صرافی ها

معرفی صرافی ریدیوم، آموزش استفاده از صرافی غیرمتمرکز Raydium

صرافی ریدیوم (Raydium) یکی از بهترین صرافی غیر متمرکز است که در بستر شبکه سولانا فعالیت می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز یکی از منابع اصلی تأمین نقدینگی در عین حفظ عدم تمرکز در فضای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) محسوب می‌شوند. صرافی ریدیوم با خصوصیات و امکانات اکوسیستم سولانا و افزودن ویژگی‌های جذاب برای کاربران، توانسته در مدت‌زمان کوتاهی جایگاه خوبی در بازار رقابتی صرافی‌های غیرمتمرکز بسازد. بلاکچین سولانا به دلیل قطعی‌های مکرر در چند ماه گذشته، موجب نگرانی برخی از طرفداران خود شده بود که با موفقیت‌های روزافزون صرافی Raydium جانی دوباره گرفت.

در این مقاله به بررسی امکانات و خدمات صرافی ریدیوم می‌پردازیم. با والکس همراه شوید تا با برنامه‌ها، اهداف و کاربری این پلتفرم برای ایرانیان آشنا شوید.

معرفی صرافی Raydium

صرافی Raydium

صرافی ریدیوم همانند بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز نظیر صرافی یونی سوآپ (Uniswap) از مدل بازارساز خودکار (AMM) یا بازارساز مبتنی بر مدل تابع ثابت استفاده می‌کند. این سرویس که با بهره‌گیری از امکانات بلاکچین سولانا انجام می‌شود، امکان انجام مبادلات با سرعت بالا و با کارمزد کم را مهیا می‌کند. در این صرافی غیرمتمرکز فقط می‌توانید توکن‌های “SLP” را با یکدیگر مبادله کنید. این شبکه و امور مالی غیرمتمرکز Defi هنوز نوپا هستند، اما در همین مدت کوتاه توانستند توجه بسیاری از صاحب‌نظران را به خود جلب کنند. به نحوی که حجم معاملات ۲۴ ساعته این صرافی در زمان نگارش این مطلب (جولای ۲۰۲۳) به بیش از ۲.۵ میلیون دلار در روز رسیده است.

صرافی Raydium رابطه تنگاتنگی با پروژه صرافی سروم (Serum) دارد که امکان معامله و بهره‌بردن از دفتر سفارش (Order Book) را به‌صورت غیرمتمرکز در بلاکچین سولانا برقرار می‌کند. این صرافی به‌صورت مشترک از نقدینگی استخرهای خود و دفتر سفارش سرم استفاده می‌کند. این مسئله موجب کاهش قیمت تمام شده برای کاربر می‌شود. همچنین معامله‌گران می‌توانند در بخش معامله  جفت‌ارزهای مدنظر خود را با استفاده از امکانات یک صرافی متمرکز مبتنی بر دفتر سفارش معامله کنند.

تیم توسعه دهنده و تاریخچه صرافی ریدیوم

تمامی اعضای این پروژه به‌صورت ناشناس و با اسم مستعار فعالیت می‌کنند. این اسامی با درون‌مایه امواج الکترومغناطیس انتخاب شده است. برای مثال، مغز متفکر تیم با نام آلفا ری (AlphaRay) و مسئول فنی و سرپرست بخش برنامه‌نویسی ایکس ری (XRay) شناخته می‌شوند. صرافی Raydium در فوریه ۲۰۲۱ بنیان‌گذاری شد. تیم توسعه‌دهنده آن سال‌ها در حوزه معاملات الگوریتمی فرکانس بالا، بازارسازی، آربیتراژ و دیگر انواع معاملات مالی تجربه کسب کرده‌اند.

توکن ری (RAY) چیست؟

تاریخچه قیمتی توکن ری

ری (RAY) توکن کاربردی صرافی ریدیوم است که از استاندارد SLP تبعیت می‌کند. این توکن پایه پرداخت اکثر پاداش‌ها و سیستم‌های کسب درآمد این صرافی محسوب می‌شود. عرضه توکن ری به ۵۵۵ میلیون عدد محدود است و پیش‌بینی می‌شود مینت این تعداد تا ۳۶ ماه طول بکشد. با گذشت هر ۶ ماه نیز میزان انتشار این توکن نصف خواهد شد.

هم اکنون توکن ریدیوم (RAY) حدود ۰.۲۲ دلار قیمت دارد و با ارزش بازار حدود ۴۸.۵ میلیون دلار در رتبه ۳۷۶ بازار قرار دارد. بالاترین قیمت ارز ری در سپتامبر ۲۰۲۱ معادل ۱۶.۹۴ دلار بوده است که هم اکنون ۹۸.۷ درصد پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. در حال حاضر ۲۱۹.۱ میلیون واحد از این توکن در گردش است و تعداد کل واحدهای آن به ۵۵۵ میلیون محدود می‌شود.

امکانات صرافی ریدیوم

ریدیوم با بهره‌گیری از ویژگی‌های بلاکچین سولانا نظیر زمان کم تولید بلاک، نرخ تراکنش بالا در هر ثانیه، کارمزد اندک شبکه و استفاده از نقدینگی مشترک اکوسیستم سروم، تا جلوگیری از محبوس شدن نقدینگی امکانات بی‌نظیری را برای کاربران خود فراهم می‌کند. برخی از این امکانات گسترده عبارت‌اند از:

مبادله آسان: کاربران به‌راحتی می‌توانند توکن‌های SLP خود را مبادله کنند.

معامله محدود: بخش ترید و معامله این صرافی به‌عنوان نسخه‌ای از رابط گرافیکی کاربر صرافی سروم، به تریدرها اجازه معامله و افزودن سفارش‌ها محدود می‌دهد.

تأمین نقدینگی: مانند روال بازار ساز خودکار غیرمتمرکز، بقای این پلتفرم در گرو تأمین نقدینگی توسط معامله‌گران و کاربران است. در این بخش کاربران با در اختیار گذاشتن نقدینگی از محل هزینه تراکنش استخر پاداش دریافت می‌کنند.

مزارع کشت سود: در فارم‌های این صرافی، کاربران با کشت توکن‌های نقدینگی خود از پاداش‌هایی به شکل توکن ری یا توکن‌های دیگر پروژه بهره‌مند می‌شوند.

استیکینگ: در این بخش کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن RAY، توکن ری مضاعف به دست آورند. نرخ بهره فعلی سالانه، حدود ۲۱ درصد است.

شتاب‌دهنده: پروژه‌ها می‌توانند از این بخش برای تأمین مالی و عرضه اولیه صرافی (IDO) استفاده کنند. آنها می‌توانند استخر ویژه‌ای را تشکیل دهند و در ازای توکن پروژه جدید خود، تأمین مالی کنند.

کارمزدهای صرافی ریدیوم چگونه است؟

این صرافی مانند اکثر پلتفرم‌های غیرمتمرکز هیچ هزینه‌ای را برای انتقال به جز هزینه‌های شبکه به‌عنوان کارمزد دریافت نمی‌کند. این هزینه‌ها مبالغی هستند که به استخراج‌کنندگان رمزارز یا بلاکچین مربوطه پرداخت می‌شود. در این میان صرافی ریدیوم هیچ هزینه و کارمزدی را دریافت نمی‌کند. کارمزد شبکه نیز بسته به فشار و شلوغی شبکه روزبه‌روز متفاوت است.

در این میان از هر مبادله که در بخش “Swap” انجام می‌شود مقداری به‌عنوان کارمزد از سوی صرافی گرفته می‌شود. این مقدار حدود ۰.۲۵ درصد است که ۰.۲۲ درصد آن سهم تأمین‌کنندگان نقدینگی و مابقی (۰.۰۳) به‌عنوان پاداش به بخش استیکینگ اختصاص داده می‌شود. همچنین داشتن توکن سروم (SRM) موجب کاهش هزینه پرداختی می‌شود.

بررسی امنیت صرافی ریدیوم

سرورهای صرافی غیرمتمرکز معمولاً در سراسر جهان پخش می‌شوند. اکوسیستم آنها با صرافی‌های متمرکز که سرورهای متمرکزی دارند متفاوت است. پراکندگی سرورها منجر به کاهش خطر خرابی می‌شود و به این معنی‌ است که DEXها عملاً در برابر حملات مصون هستند. چنانچه یکی از سرورها به هر دلیلی حذف شود، تأثیر کمی روی کل شبکه خواهد داشت. با این حال، اگر هکری به صرافی متمرکز وارد شود، می‌تواند آسیب‌های خیلی بیشتری را وارد کند. همچنین اگر در این صرافی معامله‌ای انجام دهید، صرافی هیچ دسترسی به دارایی شما ندارد. به همین جهت اگر صرافی مورد حمله هکرها قرار بگیرد، نمی‌تواند هیچ دسترسی به دارایی شما داشته باشد.

مزایای صرافی غیرمتمرکز ریدیوم

این پلتفرم به دلایل بسیاری یک صرافی بی‌نظیر برای معاملات توکنی در اکوسیستم سولانا است. این دلایل عبارت‌اند از:

نقدینگی بالا: این صرافی به دلیل ادغام با سروم دارای نقدینگی زیادی است. این امر باعث می‌شود اجرای سفارش‌ها بدون مشکل انجام شود و شکاف کمتری بین پیشنهادهای خریدوفروش ایجاد می‌کند.

اجرای قیمت: ریدیوم به طور مداوم سفارش‌ها را با بهترین قیمت در سراسر اکوسیستم سولانا اجرا می‌کند.

انجمن و توسعه: به نظر می‌رسد بنیان‌گذار، تیم توسعه‌دهنده و انجمن این صرافی بسیار متعهد هستند که این موضوع در هنگام مواجهه با مشکل کاربرد خود را نشان می‌دهد.

عدم درخواست KYC: این صرافی برای هیچ یک از خدمات خود کاربران را مجبور به احراز هویت نمی‌کند. این مسئله برای افرادی که نگران حریم خصوصی هستند اهمیت بالایی دارد.

محدودیت ها و چالش های صرافی Raydium

پلتفرم ریدیوم مانند تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ‌گونه ارز فیاتی را نمی‌پذیرد. این بدان معناست که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار نمی‌توانید بدون ذخایر قبلی در این صرافی معامله کنید. اگر می‌خواهید اولین ارز دیجیتال خود را خریداری کنید، به یک صرافی که ارز فیات می‌پذیرد نیاز دارید. آنجا ارزی که ریدیوم می‌پذیرد را می‌خرید و از طریق این پلتفرم به‌صورت ناشناس مبادلات خود را انجام می‌دهید.

آموزش صرافی ریدیوم

پلتفرم ریدیوم به دلیل چیدمان و رابط کاربری ساده‌ای که دارد کار را برای مبادله‌گران بسیار راحت‌تر کرده است. تمامی ویژگی‌های این صرافی کاربردی هستند و به‌راحتی می‌توانید به تمام بخش‌های آن دسترسی داشته باشید. تم رنگ تیره‌ای که این وب‌سایت دارد برای چشم‌ها راحت‌تر است و همچنین این سایت با دستگاه‌های تلفن همراه نیز سازگار است و از طریق مرورگر موبایل می‌توانید کارهای خود را پیش ببرید. برای دسترسی به پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز Raydium بهتر است از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید؛ زیرا متأسفانه به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند. به‌طورکلی این صرافی ۴ قابلیت اصلی دارد که در بخش بعدی به آن اشاره می‌کنیم.

پیش از هر کاری باید کیف پول خود را به این پلتفرم متصل کنید.

انتخاب کیف پول در صرافی ریدیوم

شما می‌توانید از کیف پول‌های سیف پال و فانتوم که یکی از بهترین والت‌های پشتیبانی‌کننده از SLP در سولانا هستند استفاده کنید.

ویژگی های جذاب صرافی Raydium

ویژگی های صرافی Raydium

پلتفرم ریدیوم  در درجه اول ۴ ویژگی کلیدی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

معاملات (Trade)

تجربه معامله در این پلتفرم شبیه به DEX در اتریوم است؛ اما در صرافی ریدیوم نقدینگی بی‌نظیر و توانایی ثبت سفارش‌های محدود روی توکن‌های مختلف وجود دارد. هر دو این ویژگی‌ها به دلیل ادغام “Raydium” با “Serum DEX” امکان‌پذیر شده است. این پلتفرم همچنین به کاربران خود امکان انتخاب بین دو تجربه معاملاتی متفاوت را می‌دهد.

  • اوردرهای محدود (Limit-Order Book): تجربه‌ای شبیه به صرافی متمرکز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و معامله‌گر می‌تواند نمودار معاملاتی جفت‌ارز و بهترین پیشنهادهای خریدوفروش ارائه شده را مشاهده کند.
  • سوآپ از طریق استخرهای نقدینگی (Swaps): با کمک این سوآپ امکان مبادله دارایی‌ها را در یک استخر نقدینگی با استفاده از یک بازارساز تابع ثابت برای تعیین قیمت‌ها فراهم می‌کند.

فارمینگ (Yield)

کاربران می‌توانند با ارائه نقدینگی به استخر نقدینگی در ریدیوم، پاداش‌هایی در قالب توکن RAY دریافت کنند. همچنین سیستم استخر بدون مجوز صرافی به هر فردی اجازه می‌دهد یک استخر نقدینگی برای هر جفت توکن SLP در پلتفرم ایجاد کند. این فرآیند هرگونه لیست سفید را برای استخرهای نقدینگی در پلتفرم حذف می‌کند.

 استیکینگ (Pool)

این پلتفرم به دارندگان توکن بومی خود اجازه می‌دهد تا با قراردادن روی پلتفرم و کسب سود، توکن‌های بیشتری را به دست آورند. در حال حاضر استخر سهام RAY نرخ بهره ۱۰.۲۹٪ را در مورد توکن ری شرط‌بندی شده ارائه می‌دهد.

لانچ پد (AcceleRaytor)

AcceleRaytor سکوی پرتاب این صرافی است که به پروژه‌ها کمک می‌کند تا سرمایه خود را افزایش دهند و نقدینگی اولیه را به‌صورت غیرمتمرکز هدایت کنند. این بخشی از تلاش‌های ریدیوم برای هدایت و ارتقای اکوسیستم سولانا است.

کدام رمزارزها در صرافی Raydium قابل معامله هستند؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده، در این صرافی امکان معامله ۶۴ کوین و توکن در ۱۴۴ بازار معاملاتی وجود دارد. از مهم‌ترین رمزارزهای قابل‌معامله در این صرافی می‌توان به سولانا (SOL)، سرم (SRM)، مانگو مارکتز (MNGO) و اتر رپد شده (ETH) اشاره کرد. توکن‌های موجود در بلاکچین سولانا به‌وسیله صرافی ریدیوم پشتیبانی می‌شوند. این توکن‌های بومی با نام SLP شناخته می‌شوند.

برنامه این توکن‌ها مانند توکن‌های ERC-۲۰ در شبکه اتریوم، استاندارد توکن بلاکچین سولانا برای برنامه‌های دیفای است. سروم، “KIN” و سولانیوم نمونه‌هایی از این توکن‌ها هستند. برخی از توکن‌های ریدیوم نظیر BTC، ETH، YFI و SUSHI به‌وسیله صرافی سروم، رپد می‌شوند تا در صرافی ریدیوم در دسترس قرار بگیرند. دیگر توکن‌های ERC-20 را می‌توان با بهره‌گیری از خدمات “Sollet”، یک ولت محبوب SPL به شبکه وصل کرد.

صرافی ریدیوم به کاربران ایرانی سرویس می‌دهد؟

این صرافی غیرمتمرکز با ایجاد امکان ترید بدون احراز هویت تبدیل به یکی از گزینه‌های جذاب برای ایرانیان شده است. باتوجه‌به ماهیت این صرافی، خبری از ثبت‌نام و احراز هویت نیست. همچنین هزینه پایین کارمزد تراکنش در کنار بریج‌های بسیاری که برای انتقال به این شبکه وجود دارند، موجب ارزشمند شدن آن شده است. لازم به ذکر است برای کار با این پلتفرم حتماً از نرم‌افزارهای تغییر آی پی استفاده کنید، زیرا این صرافی به ایرانی‌ها سرویس‌ نمی‌دهد.

Raydium؛ پلتفرمی خوش نام

پلتفرم معاملاتی ریدیوم، در حال حاضر یکی از بهترین سرویس‌های دیفای اکوسیستم سولانا است. این صرافی به‌خوبی توانسته ویژگی‌های جذاب شبکه را با امکانات خود ترکیب کند و ویژگی‌های خوبی را در اختیار کاربران قرار داده است. سرعت، امنیت، سهولت استفاده و کم‌بودن هزینه کارمزد این صرافی را به گزینه جذابی برای جذب سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. پیشرفت خیره‌کننده این صرافی در ماه‌های اولیه معرفی، نوید آینده درخشانی را می‌دهد.

تجربه شما از معامله در صرافی ریدیوم چیست؟ آیا استفاده از این پلتفرم را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا