web3منتخب سردبیر

معرفی پلتفرم Pump.Fun؛ ساخت میم کوین روی شبکه سولانا در چند دقیقه!

پامپ دات فان یک پلتفرم مبتنی بر شبکه سولانا است که به کاربران اجازه می‌دهد به آسانی میم کوین بسازند و عرضه کنند. پلتفرم pump.fun به گونه‌ای طراحی شده که فرآیند ساخت توکن را برای همه کاربران، صرف نظر از میزان تجربه‌ای که در دنیای کریپتو دارند، ساده کند. پامپ فان برای کسانی که می‌خواهند توکن خود را با کمترین هزینه عرضه کنند و در دسترس یک جامعه کاربری فعال قرار دهند، بستر بسیار مناسبی است و اکنون به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است.

در ادامه این مقاله با امکانات، مزایا و معایب پلتفرم pump.fun آشنا می‌شویم. علاوه بر این، روش عرضه توکن و مکانیزم‌های امنیتی این پلتفرم عرضه میم کوین را نیز بررسی خواهیم کرد.

پامپ دات فان چیست؟

پامپ فان بستری برای ساخت و معاملات گروهی از ارزهای دیجیتال است که تحت عنوان میم کوین شناخته می‌شوند. میم کوین‌ها معمولا ارزش ذاتی یا نوآوری خاصی ندارند و عموما به دلیل نام، لوگو و علاقه کاربران شبکه‌های اجتماعی به یک میم خاص، به محبوبیت می‌رسند. پامپ دات فان با استفاده از مدل قیمت‌گذاری مبتنی بر منحنی پیوند (Bonding Curve) سعی کرده که محیطی منصفانه برای انجام معاملات میم کوین ایجاد نماید.

پلتفرم pump.fun در ژانویه سال ۲۰۲۴ کار خود را آغاز کرد و طی مدت کوتاهی مورد استقبال کاربران دنیای کریپتو قرار گرفت. این پلتفرم در ابتدا فقط از شبکه سولانا پشتیبانی می‌کرد، اما اکنون از برخی شبکه‌های لایه ۲ اتریوم مانند بیس (Base) و بلست (Blast) نیز پشتیبانی می‌کند. پامپ دات فان که کار خود را با حمایت شتاب‌دهنده الاینس دائو (Alliance DAO) آغاز کرده بود، تاکنون درآمد بسیار زیادی در قالب کارمزد داشته و به عنوان یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های حوزه کریپتو شناخته می‌شود.

پامپ فان محیط کاربری دوستانه‌ای دارد و کارمزد نسبتا پایینی از کاربران دریافت می‌کند؛ اما یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این پلتفرم، مکانیزم‌های ضد کلاهبرداری آن است که باعث شده کاربران زیادی به پامپ فان اعتماد کنند. نتیجه اعتماد کاربران، رشد چشمگیر درآمد این پلتفرم بوده که جزئیات آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

درآمد پامپ دات فان

پامپ دات فان بستری برای ساخت آسان و سریع توکن ایجاد کرده و عرضه منصفانه موجودی را در اولویت قرار می‌دهد. این پلتفرم تا حدی برای کاربران جذاب بوده که به نقل از دون آنالتیکس (Dune Analytics)، درآمد روزانه این پلتفرم چیزی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار در روز است! البته با توجه به این که کارمزد این پلتفرم در قالب SOL دریافت می‌شود، نوسان قیمت سولانا نیز روی میزان درآمد آن تاثیر خواهد گذاشت.

منحنی پیوند (Bonding Curve) پامپ دات فان چگونه کار می‌کند؟

منحنی پیوند یا Bonding Curve پامپ فان

منحنی پیوند پامپ دات فان به مدل قیمت‌گذاری آن اشاره دارد. بر اساس مدل قیمت‌گذاری پلتفرم pump.fun، زمانی که یک توکن جدید ساخته می‌شود، موجودی اولیه (معادل ۸۰۰ میلیون واحد) در یک منحنی پیوند قرار می‌گیرد. در ادامه، با افزایش تعداد خریداران توکن، قیمت نیز بر اساس این منحنی به تدریج افزایش خواهد یافت. زمانی ارزش بازار توکن به حدود ۶۹ هزار دلار برسد، بخشی از نقدینگی آن به صرافی غیرمتمرکز ریدیوم (Raydium) واریز خواهد شد و از آن تاریخ، توکن مذکور در این صرافی قابل معامله خواهد بود. لازم به ذکر است که با افزایش محبوبیت توکن، احتمال ثبت شدن آن در انواع صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز نیز وجود خواهد داشت.

از میان موفق‌ترین میم کوین‌هایی که از طریق پلتفرم پامپ دات فان عرضه شدند، می‌توان به شارک کت (Shark Cat) با نماد SC اشاره کرد که در شهریور ۱۴۰۳، ارزش بازاری نزدیک به ۱۳ میلیون دلار دارد.

مکانیزم‌های امنیتی پامپ دات فان

امنیت پلتفرم pump.fun از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا یکی از عوامل تعیین‌کننده در میزان جذب کاربر محسوب می‌شود. در همین راستا، از میان مکانیزم‌های امنیتی که توسط توسعه‌دهندگان پلتفرم پامپ دات فان پیاده‌سازی شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرضه منصفانه: در پلتفرم پامپ فان از پیش‌فروش و ذخیره بخشی از موجودی برای سازنده توکن جلوگیری می‌شود. در نتیجه، توزیع توکن‌ها به شیوه‌ای منصفانه‌تر انجام خواهد شد.
  • سوزاندن نقدینگی: زمانی که ارزش بازار یک توکن به ۶۹ هزار دلار برسد، بخشی از آن به یک صرافی غیرمتمرکز واریز و سپس (توکن‌های LP حاصل) سوزانده می‌شود.
  • عدم ارائه امکاناتی برای ساخت توکن، که منجر به سوءاستفاده‌هایی مانند هانی پات یا مینت کردن توکن‌های بیشتر می‌شود.

چالش‌های امنیتی پلتفرم pump.fun

لوگوی پامپ دات فان

پلتفرم‌هایی مانند پامپ دات فان که به تازگی به محبوبیت رسیده‌اند، همواره با چالش‌های امنیتی مواجه هستند. بنابراین، کاربران باید با آگاهی کامل از آن‌ها استفاده کنند و تحقیقات شخصی خود را انجام دهند. برخی از نکات مهمی که در رابطه با وضعیت امنیتی پلتفرم پامپ دات فان وجود دارد عبارتند از:

  • اکسپلویت ۲ میلیون دلاری: در می‌۲۰۲۴ یکی از کارکنان سابق پلتفرم پامپ دات فان با سوءاستفاده از یک اکسپلویت یا همان ضعف امنیتی، چیزی نزدیک به ۲ میلیون دلار برداشت کرد. وی با استفاده از وام‌های آنی (Flash Loan) توانست از ضعفی که در مدل منحنی پیوند پلتفرم pump.fun وجود داشت بهره ببرد و بدون استفاده از دارایی‌های شخصی خود، توکن‌های مختلف را خریداری کرده و قیمت آن‌ها را به نفع خود افزایش دهد. در نتیجه اقدامات او، فرآیند ثبت توکن‌های جدید در پلتفرم با اختلال مواجه شد و از ثبت شدن توکن‌ها در صرافی ریدیوم نیز جلوگیری به عمل آمد.
  • کدها و API متن‌بسته: متن‌بسته بودن کدهای پلتفرم pump.fun به این معناست که نهادهای مستقل قادر به بررسی سلامت آن‌ها نیستند و این عدم شفاف‌سازی، تشخیص ضعف‌های امنیتی را دشوارتر می‌کند.
  • محدودیت‌های وعده عرضه منصفانه: عرضه منصفانه یا Fair Lunch یکی از وعده‌های اصلی پلتفرم پامپ دات فان است که قرار است ریسک کلاهبرداری را کاهش دهد. با این وجود، ریسک راگ پول یا تخلیه اسمارت کانترکت همچنان وجود دارد؛ به این صورت که گروهی از کاربران می‌توانند با خرید و فروش‌های از پیش برنامه‌ریزی شده، قیمت دارایی‌ها را به نفع خود دستکاری کنند و در نهایت، پس از رشد قیمت توکن، تمام ارزهای خود را بفروشند و کانترکت را تخلیه کنند.

ریسک‌های استفاده از پامپ دات فان

در حالی که توسعه‌دهندگان پامپ دات فان توجه ویژه‌ای به امنیت پلتفرم خود دارند، استفاده از خدمات آن همچنان با ریسک‌هایی همراه است که مهم‌ترین موارد آن عبارتند از:

  • نوسان بالا: ارزهای دیجیتال به طور کلی دارای نوسان قیمت نسبتا بالایی هستند و میم کوین‌ها نیز به طور کلی یکی از پرنوسان‌ترین انواع ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.
  • خطر راگ پول: علی‌رغم مکانیزم‌های امنیتی که در پلتفرم pump.fun وجود دارد، ریسک گرفتار شدن در یک راگ پول همچنان کاربران را تهدید می‌کند. برای مثال، سازنده ممکن است مقداری زیادی از توکن‌های خود را خریداری کرده و پس از رشد قیمت، به یکباره برای فروش حجم بالایی از دارایی اقدام کند که به کسب سود بالا توسط وی و سقوط شدید قیمت توکن منجر خواهد شد.
  • نقدینگی پایین: با توجه به آسان بودن فرآیند ساخت توکن از طریق پامپ دات فان، بسیاری از توکن‌هایی که در این پلتفرم قابل معامله هستند نقدینگی بسیار پایینی دارند. در نتیجه این نقدینگی پایین، خرید و فروش‌های کوچک نیز تاثیر زیادی روی قیمت توکن‌ها خواهند داشت که انجام معاملات را دشوار می‌کند.
  • وجود اسنایپرها: اسنایپرها بات‌هایی هستند که به محض ساخته شدن یک توکن جدید در پامپ دات فان، آن را خریداری می‌کنند و پس از مدت نسبتا کوتاهی، آن را می‌فروشند. از آنجایی که این بات‌ها در قیمت بسیار پایین (تقریبا بلافاصله پس از ایجاد توکن) خرید انجام می‌دهند و مقداری زیادی توکن در دست دارند، پس از فروش تاثیر چشمگیری در نزول قیمت توکن خواهند داشت.  

آموزش ساخت میم کوین از طریق پامپ دات فان

ساده کردن فرآیند ساخت و عرضه توکن یکی از ویژگی‌های اصلی پامپ فان است. در همین راستا، کاربران تازه‌کار نیز می‌توانند با طی کردن چند مرحله ساده، میم کوین خود را از طریق پلتفرم pump.fun منتشر کنند:

۱) اتصال والت: پس از ورود به وبسایت pump.fun، یک کیف پول که از شبکه سولانا پشتیبانی می‌کند (مانند فانتوم-Phantom یا سول فلر-Solflare) را به پلتفرم متصل کنید. البته برای پرداخت کارمزد باید مقداری SOL نیز در این کیف پول وجود داشته باشد. بنابراین پیش از هر کاری باید برای خرید سولانا اقدام نمایید. پس از اتصال والت، امکان خرید و معامله سایر میم کوین‌های عرضه شده در این پلتفرم را نیز خواهید داشت.

اتصال والت به پامپ دات فان

۲) ساخت توکن: پس از اتصال کیف پول، کافیست برای شروع فرآیند ساخت توکن روی گزینه Start a New Coin کلیک کنید. در ادامه، نام و نماد توکن خود را انتخاب کرده و توضیح کوتاهی در مورد کاربرد یا اهداف آن نیز ارائه می‌کنید. در صورت نیاز می‌توانید یک تصویر یا لوگو نیز برای توکن خود آپلود کنید. به طور کلی، نام و لوگوی یک میم کوین از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی محبوبیت آن تلقی می‌شوند.

ساخت توکن در پامپ دات فان

۳) فراهم کردن نقدینگی: برای فراهم کردن نقدینگی اولیه توکن باید چیزی نزدیک به ۰.۰۲ واحد SOL در کیف پول خود داشته باشید. البته این رقم ممکن است در آینده تغییراتی داشته باشد و لزوما ثابت نیست.

۴) عرضه توکن: پس از وارد کردن مشخصات توکن و فراهم کردن نقدینگی اولیه، با انتخاب گزینه Create Coin می‌توانید توکن خود را روی بلاکچین سولانا بسازید. فرآیند ساخت توکن معمولا چند دقیقه طول می‌کشد و پس از آن، توکن در پلتفرم پامپ دات فان قابل معامله خواهد بود.

۵) تبلیغ برای توکن: پس از این که توکن شما قابلیت معامله پیدا کرد، می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ آن اقدام کنید. هر چقدر افراد بیشتری توکن شما خریداری کنند، افزایش قیمت بیشتری برای آن اتفاق خواهد افتاد.

۶) ثبت در صرافی: پس از این که میزان نقدینگی توکن شما به ۶۹ هزار دلار برسد، پامپ دات فان ۱۲ هزار دلار از نقدینگی را برای صرافی ارز دیجیتال ریدیوم (Raydium) واریز کرده و توکن‌های LP حاصل از این فرآیند را می‌سوزاند. این عملیات به منظور افزایش ثبات و کاهش ریسک کلاهبرداری انجام می‌شود.

چه آینده در انتظار پامپ دات فان است؟

پلتفرم pump.fun

پامپ دات فان پس از عرضه در اوایل سال ۲۰۲۴، به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت و رشد چشمگیری داشت. با توجه به درآمد مناسبی که این پلتفرم از طریق کارمزد کسب می‌کند، انتظار می‌رود در آینده شاهد افزایش امکانات و فعالیت کاربران این پلتفرم باشیم. علاوه بر این، مکانیزم‌های امنیتی پامپ فان نیز تا حدودی ریسک کلاهبرداری‌ها را کاهش داده‌اند.

در حال حاضر، سولانا به عنوان شبکه اصلی این پلتفرم شناخته می‌شود و پشتیبانی از شبکه‌های لایه ۲ اتریوم مانند بیس و بلست نیز نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان این پلتفرم به دنبال گسترش حوزه فعالیت خود هستند. با افزایش تعداد شبکه‌های پشتیبانی شده توسط پلتفرم pump.fun، کاربران بیشتری به خدمات آن دسترسی خواهند داشت که به احتمال زیاد، به رشد بیشتر این پلتفرم منجر خواهد شد.

آیا حاضرید میم کوین‌هایی که از طریق پامپ دات فان عرضه شدند را خریداری کنید؟ یا از خدمات این پلتفرم برای عرضه میم کوین خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خرید و فروش یا ساخت میم کوین‌ها از طریق پلتفرم پامپ دات فان با ریسک‌هایی همراه است و والکس هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال سود یا زیان کاربران ندارد. قبل از استفاده از پلتفرم پامپ فان، حتما ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید و با افراد باتجربه مشورت کنید.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا