معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال ارکید چیست؟ افزایش حریم خصوصی در وب با پلتفرم Orchid

در سال‌های اخیر، پروژه‌های کاربردی متعددی بر بستر بلاک چین راه‌اندازی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ارزهای دیجیتال بومی خودشان را دارند. ارکید (Orchid) نیز یکی از این پروژه‌هاست. این پروژه با ارز دیجیتال ارکید در حقیقت یک بازار یا استخر VPN کریپتویی با هدف افزایش حریم خصوصی کاربران هنگام ارتباط با یکدیگر است.

رمزارز Orchid‌ با وجود رکود تاریخی صنعت کریپتوکارنسی طی دو سال گذشته، همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران این صنعت است. در این مقاله، ضمن معرفی کامل پروژه‌ی ارکید و ویژگی‌های آن، به معرفی ارز OXT و نکات کاربردی خرید و نگهداری از آن می‌پردازیم. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خلاقانه‌ی ارز دیجیتال را دارید با ما همراه شوید.

معرفی پروژه ارکید

پروژه ارکید

مسئله‌ی حریم خصوصی برای بسیاری از کاربران اینترنت و بلاک چین امری مهم است. هرچند وب ۳ این امکان را بسیار بیشتر از وب ۲ فراهم کرده؛ اما همچنان به ابزارهایی مانند VPN نیاز دارد. وی‌پی‌ان‌ها در بسیاری موارد نیاز کاربران را برآورده می‌کنند؛ اما همچنان متمرکز هستند و خطر نقض حریم خصوصی در آن‌ها جدی است. آن‌ها همچنین آزادی عمل چندانی به کاربر در انتقال اطلاعات به سایر VPN‌ ها نمی‌دهند. شبکه‌های غیرمتمرکز شناخته‌شده‌ی وب ۲ مانند Tor نیز معمولا کند بوده و آسیب‌پذیری بالایی در برابر حملات خرابکارانه دارند.

اینها دقیقا مشکلاتی هستند که شبکه و ارز دیجیتال ارکید به‌دنبال رفع آن‌ها هستند. ارکید یک بازار آزاد فروش پهنای باند و ارتباط ناشناس همتا‌به‌همتای غیرمتمرکز است. این شبکه، مخصوص کاربران بلاک چین اتریوم بوده و مسدودسازی ردیابی ارتباطات را با توزیع عملیات خود در بین شبکه‌ای از کاربران انجام می‌دهد.

حسن بزرگ شبکه‌ی ارکید، ارائه‌ی کیفیت، سرعت و امنیت بیشتر با استفاده از ارز ارکید به‌عنوان مشوق (Incentive) است. وجود این رمز ارز و مکانیزم تایید تراکنش‌های مرتبط با آن، هزینه‌ی حملات خرابکارانه را نیز برای مهاجمان افزایش می‌دهد. شبکه‌ی ارکید ازاین‌نظر، اولین پلتفرم در نوع خود است. تامین‌کننده‌های VPN و پهنای باند در این شبکه، در ازای خدمات خود ارز دیجیتال ارکید دریافت می‌کنند. امنیت پرداخت‌ها و نیز شفافیت و عدم تمرکز شبکه نیز با تکنولوژی بلاک چین تامین می‌شود.

اطلاعات ارز دیجیتال ارکید

ارز دیجیتال ارکید با استاندارد ERC-20 در بستر شبکه‌ی اتریوم اجرا می‌شود و سقف عرضه ثابت یک میلیارد توکنی را دارد که همگی در زمان راه‌اندازی این پروژه ضرب شدند. از این مقدار، ۵۱٫۱۳ درصد برای مشوق‌ها و سایر اهداف مشابه در شبکه درنظر گرفته شده‌اند. درحال‌حاضر عرضه‌ی در گردش رمز ارز Orchid، بیش از ۹۶۲ میلیون واحد است. این توکن در زمان نگارش این مقاله با قیمت حدود ۰٫۰۸ دلار، و ارزش بازار نزدیک به ۷۷ هزار دلار، رتبه‌ی ۳۱۴ را در رده‌بندی ارزهای دیجیتال وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ به خود اختصاص داده است.

تیم توسعه پروژه ارکید

خرید ارز دیجیتال ارکید نیز مانند هر رمز ارز دیگری باید با بررسی اعتبار و سابقه‌ی اعضای تیم توسعه‌ی آن همراه باشد. شرکت ارکید در سال ۲۰۱۷ توسط تیمی متشکل از اعضای زیر تاسیس شد:

  • دکتر استیون واترهاوس (Steven Waterhouse): دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه کمبریج، شریک سابق صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال Pantera Capital و عضو هیئت‌مدیره‌ی صرافی Bitstamp.
  • برایان جی فاکس (Brian J Fox): برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی پوسته‌ی GNU Bash و مخترع اولین نرم‌افزار اینتراکتیو بانکداری آنلاین در آمریکا برای شرکت Wells Fargo.
  • جی فریمن (Jay Freeman): مهندس نرم‌افزار و یکی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار Cydia.
  • گوستاو سیمونسون (Gustav Simonson): مهندس نرم‌افزار و از توسعه‌دهندگان اتریوم.

پروژه و ارز دیجیتال ارکید در دسامبر سال ۲۰۱۹ به‌صورت رسمی شروع‌به‌کار کردند. دفتر این شرکت، دارای دو شعبه در سانفرانسیسکوی آمریکا و برلین آلمان بوده و درحال‌حاضر بیش از ۲۴ نفر عضو دارد.

روش استفاده از شبکه ارکید

به‌عنوان یک کاربر، استفاده از شبکه‌ی ارکید ساده است. کافیست، برنامه‌ی آن را که شبیه به یک VPN معمولی است از وب‌سایت، گوگل پلی یا اپ استور دریافت کنید. با نصب برنامه، می‌توانید از ارائه‌دهندگان VPN در این شبکه، پهنای باند بگیرید. نصب و استفاده از این برنامه رایگان است؛ اما در ازای پهنای باند مصرف شده ملزم به پرداخت با ارز دیجیتال ارکید هستید. پس از توافق با فروشنده‌ی خدمات، اتصال شما به‌شکل رمزنگاری‌شده برقرار می‌شود.

مزایای پروژه ارکید

مزایای شبکه و ارز دیجیتال ارکید

از مهم‌ترین مزایای پروژه‌ی ارکید برای کاربران کریپتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم استفاده از سرورهای متمرکز و جایگزینی آن‌ها با تکنولوژی بلاک چین که سبب تقویت حریم خصوصی، امنیت و سرعت شبکه می‌شود.
  • افزایش حریم خصوصی با سوزاندن پهنای باند و پر کردن جریان داده با داده‌های ساختگی.
  • رفع مشکل حملات Sybil با استفاده از یک سیستم اعتبارسنج موسوم به وزن‌دهی استیک (Stake-Weighting) و همترازسازی پاداش‌ها.
  • امکان تعویض سریع ارائه‌دهندگان خدمات VPN برای مصرف‌کننده در صورت عدم رضایت از خدمات.
  • کاهش کارمزد تراکنش‌های کوچک با محدودسازی ظرفیت تراکنش‌ها.
  • افزایش حریم خصوصی و مسدود سازی دسترسی به اطلاعات کاربران با ایجاد لایه‌های رمزنگاری‌شده و در هاپ‌های مختلف.

کاربرد ارز دیجیتال ارکید

رمز ارز Orchid

تمامی خدمات ارائه‌شده در شبکه‌ی Orchid با استفاده از رمز ارز Orchid قیمت‌گذاری شده و قابل‌خرید هستند. همچنین ارائه‌دهندگان خدمات VPN‌ در ارکید نیز باید مقداری OXT را در حساب‌های استیکینگ خود در این شبکه قفل کنند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، خدمات آن‌ها به کاربران بیشتری ارائه‌شده و درآمدشان نیز افزایش می‌یابد.

کاربران می‌توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، ارز دیجیتال ارکید را روی گره‌های شبکه استیک کرده و به یک تامین‌کننده‌ی پهنای باند تبدیل شوند. آن‌ها سپس از طریق دایرکتوری استیکینگ ارکید و با توجه به میزان دارایی‌های استیک‌شده با متقاضیان VPN در ارتباط خواهند بود. لازم به ذکر است که گره‌ها دارای سقف ظرفیت ازنظر میزان تبادل با کاربران دیگر هستند که پس از رسیدن به آن، استیک بیشتر، بی‌فایده خواهد بود.

برداشت توکن‌های استیک‌شده OXT‌ نیز شامل یک دوره‌ی سه‌ماهه قفل، موسوم به Cooldown‌ است. این ارز دیجیتال در صرافی‌ها و کیف پول‌های متعدد قابل معامله و استیک است.

نانو پرداخت احتمالی، راهکار مقیاس پذیری ارکید

با وجود مزایای ذکرشده، پروژه‌ی ارکید درحال‌حاضر با چالش‌های اجرایی گوناگونی مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها محدودیت سرعت و مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها هستند. توسعه‌دهندگان این شبکه برای رفع این موانع، مکانیزمی به نام نانو پرداخت احتمالی (Probabilistic Nanopayment) را ابداع کرده‌اند. این مکانیزم هر تراکنش را به میلیون‌ها تراکنش کوچک‌تر تقسیم کرده و به‌این‌ترتیب، علاوه بر کاهش هزینه‌ی کارمزد، سرعت تراکنش را نیز افزایش می‌دهد.

منظور از کلمه‌ی احتمالی یا Probabilistic نیز این است که به ازای هر کاربری که از یک گره VPN در شبکه استفاده می‌کند، یک بلیط (Ticket) نانو پرداخت، معادل تعداد بسته‌های داده‌ی مصرفی او (Data Pockets) برای ارائه‌کننده فرستاده می‌شود. از میان تمامی بلیط‌ها، تنها یک در میلیون آن‌ها برنده‌شده و شروع به پرداخت به ارائه‌دهنده می‌نند. تصادفی بودن بلیط‌های برنده، امکان ردیابی فعالیت کاربر براساس اطلاعات قابل‌مشاهده از او در دفتر کل را بسیار دشوار می‌کند. بقیه‌ی نانو پرداخت‌های معلق نیز در پایان هفته در بلاک چین اتریوم، ادغام می‌شوند.

نکته: نانو پرداخت احتمالی، مکانیزم جدیدی است که هنوز چالش‌های اجرایی خودش را دارد.

صرافی های پشتیبانی کننده از  ارکید

خرید ارز OXT

با توجه به ویژگی های نوآورانه پلتفرم ارکید و کارکرد توکن بومب آن، صرافی های زیادی اقدام به پشتیبانی از این رمزا ارز کرده‌اند. از مهم‌ترین صرافی‌هایی که ارز دیجیتال ارکید را در لیست خود آورده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  Binance
  • OKX
  •  Bitget
  • Kraken
  • Kucoin
  • Uniswap
  • Huobi globale
  •  Gemini
  •  Hotbit

خریدوفروش رمز ارز Orchid در بسیاری از این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی به دلیل نیاز به احراز هویت، دارای ریسک ازدست‌رفتن سرمایه است. هر چند برخی این صرافی‌ها، تا سقف مشخصی از خرید و فروش روزانه، نیازی به احراز هویت ندارند؛ اما همچنان نسبت به آی‌پی‌های ایران حساس هستند. بنابراین توصیه میکنیم خرید ارز دیجیتال ارکید را از صرافی‌های معتبر ایرانی مانند والکس انجام دهید.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری OXT

کیف پول‌های زیر برای نگهداری، استیک یا معامله‌ی ارز ارکید در بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر توصیه شده‌اند:

  • Ledger (سخت‌افزاری)
  • Trezor (سخت‌افزاری)
  • Trust Wallet (نرم‌افزاری، غیر متمرکز و پشتیبانی‌شده توسط بایننس)
  • Atomic Wallet (نرم‌افزاری و غیرمتمرکز)
  • MyEtherWallet (نرم‌افزاری، تحت وب)
  • MetaMask (نرم‌افزاری، تحت وب)
  • Coinbase Wallet (تحت وب)
  • imToken (نرم‌افزاری و مناسب ارزهای دیفای)

آینده پروژه ارکید و رمز ارز Orchid

درحال‌حاضر ارزش جهانی بازار VPN حدود ۳۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بازاری که طبق پیش‌بینی‌ها و با توجه به افزایش دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی، قطعا در آینده با افزایش تقاضا مواجه خواهد بود. بنابراین ارزش پروژه‌های موفق ارائه‌دهنده‌ی راه‌کارهای غیرمتمرکز، امن، سریع و ارزان مانند ارکید، مطمئنا در آینده بیشتر مشخص می‌شود. همکاری اخیر این پروژه با چین لینک، به‌منظور افزایش دقت محاسبه‌ی هزینه‌ی بسته‌های پهنای باند و نیز امنیت این شبکه هم بر اعتبار آن افزوده است. بسیاری از کارشناسان و وب‌سایت‌های تحلیلی کریپتوکارنسی، احتمال رسیدن قیمت ارز دیجیتال ارکید به بیش از یک دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ را دور از دسترس نمی‌دانند.

به نظر شما آینده‌ی این رمز ارز چگونه خواهد بود؟ آیا تا‌به‌حال از برنامه‌ی ارکید استفاده کرده‌اید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coinmarketcap.com
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا