بلاکچین

شبکه منتا چیست؟ ویژگی‌های Manta Network و مزایای پرداخت آن

شبکه‌های لایه دوم بلاک‌چین، راهکارهای نوین کاهش کارمزد و افزایش سرعت پلتفرم‌های محبوب به شمار می‌روند. در این میان برخی از این شبکه‌ها با ارائه خدمات جانبی و توکن بومی، بسته کاملی از سرویس‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را به کاربران خود عرضه کرده‌اند. شبکه منتا به عنوان یکی از همین پلتفرم‌های کامل، با مشارکت در شبکه‌های بلاکچین اتریوم و پالیگان و استفاده از زبان Solidity، بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی این شبکه پرداخته و ارز دیجیتال آن را به شما معرفی کرده‌ایم. اگر به راهکارهای لایه دو و پروژه‌های فعال در این زمینه علاقه‌مندید، مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد!

شبکه منتا چیست؟

شبکه منتا (Manta Network) یک اکوسیستم چند ماژولار برای کاربردهای مکانیزم دانش صفر است. بنیان‌گذاران این شبکه، شامل تیم باتجربه از موسسات معتبری نظیر دانشگاه هاروارد، MIT و همچنین توسعه‌دهندگان شبکه بلاکچین الگورند هستند. شبکه منتا از زمان راه‌اندازی خود، به سرعت توانست نظر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ حوزه وب ۳ را به سمت خود جلب کند. در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی نظیر بایننس لبز و Polychain Capital جزو حامیان این شبکه به شمار می‌روند.

در کنار این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نام بهترین شتاب‌دهنده‌های حوزه کریپتو نظیر Alliance DAO و Berkeley Blockchain Xcelerator نیز در لیست سرمایه‌گذاران این شبکه بلاک‌چین دیده می‌شود. شبکه منتا آماده است تا نسل بعدی فناوری وب ۳ را به کاربران ارائه و فصل جدیدی برای برنامه‌های مبتنی بر دانش صفر در این بستر را آغاز کند.

معرفی منتا نتورک

در حال حاضر شبکه Manta از دو بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • Manta Pacific: منتا پسیفیک یک اکوسیستم منحصربه‌فرد لایه دو بر روی شبکه اتریوم است. این اکوسیستم دسترسی به برنامه‌های مبتنی بر دانش صفر در ماشین مجازی اتریوم (EVM) با کارمزد تراکنش پایین را فراهم می‌کند.
  • Manta Atlantic: منتا آتلانتیک سریع‌ترین زنجیره لایه یک بر بستر پولکادات است. این زنجیره از طریق فناوری وب ۳ و مکانیزم zkSBT امکان احراز هویت و اعتبارسنجی را به ارمغان می‌آورد.

این دو بخش در کنار هم، تجربه بی‌نظیری از فناوری‌های نوین را ارائه داده و کاربران را به آینده شبکه‌های بلاک‌چین امیدوار می‌کند.

ویژگی‌های Manta Network

شبکه منتا به لطف ویژگی‌های خاص و سطح بالای خود، مورد توجه کاربران و توسعه‌دهندگان حوزه بلاک‌چین قرار گرفته است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارائه شده توسط این شبکه، شامل موارد زیر می‌شود:

  • برنامه‌های کاربردی دانش صفر: Manta Network به عنوان یک اکوسیستم چند ماژولار، تمرکز خود را روی اپلیکیشن‌های دانش صفر قرار داده است. به لطف این ویژگی، کاربران شبکه‌های بلاک‌چین از حریم خصوصی و امنیت بالایی برای انجام تراکنش و مدیریت داده‌های خود برخوردار خواهند بود.
  • ناشناس‌سازی داده‌ها: منتا نتورک به لطف ویژگی ناشناس‌سازی داده‌ها، امکان انجام تراکنش بدون فاش شدن هویت کاربران را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف، بدون نگرانی در مورد حریم خصوصی و افشا شدن هویت خود، به سادگی تراکنش‌های مورد نظرشان را انجام دهند.
  • فناوری zk-SNARK: فناوری zk-SNARK که توسط شبکه منتا مورد استفاده قرار گرفته است، راه‌حل‌های پیچیده و کارآمدی را برای حفظ حریم خصوصی ارائه می‌کند. به لطف این ویژگی، تایید تراکنش کاربران بدون نیاز به اطلاع از محتوا، مبدا و مقصد و همچنین آدرس‌های فرستنده و گیرنده در یک شبکه فراهم می‌شود.
  • پلتفرم مشابه EVM: شبکه منتا به عنوان یک پلتفرم معادل شبکه مجازی اتریوم (EVM-Equivalent) عمل می‌کند. این عملکرد باعث ارائه یک فضای مقیاس‌پذیر و ایمن برای مدیریت برنامه‌های کاربردی با دانش صفر شده است. Manta Network یک زیرساخت قدرتمند برای توسعه‌دهندگان نیز ارائه کرده و قابلیت استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز با قابلیت دانش صفر در شبکه اتریوم را ارائه می‌دهد.

نحوه عملکرد منتا نتورک

منتا نتورک عملکردی ماژولار دارد. به عبارت دیگر، این پلتفرم هر شبکه بلاک‌چین و تراکنش‌های آن را به قسمت‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کند. این قسمت‌ها در عین فعالیت هم‌زمان، موازی و جداگانه، کاملا با یکدیگر در ارتباط بوده و باعث ایجاد اختلال و تناقض در میان داده‌های یکدیگر نمی‌شوند. بخش‌بندی شبکه بلاک‌چین به این شیوه، باعث شده که هر تراکنش سریع‌تر پردازش شده و به سرانجام برسد.

شبکه منتا در کنار ماژولار کردن شبکه، از فناوری پردازش دانش صفر نیز بهره می‌برد. در این فناوری، اعتبارسنج‌ها برای تایید یک تراکنش، نیازی به اطلاع از جزئیات آن نخواهند داشت. در عوض، تراکنش‌ها به صورت دسته‌بندی شده در داخل یک بلوک قرار گرفته و همه در کنار یکدیگر تایید می‌شوند. در صورتی که یک بلوک به واسطه هر یک از تراکنش‌های خود مشکوک شناخته شود، به سرعت شناسایی شده و از ثبت آن در شبکه جلوگیری خواهد شد. مکانیزم ZK علاوه بر حفظ محرمانگی کاربران، باعث تسریع در روند تایید تراکنش‌ها نیز می‌شود.

نحوه عملکرد Manta Network

در نهایت عملکرد شبکه منتا به عنوان یک ماشین مجازی اتریوم، باعث شده که توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز نیز از عملکرد این شبکه بی‌نصیب نمانند. افرادی که علاقه‌مند به ایجاد برنامه‌ها و قرارداد هوشمند بر روی شبکه اتریوم هستند و از کارمزد بالای آن شکایت دارند، می‌توانند از منتا نتورک به عنوان یک پلتفرم لایه دو استفاده کنند. با استفاده از این پلتفرم، امکان استفاده از ویژگی‌های بی‌پایان شبکه اتریوم با کارمزد پایین و سرعت بالا فراهم خواهد شد.

تیم توسعه‌دهنده شبکه منتا

شبکه Manta از تیم توسعه‌دهنده قدرتمند و با دانشی برخوردار است. مهره‌های اصلی در بخش فنی این شبکه عبارت‌اند از:

  • کنی لی (Kenny Li): کنی لی فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT از رشته مدیریت بازرگانی است. او از بنیان‌گذاران اصلی شبکه منتا به شمار می‌رود.
  • ویکتور جی (Victor Ji): جی از هم‌بنیان‌گذاران شبکه Manta بوده و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت دولتی از دانشگاه هاروارد است. ویکتور جی در رشته مدیریت دولتی به تحصیل پرداخته و در پروژه‌هایی با محوریت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال مشارکت دارد.
  • شومو چو (Shumo Chu): شومو چو سومین نفر از تیم بنیان‌گذاران شبکه منتا است. چو سمت استادیاری در دانشگاه کالیفرنیا را بر عهده دارد. او پیش از این به عنوان محقق در تیم توسعه‌دهنده الگورند نیز فعالیت کرده است. چو در طول فعالیت خود در زمینه ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چین، با افراد خبره و متخصصی همکاری داشته که برخی از آن‌ها افتخاراتی نظیر جایزه تورینگ را در کارنامه دارند.

نقشه راه شبکه منتا

همانند هر پروژه بزرگ دیگری، شبکه Manta نیز در طول حیات خود نقاط عطف بسیاری داشته است. همچنین این پروژه برای ادامه مسیر خود نیز رویدادهای بزرگی را تدارک دیده که در صورت تحقق، می‌توانند ارزش ذاتی آن را بسیار افزایش دهند. در حالت کلی، اصلی‌ترین رویدادها در نقشه راه شبکه منتا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • زیرساخت بلاک‌چین ماژولار: شاید پروژه ماژولارسازی شبکه‌های بلاک‌چین، اولین و بزرگ‌ترین قدم منتا نتورک در مسیر رشد در دنیای شبکه‌های بلاک‌چین بود. این پروژه از طریق تقسیم‌بندی شبکه و استفاده از مکانیزم دانش صفر، حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت اطلاعات آن‌ها را تا حد زیادی تضمین کرد.
  • ارائه ارز دیجیتال: منتا نتورک صرفاً یک پلتفرم ارائه خدمات نبوده و پس از پیاده‌سازی فاز اولیه، توکن خود را نیز وارد بازار ارزهای دیجیتال کرد. در بخش بعدی مقاله به صورت کامل توکنومیک ارز دیجیتال منتا نتورک مورد بررسی قرار گرفته است.
  • انتقال به مکانیزم zkEVM: پروژه Manta Pacific به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های منتا، در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های لایه دوم مبتنی بر الگوریتم zkEVM است. این پروژه در حال حاضر نقش بسیار پررنگی در شبکه بلاک‌چین پالیگان داشته و در صورت دستیابی به این هدف خود، مقیاس‌پذیری و عملکرد عمومی پالیگان را به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید.
  • برنامه بلندمدت توسعه: به نظر توسعه‌دهندگان شبکه منتا برنامه طولانی‌مدتی برای توسعه این پلتفرم در ذهن دارند. دستیابی به هر یک از اهداف موجود در این برنامه، کاربران بسیاری را به سمت محصولات مرتبط با Manta Network جذب خواهد کرد.

معرفی توکن MANTA

توسعه‌دهندگان شبکه منتا برای کاربردی و جذاب‌تر کردن این محصول، یک توکن بومی نیز در اختیار کاربران خود قرار دادند. این توکن با نام MANTA شناخته می‌شود و روی شبکه‌های بلاک‌چین اتریوم و منتا راه‌اندازی شده است. توکن منتا نقش یک توکن حاکمیتی را ایفا می‌کند. به عبارت دیگر، دارندگان این توکن می‌توانند در نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌های مرتبط با آینده و مسیر حرکت پلتفرم شرکت کنند. علاوه بر این، کاربران Manta Atlantic برای پرداخت هزینه‌های تراکنش شبکه نیازمند استفاده از توکن Manta خواهند بود.

در حالت کلی، کاربردهای توکن منتا شامل موارد زیر می‌شود:

  • شرکت در نحوه مدیریت و رای‌گیری در خصوص پروژه‌های Manta Atlantic و Manta Pacific
  • پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌های شبکه Manta Atlantic
  • مشارکت در پروژه‌های استیکینگ و کسب درآمد از طریق سپرده‌گذاری
توکن منتا نتورک

توکنومیک ارز دیجیتال منتا نتورک

در حال حاضر حداکثر تعداد عرضه توکن منتا ۱ میلیارد واحد در نظر گرفته شده است. در زمان انتشار این مقاله، از این تعداد حدود ۲۵۱ میلیون واحد عرضه شده و در گردش قرار دارد. نحوه تخصیص این توکن‌ها به صورت زیر است:

  • ۲۱.۱۹ درصد در اختیار اکوسیستم و جامعه کاربران منتا
  • ۱۳.۵ درصد در اختیار خزانه‌داری بنیاد منتا
  • ۱۹.۹۴ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران خصوصی پروژه
  • ۱۰ درصد در اختیار تیم توسعه‌دهنده
  • ۸.۱ درصد در اختیار مشاوران پروژه
  • ۸ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران عمومی
  • ۶.۵ درصد برنامه‌ریزی شده برای ایردراپ جدید
  • ۶.۱۷ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران استراتژیک
  • ۵.۶ درصد عرضه شده در ایردراپ اولیه
  • ۵ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران مؤسسه
  • ۳ درصد در اختیار لانچ پول بایننس

نحوه دریافت توکن

امکان دریافت توکن منتا نتورک به صورت رسمی از تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ در پلتفرم لانچ پول بایننس فراهم شده است. کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت این توکن باشند، می‌توانند توکن‌های BNB و FDUSD را از طریق فرآیند استیکینگ سپرده‌گذاری کرده و در قبال آن، توکن Manta دریافت کنند. حداکثر طول دوره استیکینگ برای این توکن ۲ روز است. توکن‌های اختصاص یافته به هر یک از استخرهای استخراج در این پلتفرم به صورت زیر است:

  • ۲۴ میلیون واحد توکن منتا در استخر BNB
  • ۶ میلیون واحد توکن منتا در استخر FDUSD

علاوه بر این، توکن منتا نتورک سابقه ایردارپ را نیز داشته است. در این رویداد، ۵.۶ درصد از مجموع توکن‌های این ارز به بازار تزریق شدند. همچنین توسعه‌دهندگان این توکن در نظر دارند که در رویداد ایردراپ بعدی، ۶.۵ درصد دیگر از توکن‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. در حال حاضر زمان این رویداد به صورت رسمی مشخص نشده است.

نحوه کسب توکن Manta Network

یک پلتفرم کاربردی و همه‌جانبه

شبکه منتا به معنای واقعی کلمه یک پلتفرم همه‌جانبه در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. این پلتفرم دارای شبکه و توکن بومی اختصاصی بوده و در کنار آن، به عنوان یک بلاک‌چین لایه دوم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورود به دنیای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم توسط منتا، کاربران بسیاری را به سمت آن جذب کرده است؛ با این حال اگر این پلتفرم به اهداف مورد نظر خود دست یابد، روزهای بسیار بهتر و درخشان‌تری را نیز پیش روی خود خواهد داشت.

به نظر شما پلتفرم و توکن منتا نتورک چه جایگاهی در دنیای آینده شبکه‌های بلاک‌چین خواهند داشت؟ نظرات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۵

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا