بلاکچین

شبکه کادنا چیست؟ معرفی پروتکل Kadena

شبکه کادنا با ساختار بلاکچین هیبریدی، یک زبان برنامه‌نویسی جدید برای ایجاد قراردادهای هوشمند و همچنین با ارائه طیف گسترده‌ای از ابزارهای تسهیل توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین، عرضه شده است. بلاکچین اصلی این شبکه که تحت عنوان پروتکل چین وب نیز شناخته می‌شود، از الگوریتم گواه اثبات کار استفاده می‌کند؛ اما در عین حال از مقیاس‌پذیری بسیاری بالایی برخوردار است. در ادامه این مقاله، با ویژگی‌های مختلف شبکه Kadena، نحوه کارکرد آن و همچنین با توکن بومی KDA آشنا خواهیم شد.

شبکه کادنا چیست؟

شبکه کادنا شامل یک بلاکچین لایه یک مبتنی بر گواه اثبات کار است که با هدف خدمات‌رسانی به مشتریان سازمانی طراحی شده است. هدف این شبکه، ایجاد یک بلاکچین هیبریدی مناسب برای توسعه‌دهندگان، با سطح امنیتی مشابه بلاکچین بیت کوین است. در همین راستا، کادنا از فناوری جدیدی به نام پروتکل چین وب (Chainweb) و زبان برنامه‌نویسی پکت (Pact) بهره می‌برد. 

در توسعه شبکه Kadena، مقیاس‌پذیری لایه یک (بلاکچین اصلی) در اولویت قرار گرفته تا دیگر نیازی به پروتکل‌های لایه دوم، که معمولا برای افزایش مقیاس‌پذیری یا بهبود عملکرد شبکه توسعه پیدا می‌کنند، وجود نداشته باشند. این موضوع از آن جایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که پروتکل‌های لایه دوم معمولا باعث افزایش پیچیدگی فرآیند توسعه اپلیکیشن می‌شوند. در مقابل، کادنا با ارائه پلتفرمی یکپارچه که تمام ابزارها و قابلیت‌های مورد نیاز توسعه‌دهندگان در آن وجود دارد، فرآیند توسعه را آسان‌تر خواهد کرد.

تیم توسعه‌دهنده Kadena ادعا می‌کند که شبکه کادنا به کمک ۲۰ زنجیره موازی، قادر به پردازش ۴۸۰ هزار تراکنش در ثانیه است و زمانی که تعداد زنجیره‌ها به ۵۰ برسد، توان پردازشی این شبکه نیز به ۱ میلیون تراکنش در ثانیه افزایش خواهد یافت.

شبکه Kadena دارای یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام Pact است که به گونه‌ای طراحی شده که ایرادات بزرگی که در دیگر زبان‌های توسعه قرارداد هوشمند وجود دارند را تا حد زیادی رفع کند. برای مثال، یکی مشکلات مهم زبان سالیدیتی (زبان بومی شبکه اتریوم)، عدم پشتیبانی از Formal Verification است که روشی برای اثبات عملکرد صحیح کد و الگوریتم‌های زیربنای یک سیستم محسوب می‌شود. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند هر قرارداد هوشمند مبتنی بر زبان Pact را در هر زمان و بدون نیاز به هارد فورک، بروزرسانی کنند.

شبکه کادنا علاوه بر بلاکچین عمومی خود، یک بلاکچین خصوصی به نام کادنا کورو (Kadena Kuro) نیز دارد که از الگوریتم تحمل خطای بیزانس (BFT) استفاده می‌کند و به منظور میزبانی از اپلیکیشن‌های تجاری طراحی شده است. گفته می‌شود که از سال ۲۰۱۸ تاکنون، یک کنسرسیوم سلامت برای جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات بیمه، از خدمات کورو استفاده می‌کند. به طور خلاصه، کورو به عنوان یک سایدچین، در کنار بلاکچین عمومی کادنا اجرا شده تا پردازش تراکنش‌های بیشتر را امکان‌پذیر کند.

تاریخچه و بنیان‌گذاران شبکه کادنا

بنیانگذاران شبکه کادنا

ویل مارتینو (Will Martino) و استوارت پوپجوی (Stuart Popejoy) شبکه Kadena را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کردند. هر دو بنیانگذار این شبکه سابقه فعالیت در شرکت جی‌پی مورگان را در کارنامه دارند:

  • مارتینو در گذشته مهندس ارشد پروژه جونو (Juno – پروژه بلاکچینی جی‌پی مورگان) بود و ریاست کمیته هدایت کریپتوکارنسی در سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا را نیز بر عهده داشت.
  • پوپجوی یکی از اعضای سابق مرکز تعالی (CoE) جی‌پی مورگان برای فعالیت‌های بلاکچینی بوده است.

مارتینو و پوپجوی به لطف نقش‌های مهمی که در تحقیقات بلاکچینی شرکت جی‌پی مورگان ایفا کردند، به درک بهتری از اقتصاد سنتی متمرکز و اقتصاد غیرمتمرکز دست پیدا کردند. در نتیجه، تصمیم گرفتند با توسعه شبکه کادنا، ترکیبی از اقتصاد متمرکز و دیفای را مورد استفاده قرار داده و بزرگ‌ترین مشکلات هر دو اقتصاد را رفع نمایند. علاوه بر این دو بنیان‌گذار، استوارت هابر (Stuart Haber) نیز در توسعه بلاکچین Kadena نقش مهمی داشت. جالب اینجاست که در وایت پیپر بیت کوین به هابر رفرنس داده شده و او را به‌عنوان یکی از مخترعان بلاکچین می‌شناسند. هابر از سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور شرکت کادنا فعالیت می‌کند.

چین وب چیست؟

چین وب بلاکچین لایه یک و عمومی شبکه کادنا است که مقیاس‌پذیری آن بدون محدودیت خواهد بود. الگوریتم این بلاکچین نیز گواه اثبات کار یا PoW نام دارد؛ یعنی همان الگوریتمی که استخراج بیت کوین را امکان‌پذیر نموده است. در حالی که اکثر بلاکچین‌های مبتنی بر PoW در زمینه مقیاس‌پذیری با مشکلات بزرگی مواجه هستند، کادنا با استفاده دو روش شاردینگ (Sharding) و بریدینگ (Braiding) بر این مانع غلبه کرده است. شاردینگ به توزیع اطلاعات و فرآیندهای محاسباتی در زنجیره‌های همتا اشاره دارد. بریدینگ نیز عبارت است از ترکیب زنجیره‌های همتا برای حمایت از تراکنش‌های زنجیره اصلی. بنابراین، می‌توان چین وب را به عنوان مجموعه‌ای از زنجیره‌های موازی (Parallel Chains) در نظر گرفت که با نام زنجیره همتا (Peer Chains) نیز شناخته می‌شوند.

در ابتدای فعالیت شبکه کادنا، تنها ۱۰ زنجیره همتا وجود داشت که اکنون تعداد آن‌ها به ۲۰ عدد رسیده است. نکته جالب اینجاست که علی‌رغم دو برابر شدن تعداد زنجیره‌های همتا، مصرف انرژی شبکه کادنا تغییری نداشته است. این موضوع باعث شده که برنامه Kadena برای افزایش تعداد زنجیره‌های همتا به ۱ هزار عدد در کنار ثابت نگه داشتن میزان مصرف انرژی شبکه، مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد. بنابراین، در صورتی که کادنا در افزایش تعداد زنجیره‌ها و افزایش توان پردازشی بلاکچین خود موفق عمل کند و میزان مصرف انرژی را نیز ثابت نگه دارد، بدون شک یکی از بهینه‌ترین بلاکچین‌های دنیا خواهد بود.

کادنا کورو چیست؟

شبکه Kadena

کورو که در ابتدا ScalableBFT نامیده می‌شد، بلاکچین خصوصی کادنا است که در کنار چین وب و به صورت هماهنگ با آن فعالیت می‌کند. این زنجیره لایه دوم متن‌باز، از مکانیزم تحمل خطای بیزانس (BFT) بهره برده، بر پایه زبان پکت توسعه یافته و قرار است میزبان انواع اپلیکیشن‌های تجاری باشد. مهم‌ترین ویژگی‌های این بلاکچین خصوصی شبکه کادنا عبارتند از:

  • تشخیص باگ خودکار از طریق قابلیت Formal Verification
  • کدهای قابل درک برای انسان که در دسترس توسعه‌دهندگان و دیگر کاربران قرار دارند.
  • قابلیت تغییر شرایط قرارداد هوشمند برای پاسخگویی به نیازهای تغییرپذیر کسب‌و‌کارها.
  • ادغام آسان با دیتابیس‌های سنتی که از API بومی استفاده می‌کنند.
  • قابلیت‌های امنیتی پیشرفته برای افزایش سطح امنیت به تناسب نیازهای کاربر.

زبان پکت چیست؟

پکت زبان برنامه نویسی بومی شبکه کادنا است که با قابلیت تشخیص باگ خودکار عرضه شده و اولین زبان برنامه‌نویسی قابل درک برای انسان محسوب می‌شود. این یعنی در کادنا، همه کاربران (صرف نظر از میزان دانش فنی) قادر به تولید اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین خواهند بود.

یک زبان برنامه نویسی تورینگ کامل (مانند سالیدیتی در شبکه اتریوم) دارای قابلیت‌های مختلفی است که آن را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ یکی از این قابلیت‌ها Recursion نام دارد که به قرارداد هوشمند اجازه می‌دهد که یک عملیات یا کار خاص را تا هنگام برآورده شدن شرایط از پیش تعیین شده، تکرار کند. در نتیجه، سوءاستفاده از این قابلیت برای هکرها و کلاهبرداران امکان‌پذیر خواهد بود. در مقابل، یک زبان برنامه نویسی مانند پکت که تورینگ کامل نیست، از Recursion پشتیبانی نکرده و در صورت مشاهده آن، از اجرای کد جلوگیری می‌کند.

برای درک بهتر معایب تورینگ کامل بودن زبان‌هایی مانند سالیدیتی، می‌توان به هک DAO در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که طی آن، هکرها با سوءاستفاده از قابلیت Reentrancy قراردادهای هوشمند، موفق شدند ۳.۶ میلیون واحد اتریوم به سرقت ببرند.

چه چیزی شبکه کادنا را از رقبا متمایز می‌کند؟

بلاکچین کادنا

شبکه Kadena مزایای زیادی برای کاربران، توسعه‌دهندگان و کسب‌و‌کارها دارد که در ادامه به برخی مهم‌ترین موارد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • زیرساخت کاملا غیرمتمرکز: پلتفرم کادنا نودها و ابزار مورد نیاز برای توسعه را در بستری غیرمتمرکز ارائه می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند محصولات خود را با سرعت بیشتری ایجاد و عرضه کنند.
  • قراردادهای هوشمند امن‌تر: زبان برنامه نویسی کادنا (پکت) توسط انسان قابل درک است و قابلیت تشخیص باگ خودکار آن باعث می‌شود که از نوشتن قراردادهایی که ضعف‌های امنیتی ساده دارند، جلوگیری شود.
  • زبان برنامه نویسی پکت: Pact اولین زبان قرارداد هوشمند قابل درک توسط انسان است که ایجاد قرارداد هوشمند و پیدا کردن باگ‌های آن را آسان می‌کند. علاوه بر این، در صورتی که توسعه‌دهنده برای ایجاد قرارداد خود به قراردادهای دیگر رفرنس بدهد، کنترل نحوه انجام تراکنش‌ها همچنان در اختیار خود او خواهد بود؛ حتی اگر کدهای قراردادی که به آن رفرنس داده شده، تغییر داشته باشد.
  • مقیاس‌پذیری صنعتی: بر خلاف سایر پلتفرم‌ها، کادنا به شیوه‌ای طراحی شده که توانایی میزبانی از سیستم‌های اقتصادی جهانی را داشته باشد. میزان مقیاس‌پذیری شبکه کادنا همزمان با اضافه شدن زنجیره‌های بیشتر به آن، افزایش خواهد داشت. توسعه‌دهندگان کادنا اکنون مدعی هستند که بلاکچین آن‌ها می‌تواند بیش از ۹ میلیون معامله‌ای که هر روز در بورس نیویورک (NYSE) انجام می‌شود را پردازش کند.
  • امنیت اثبات شده: شبکه کادنا با استفاده از الگوریتم PoW که امنیتی مشابه شبکه بیت کوین ایجاد می‌کند، بستری امن برای انجام تراکنش ایجاد کرده که بر خلاف بلاکچین‌های مشابه، توسط مقیاس‌پذیری پایین محدود نمی‌شود. این ترکیب PoW و مقایس‌پذیری بالا، از طریق به‌کارگیری و ترکیب زنجیره‌های همتا امکان‌پذیر شده است.
  • تراکنش‌های بدون هزینه: در حالی که برای انجام تراکنش در کادنا باید مقداری کارمزد پرداخت کنید، کسب و کارهایی که از این شبکه استفاده می‌کنند، می‌توانند تمامی کارمزدها را برای مشتریان خود را حذف کنند. این قابلیت از طریق Crypto Gas Station امکان‌پذیر شده و یکی از موانع مهم برای افزایش سطح پذیرش اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توسط عموم مردم را از سر راه بر می‌دارد.

معرفی توکن بومی کادنا (KDA)

معرفی توکن KDA

KDA توکن بومی شبکه کادنا است. همانند شبکه اتریوم، توکن بومی این شبکه نیز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ماینرهای کادنا نیز پاداش خود را در قالب KDA دریافت می‌کنند. این ارز دیجیتال با سقف موجودی ۱ میلیارد واحدی عرضه شده و در حال حاضر، برخی از مشهورترین صرافی‌هایی که به منظور خرید ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند بایننس، کوکوین و گیت، امکان معامله توکن KDA را فراهم کرده‌اند.

موجودی توکن بومی شبکه کادنا به شیوه زیر توزیع شده است:

  • ذخایر پلتفرم: ۲۰ درصد از موجودی کلی KDA در خزانه نگهداری خواهد شد و هزینه فعالیت‌ها و خدماتی مانند بیمه، تایید کد و کمک‌های مالی به توسعه‌دهندگان را تامین خواهد کرد.
  • ماینرها: ۷۰ درصد از موجودی کلی KDA به ماینرها اختصاص یافته و صرفا توسط آن‌ها قابل استخراج خواهد بود.
  • سرمایه‌گذاران: ۶ درصد از موجودی کلی KDA در مراسم‌های جمع‌آوری سرمایه به فروش رسید.
  • مشارکت‌کنندگان: ۳ درصد از موجودی کلی KDA میان مشارکت‌کنندگان در توسعه اکوسیستم کادنا، مانند کارکنان شرکت و مشاوران، توزیع خواهد شد.
  • سوزاندن: ۱ درصد از موجودی کلی KDA به هنگام عرضه اولیه سوزانده شده است.

روش استخراج کادنا (KDA) چگونه است؟

برای استخراج کادنا می‌توانید از پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU) و یا دستگاه ASIC استفاده کنید. با این وجود، رقابت برای دریافت پاداش و درآمدزایی واقعی، صرفا از طریق به‌کارگیری دستگاه‌های ASIC امکان‌پذیر است.

طبق توصیه وبسایت رسمی، برای پیدا کردن استخری که از KDA پشتیبانی کند، می‌توانید از دیسکورد رسمی Kadena استفاده کنید. در مرحله بعدی، باید یک کیف پول انتخاب کنید که والت رسمی Chainweaver عموما بهترین گزینه تلقی می‌شود. در ادامه باید مراحل اعلام شده توسط استخر انتخابی خود را دنبال کرده و فرآیند ماینینگ را آغاز کنید.

نرم‌افزارهای استخراج معرفی شده در وبسایت رسمی شبکه کادنا عبارتند از:

  • Chainweb-miner: نرم‌افزار رسمی کادنا برای استخراج KDA
  • BigOlChungus: نرم‌افزار متن‌باز لینوکس برای استخراج از طریق پردازنده گرافیکی AMD و انویدیا
  • KDA-Miner: نرم‌افزار متن‌باز لینوکس برای استخراج از طریق پردازنده گرافیکی AMD و انویدیا
  • NoncerPro-Kadena: نرم‌افزار متن‌بسته ویندوز برای استخراج از طریق پردازنده گرافیکی انویدیا
  • SRBMiner: نرم‌افزار متن‌بسته ویندوز برای استخراج از طریق پردازنده گرافیکی AMD

معرفی کیف پول‌هایی که از کادنا پشتیبانی می‌کنند

کیف پول chainweaver کادنا

از آنجایی که برای انجام تراکنش در شبکه کادنا به توکن بومی KDA نیاز خواهید داشت، داشتن یک والت مخصوص نگهداری Kadena امری ضروری است. کیف پول‌های معرفی شده در وبسایت رسمی عبارتند از:

  • Chainweaver: والت رسمی شبکه Kadena که بیشتر برای کاربران حرفه‌ای و توسعه‌دهندگان مناسب است.
  • Linx Wallet: والت مخصوص موبایل که از رابط کاربری ساده و کاربرپسند بهره‌مند است.
  • Koala Wallet: این والت برای موبایل عرضه شده و به صورت آنلاین (از طریق وبسایت) نیز در دسترس قرار دارد.
  • Zelcore: یک والت چند شبکه‌ای که قابلیت تعامل با اپلیکیشن‌های توسعه یافته روی شبکه کادنا را نیز دارد.
  • eckoWallet: این کیف پول در قالب افزونه مرورگر عرضه شده و مانند Zelcore، به عنوان یک والت وب ۳، توانایی تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کادنا را دارد.
  • Ledger: لجر یکی از مشهورترین سازندگان کیف پول‌های سخت‌افزاری است که از KDA نیز پشتیبانی می‌کند.

کادنا، بلاکچینی مقیاس‌پذیر برای توسعه‌دهندگان

شبکه کادنا با ساختار هیبریدی بلاکچین خود و توان پردازشی بالا، مورد توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران دنیای ارز دیجیتال قرار گرفته است و شاید مهم‌ترین ویژگی آن، به‌کارگیری الگوریتم گواه اثبات کار در کنار فراهم کردن مقیاس‌پذیری بالا باشد. به عبارتی دیگر، شبکه Kadena از سرعت بالا و همچنین از امنیت و تمرکز زدایی ایجاد شده توسط الگوریتم PoW بهره‌مند است. امروزه می‌توان کادنا را به عنوان یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاکچینی دنیا معرفی کرد که اکوسیستم در حال گسترش آن، حوزه‌هایی مانند دیفای و NFT را در بر می‌گیرد.

چه شما نظری در مورد شبکه Kadena دارید؟ آیا کادنا توانایی رقابت با شبکه‌هایی محبوبی مانند اتریوم و سولانا را خواهد داشت؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا