نظر شما استفاده از جیسون پرایوت‌کی چه مزایا و معایبی نسبت به سایر روش‌های انتقال کلید خصوصی دارد؟ نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسین ملکی
حسین ملکی
2 ماه قبل

سلام بزرگوار بنده کیف پول سبف پل دارم مدتی هست که از دو مورد کیف پول که در کیف پول سبف پل دارم یک کیف پول را گم کردم متاسفانه عبارت یادگاری آن را فراموش کردم در گزینه های بازیابی کیف پول گزینه Json را دارد میتوانید کمکم کنید از طریق Json کیف پول گمشده خودم را بازیابی کنم در خدمت شما هم هستم ممنونم

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  حسین ملکی

سلام وقت بخیر
کیف پول شما اگر مبتنی بر شبکه اتریوم باشه، می‌تونید داخل مای اتر ولت فایل JSON رو ایمپورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا